lastige keuze: Husq sm510r of Honda hm crf 450 of ...?

Peter i200

MF'er
12 okt 2009
182
0
Axel
Nog even in het kort voorstellen, ik ben Peter en ben 26 jaar. Ik hoop zeer binnenkort (4nov afrijden voor bijz. verichtingen) mijn motorrijbewijs te hebben. daarna "moet" er natuurlijk ook een motor komen. ik ben helemaal weg van de sm bikes. ik heb hier en op div andere forum's me al helemaal suf gelezen.
Ik woon in het mooie zeeuws vlaanderen, ik wil mijn motor gaan gebruiken om geregeld (niet dagelijks ik heb ook nog iets op 4 wielen) naar mijn werk te rijden. dat is 35 km enkele reis. Snelweg kennen we hier niet is allemaal 80km/u en polderwegen. en natuurlijk in het weekend en wat vrije uurtjes wat rondjes rijden. de vlaamse ardennnen liggen op een klein uurtje rijden van hier, en hier beschikken we natuurlijk ook over voldoende kleine weggetjes.
Ik ben er inmiddels wel achter dat ongeveer elke sm behoorlijk wat meer onderhoud vraagt dan de eerste de beste japanse racer. Ik lees overal wel meer onderhoud maar vestaan jullie daar alleen het olie verversen (vaak) onder en het kleppen stellen. of moet je er daadwerkelijk nog meer aan doen. (revisie enzo). ik ben zelf automonteur en gelukkig geboren met 2 rechter handen. en ik vind het helemaal niet erg om er aan te moeten werken/sleutelen/prutsen. ben ook niet bang om dingen uit elkaar te halen (en weer inelkaar zetten natuurlijk). maar het ding moet wel gewoon rijdbaar zijn natuurlijk en liefst niet na een weekend spelen dat er een nieuwe zuiger in moet ofzo. of na elke rit 2 dagen moeten sleutelen voordat je weer op pad kunt daar heb ik dan weer geen zin in.

welke sm is hier een beetje geschikt voor, er zijn er 2 die er echt uitspringen voor mij dat zijn de husqvarna sm510r en de honda hm crf 450
is dit nu echt wat om geregeld op te rijden of zijn dit toch echt meer fietsen voor op het circuit en vragen die dus ook dito onderhoud.

ik hoop dat jullie niet gek worden van alle vragen (die misschien al tig keer aan jullie gesteld zijn) maar misschien dat jullie mij toch wat specefiek advies kunnen geven. alvast bedankt!! :}
 
Zelf stond ik voor een soort gelijk dilemma. Alleen ik maar wel dik 10k per jaar, dus heb ik gekozen voor een Husqvarna SM 610. Maar de cfr en de smr zijn beide prima keuzes voor je doeleinden.
 
Toffe vraag :-) Ik rij elke dag tussen de 50 en de 120 km woonwerk, en soms nog iets meer. Dat ook op een leuke eenpitter (Suzuki Freewind / xf650), maar vergeleken bij zo'n Husk of een Honda is het een ongelofelijk suf ding. Ik heb m'n rijbewijs nu iets van 4 maanden en ongeveer 10k km gereden. En ik vind het FIJN dat het zo'n licht ding is, je maakt toch best veel mee als je woon-werk gaat doen op de motor. Dwars remmend over het kruispunt bij een noodstop voor iemand die door rood licht komt scheuren en voor je neus afslaat.. dat soort idiote dingen.

Wat je zeker kunt doen is beginnen met een leuk licht brommertje, en als dat bevalt met een half jaar iets snellers scoren. Maar dat advies krijg je vast van iedereen :D

In de Dakar scene rijden nogal wat mensen met de Honda, die is echt wel betrouwbaar te maken. Maar het blijft een wedstrijdmotor, niet per se handig voor woonwerk denk ik. En misschien is de Suzuki DR-Z400 ook wel wat voor je.
 
Van de twee heeft de 510 toch net wat minder onderhoud nodig...maarja iets met meer cilinderinhoud is toch wel relaxter als je zo'n stuk naar je werk moet rijden..
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de Honda niet - maar ik heb nu ruim twee jaar een Husk 510 SMR en ben meer dan dik tevreden. Bij normaal gebruik vallen de service intervallen reuze mee (je kan het owner's manual gewoon downloaden ik meen op de importeur site - daar staan de intervallen, maar ook in het 450/510 topic zal dat wel te vinden zijn) en ik verwacht in elk geval 10 duizend km te kunnen rijden zonder veel meer te hoeven doen dan olie / filter vervangen en kleppen controleren / stellen. Meer onderhoud, zoals om de C uur zuiger vervangen, speelt alleen bij wedstrijdgebruik voorzover ik weet.
Wat je trouwens ook niet moet uitvlakken is de Husaberg SM serie, vooral de wat recentere (ik meen dat na iets van 2004 de betrouwbaarheid naar goed niveau is gebracht). Daar heb ik ook eentje van en die rijdt eigenlijk nog lekkerder dan de Husk als ik eerlijk ben. Beide motoren rijden geweldig, heleboel fun. Als je een beetje om je heenkijkt vindt je ook hele goede deals bij zowel Husk and Husaberg, hoewel mijn indruk is dat de prijzen van de 'Bergs' nog lager zijn dan die van de Husks. Wat ik zie van Honda's is dat die wel wat duurder blijven. In elk geval succes met je keuze en alvast veel rijplezier straks!
 
In jou geval zou ik voor een dikke (510, 570 of 610)husqvarna gaan. Dan kan je ook op hogesnelheid lekker door tuffen zonder het idee te hebben dat je blok gaan ontploffen.
 
Laatst bewerkt:
ik had zelf ook al het idee dat de honda iets te wedstrijd gericht zou zijn. ik vind die husqvarna's echt gewoon schitterende machienes.
ik heb inderdaad ook al naar de 610 gekeken maar mis je bij deze bike niet het echte sm gevoel??
en met zo'n 510 kun je dus wel gewoon een stuk achter elkaar constant tempo rijden zonder dat het slecht voor de motor is. ik bedoel dan niet direcht 150 km/u maar gewoon 100-120. en ik
begrijp dat het zadel behoorlijk hard is maar aangezien ik als andere passie wielrennen heb ben ik wel gewent aan 5 uur achter elkaar op een keihard zadel te zitten.

@speedhouse proefrijden wil ik zeker wel eens maar dan moet ik eerst mijn rijbewijs even halen wat duurt wachten toch lang pfff. en volgens je profiel kom je uit klazienaveen dat is een halve wereld reis voor mij hahaha.
 
Volgens mijn duitse monteur is nederland maar 2 uurtjes breed met een tank,,,,,,,,,waar zou die dat nou van hebben haha.Met een 510 kan je ook een keer een circuit pakken dat is met een 610 iets minder
 
met een 510 kun je wel een "cruise" snelheid van 100/120 rijden.
hoeveel denk je per jaar te gaan rijden met dat apparaat?
als je 10.000 of zelfs meer per jaar rijdt zou ik GEEN circuit fiets pakken zoals een:
husq 450/510
honda 450
aprilia 450/550.

eerder geschikt zijn dan:
yamaha xt 660
ktm 660 smc lc4
husqvarna 610

verder moet je gewoon voor jezelf kijken wat je gaaf vind.
dat je technisch bent wil niet meteen zeggen dat je technisch mag zijn.
heb mijn husq nieuw gekocht, en heb inmiddels als voor ongeveer een euro of 450 aan rekeningen liggen van het onderhoud.
olie vervangen mag ik zelf doen.. (kost 25 euro ofzo met filter)
kleppen stellen moet bij de dealer.. (omdat je zelf die plaatjes ook niet hebt)
daar mag ik een bedrag van 130 euro voor betalen.
1.5 uur werk X 75 euro
+ olie en filter.. is dus 130 euro..

aangezien ik bij 1500 olie moet verversen en 3000 kleppen moet laten controleren..

achja, hij wordt wel voor nix gemaakt als hij uit elkaar zou klappen
 
tsja ik heb net eens wat grof rekenwerk gedaan ik schat zo tussen de 7000-8000km (is denk ik ruim geschat). Als het van het voorjaar weer lekker weer word paar keer per week naar mijn werk, dan in de vrije uurtjes en weekenden nog wat rijden (ik heb ook een vrij druk wielren programma dus dat vergt ook veel tijd) motor is gewoon hobby en zoals ik al zei ik heb ook nog een auto. in het donker rijd ik toch niet op de motor. dus in de herfst/winter zal het rijden zich beperken tot een mooie weekenddag.

een nieuwe motor zit er niet in dat ligt net iets boven het budget, ik heb ongeveer 7000 te besteden. iemand die toevallig een mooie/goede machiene weet te staan met niet al te veel km.
 
Laatst bewerkt:
een nieuwe motor zit er niet in dat ligt net iets boven het budget, ik heb ongeveer 7000 te besteden. iemand die toevallig een mooie/goede machiene weet te staan met niet al te veel km.

Mocht je voor een SM510R willen gaan, is dit misschien wel wat:

U zoekt een occasion motor in goede staat? Hp Motoren heeft hem.

Een SM510R uit 2006 met 2200km op de teller. En dan houdt je nog geld over ook!
Eigenlijk zat ik hier op te azen, maar heb helaas het geld nog niet '(

Heb overigens zelf geen ervaring met HP motoren, maar voor zover ik kan vinden op het forum, is het een goede zaak.
 
Laatst bewerkt:
hmm over die hp motoren lees ik nu niet al te beste verhalen maar eens kijken kan geen kwaad natuurlijk.

en een 2009 klinkt natuurlijk ook wel aantrekkelijk, maar klazienaveen?? daar moet ik 4 uur (als ik geen file heb) voor in de auto zitten en hoe krijg ik hem dat eventueel in zeeuws vlaanderen. 4 uur snelweg blazen op een sm is niet alles natuurlijk. en komt nog bij ik heb dus nog geen rijbewijs dus proefrijden zit er ook nog niet in.
 
zondag in emmen zijn gaat zoiezo niet lukken en komt nog bij dat 7000 echt wel de max is, ik wil er nog een beetje goede/mooie/stoere kleding uitrusting bij aanschaffen ook.
 
ok doe hem niet goedkoper weg ook als je bedenkt dat een nwe 10290 euro kost is 7500 echt de bodem prijs.heb zo ook niets staan wat beter bij je budget past.Als ik wat inruil meld ik me bij je.
Een nwe 610 ie hen ik staan voor 7990 inkl 2 jaar garantie en 25kw
 
ok doe hem niet goedkoper weg ook als je bedenkt dat een nwe 10290 euro kost is 7500 echt de bodem prijs.heb zo ook niets staan wat beter bij je budget past.Als ik wat inruil meld ik me bij je.
Een nwe 610 ie hen ik staan voor 7990 inkl 2 jaar garantie en 25kw
Zit er zoveel prijsverschil tussen een 610 en een 510 ja :?
 
Jep de 610's zijn redelijk cheap nieuw.

510 is echt vet ik heb laatst op Emmen op de speedhouse demo gereden en damn wat rijd dat goed!
 
Laatst bewerkt:
met een 510 kun je wel een "cruise" snelheid van 100/120 rijden.
hoeveel denk je per jaar te gaan rijden met dat apparaat?
als je 10.000 of zelfs meer per jaar rijdt zou ik GEEN circuit fiets pakken zoals een:
husq 450/510
honda 450
aprilia 450/550.

eerder geschikt zijn dan:
yamaha xt 660
ktm 660 smc lc4
husqvarna 610

verder moet je gewoon voor jezelf kijken wat je gaaf vind.
dat je technisch bent wil niet meteen zeggen dat je technisch mag zijn.
heb mijn husq nieuw gekocht, en heb inmiddels als voor ongeveer een euro of 450 aan rekeningen liggen van het onderhoud.
olie vervangen mag ik zelf doen.. (kost 25 euro ofzo met filter)
kleppen stellen moet bij de dealer.. (omdat je zelf die plaatjes ook niet hebt)
daar mag ik een bedrag van 130 euro voor betalen.
1.5 uur werk X 75 euro
+ olie en filter.. is dus 130 euro..

aangezien ik bij 1500 olie moet verversen en 3000 kleppen moet laten controleren..

achja, hij wordt wel voor nix gemaakt als hij uit elkaar zou klappen

kleppen stellen moet bij de dealer? ivm de garantie?
zo vaak hoef je ze toch niet te stellen? en controleren kun jezelf ook wel toch?
en 25 euro voor olie plus filter vind ik ook wel aan de hoge kant als ik eerlijk ben,plus het werkloon wat je kunt besparen.die 450 euro had makkelijk de helft kunnen zijn en met het geld wat je zo bespaart kun je de evt schade haast betalen mocht je blok kapot lopen maar hoevaak komt dat nou voor?je bent nu het geld kwijt aan duur dealer onderhoud.ik koop olie per 20ltr en dan is het omgerekend zon 5 euro per liter,olie filter kost in de winkel 7,50 ,heb 1 liter nodig dus 12,50 voor een olie wissel.ik rij een yamaha wr 450.
 
kleppen stellen moet bij de dealer? ivm de garantie?
zo vaak hoef je ze toch niet te stellen? en controleren kun jezelf ook wel toch?
en 25 euro voor olie plus filter vind ik ook wel aan de hoge kant als ik eerlijk ben,plus het werkloon wat je kunt besparen.die 450 euro had makkelijk de helft kunnen zijn en met het geld wat je zo bespaart kun je de evt schade haast betalen mocht je blok kapot lopen maar hoevaak komt dat nou voor?je bent nu het geld kwijt aan duur dealer onderhoud.ik koop olie per 20ltr en dan is het omgerekend zon 5 euro per liter,olie filter kost in de winkel 7,50 ,heb 1 liter nodig dus 12,50 voor een olie wissel.ik rij een yamaha wr 450.
Dan gooi je er wss van die universele olie in? Ik koop mn olie voor 10 euro de liter en dan zit je aardig goed met die 25 euro voor olie + filter.
 
Laatst bewerkt:
de kosten van de dealer spaar ik met mijn eigen onderhoud zoiezo uit, en ik kan via het werk tegen inkoopsprijs aan alle types en merken olie komen desnoods een 200l vat hahahaha
ik kreeg van iemand ook een ktm 660smc aangeboden is dat wat in vergelijk met de husq qua looks doet de ktm niet veel onder, maar hoe zit het met de rij/motoreigenschappen van deze bike. ?
en iedereen alvast bedankt voor alle duidelijke reacties.
 
Dan gooi je er wss van die universele olie in? Ik koop mn olie voor 10 euro de liter en dan zit je aardig goed met die 25 euro voor olie + filter.

nee, voll syntheet,maar ik koop dan 20 of 30 ltr in 1 keer en dan is het omgerekend zon 5 a 6 euro per liter,aangezien ik elke 3 keer trainen de olie ververs is het makkelijk als je niet elke keer 1 busje olie hoeft te kopen.deze olie kost normaal dag ik ook iets van 10 euro de liter.bij mij gaat er ook maar 1 lter olie in.
ik wil eigenlijk gewoon zeggen dat je zo veel geld kunt besparen als je het meeste zelf doet en de olie op deze manier koopt,motorrijden is al duur zat,zeker als je met alles naar een erkende dealer gaat die 50 euro per uur rekent.
 
kleppen stellen moet bij de dealer? ivm de garantie?
zo vaak hoef je ze toch niet te stellen? en controleren kun jezelf ook wel toch?
en 25 euro voor olie plus filter vind ik ook wel aan de hoge kant als ik eerlijk ben,plus het werkloon wat je kunt besparen.die 450 euro had makkelijk de helft kunnen zijn en met het geld wat je zo bespaart kun je de evt schade haast betalen mocht je blok kapot lopen maar hoevaak komt dat nou voor?je bent nu het geld kwijt aan duur dealer onderhoud.ik koop olie per 20ltr en dan is het omgerekend zon 5 euro per liter,olie filter kost in de winkel 7,50 ,heb 1 liter nodig dus 12,50 voor een olie wissel.ik rij een yamaha wr 450.


Nou, als je bij een honda kleppen moet stellen, dan trek hem maar open, of snel verkopen.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan