Lawaaiige versnellingen

biertje?

MF veteraan
6 jan 2002
1.507
0
Misschien een rare vraag, maar mijn Shadow maakt zo'n kabaal als ik hem in een andere versnelling zet. Echt zo'n luide metalige klik/klap.
Hoort dit zo of moet ik hier iets aan (laten) doen?

Bartje
 
Ik heb de indruk dat het geklapper vaak te maken heeft met slecht schakelen. Voet tegen de pook, heel snel iets het gas los en direct schakelen en het gaat geruisloos. Ik vraag me soms wel eens af of ik de koppeling wel ingeknepen heb. Van 1 naar 2 klappert bij de meeste motoren wel.
 
Wellicht wel een late reactie gezien de datum van deze thread, maar ik heb 't zelfde 'probleem'. Suzuki Intruder (cardan) en met name van de 1 naar de 2 hoor je bij het schakelen veel ijzer lawaai, alsof enkele palletjes zich ergens achter klikken. Het maakt inderdaad flink wat lawaai maar klinkt niet direct als een defect. Slijtage lijkt me sterk aangezien dit zich ook voordeed toen ik de motor kocht met 3.000 op de teller. Maar goed, het klinkt niet mooi. En vreemdgenoeg doet het zich niet altijd voor. In elk geval gaat het niet vanzelf over na een flinke afstand rijden.
Volgens de handleiding van de motor moet ik de koppeling inknijpen *en vervolgens even wachten* alvorens te schakelen. Wacht ik echter niet, dan gaat het schakelen (van 1=>2) echter *soms* zonder dit lawaai. Weet iemand ondertussen toevallig al hoe dit lawaaierig schakelen is te omzeilen?
 
Is dit misschien afhankelijk van toeren en / of hoe warm de motor is? Ik heb hetzelfde op m'n CBR en daar is het sterk afhankelijk van hoeveel toeren de motor draait (lagere toeren = hardere tik) en hoe warm de motor is (warmer = minder harde tik).

Geluk! :]
 
Het kan heel goed zijn, dat het schakelen van 1 naar 2 wat geluid maakt. Zeker bij de wat oudere motoren komt dat vaak voor.

Mijn brommert komt uit 1985 :} en maakt dit geluid ook. Zelfs naar andere versnellingen maakt hij nog wel eens wat geluid terwijl de olie en koppeling goed zijn.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het nog wel charmant ook. Dat hoort toch bij een chopper/custom??? Ik reed laatst op de Magna van een vriend van me maar ik wist niet hoe snel ik daar weer vanaf moest komen... Niet om de fiets zelf maar alles liep zo vreeselijk soepel :+ .

Greetz,

Ruben
 
Ik heb de afgelopen week eens even goed opgelet of ik een soort van regelmaat kon ontdekken in het wel/niet voordoen van lawaai bij het schakelen.

Hoge of lage toeren maakte geen verschil.
Koude of warme motor kon ik ook geen verband in ontdekken.
Tijd tussen het intrekken van de koppeling en moment van schakelen eveneens niet.

Kortom, ik vind het inderdaad ook wel z'n charme hebben en laat het maar lekker zoals 't is. Al blijf ik benieuwd waarom het zich niet altijd voordoet, misschien toch maar 'ns langs de dealer om informatie in te winnen... :)
 
[me]Skoezie zegt: Oordoppen... :P
[/me]


Rij wel eens zonder die doppen in en verbaas me dan idd wel eens over de herrie die m'n bak maakt als ik hem in een anders versnelling trap. Maak me er verder niet al te druk om.
 
Zet je wel genoeg druk op het pookje voordat je schakelt?
Deed ik eerst ook niet, waardoor van 1 naar 2 bij mij ook veel herrie maakte.
Meer druk (voor het indrukken van de koppeling) loste het probleem op.
(zodat ie er meteen in schiet bij het intrekken van de koppeling)
 
Zet je wel genoeg druk op het pookje voordat je schakelt?
Deed ik eerst ook niet, waardoor van 1 naar 2 bij mij ook veel herrie maakte.
Meer druk (voor het indrukken van de koppeling) loste het probleem op.
(zodat ie er meteen in schiet bij het intrekken van de koppeling)

Oordoppen gebruik ik alleen voor snelweg ritten, al ik lekker binnendoor ga toeren vind ik het leuker om alle geluiden te kunnen horen.

Wat bedoel je met genoeg druk op 't pookje? Ik trek éérst de koppeling in, en ros dan pas de voet onder de 'pook' om op te schakelen. Jij stelt voor om eerst licht druk op de 'pook' te zetten alvorens de koppeling in te drukken als ik je goed begrijp?
 
idd eerst druk op het pookje en als je dan de koppeling intrekt dan zit ie
gelijk in z'n 2.

Bij mij was namelijk 't probleem dat ze ging "tandenpoetsen" bij hogere rpm's.
(als ik van 1 naar 2 schakelde)

ps. let wel.. ik heb geen chopper, maar een soes 600. (dus met ketting)
 
En inderdaad, eerst lichte druk op het pookje zetten alvorens de koppeling in te trekken bleek hét remedie tegen het schakel-lawaai. De afgelopen dagen zodoende heerlijk zonder herrie kunnen schakelen. Bedankt voor de tip!
 
Terug
Bovenaan Onderaan