Lastige eerste versnelling

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Mij eerste versnelling begint een beetje kuren te vertonen. Bij het inschakelen moet ik nogal wat "geweld" gebruiken om hem erdoor te drukken. Op het moment van inschakelen hoor ik dan ook een duidelijke "klak". Af en toe springt hij zelfs weer terug naar neutraal.

Nou weet ik dat de Honda-bakken geen voorbeeld van souplesse zijn, maar zo erg was het nou toch ook weer niet.

Any suggestions?
 
Thnx Niels,

Vreemde is dat ie het vanmiddag opeens ging doen.
Ik had de motor ergens geparkeerd, een uurtje later wil ik wegrijden en "plotseling" heb ik een probleem met de 1.

Ik heb trouwens vanmorgen bij de dealer gehoord dat ik ook problemen heb met mijn starter-clutch (wordt over 2 weken vervangen). Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
 
Thnx Niels,

Vreemde is dat ie het vanmiddag opeens ging doen.
Ik had de motor ergens geparkeerd, een uurtje later wil ik wegrijden en "plotseling" heb ik een probleem met de 1.

Ik heb trouwens vanmorgen bij de dealer gehoord dat ik ook problemen heb met mijn starter-clutch (wordt over 2 weken vervangen). Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Starterclutch lijkt me wat vreemd.
Probeer hem ook eens in zn 2e te zetten ipv zn 1e
Kijken of ie het dan nog doet.
 
Zowel de Pan European als mijn CB550 kan ik soms niet goed in de eerste versnelling krijgen. Vaak helpt het als je ff je koppeling weer los laat (in vrijstand natuurlijk) en dan weer een keer proberen.
 
Wat ook helpt als je bijvoorbeeld stil staat voor het stoplicht en nog niet in z'n 1 zit: Even je motor een paar centimeter naar voor en of achter bewegen (koppeling in). Dan verdraaien de tandwielen ook ten opzichte van elkaar.
Is vaak precies voldoende om wel te kunnen schakelen.
Voordeel: Je hoeft niet bang te zijn dat je nog (half) in een versnelling zit. En ook als je nog in z'n 3 of hoger zit kun je dan schakelen zonder koppeling los te laten. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook wel eens. Dan kan ik trappen wat ik wil, maar krijg ik m niet in zijn 1, brandt ook het groene vrij lampje niet, maar zit hij toch niet goed in de versnelling.
Ik laat dan altijd de koppeling een beetje komen, dan hoor ik een tik en vervolgens kan ik weer schakelen.

Ik heb eens gehad dat hij tussen zijn 4 en 5 in zijn vrij schoot.... hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii })
Ach ja, Honda's en schakelen....
 
Wat ook helpt als je bijvoorbeeld stil staat voor het stoplicht en nog niet in z'n 1 zit: Even je motor een paar centimeter naar voor en of achter bewegen (koppeling in). Dan verdraaien de tandwielen ook ten opzichte van elkaar.
Is vaak precies voldoende om wel te kunnen schakelen.

Was ook mijn eerste gedachte, dit mocht alleen niet baten.

(Ik sta overigens wel stil op het moment van schakelen mr ritzen ;) )
 
Ik heb het ook wel eens. Dan kan ik trappen wat ik wil, maar krijg ik m niet in zijn 1, brandt ook het groene vrij lampje niet, maar zit hij toch niet goed in de versnelling.
Ik laat dan altijd de koppeling een beetje komen, dan hoor ik een tik en vervolgens kan ik weer schakelen.

Ik heb eens gehad dat hij tussen zijn 4 en 5 in zijn vrij schoot.... hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii })
Ach ja, Honda's en schakelen....

Heb ik al 's een keer gehad tussen vijf en zes. Was toch iets minder prettig
 
Mijn Honda gaat niet altijd soepeltjes van de 2 naar de 1 als ik afrem, maar ik heb er geen last van.
Laten we het maar karakter noemen *-)

Bij mij gaat 'ie pas lekker in z'n 1 als ik erg langzaam rijd/bijna stil sta. Maar willen jullie hem eerder in z'n 1 hebben dan :? Ikke niet!

Z'n 1 is alleen om op te trekken, voor de rest rijdt het voor geen meter
 
joh, leg 'ns uit.
hoe kom je op deze gedachtengang :?

'K weet dat ook niet meer, kijk eens naar de datum en het tijdstip van mijn reactie, ik denk dat ik van zaterdag op zondag deze keer toch echt wel (zoals op dat tijdstip weleens voorkomt) te diep in het glaasje gekeken heb. 8-)
Iig mijn verontschuldigingen voor deze "domme" opmerking, maar ik kan niet beloven dat dit nooit meer voorkomt. :)

Groeten Paul.
 
'K weet dat ook niet meer, kijk eens naar de datum en het tijdstip van mijn reactie, ik denk dat ik van zaterdag op zondag deze keer toch echt wel (zoals op dat tijdstip weleens voorkomt) te diep in het glaasje gekeken heb. 8-)
Iig mijn verontschuldigingen voor deze "domme" opmerking, maar ik kan niet beloven dat dit nooit meer voorkomt. :)

Groeten Paul.
tss, laat je je nog kennen ook.
260 naar zn 1 vind je bak erg leuk met syncen |(
 
'K weet dat ook niet meer, kijk eens naar de datum en het tijdstip van mijn reactie, ik denk dat ik van zaterdag op zondag deze keer toch echt wel (zoals op dat tijdstip weleens voorkomt) te diep in het glaasje gekeken heb. 8-)
Iig mijn verontschuldigingen voor deze "domme" opmerking, maar ik kan niet beloven dat dit nooit meer voorkomt. :)

Groeten Paul.
kijk, dit kan ik nou wel weer waarderen. hier kunnen een aantal mensen een voorbeeld aan nemen. ;)
 
Het probleem wordt duidelijker naarmate de motor warmer wordt.

Ik bedacht me net dat ik vlak voor dit probleem mijn olie op peil heb gebracht.

Hiervoor heb ik shell 10w40 vol-syntetische olie gebruikt. Ik weet niet welke olie er al in het blok zat.

Zou dit een oorzaak van het probleem kunnen zijn.
 
Het probleem wordt duidelijker naarmate de motor warmer wordt.

Ik bedacht me net dat ik vlak voor dit probleem mijn olie op peil heb gebracht.

Hiervoor heb ik shell 10w40 vol-syntetische olie gebruikt. Ik weet niet welke olie er al in het blok zat.

Zou dit een oorzaak van het probleem kunnen zijn.

Als er geen vol syntheet in zat en je hebt er nu vol synth bij gegooid kun je dat inderdaad krijgen. Is de olie te dun , bij warm worden word die nog dunner, en smeert ie nauwelijks tot niet en dus word het hard schakelen :D
 
Mij eerste versnelling begint een beetje kuren te vertonen. Bij het inschakelen moet ik nogal wat "geweld" gebruiken om hem erdoor te drukken. Op het moment van inschakelen hoor ik dan ook een duidelijke "klak". Af en toe springt hij zelfs weer terug naar neutraal.

Nou weet ik dat de Honda-bakken geen voorbeeld van souplesse zijn, maar zo erg was het nou toch ook weer niet.

Any suggestions?
Bij m'n cb750 ook auto synteet erbij (op vakantie, bij hoge nood) & idd harde klak bij 't in 1 zetten. Die koppelingsplaten staat eerst vast op elkaar & moeten dan ineens t.o.v. elkaar gaan draaien (glijden). Dat gaat bij verkeerde olie net wat minder soepel blijkbaar.

(Bij mij ook slippen bij flink gassen trouwens.)
 
Als er geen vol syntheet in zat en je hebt er nu vol synth bij gegooid kun je dat inderdaad krijgen. Is de olie te dun , bij warm worden word die nog dunner, en smeert ie nauwelijks tot niet en dus word het hard schakelen :D

Dus wat is wijsheid, van 't weekend maar ff de olie verwissellen, wat moet ik er dan in doen.

Half- of Vol-syntheet.
En moet ik dan ook meteen een nieuw filter monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan