lc4 620 (koelvloeistof wisselen en zwetende kop)

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
387
55
Arnhem
Sinds kort ben ik in het bezit van een ktm duke 620 lc4 met slechts 10.000 km op de klok. Hij rijdt heerlijk maar is volgens de km stand wel toe aan een beurt.

Ik ben van plan om de komende beurt zelf uit te voeren. In het verleden heb ik wel eens wat onderhoud gepleegd aan mijn vorige fiets (aprilia falco) maar heb nog geen ervaring met ktm. Er zijn daarom nog een aantal zaken waar ik geen 100% duidelijkheid over heb.

- ik wil de koelvloeistof vervangen maar het is me niet helemaal duidelijk wat hierbij de juiste procedure is. Moet het blok ontlucht worden of is dit niet nodig. Ik lees op het internet wel wat over het ontluchten bij sommige modellen maar kan op het blok geen ontluchtingsbout vinden (m.u.v. de temp. indicator).

- ik wil het koelsysteem meteen ook even doorspoelen. Kan dit met gewoon leidingwater. Ik vul het systeem daarna uiteraard af met koelvloeistof

- het blok ziet er erg netjes uit maar zweet wel op de kop. Zo te zien niet bij een kleppendeksel maar is het bij de bovenkop. Het lijkt me dat dit niet kwaad kan. Is dit een veel voorkomend kwaaltje en kan ik het het best zo laten of is het toch slimmer de bovenkop even los te halen en opnieuw met vloeibare pakking te monteren.

Groet Smurf2000
 
Ik bedoel niet de cilinderkop zelf maar het bovenste deel van de kop (kop bestaat uit 2 delen en kleppendeksels).....volgens de onderdelenlijst van ktm zit hier geen pakking tussen.

Het zweten is dus te vergelijken met als de kleppendeksels zweten...
 


Hier zie je wat ik bedoel. Tussen cilinder en kop zit uiterraard een pakking.. maar tussen de kop en het bovenste deel van de kop (deel boven de kleppen) niet dus. Dit is ook de plek waar hij zweet.
 
Naja, als je blok heet wordt, brand die olie in. Dat krijg je er nooit meer uit. Dus op het moment dat je hem wil gaan verkopen, gaat de prijs natuurlijk omlaag.

Persoonlijk hou ik mijn motor liever zo strak mogelijk. Kwestie van eer enzo. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan