Laverda liefhebbers?

Mijn RGS start de laatste tijd nogal moeilijk. En dat is knap vervelend.
Wil ik eens een keer op het ding gaan rijden, start de prul niet.
Ontsteking is nog origineel.

Wel heb ik de indruk dat de accu (4 jaar oud) ondanks dat hij steeds aan de optimate hangt aan het aftakelen is.
Tijdens het starten een meter aan de accu klemmen gehangen en de spanning zakt dan terug naar ongeveer 9,8 V.

Zijn Laverda's gevoelig voor een wat slechter accu? (Minder spanning =slechtere vonk)

Zit er over te denken om een Odyssey accu aan te schaffen, deze zouden meer spanning houden tijdens het starten.
Deze accu's zijn wel duur, vandaar dat ik graag wil weten of zo'n accu het start probleem op kan lossen.

Heeft hier iemand ervaring met deze accu in combinatie met een Laverda?


Groeten
Ton
 
Laatst bewerkt:
He daar is het Laverda topic weer. Gisteren toevallig nog een flinke stuk op een 750SF gereden. Nog verdwaald ook:

full



@ bmwrijder: Gaat de startmotor moeizaam rond of slaat hij lastig aan? Als je weinig rijdt met de RGS kan het nog wel eens aan de oude benzine liggen.

Hoe het bij RGS precies zit weet ik niet maar een SF heeft een zwaar overgemeten startmotor en daardoor slaat hij wel heel makkelijk aan. En de accu is toch berekend op de startmotor zou je zeggen. Als je een nieuwe accu koopt van de juiste specificaties zou dat gewoon goed moeten zijn. Of zo'n speciale odyssey accu dan nodig is?

Terugvallen naar 9,8V is volgens mij ook net teveel.

Ik heb wel heel erg wisselende ervaringen met accu's. De een gaat 8 jaar zonder problemen mee en sommigen zijn na 3 jaar inderdaad al halfdood. Ondanks druppellader en vorstvrij opslaan etc.
 
Druppellader is niet heilig. Kan zelfs eerder schadelijk zijn als je die er continu aan hangt. Ik gebruik druppellader meestal de nacht voordat ik ga rijden..
 
Druppellader is niet heilig. Kan zelfs eerder schadelijk zijn als je die er continu aan hangt. Ik gebruik druppellader meestal de nacht voordat ik ga rijden..


ik zie niet in , waarom een druppel-lader slecht zou zijn ,....als een gewone dynamo al geen lieverdje voor een accu is :?

Bij de Aldi / Action / dumpzaak , liggen vaak die kleine ladertjes , ter grootte van een klein vuistje ,....en kosten een drol ...
Deze automatische ladertjes kunnen hooguit 300mA leveren , en "vereffenen" hierdoor dus die afzonderlijke cellen in de accu .
Ik vergeet 'm wel 'ns in de winterperiode ,....staat ie zomaar weer 'ns 3 weken ( of langer ) te laden

:)
 
He daar is het Laverda topic weer. Gisteren toevallig nog een flinke stuk op een 750SF gereden. Nog verdwaald ook:

[afbeelding]


@ bmwrijder: Gaat de startmotor moeizaam rond of slaat hij lastig aan? Als je weinig rijdt met de RGS kan het nog wel eens aan de oude benzine liggen.

Hoe het bij RGS precies zit weet ik niet maar een SF heeft een zwaar overgemeten startmotor en daardoor slaat hij wel heel makkelijk aan. En de accu is toch berekend op de startmotor zou je zeggen. Als je een nieuwe accu koopt van de juiste specificaties zou dat gewoon goed moeten zijn. Of zo'n speciale odyssey accu dan nodig is?

Terugvallen naar 9,8V is volgens mij ook net teveel.

Ik heb wel heel erg wisselende ervaringen met accu's. De een gaat 8 jaar zonder problemen mee en sommigen zijn na 3 jaar inderdaad al halfdood. Ondanks druppellader en vorstvrij opslaan etc.


Wat heb ik toch fijne herinneringen aan die 750SF ,......stuurde echt fantastisch goed !
 
ik zie niet in , waarom een druppel-lader slecht zou zijn ,....als een gewone dynamo al geen lieverdje voor een accu is :?

Bij de Aldi / Action / dumpzaak , liggen vaak die kleine ladertjes , ter grootte van een klein vuistje ,....en kosten een drol ...
Deze automatische ladertjes kunnen hooguit 300mA leveren , en "vereffenen" hierdoor dus die afzonderlijke cellen in de accu .
Ik vergeet 'm wel 'ns in de winterperiode ,....staat ie zomaar weer 'ns 3 weken ( of langer ) te laden

:)

Let op het woord continu, druppellader is prima voor een accu maar je moet hem er niet bij stilstand permanent aan hangen, dat verkort echt je accu levensduur. Gewoon regelmatig rijden met die meuk is nog altijd het beste voor je accu :)
 
De afgelopen dagen heb ik 3 keer geprobeerd de RGS te starten. Iedere keer begonnen met starten op de ingebouwde accu, motor start dan niet.
Startmotor gaat wel goed rond.
Daarna alleen de dikke kabel naar het startrelais op de RGS accu laten zitten en de andere aansluitingen (ontsteking, licht e.d) aangesloten op een externe accu van 12,1V zodat de ontsteking ook echt die 12V krijgt.
RGS start dan vrijwel direct. *O*
3 dagen deze procedure herhaald (tussen door RGS accu opgeladen) met steeds het zelfde resultaat.

Dit weekeind nog met een paar Guzzi rijders gesproken die ook die Odyssey accu gemonteerd hebben en daardoor starten hun motoren een stuk beter volgens hun.

Denk dat ik toch maar zo'n accu ga aanschaffen.

Groeten
Ton
 
Aha,...lijkt wel een beetje op het zelfde gezeik wat ik met m'n Harley heb gehad :

Tot voor kort zat er bij mij een vervangings aftermarket-ontsteking op die volgens de hele wereld voor een top-product doorgaat : Een Crane Hi-4 ontsteking.

Deze elektronische zgn "single-fire" ontsteking was uitgerust met een hoop toeters en bellen ,...de vervroegings -curve , toerental-begrenzing en fine-timing voor de achterste cilinder was instelbaar met potmetertjes ....

Als ik de motorfiets een poosje niet had gebruikt , en 'm dan wilde starten , dan draaide de starter WEL rond ,......maar de motor sloeg slecht aan :
Eerst een zooitje gekuch ,...dan lopen op 1 cilinder ,......daarna kwam de 2e erbij.

OORZAAK :

Tijdens het starten vraagt de startmotor zo veel stroom , dat ( logisch ) de accu-spanning een stuk inzakt.
De elektronica in die elektronische ontsteking was daar zeer gevoelig voor , waardoor deze tijdens het starten niet goed functioneerde

( Ik heb me eige echt ROT gezocht naar de oorzaak :/ )

De OPLOSSING was heel simpel :

Ik heb toen de meest eenvoudige electronische "dual fire" Dyna-S ontsteking ( vanwege twin blok ) met mechanische vervroeger aangeschaft .

Resultaat : Bij de 1e druk op de knop loopt ie direct ! ;)


( .....en ik ook voorheen maar die accu's de schuld geven :/ )


Het betreft natuurlijk hier geen vergelijkbare motorfietsen , maar het fenomeen lijkt wel overeen te komen .
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe accu (Odyssey 925) is gemonteerd.
Wat aanpassingen moeten doen aan het kabelwerk omdat de accu op z'n zij in de accubak zit waardoor de -pool aan de onderkant zit. Hiervoor een koperen strip gebruikt om de -pool aansluiting naar boven te brengen.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.

*O* De RGS start nu weer perfect. :]

Groeten
Ton
 
De nieuwe accu (Odyssey 925) is gemonteerd.
Wat aanpassingen moeten doen aan het kabelwerk omdat de accu op z'n zij in de accubak zit waardoor de -pool aan de onderkant zit. Hiervoor een koperen strip gebruikt om de -pool aansluiting naar boven te brengen.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.

*O* De RGS start nu weer perfect. :]

Groeten
Ton

Mooi. Dus toch de accu.
 
Laverda rijders, ik heb pas een Laverda 750 SF uit 1972 gekocht,

De motor is volgens mij gebruikt voor klassieker races vandaar deze banden vermoed ik, de velgen zijn Akront Morad TC mocht deze info ook nodig zijn.

Voorband: Avon Roadrunner AM20 Maat: 90/90-18
Achterband: Avon Super Venom AM18 Maat: 120/80-18

De voorband moet vernieuwd deze heeft helaas droogtescheuren welke raden jullie aan of welke komt overeen met de AM20 aangezien deze niet meer in deze maat gemaakt wordt...?


Edit:Ik had de Roadrider AM26 gezien alleen hier lopen de meningen nogal over uiteen...
 
Michelin Pilot Activ is ook een fijn bandje. De achterband is zelfs leverbaar in de "oude" maat 4.00-18. Verder ook leverbaar in de maten die jij noemt.

De BT45'ers van Bridgestone zijn voor en achter in de correcte maten te krijgen en ook fijne banden.

Oh enne doe eens een foto van je aankoop :)
 
WwbOma.jpg


Dit is hij, er is een hoop aan veranderd en ben uit aan het pluizen wat allemaal.

Ik loop nu nog vast bij de achterbrug.

Weet iemand welke stroomlijn of vookap dit is en waar eventueel te koop?
 
Je kunt beter kijken wat wel origineel is, daar ben je eerder mee klaar. Je achterbrug is iig niet origineel.
Je hebt wel een mooie alu tank en voorwielnaaf.
Wil je een originele SF dan zou ik deze snel verkopen als ik jou was.

Let op dit is geen kritiek hoor, tis verder een leuke motor en hoop voor je dat hij technisch OK is. En wat je banden betreft zou ik overstappen op BT45.
 
Oo maar ik hoef geen originele en was ook niet op zoek alleen kwam deze ergens wat weggestopt tegen en leek me wel leuk om wat op rond te rijden.
Hij is toch wel goed opgebouwd hoor, tot in kleine details het is totaal geen beun ding.
De motor zelf loopt ook mooi, laag in toeren mooi rustig terwijl hij wel behoorlijk fel op het gas reageert in het hele gebied.
Hij is ook nog maching numbers.
 
Laatst bewerkt:
Super gaaf ding! Ben benieuwd hoe die uitlaten klinken.

Er zijn regelmatig toertochten van de Laverda club, die zijn vrij laagdrempelig en je kunt er ook vanalles te weten komen. Ik ben wel eens op een moderne Ducati met die gasten meegereden naar het Laverda museum in Lisse, doen ze helemaal niet moeilijk over dat je op een andere motor rijd en niet lid bent. Gewoon lekker knallen en verder leuke sfeer. Binnenkort is er ook Ital dag in Beusichem. Zie je gegarandeerd ook veel Laverda's.

Denk trouwens wel dat je een v/d jongste 750SF eigenaren van NL bent ;)
 
Laverda rijders, ik heb pas een Laverda 750 SF uit 1972 gekocht,

De motor is volgens mij gebruikt voor klassieker races vandaar deze banden vermoed ik, de velgen zijn Akront Morad TC mocht deze info ook nodig zijn.

Voorband: Avon Roadrunner AM20 Maat: 90/90-18
Achterband: Avon Super Venom AM18 Maat: 120/80-18

De voorband moet vernieuwd deze heeft helaas droogtescheuren welke raden jullie aan of welke komt overeen met de AM20 aangezien deze niet meer in deze maat gemaakt wordt...?


Edit:Ik had de Roadrider AM26 gezien alleen hier lopen de meningen nogal over uiteen...


Ik heb nu net een setje Avon am 26 ,(na de nodige twijfel )op de Z 1000 (bj 78)
laten leggen, ik moet zeggen dat ik positief verrast ben, stuurt ligt ,neutraal
lekker stabiel setje,ik ben er blij mee :Y
 
Super gaaf ding! Ben benieuwd hoe die uitlaten klinken.

Er zijn regelmatig toertochten van de Laverda club, die zijn vrij laagdrempelig en je kunt er ook vanalles te weten komen. Ik ben wel eens op een moderne Ducati met die gasten meegereden naar het Laverda museum in Lisse, doen ze helemaal niet moeilijk over dat je op een andere motor rijd en niet lid bent. Gewoon lekker knallen en verder leuke sfeer. Binnenkort is er ook Ital dag in Beusichem. Zie je gegarandeerd ook veel Laverda's.

Denk trouwens wel dat je een v/d jongste 750SF eigenaren van NL bent ;)


Nou, dat is het aparte bij deze hij heeft maar een uitlaat.
Onder het blok verspringt hij van 2 naar 1, dit is vermoed ik ook weer gedaan om gewicht te besparen i.v.m. racen want de diameter is wel behoorlijk fors.
Het geluid is mooi, zeker niet aso maar ik denk teveel voor legaal op de openbare weg.
Mijn KTM's hebben allemaal veel meer kabaal gemaakt.

Misschien een leuk dingetje hij weegt 199kg zoals hij er nu bij staat 99 op het voorwiel en 100 op het achterwiel.
 
Nou, dat is het aparte bij deze hij heeft maar een uitlaat.
Onder het blok verspringt hij van 2 naar 1, dit is vermoed ik ook weer gedaan om gewicht te besparen i.v.m. racen want de diameter is wel behoorlijk fors.
Het geluid is mooi, zeker niet aso maar ik denk teveel voor legaal op de openbare weg.
Mijn KTM's hebben allemaal veel meer kabaal gemaakt.

Misschien een leuk dingetje hij weegt 199kg zoals hij er nu bij staat 99 op het voorwiel en 100 op het achterwiel.
Mooie fiets, alleen nog even een mooie kleur geven. Als je hem weg doet, ben ik de eerste, okay? ;)
 
Ik ben ook nog aan het kijken om hem in fabrieks oranje te zetten RAL2008 als ik me niet vergis, qua stickers moet ik me nog eens wat orienteren misschien wel op zoals de sfc's vroeger bestickerd waren.
Zitten hier verder weinig Laverda mensen op bet forum of zijn het vooral lezers haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan