Laverda 1200 30th Anniversary ???

LangeWillem

MF'er
16 okt 2008
63
0
Gameren
Hallo,

Recent heb ik deze Laverda 1200 uit 1980 gekocht.

PA100014_zps97ccf9c8.jpg


Een echt project want het is niet moeders mooiste en op dit moment start hij niet eens.
Maar dat komt allemaal wel goed. Ik ga daar overigens gewoon hulp bij regelen want mijzelf ontbreekt de tijd en hier en daar ook de technische kennis.
Maar ik heb wel een vraag over deze motor waarbij ik reken op de Laverda kenners, die ik ook hier probeer te vinden.
Dit lijkt een 30th Anniversary type. Deze zijn in principe allemaal uit 1979 maar deze zou dan iets later op kenteken gezet zijn.
Hij heeft bijna alle kenmerken: goud frame en wielen, Hydraulische koppeling en enkele blokdelen in het zwart. Overigens het originele kleppendeksel was van deze ook zwart maar had last van een haarscheurtje en daarom heeft de vorige eigenaar er een nieuwe op laten zetten. En die is helaas niet zwart. Ik heb het oude zwarte kleppendeksel er ook bij gekregen.
De (originele zwarte) uitlaten waren op een gegeven moment zo verroest dat ze door de vorige eigenaar vervangen zijn voor de huidige exemplaren.

Er is één grote maar: als ik het goed begrijp zijn de 30th Anniversary types (waarvan er volgens www.laverdamania.net maar 200 zijn gemaakt) alleen maar in het zwart geleverd.
Zie bijvoorbeeld:

laverda-30th--011-1db6b6a.jpg


Maar zoals jullie zien is die van mij rood. En volgens de vorige eigenaar is dat in ieder geval al zo sinds 1986. Want zolang had hij hem al.
Ook zitten er voldoende beschadigingen in de lak maar nergens is daaronder een resterende oude zwarte lak te zien.
De vraag die mij bezig houd is simpel: kan iemand mij vertellen of de 30th Anniversary types ook in het rood is geleverd?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert, maar de voetsteun is anders. En voorpoten zijn ook anders (remklauw zit aan de andere kant van de poot).
Wellicht heeft het niets te betekenen.

M13.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jouw rode heeft geen enkele vorm van tank decor. Als ik google op originele 1200 Laverda hebben ze allemaal een vorm van biezen of decor.
De 1200's die ik gezien heb hadden ook metallic lak. Ik denk dus dat het rood niet origineel is.
 
maar de voetsteun is anders. En voorpoten zijn ook anders

Goed gezien, de uitleg is simpel: op de mijne zit een "racesetje". De originele voetsteunen en de bijbehorende rempedaal en schakelset heb ik er in een plastic zak bij gekregen. Dus dat maakt het verschil niet.
En voor wat betreft de voorpoten: was me ook al opgevallen en volgens mij heeft ooit een handige sleutelaar de vorkpoten verkeerd gemonteerd, dus de linkerpoot heeft hij rechts gemonteerd en de rechterpoot links. En toen zaten ineens de remklauwen achter de vorkpoten i.p.v. voor. Gaat ook opgelost worden.
 
Jouw rode heeft geen enkele vorm van tank decor.

De mijne heeft ook "tank decor", zie foto (en dat lijkt er origineel uit te zien maar kan natuurlijk ook na het overspuiten gemaakt zijn).

PA100007_zps4d12454d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even die van mailen die de zwarte Laverda verkoopt die je hierboven ziet.
Even vragen naar het frame en motorblok nummer, zit jouw nummer er heeeeeel erg dicht bij.
Dan heb je iets meer duidelijkheid.

Groeten Tom.
 
Overigens zojuist de volgende site gevonden:

http://www.laverdamania.net/registre1200.htm

En wat ik daar uit kan opmaken is dat framenummer 2201 t/m framenummer 2388 originele 30th Anniversary types zijn.
De mijne heeft nummer 2225! En dus ga ik ervan uit dat ook de mijne een 30th Anniversary is!!
Joepie!
Maar hoe kan het dan dat de mijne rood is??
Dat blijft nog een vraag die me bezig houd.
 
Dat framenummer is inderdaad een betrouwbare methode.
Heb je de tank er al af gehad? Meestal is de onderkant niet (goed) overgespoten.
 
Goed gezien, de uitleg is simpel: op de mijne zit een "racesetje". De originele voetsteunen en de bijbehorende rempedaal en schakelset heb ik er in een plastic zak bij gekregen. Dus dat maakt het verschil niet.
En voor wat betreft de voorpoten: was me ook al opgevallen en volgens mij heeft ooit een handige sleutelaar de vorkpoten verkeerd gemonteerd, dus de linkerpoot heeft hij rechts gemonteerd en de rechterpoot links. En toen zaten ineens de remklauwen achter de vorkpoten i.p.v. voor. Gaat ook opgelost worden.
_O-
 
Overigens zojuist de volgende site gevonden:

http://www.laverdamania.net/registre1200.htm

En wat ik daar uit kan opmaken is dat framenummer 2201 t/m framenummer 2388 originele 30th Anniversary types zijn.
De mijne heeft nummer 2225! En dus ga ik ervan uit dat ook de mijne een 30th Anniversary is!!
Joepie!
Maar hoe kan het dan dat de mijne rood is??
Dat blijft nog een vraag die me bezig houd.
*O*
Daar word je blij van :Y
 
Overigens zojuist de volgende site gevonden:

http://www.laverdamania.net/registre1200.htm

En wat ik daar uit kan opmaken is dat framenummer 2201 t/m framenummer 2388 originele 30th Anniversary types zijn.
De mijne heeft nummer 2225! En dus ga ik ervan uit dat ook de mijne een 30th Anniversary is!!
Joepie!
Maar hoe kan het dan dat de mijne rood is??
Dat blijft nog een vraag die me bezig houd.
Lijkt mij niet zo moeilijk ,ding is gewoon overgespoten. ;)
 
Zou kunnen inderdaad als je geluk hebt zit er onder de rode lak dan dus een zwarte laag en heb weer meer zekerheid.
 
ps. ik zou gijs van Dijk even bellen, die kan je waarschijnlijk met 100% zekerheid vertellen of het een 30th anniversery is of niet (en ook of ze er ooit in het rood zijn geweest) als hij het niet weet, weet waarschijnlijk niemand het...
 
Als het echt een 30th is zou dat wel heel erg gaaf zijn!
Moet je maar meteen een mooie restauratie van maken dan zou ik zeggen ;)

Of hem weer verkopen als 30th en er een aardige som geld voor vangen :)

Groeten Tom.
 
Of hem weer verkopen als 30th en er een aardige som geld voor vangen :)

Als ik rijk had willen worden dan had ik echt zaken anders moeten aanpakken in mijn leven.
Die ambitie heb ik niet.

Ik heb deze Laverda in eerste instantie gekocht om er mee te gaan rijden. Daar zijn ze tenslotte voor gemaakt!
En dat ik (later...) zin krijg om er een mooie motor (zo origineel mogelijk) van te maken sluit ik niet uit. Maar hij zal eerst betrouwbaar en ook lekker moeten rijden.
Voor nu ga ik er van uit dat het inderdaad een 30th Anniversary type is. En ik denk dat ik er ook maar van uit ga dat hij is overgespoten. Ik zal dit onderzoek ook nog wel even voorzetten. Maar dat heeft verder geen haast.
Ik heb ook nog een reactie gehad van de man van de Marktplaats advertentie. Het framenummer van zijn motor zat inderdaad erg dicht bij die van mij. Dus ook dat bevestigd het vermoeden dat ook de mijne een 30th Anniversary is. Aan de andere kant vroeg hij zich wel af waarom iemand een dergelijke motor dan zou over laten spuiten. En dus kon het volgens hem geen Anniversary versie zijn.........

As. vrijdag ga ik aan de gang met een bevriende monteur voor het technische gedeelte. En ik wil feitelijk niet bij hem weg voordat de motor gelopen heeft. Ik zal wel een filmpje maken. Eerst maar eens kijken hoe dat afloopt.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken!
 
Hé Willem, ook hier ? *O* Ik ga het project volgen ! Op termijn gewoon weer zwart maken dat ding, is veel mooier dan rood. Ga je er vrijdag mee naar Peter ? Die krijgt 'm wel aan de gang :Y .
 
Hoi Nop, ja ook hier.
Vrijdag inderdaad naar Peter. Ik neem mijn slaapzak mee want ik ga pas weer weg als de Laverda start. :Y

Ik zal wel een filmpje maken.
 
Wat een gave bike!! En nog zeldzamer als een SFC...

In mijn Laverda boek staat weinig specifieke informatie over dit model behalve dat er geen enkel onderdeel chrome hoort te zijn behalve de voorvorkpoten.

Ook hoort er een, naar mijn mening, lelijke stuurkuip op maar dat vonden er meer want de meeste zijn verdwenen. Heb je er verder nog papieren bij gekregen? Bij de motor hoort een persoonlijke brief van Massimo Laverda en een gouden medallion met de foto van de eerste eigenaar.

Dit topic op het Laverda forum gaat over deze motor, er wordt vooral een beetje geklaagd over prijzen etc. Maar als je tussen de posts van die jankerds doorleest er zitten een paar gasten op dat forum met heel veel kennis van Laverda's.

Die kleur is eigenlijk niet zo belangrijk op het moment toch? Hij hoort zwart met goud te zijn, ik denk niet dat Laverda himself een motor met dit spuitwerk de fabriek uit had laten gaan. Zie ook oa. de 1200 badge op de zijkapjes. Eerst maar eens zorgen dat hij mooi loopt. De lakset wegbrengen en mooi laten spuiten is vooral een kwestie van effe geduld hebben en afrekenen ;) Met een paar duidelijke foto's uitgeprint komt een goede motorspuiter al een heel eind. Ik kan je uit persoonlijke ervaring BVT in Nieuwegein aanbevelen.

Dit boek is erg handig bij het DHZ'en aan deze Laverda's:
laverda_twin&triple.jpg


Het stukje over de 1200 30th anniversary heb ik gescand. Het commentaar is van een eerdere eigenaar van het boek :/

18hi0l.jpg


Succes en ik lees graag over je vorderingen met deze motor :)
 
Laatst bewerkt:
UTP je link in je post verwijst naar de index van het Laverda forum en niet naar een topic over deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan