Lastonafhankelijk Knipperrelais ??

Patrick @ ErZes

MF veteraan
16 aug 2003
1.079
1
Rossum
Hallo,

Ik heb een andere tail onder mijn R6 gemonteerd.
Nu is het wattage van de knippers verandert, waardoor de knippers heel snel knipperen.

Ik heb me laten vertellen dat hiervoor lastonafhankelijke relais te krijgen zijn of evt. wat weerstanden oid geplaatst moeten worden.

Is het ook mogelijk om het eens te proberen met een relais van een brommer ofzo, die voor lager wattage bedoeld zijn ?

Wie O Wie kan mij hier wat meer over vertellen of weet waar ik zo'n relais kan scoren ?

thanks,
 
Laatst bewerkt:
Een betrouwbare clignoteur zònder bi-metaal heb ik vroeger wel in handen gehad en ik denk dat die ook nog wel bestaan. Het was een relais met aftakking op de helft van het WINDINGENTAL van de spoel (dus meestal niet de helft van de spoeldraadlengte cq de ohmse weerstand want doorlopend wikkelen geeft steeds grotere windingen). Over 1 spoelhelft stond dan een flinke elco.
======

De schakeling laat zich ook wel simuleren door 2 (onderling gelijke) "gewone" relais met liefst meerdere werk- en rustcontacten, waarbij de spoelen in SERIE worden gezet en dan 1 van de 2 overbrugd met een elco (denk om "richting" plus en min) die het knippertempo gaat bepalen
>>>>>>>>
EDIT: nee, die elco moest met zijn plusje op het middenpunt van de serie en met het minnetje voluit aan "aarde" = MIN, dus over het sturende contact van het andere relais heen.
>>>>>>>>
. Eigenlijk een soort van "flip-flop":
Spoel van relais A ligt dan naar plus-boordnet via een rustcontact van relais B; spoel van relais B ligt dan naar min-boordnet via een rustcontact van relais A.

In de 60-er jaren maakte ik allerlei van zulke knipperschakelingen. Heb je voldoende contacten op die relais dan kun je er ook dubbele om-en-om-lichten zoals bij bussen/vrachtauto's mee schakelen maar ik weet niet of dat op een motor wel mag.

Ideaal zou ik het vinden om zo'n hele set en met voldoende relais-contacten DUBBEL uit te voeren, 1 voor linksom en 1 voor rechtsom, zodat de bedienings-schakelaar alleen maar een simpele enkel-om met midden-nulstand hoeft te zijn en ook de "dikke" lampstromen daar niet doorheen hoeven.

Technisch is het al maakbaar als de relais alleen maar elk 1 (fors) rustcontact hebben maar dan moet er 1 diode in de schakeling worden aangebracht om de elco te vrijwaren van invloed door de lampenstroom, anders zelfde ellende als met bi-metaal of sommige electronische setjes en bovendien lopen dan altijd ook de volle lampstromen door de bedienings-schakelaar, ik houd daar niet zo van. Wel grappig dat het zelfs lukt om er dubbele "autobus"-lampen mee te schakelen maar dan moet de ene sectie tegen min schakelen en de andere tegen plus dus lampen "los van massa" en dat is wel katjesspul wat bovendien misschien door niet iedere argeloze monteur wordt doorzien als het ding ooit onder vakmanshanden komt.

Ik vind dit gedoe met relais aardiger werken dan met electronica, waar ik ook veel mee heb geknoeid; dikke relais zijn betrouwbaar en als er iets stuk zou gaan makkelijker beredeneerbaar/meetbaar, overzichtelijk.

Ik raakte met dit spul aan het knutselen toen een inkoper van een electro(nica)-zaak waar ik lang geleden werkte eens een enorme partij vrij grove 12V-relais met dikke wissel-contacten had opgekocht die misschien wel voor claxons bestemd waren geweest; ik kon het niet laten om een proefopstellinkje op de toonbank te laten werken en in een mum van tijd was de hele partij uitverkocht, zelfs na enige jaren werd er nog naar gevraagd want men bewaarde de meegeleverde schema'tjes die ik zelf op de stencilmachine mocht printen. Leuke tijden waren dat toch, toen bijna iedereen nog zelf knutselde.
 
Laatst bewerkt:
gewoon in parallel met je nieuwe knippers een weerstandje plaatsten( of je oude lampjes) is een stuk makkelijker ,dan kun je ook je originele relais behouden. dat kost niks.
 
Laatst bewerkt:
gewoon in serie met je nieuwe knippers een weerstandje plaatsten( of je oude lampjes) is een stuk makkelijker ,dan kun je ook je originele relais behouden. dat kost niks.

Parallel bedoel je. Als je een lampje hebt waarvan het vermogen lager is, dan is de weerstand van dat lampje dus te hoog voor je knipperrelais. Plaats een weerstand parallel, en het werkt weer als vanouds.

1 Ohm 20 watt (da's een dikke) will do the trick.
 
MaxKool: ... 1 Ohm 20 watt (da's een dikke) will do the trick ...

1 Ohm is op die plek (parallel) FOUT want op 12 Volt loopt er dan (kort, want de boel fikt uit) 12 Ampères en 12V 12 Ampères = 12x12 = 144 Watts.

Indien 10 Ohm bedoeld was, kan ik er beter inkomen: 10 Ohm 12Volt 1,2 Ampère = (12x1,2) =14,4 Watt maar daar brand je echt wel je fikken aan of iets anders.

Weerstanden van zulke waarde maakten wij "vroeger" van een stukje kachel-elementdraad, hetzij vrijdragend in lucht gewikkeld òf om een afgebroken stukje steel van een gebroken steen-achtige bellenblaaspijp.
 
**kuch kuch**

Inderdaad, iets van 10 Ohm (hoe kom ik nou weer bij 1 Ohm, slaat echt nergens op).

U2/R, dus 122/10= een watt of 15.

tel daarbij op het vermogen van die nieuwe knippers, en je zit tussen de 20 en 25 Watt.
 
Hier nog ff het schema'tje met 2 dikke relais uit mijn verhaal iets eerder in de thread.

Rustcontact van relais A verbreekt de stroom door spoel van B en rustcontact van relais B verbreekt de stroom door spoel van relais A.

Ik ga er van uit dat de relais eender zijn en elk meerdere schakel-contacten bevatten, zodat de lampstromen NIET door de bedienings-schakelaar heen hoeven.
Dan gaat dat weer het beste door de unit DUBBEL uit te voeren, dus 4 relais en 2 elco's, één sectie voor linksom en de andere voor rechtsom.

De relais waar ik het vaakst mee knoeide waren van het formaat claxon-relais met spoelweerstand tussen 50 en 100 Ohm, waarbij ik uitkwam op elco-waarden tussen 1000 en 2000 uF.

Bijlage: knipper.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zwaardere lampjes zullen wel niet passen in het kastje.

Maar waarom moeilijk doen en zo'n duur relais kopen. Als ze weerstandjes verkopen voor een paar dubbeltjes.
Ik ben voor het idee van de weerstanden. 8-)
 
Heb je een R6 03/04 of een vorig model :?
Oudere modellen zijn uitgerust met knippers van 21 Watt en het laatste model met knippers van 10 Watt.

Ik heb op mijn R6 2003 vier knippers gestoken van 21 Watt, het knipperrelais kan dit nog net aan als ik link/rechts knipper. Maar als ik alle 4 tegelijkertijd doe knipperen knippert er niets meer. Is eigenlijk heel logisch, want het relais is voorzien voor maximum 4 * 10 Watt, dus 2 * 21 Watt lukt nog net, maar 4 * 21 Watt is teveel ...

Ik heb dit nu mooi opgelost zonder aan de originele connectors te knippen of te prutsen door een knipperrelais van een V-MAX op de kop te tikken, is dezelfde aansluiting als de R6, en die is wel voor 4 * 21 watt :)

Maar in jouw geval zal je een last onafhankelijk relais nodig hebben, want je gaat naar een lager wattage ... dacht dat de meeste mensen een "Tridon" relais gebruiken hiervoor ... normaalgezien in de betere electrohandel te krijgen.
 
ik heb een brommerelais (10watt) gehaald bij de fietsenboer en dat ertussen gestoken, werkt weer perfect kostte me 6 euro.

de bedrading van de knippers zit helemaal ingewerkt in de undertail e.d. dus het idee met een warmte ontwikkelende weerstand zag ik niet zo zitten.

Relais kon ik zo omsteken.
 
Ik weet niet of er nog veel electro-dump zaken bestaan maar daar zag ik vroeger vaak mooie relais voor heel weinig geld.
Opletten dat er DIKKE schakel-contacten aan moeten zitten.

Draadgewonden weerstanden zijn trouwens (nieuw) helemaal NIET goedkoop.

Natuurlijk valt dit wel onder het uitgesproken hobby-werk, maar als je zoiets netjes in elkaar zet èn een goed berekende zekering ertussen is het een verdraaid degelijk setje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan