latijn

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Spreekt hier iemand latijn? Ik zoek al een tijdje iets. Kom er met woordenboeken niet uit.

huis = 1. ædes, domus 2. familia, gens
wit = albus, candidus, canus
vis = piscis


Dat zijn de uitkomsten van een woordenboek. Nu wil ik bijvoorbeeld \'wit huis\' schrijven. Is dat dus \'albus domus\'? Of kan ik niet gewoon kiezen? Of moet er nog iets veranderen aan de woorden?

Maar bijvoorbeeld bij \'witte vis\' veranderd er iets aan \'wit\', er komt \'te\' achter. Hoe verwerk je dat in het latijn? Of niet? Dus dan krijg je \'albus piscis\'? Zo niet, kun je dat bij alle woorden toepassen, of heb je ook zoiets als mannelijk, vrouwlijk, onzijdig, sterk, zwak, of weet ik het?

TNX, kom er niet uit. Als de topic weg moet, ook goed (is geen motor onderwerp). ;)
 
Ik heb hier nog mijn boeken liggen van al die jaren Latijn op de middelbare school :D

Lenen? :D

albus domus klopt inderdaad. In 9 van de 10 gevallen gaat het bijvoeglijk naamwoord mee met het zelfstandig naamwoord.
 
Ik heb hier nog mijn boeken liggen van al die jaren Latijn op de middelbare school :D

Lenen? :D

albus domus klopt inderdaad. In 9 van de 10 gevallen gaat het bijvoeglijk naamwoord mee met het zelfstandig naamwoord.

aha, maar met dat \'witte\' weet je niet? alvast bedankt, weet ik al iets meer.
 
Ik heb op het Atheneum een blauwe maandag (lees één jaar) Latijn gehad.

Helaas is dat alweer 9 jaar terug en waren de vervoegingen die in het Latijn gebruikt worden redelijk onmogelijk om te leren.

Zelfstandige naamwoorden worden (wat ik me kan herinneren) ook vervoegd, afhankelijk van de positie in de zin, tijd e.d. Het woord voor vis kent dus een heel aantal varianten.

Wat ik wel weet is dat de woordvolgorde wel anders is. Je krijgt dus \'Vis Wit\' dus iets van pisces albus
 
Nee, er verandert niks aan albus of het nou \"wit\" of \"witte\" betekent. Het is een bijvoegelijk naamwoord en die gaan meestal gewoon mee met het zelfstandig naamwoord.

albus domus (wit huis)
albus servus (witte slaaf)
 
Huur Monty Python\'s The life of Brian eens, zit een briljant stuk in over vervoegingen (\"Romans go home!\")! *D

Heb zelf overigens nog nooit Latijn gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan