Lausanne?

Makkie! (al mag ik dat niet uitspreken van LePensZeur) *O*

Maar ik weet niet of dat voor iedereen geldt. Het is niet algemeen te zeggen.
Wat voor motor heb je? Hoe is je eigen conditie? Wat zijn de weersomstandigheden?
De één valt al van zijn motor bij Keulen, terwijl de ander voorbij Milaan nog lekker zit te sturen. :]
 
Laatst bewerkt:
Wat voor motor heb je? Hoe is je eigen conditie? Wat zijn de weersomstandigheden?

Gixxer. Mijn conditie is goed genoeg, het is midden in de zomer, en ik rij normaal stevig door. Doel is niet een plezierrit, doel is om een wandelaar nieuwe schoenen te brengen halverwege zijn wandeling.

www.bartnaarrome.nl
 
Afgelopen zomer 3 keer 9 uur gereden. 2 keer 850+ en 1 keer 750km.
Goed te doen op een 1200RT.

En stapte er met gemak af om nog een wandelingetje in het dorp te maken.
 
Ehm, ok. Maar 24 uur achter elkaar op de motor zitten, is dat te doen?
24h achter elkaar lukt (mij) dus niet!
Na een uurtje of 15, zeker als je de hele nacht doorhaalt, krijg je erg zware oogleden.
Voor je eigen veiligheid is het dan beter om de brommerd effe aan de kant te zetten.
Anders vinden ze je een week later in de sloot langs de snelweg!
 
Laatst bewerkt:
Het wordt wel heel letterlijk genomen :P
Ik neem ook niet aan dat je echt 35 kmh gemiddeld rijdt :X
 
Op zich kun je best 24 uur aaneen op een motor gaan zitten, maar ik geloof niet dat dat heel verstandig is, en het lijkt me erg saai. Gelukkig heb je zoveel tijd niet nodig.

Ik rij regelmatig naar Oostenrijk resp. Noord-Italië, weliswaar niet om gympen te bezorgen. Hoedanook, dat is pakweg 1000-1200 km in 10-11 uur, afhankelijk van wat je onderweg zoal tegenkomt. Het is goed te doen als je met een paar dingen rekening houdt, en onderweg niet teveel files tegenkomt natuurlijk.

Reken voor 850 km op 8 à 10 uur als je een potje doorrijdt, en niet al teveel hecht aan lunch en dergelijke toestanden. Wel bij iedere tankstop wat drinken, liefst water. helpt concentratie op nivo te houden. Eten: muslirepen, want snel, voedzaam en licht verteerbaar, dat laatste eveneens omwille van concentratie. E.e.a. zal op een Gixxer mss een wat grotere aanslag doen op je fysiek dan op een toerhok, maar met goede conditie moet dat geen probleem zijn. Ik neem aan dat je een beetje aan die Gixxer gewend bent, en ik heb de indruk dat je wel "een beetje kunt rijden" ;)

Let op: de meeste tijd verlies je door tankstops (en eventuele driegangen lunches, maar die zul je moeten laten varen, sorry), dus hou de kruissnelheid in de gaten. Ik weet niet bij welke snelheid bij jouw motor het omslagpunt ligt tussen redelijk verbruik en ongehoord zuipen, maar in mijn ervaring kom je met een kruissnelheid tussen 150 (S1000RR, KTM SDGT) en 170 km/u (FJR) het verst t.o.v. de tijd die het kost. Met 200+ over Autobahnen raggen heeft iig geen enkele zin, want dan sta je onevenredig vaak aan de pomp, en ben je zelfs met auto + caravan eerder op je bestemming.

Kijk van te voren even naar de route die je gaat rijden, en dan met name waar je drukte (oponthoud) kunt verwachten: b.v. rondom grote steden. Probeer daar rekening mee te houden vwb je vertrektijd. Met een programmaatje als Mapsource o.i.d. kun je genakkelijk inschatten hoelang je erover doet om ergens te komen, en daar kun je weer mee rekenen om tot een handige vertrektijd te komen.

Wel leuk dat soort ritjes, want je komt op een gegeven moment in een soort cadans: rijden, tanken, rijden, tanken, rijden, enzovoorts. Tegen de tijd dat je op je bestemming bent is je hoofd leeg en vind je alles leuk. En: richting Lausanne zou je ook een paar bochtjes tegen moeten kunnen komen :9 :+

Goede reis!
 
Laatst bewerkt:
Die schoenen kan je goedkoper, veiliger en sneller per koerier daar krijgen. Doel is dus eerder een plezierritje.
 
Wel leuk dat soort ritjes, want je komt op een gegeven moment in een soort cadans: rijden, tanken, rijden, tanken, rijden, enzovoorts. Tegen de tijd dat je op je bestemming bent is je hoofd leeg en vind je alles leuk. En: richting Lausanne zou je ook een paar bochtjes tegen moeten kunnen komen

Dat wilde ik horen :-)
Benzine maak ik me niet druk om, motor rijdt 1 op 10, hoe ik ook rij. Daarginds blijf ik een nachtje slapen, misschien blijf ik een dagje hangen, en dan terug. Ik kan niet te lang weg blijven, een belangrijk project dat ik doe moet dan opgeleverd worden. Bart is mijn bridge maatje, morgen bridgen we nog, en dan gaat 'ie wandelen. In Rome wacht mijn neef 'm op met een glas wijn. Waarom 'ie naar Rome gaat wandelen? Gewoon, omdat het kan.

Bochtjes zijn altijd goed, dat houdt de snelheid er in. Ik moet dan alleen iets verzinnen voor mijn action cam, die houdt het geen 6 uur vol op een lading.
 
Die schoenen kan je goedkoper, veiliger en sneller per koerier daar krijgen. Doel is dus eerder een plezierritje.

Niet voor het rijden op zich, wel om hem daar te zien en weer uit te zwaaien. Hoewel ik het nooit naar vind om een uur over de snelweg te jakkeren.
 
Ik moet dan alleen iets verzinnen voor mijn action cam, die houdt het geen 6 uur vol op een lading.
Even DHL een koerier een opgeladen exemplaar laten brengen naar een tankstation dat je na pakweg 6 uur bereikt. Pfff, sommige dingen zijn zo simpel...

:+

Met de verwijzing naar verbruik doelde ik op autonomie: balanceren tussen actieradius en snelheid, omwille van zo snel mogelijk van A naar verre B.

Een verbruik van 1 op 10 met een GSX-R, ongeacht hoe je het ding gebruikt, klinkt niet als heel gezond. Een FJR - met meer massa en een veel groter frontaal oppervlak - doet 1 op 16-17 bij een constante 190 km/u, S1000RR deed 1 op 15 als ik niet boven de 150 kwam. Ik zou verwachten dat je op zo'n afstand gemakkelijk 1 op 15-17 moet kunnen scoren, en dat scheelt een boel tijd. Maar als het 1 op 10 is, dan is dat zo, en dan zul je het ermee moeten doen. Reken dan op een uurtje extra.
 
850km in één rit moet prima te doen zijn (goed uitgerust is wel fijn), heb zelf vorig jaar zonder slaap 700km gereden. 7 uur opgestaan, 9 uur gewerkt en pas s' avonds om 11 uur vertrokken. Kwam rond 13 á 14 uur aan, nog even Freiburg in geweest met m'n ouders en om 17 uur lag ik gebroken op bed. :9

Heb wel relatief langzaam gereden op de snelweg en het laatste stuk ben ik maar binnendoor gegaan om weer wat wakkerder te worden. O-)
 
Hangt er ook heel sterk vanaf hoe druk het is op de weg.
Meestal is 's avonds vanaf 18.00 tot ongeveer 21.30 het beste te rijden in de zomer.
Het is dan nog licht. Alle caravans zijn verdwenen en ook veel truckers houden het voor gezien.
Als je dan het stuk Koblenz-Karlsruhe-Basel doet, ben je in een paar uurtjes in CH.

Echter de tijd die je wint met een hoge snelheid, verlies je weer net zo snel door vaker tanken.
Verder is het zo dat je bij hogere snelheid eerder vermoeid raakt vanwege extra concentratie.
Mijn ervaring is dat je met een snelheid 140-150 voor langere stukken de meeste km's maakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen september een trip naar de Faaker See gemaakt (zuid Oostenrijk) In 2 dagen heen en 2 dagen terug. Van Hilversum naar Erlangen was 620km ongeveer, dit in 8 uur gereden. Ik had wel een houten achterwerk na 8 uur rijden met regelmatig tankstops, ik wist soms niet helemaal meer hoe ik moest zitten op mijn Honda Firestorm. Snelheid was 120 - 140 met files/wegwerkzaamheden tussendoor. Het andere wat ik had was een tintelende rechter duim, kennelijk heb ik een hoop spanning in mijn hand als ik de gaskraan heel lang open moet houden! Verbruik was 1 op 17 met flinke bagagerol en tankstas.

IMG_8174_166716.jpg

Vroeg op pad, braadworst en koffie doen de rest :-)
 
Tuurlijk, moet te doen zijn. Jaren geleden in een DAF 66 in één dag van Utrecht via Passau naar Volyňe in Tsjechië gereden, 1000 km. Vertrek 01:30 uur, kruissnelheid 120 km/u, aankomst om 19:00 uur inclusief files op de A3 en uitgebreide rustpauzes. Lijkt me zeker op de moto geen probleem dus - tenzij je onderweg nog wat aan gymkhana wil doen :+
Goede reis!
 
850 km Op een dag is goed te doen. Je hoeft er niet eens middenin de nacht voor te vertrekken. Afgelopen jaar tijdens de motorvakantie zijn we 's morgens rond een uur of 10 vertrokken van de camping in Bulgneville en in de stromende regen naar Cap d'Agde gereden. Onderweg zijn we vaak gestopt: de pas aangeschafte KTM van een van mijn vrienden bleek niet zo comfortabel te zitten als hij gedacht had en we hebben ook nog eens uitgebreid gelunched.

Vertrektijd Bulgneville: 10:00uur
Aankomsttijd Cap d'Agde: 19:00uur
Afstand: 700KM
Snelheid: 130/140kmh

truc is om de benzinestops zo kort mogelijk te houden: tanken, pinnen, pissen, peukie/koffie en weer verder. Mocht je door Frankrijk rijden dan adviseer ik je om een tol-badge aan te schaffen. Je zit dan niet hannessen met kleingeld/tolkaartjes en dergelijke, maar je rijdt stapvoets op het poortje af en kan dan meteen weer op het gas. Die dingen zijn te krijgen bij de ANWB.
 
Tuurlijk, moet te doen zijn. Jaren geleden in een DAF 66 in één dag van Utrecht via Passau naar Volyňe in Tsjechië gereden, 1000 km. Vertrek 01:30 uur, kruissnelheid 120 km/u, aankomst om 19:00 uur inclusief files op de A3 en uitgebreide rustpauzes. Lijkt me zeker op de moto geen probleem dus - tenzij je onderweg nog wat aan gymkhana wil doen :+
Goede reis!
Tsja, met de auto stelt 1000km al helemaal niks voor!

Paar jaar terug vertrokken vanaf Rome. (1600km met auto)
's Morgens eerst lekker ontbijtje en kalm opgestaan. Vertrek 09.15h.
's Nachts lag ik weer lekker thuis te ronken in mijn eigen bedje! :z :z

Oke,oke, Geen files en ook geen gymkana! Nee, ook niet langzaam gereden.......
 
Laatst bewerkt:
Wat ook van nut kan zijn is zo'n cruisecontrol- hendeltje. Die klem je op je gashendel. Dan kun je op de snelweg je rechterpols ontlasten. Kost bijna niks, maar gaf mij veel gemak.
 
Tsja, met de auto stelt 1000km al helemaal niks voor!

Paar jaar terug vertrokken vanaf Rome. (1600km met auto)
's Morgens eerst lekker ontbijtje en kalm opgestaan. Vertrek 09.15h.
's Nachts lag ik weer lekker thuis te ronken in mijn eigen bedje! :z :z

Oke,oke, Geen files en ook geen gymkana! Nee, ook niet langzaam gereden.......
Nou ja eh ... na die 1000 km had ik er voor die dag echt wel genoeg van. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
 
De afstand is wel te doen, maar wil je alleen snelweg of zou je ook een gedeelte binnendoor willen, de wat snellere B wegen bijvoorbeeld?

Ik begrijp dat je best wel veel rijd, veel woon/werk en dergelijke. Dan gaat een dagje lekker doorhalen ook wel. Jij rijd op een supersport toch? Mij ervaring is dat ik meer last van ongemakken krijg als ik lang in dezelfde houding achter elkaar op de snelweg rijd dan bij lekker afwisselend binnendoor rijden. Gaat dan wel wat langer duren en het aantal km is ook meer maar ik heb dan in de regel nergens last van.

Ik net even gekeken en ik weet niet waar je huis woont maar een route vanaf Eindhoven over de snelweg naar Aken, dan binnendoor door de Eifel en het Zwarte Woud over de B500 tot Zwitserland en dan de laatste 220km over de snelweg naar Lausanne komt uit op 940 km.

Met binnendoor kan dat wat ver zijn voor 1 dag. Maar als je een dag eerder in de gelegenheid bent om bijvoorbeeld laat in de middag (5 uur) vast de eerste 250-300 km snelweg naar de Eifel te doen en daar een B&B te pakken dan heb je voor dag 2 een heerlijke route te rijden. Lekker de snelle B wegen door de Eifel en Zwarte woud. Mooi sturen en toch opschieten als je het gas er wat op houd en de auto's en vrachtwagens vlot in haalt.

Route
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan