Lawaai als motor 75 à 80 km/uur bereikt

Gert L

Rookie
6 nov 2009
3
0
Wie kan me helpen?
Ik rij met een Yamaha TDM.
Als ik met de motor rij begint de motorfiets een bepaald (storend) geluid te maken als ik de snelheid bereik van 75 à 80 km/uur. Vertraag ik of als ik sneller rij, dan verdwijnt dit geluid. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
 
mijn gedachte gang:
Bij 75/80 km/h is de opgelegde frequentie gelijk aan de eigen frequentie van iets. Dat heeft als gevolg dat het gaat resoneren. Oplossing: bouten allemaal nalopen

Kan natuurlijk ook iets heel anders zijn.
 
volgens mij komt het geluid voort van het wiel. Ik dacht ook eerst windruis, het lijkt daar wel wat op. Maar bij windruis zal het ruis toch niet stoppen als je sneller rijdt. Ik denk dat het iets moet zijn van wat Joep (hierboven) verwoordde. Het geluid begint vanaf 75km/uur tot 80km/uur. Ga je hoger of lager, dan stopt het.
 
Resonerende km tellerkabel?Dat ben ik vaker tegengekomen

Soortgelijk iets ken ik ook. Vrouw komt thuis met haar motor en zegt moet je eens luisteren , hè ? Nu is het weg? Dag daarna komt ze thuis met weer dat verhaal. Ik rij er mee en het komt idd vanuit de Km teller. Blijkt dat de binnenkabel van de aftermarket kmtellerkabel net wat te lang was. Ringetje er bovenop gelegd en weg was het geluid.
Maar dat was geen lawaai, hooguit ergerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan