lawaaierige yamaha XJ600S

divi600

Rookie
24 aug 2004
4
0
Ieper
Hallo bikers,

Ik schafte mij enkele weken geleden een Yamaha XJ600S diversion aan.
Bouwj. 1995, 17000 km. Ik heb een paar vragen.

Bij koude motor hoor je het getik van de kleppen, en niet een klein beetje !
Is dit normaal, of moet ik mijn klepspeling bijstellen. (Bij warme motor is getik weg).B.T.W.Is dit zelf te doen ?

De motor draait stationeer niet mooi "rond" ...Het is alsof ie soms een ontsteking mist (enkel een indruk). Of heeft dit iets te maken met klepspeling ? Bij warme motor draait hij mooier, maar mijn insziens nog altijd niet zoals ik het verwacht..

Het stationair toerental gaat van een paar honderd tr/min bij koude motor naar de normale waarde van 1000-1100 tr bij warme motor (Na een minuut of 10 rijden). Normaal ? Ik vind dit een redelijk groot verschil.

Wanneer de motor 3500-4000 draait begint deze nogal te trillen. Het is alsof die bij dat toerental in resonantie komt.Het kuipje trilt dan lustig mee, en je voelt de trillingen in het stuur ...Zou dit kunnen te wijten zijn aan de ophanging van het motorblok ? Wat kan ik hieraan doen ? Of moet ik er maar mee leren leven ?

Tenslotte maakt de koppeling nogal wat kabaal wanneer ik de koppelingshendel loslaat (stationeer draaien). Bij ingetrokken hendel verminderd dit lawaai.Mijn vorige motor (YAM XV500 SE) had dit ook, dit is mischien een kwaaltje van YAM's ?

Zijn dit zaken om mij zorgen over te maken ? Verder vind ik het een ideale motor voor stadsverkeer, heel wendbaar dat ding en last but not least, aan de rode lichten hebben de meeste wagens je toch het nakijken hoor ....

Zijn er mensen die enig advies en/ of ervaringen willen uitwisselen. Ik zou dit ten zeerste op prijs stellen. :}
 
Diversion 600 is altijd wat lawaaierig geweest met de kleppen, deze staan vrij ruim om iets meer vermogen onderin te krijgen, er is later nog een bericht geweest dat ze ook iets strakker mochten staan ten koste van dat kleine beetje power, de Yamaha dealer weer daar wel van als het een goede is. Een keertje carbs synchroniseren (Grote beurt?) zou geen kwaad kunnen denk ik. Heeft de motor echt maar 17 gelopen?
 
Ik zou hetzelfde doen als de persoon boven mij, en mag ik je verwijzen naar het grote xj/xs topic in brikken en klassiekers subforum.
Wij hebben ook al twee sleutelmeetings gedaan en kleppenstellen en carbs synchroniseren gaat nu bijna automatisch.
 
Misschien dat je de nokkenasketting hoort, de kleppen zullen het volgens mij niet zijn.
Synchroniseren van je carburateurs zal allicht het probleem van niet mooi stationair lopen wel verbeteren.
Trillingen en resonanties staan ze wel een beetje om bekend maar als het blok mooi rond loopt moet dat ook een stuk minder zijn.
Herrie uit je koppeling is misschien je druklager wat je hoort?
Als ik deze klachten zo hoor vraag ik me net als bovenstaande af of die kilometerstand wel klopt?
 
Kleppen moet je eigenlijk beluisteren als je motor warm is dan moeten ze nog voldoende klepspeling hebben. Die van jou klinkt goed als hij warm is dus dat moet waarschijnlijk goed zijn. En dat trillen heb ik ook tussen de 4k en de 6k rammelt mijn kuip ook lekker mee. Heb eens zonder mijn kuip gereden en had nergens last van. En dat koppelings verhaal, eens gelijk dat heb ik ook maar weet nog niet wat het is. De mijne doet het niet bij koude motor maar als ik een maal mn koppeling heb ingeknepen en loslaat komt er een kloppend geluid uit. Toch maar eens de koppeling demonteren.
 
hoooow, dit forum leeft !! Dank voor reactie !

Ik denk dat de km stand de juiste is, alles wijst toch in die richting (staat van de motorfiets..)Ik denk dat madammeke van wie ik de motor kocht, niet reed in de regen, en met ons (Belgisch) weertje kan je dan eenmaal minder rijden ....

Carburateurs synchroniseren, is dit zelf te doen ? Weet soms iemand waar ik daarover iets kan vinden op internet ?
 
Carburateurs synchroniseren, is dit zelf te doen ? Weet soms iemand waar ik daarover iets kan vinden op internet ?

Het is niet zo moeilijk maar je moet wel een carbtune oid hebben, daarop kan je de onderdruk aflezen. En als je YICS hebt moet je ook zo'n tool hebben.
Bij een xj650 zit een vervelende resonatie rond de 4000 rpm, als ik achterop voel ik het heel goed in me steppies. Verder is tikken van de kleppen niet zo erg, al kan het niet kwaad om even de klepspeling te meten om zeker te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan