Last van rijwind herrie, betere oordoppen?

Zou deze "Sena" niet de oorzaak zijn van de herrie?
Dat kan best, maar als ik ook de rechterkant afscherm met de hand, heb ik hetzelfde resultaat. En, die Sena zit niet op het vizier natuurlijk .
Als er iemand is, geen brildrager dus, die het eens kan uittesten met afplakken van het vizier , zou dat eens verhelderend kunnen zijn . Wie ???
 
Ik heb ook geen Schuberth hoofd en ben wederom terecht gekomen bij HJC (systeemhelm), zuiver en alleen vanwege de pasvorm.
Op mijn V-Strom had ik ook heel veel last van turbulentie. De AirFlow maakte het al een stuk beter, maar toch, afhankelijk van windrichting en windkracht, nog wat turbulentie in de vorm van een trillingen. Toch zit ik aardig uit de wind want ik rij bijna altijd met het vizier open. Draag dan voor de bescherming van mijn ogen wel een veiligheids- of zonnebril. Vervolgens heb ik de originele Suzuki spiegels vervangen door spiegels die Kawasaki monteert op o.a. de ER6. Die verminderen de turbulentie ook aanzienlijk. En voor de broodnodige rust gebruik ik de allergoedkoopste oordoppen die er zijn, de zachte "kerstboompjes" in zoete kleurtjes van vriend Ali. Een zak vol voor Euro 2,50. Die bevallen mij veel beter dan de op maat gemaakte Alpines die ik van mijn werkgever aangemeten kreeg en ook veel beter dan de schuimpjes.
De kerstboompjes na gebruik even afspoelen, droogmaken en bewaren in een oud filmrolkokertje. Dan gaan ze erg lang mee. Ik gebruik ze ook bij het zwemmen. Wegens een gaatje in het trommelvlies moet ik ervoor zorgen geen water in mijn oren te krijgen. Deze dopjes passen perfect in mijn gehoorgang, zijn comfortabel en zorgen voor een weldadige rust. Om de kosten hoef je het niet te laten. Duurt alleen even voordat ze in de brievenbus liggen.....
 
Je kunt ook je uitlaat doormidden zagen en leeghalen heb ik ook gedaan nooit meer last van rijwind gehad.
 
Om maar even weer in te haken hierop:

Ik heb sinds kort een nieuwe motor en helm. Motor is een Tracer 900 GT met Yamaha Tour ruit. Helm een Shoei GT Air 2. Ik gebruik otoplastieken met zwaarste filter. Ik zit vrijwel uit de wind, echter lijkt het alsof de otoplastieken het gebulder van turbulentie versterken. Zonder oordoppen vind ik het een stuk stiller in mijn helm en heb ik eigenlijk weinig last van de licht aanwezig turbulentie. Iemand die dat kan verklaren? Schuimpjes ga ik nog proberen.
 
Passen de otoplastieken (nog) goed? Is het volume van het geluid wel afgenomen? Dat is het belangrijkste om gehoorschade te voorkomen. Het kan dat de otoplastieken de ene tonen net iets meer dempen dan de andere waardoor het windgeruis harder lijkt. Als het volume maar afneemt, dat is het belangrijkste. Je kan natuurlijk even vergelijken schuimpjes
 
Klopt, ik herken dat wel. Minder geruis, maar meer een soort dreun. Word je ook gek van 😂
Nu het nog maar 100 is op de snelweg rij ik voor 90% zonder doppen. Alleen lange snelweg ritten nog. Tot 100/110 is mijn helm goed stil, daarboven hoor ik echt serieus meer wind geruis.
 
Om maar even weer in te haken hierop:

Ik heb sinds kort een nieuwe motor en helm. Motor is een Tracer 900 GT met Yamaha Tour ruit. Helm een Shoei GT Air 2. Ik gebruik otoplastieken met zwaarste filter. Ik zit vrijwel uit de wind, echter lijkt het alsof de otoplastieken het gebulder van turbulentie versterken. Zonder oordoppen vind ik het een stuk stiller in mijn helm en heb ik eigenlijk weinig last van de licht aanwezig turbulentie. Iemand die dat kan verklaren? Schuimpjes ga ik nog proberen.
Ik ben hier wel benieuwd naar. Ook ik rij een 900GT sinds februari en heb sindsdien ook veel "last" van de wind. Op mijn vorige motor (BMW F800GT) was dit veel minder. Ik heb inmiddels al een nieuw windscherm, dit helpt echter maar beperkt. Komende zaterdag ga ik otoplastieken laten aanmeten.
 
Hier niet helemaal hetzelfde verhaal maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb ook de GT-air2 en deze gaf eerst ook een dof/laag gedreun(misschien bedoel ik wel hetzelfde als het 'gebulder' waar jij het over hebt :P ). Wanneer ik het probeerde zonder oordoppen was het geluid weg, maar het kan ook zijn dat ik het gewoon niet meer hoorde door de rijwind. Bij mij was het namelijk absoluut niet zo dat de helm stiller was zonder oordoppen. Ik rijd op een naked zonder scherm, vol in de wind dus niet vergelijkbaar.
Maar het gedreun heb ik op kunnen lossen door het vizier van de helm wat te verstellen(met de 2 schroefset in het mechaniek) zodat hij overal goed aansluit. Sindsdien is het geluid totaal verdwenen.
 
Hier niet helemaal hetzelfde verhaal maar misschien heb je er wat aan.
Ik heb ook de GT-air2 en deze gaf eerst ook een dof/laag gedreun(misschien bedoel ik wel hetzelfde als het 'gebulder' waar jij het over hebt :P ). Wanneer ik het probeerde zonder oordoppen was het geluid weg, maar het kan ook zijn dat ik het gewoon niet meer hoorde door de rijwind. Bij mij was het namelijk absoluut niet zo dat de helm stiller was zonder oordoppen. Ik rijd op een naked zonder scherm, vol in de wind dus niet vergelijkbaar.
Maar het gedreun heb ik op kunnen lossen door het vizier van de helm wat te verstellen(met de 2 schroefset in het mechaniek) zodat hij overal goed aansluit. Sindsdien is het geluid totaal verdwenen.
Ik gebruik Earsoft schuimjes, die dempen het sterkst. Otoplastieke heb ik ooit eens laten aanmeten maar die deden na een paar uur zo'n pijn dat ik ze maar heb teruggebracht. Die schuimpjes bevallen prima, ik koop je met 200 paar tegelijk en er is een groot verschil in demping tussen verse en gebruikte propjes. Dus ik neem altijd verse.
 
Het is inderdaad echt een soort lage dreun. Geen windruis geluid iniedergeval. Vergelijk het met op de snelweg rijden met de achterste raampjes open van de auto. Dat geluid. De otoplastieken zijn inmiddels ook al weer 3 jaar in gebruik. Jaar geleden nog een lektest gedaan en was goed maar wellicht laat ik nieuwe aanmeten. Ik kan proberen om het vizier te stellen. Zonder oordoppen rijden ben ik toch bang voor gehoorschade dus liever met :P

@SierraEcho Welk ruitje gebruik je? Ik heb de hogere ruit van Yamaha, zat er op bij aanschaf motor. Wellicht werkt een opzetruitje / spoiler ook wel om het gebulder te verminderen?
 
Het is inderdaad echt een soort lage dreun. Geen windruis geluid iniedergeval. Vergelijk het met op de snelweg rijden met de achterste raampjes open van de auto. Dat geluid. De otoplastieken zijn inmiddels ook al weer 3 jaar in gebruik. Jaar geleden nog een lektest gedaan en was goed maar wellicht laat ik nieuwe aanmeten. Ik kan proberen om het vizier te stellen. Zonder oordoppen rijden ben ik toch bang voor gehoorschade dus liever met :P

@SierraEcho Welk ruitje gebruik je? Ik heb de hogere ruit van Yamaha, zat er op bij aanschaf motor. Wellicht werkt een opzetruitje / spoiler ook wel om het gebulder te verminderen?
Gebulder komt door de onderdruk achter je ruitje. Daarom met een sportruitje of op een naked nauwelijks gebulder maar alleen rijwind. Een opzetruitje helpt om de rijwind iets te veranderen van richting, niet tegen gebulder. Daartegen helpt alleen het vergroten van de spleet tussen voorkant van de motor en de ruit
 
Gebulder komt door de onderdruk achter je ruitje. Daarom met een sportruitje of op een naked nauwelijks gebulder maar alleen rijwind. Een opzetruitje helpt om de rijwind iets te veranderen van richting, niet tegen gebulder. Daartegen helpt alleen het vergroten van de spleet tussen voorkant van de motor en de ruit
Maar dat gebulder ontstaat enkel met de oordoppen. Dan klinkt het gewoon 10x zo hard als ik zonder oordoppen rij. Ook gaat vaak je helm alle kanten op bij turbulentie. Dat is ook niet het geval.
 
Met excuses als iemand merkt dat ik dit al eerder geschreven heb:
- Nooit zonder oordoppen rijden, ongeachte helm / ruit / whatever
- Ik heb een grote Givi tour ruit op mijn '17 Tracer 900 gezet. Vervolgens last van turbulentie / roffel. Helm beweegt. (ik = 1m95)
Na experimenteren de ruit schuiner gezet (kleinere hoek met horizontaal)
Ruit zit dichter bij de helm, en de wind hoeft "minder de hoek om" (grenslaag turbulentie)
Mijn probleem was opgelost. YMMV (en oordoppen!)
 
Boodschap aan mijn jongere collega rijders < 27 jaar. Draag die kut oordopjes. Ik ben pas 25 en heb rechts permanente tinnitus. Zo erg dat ik het soms zelf kan voelen en of anderen nietgoed kan horen. Het is dat er zoveel leuke dingen te doen zijn anders had ik mezelf allang afgemaakt het ie echt een hels kabaal soms
 
Test ook eens een sjaal, nekdoek of das.
Scheelt bij mij ook enorm in het geluid dat je oren in komt.
Zon flinterdunne is ook bij warm weer prima te doen. Zelf rij ik met zon 'arafat' doek, tot het te warm is, maar er zijn nog vele dunnere te vinden.
Bij hele hoge temperaturen is de rit wat luidruchtiger :+

Daarnaast dempen (bij mij iig) die goedkope schuimpjes het beste. Wees niet bang dat de te ta-tu auto's niet meer hoort. Die hoor ik zelfs en ik mis permanent al 50 dB aan beide oren. Tel daar de 35 dB demping van schuimpjes bij op.

Nee, niet door motorrijden of muziek overigens.
 
Om maar even weer in te haken hierop:

Ik heb sinds kort een nieuwe motor en helm. Motor is een Tracer 900 GT met Yamaha Tour ruit. Helm een Shoei GT Air 2. Ik gebruik otoplastieken met zwaarste filter. Ik zit vrijwel uit de wind, echter lijkt het alsof de otoplastieken het gebulder van turbulentie versterken. Zonder oordoppen vind ik het een stuk stiller in mijn helm en heb ik eigenlijk weinig last van de licht aanwezig turbulentie. Iemand die dat kan verklaren? Schuimpjes ga ik nog proberen.

Met mijn xr1100 en NXR had ik dat ook als de earpads erin zitten.
Die drukte net tegen de oordoppen aan waardeer ze geluid leken door te geven/gingen lekken.
Misschien de moeite waard om even een rondje te proberen zonder de earpads erin.
Zijn die foam kussentjes die in de speakerruimtes voor je oren zitten:
1412793136.jpg

Kan je er zo uitpakken en weer terug plaatsen.
 
Maar dat gebulder ontstaat enkel met de oordoppen. Dan klinkt het gewoon 10x zo hard als ik zonder oordoppen rij. Ook gaat vaak je helm alle kanten op bij turbulentie. Dat is ook niet het geval.
Vreemd hoor. Je bent waarschijnlijk die ene uitzondering. Maar als je helm heen en weer gaat kun je misshcien beter eens een andere kopen , en eerst even proefrijden om te zien of je ook herrie krijgt. Overigens, hou lichter de helm, hoe minder geluiddemping dus hoe rumoeriger.
 
Vreemd hoor. Je bent waarschijnlijk die ene uitzondering. Maar als je helm heen en weer gaat kun je misshcien beter eens een andere kopen , en eerst even proefrijden om te zien of je ook herrie krijgt. Overigens, hou lichter de helm, hoe minder geluiddemping dus hoe rumoeriger.
Ik heb 2 helmen liggen hier en gebeurt het beide bij. Shark Speed-R en bij de GT Air 2 ook.

Zal die kussentjes er eens uitpakken. Morgen even ritje doen met schuimpjes in de oren, kijken of dat helpt.
 
Met mijn xr1100 en NXR had ik dat ook als de earpads erin zitten.
Die drukte net tegen de oordoppen aan waardeer ze geluid leken door te geven/gingen lekken.
Misschien de moeite waard om even een rondje te proberen zonder de earpads erin.
Zijn die foam kussentjes die in de speakerruimtes voor je oren zitten:
Bekijk bijlage 1639670
Kan je er zo uitpakken en weer terug plaatsen.
Dit had ik inderdaad ook. Deze kussentjes er uit gehaald en de pijn (drukken in de oren) was weg. Ook bleef daardoor oor in vorm waardoor hij goed afsluit. Ik gebruik overigens ook die earsoft oordoppen tegenwoordig. Perfect en muziek/communicatie gewoon goed te horen.
 
Inmiddels schuimpjes geprobeerd, op mijn werk gebruiken we de 3M EarSoft Yellow Neon. Werken perfect. Ik hoor geen gebulder meer, de communicatie hoor ik prima evenals omgeving en motorgeluid. Ik weet niet of de EarSoft FX dan beter gaan zijn, deze dempen nog meer schijnt.
 
Ik heb 2 helmen liggen hier en gebeurt het beide bij. Shark Speed-R en bij de GT Air 2 ook.

Zal die kussentjes er eens uitpakken. Morgen even ritje doen met schuimpjes in de oren, kijken of dat helpt.
Ik heb het zelfde, ook met de GT air. Heb van die dure op maat gemaakte dingen, met zwaarste filter (30db). Ook veel last. Ik gebruik ook vaker de schuim dopjes van 3M. Dan wel de oranje versie, die dempen bij mij het meest. Als ik dan gebeld wordt, of een keer muziek aan heb, hoor ik dat nog steeds prima.
 
Hier nog een. Draag al 25 jaar lang harde plastieken van Earmo. De huidige set lekt / sluit niet meer goed aan.
Ik merk het al als ik weg rij. Dan stop ik om ze nog een extra duwtje te geven maar na 1-2 minuten zitten ze weer "los" en sluiten niet goed meer aan. De windruis is enorm maar de diepe donkere brom van het blok/uitlaat is vele malen erger dan de windruis. Gisteren nog gereden maar voortijdig terug naar huis omdat ik de herrie vreselijk vond.
Binnenkort maar weer nieuwe laten aanmeten. (de huidige set is ongeveer 6 jaar oud).

Overigens, de dop van mijn rechteroor zit nooit 100% goed. Het schijnt dat de "bocht" in het oorkanaal dusdanig is dat er een ondersnijding zit waardoor het "positief" er niet goed uitgehaald kan worden. Oftewel het positief (mal) vervormt iets....
Daar is helaas niks aan te doen.
Dus hou er rekening mee dat niet ieder oorkanaal 100% geschikt is voor harde ottoplastieken.
 
Overigens, de dop van mijn rechteroor zit nooit 100% goed. Het schijnt dat de "bocht" in het oorkanaal dusdanig is dat er een ondersnijding zit waardoor het "positief" er niet goed uitgehaald kan worden. Oftewel het positief (mal) vervormt iets....
Daar is helaas niks aan te doen.
Dus hou er rekening mee dat niet ieder oorkanaal 100% geschikt is voor harde ottoplastieken.
Heb ik ook eindelijk antwoord op de vraag waarom mijn linker dopje niet zo fijn zit als de rechter. :t De dame zei mij destijds dat ze beide gewoon goed waren. Op aandringen van mij toen een nieuwe linker gemaakt. Toen die klaar was zelfde resultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan