Le Tour du 7 Jours: Cols en Africa Twin

Ik neem mezelf meestal voor om rond een uur of 6 langzaam op zoek te gaan naar een camping, of in ieder geval te bepalen of ik het al zat ben of dat ik nog een stukje door ga. Ik vind het ook wel prettig om in de avond nog de tijd hebben om rustig te koken en eventueel nog een rondje door de omgeving te lopen, dus ik maak het meestal niet zo erg laat.
Rond 18.00h op de camping had ik me in Italië dus ook voorgenomen.
Aangekomen op prachtige camping bij L'Aquila was geen tent te zien. Receptie was verlaten.
(Achteraf gezien had ik gewoon mijn tentje op 1 van die mooie plekken neer moeten zetten)
Daarna begon de zoektocht voor overnachting. Dat was geen feessie!
Daarom in het stikdonker door de Abruzzen.... Nee, niet fijn.

Toch als ik niks kan vinden trek ik als nodig ook een nacht gewoon door.
Vorig jaar had ik hotelletje geboekt in de Picos de Europa. Had me een dag verkeken met boekingsdatum. Ik was begin van de avond in de buurt van Châteauroux en kon zo snel geen goede plek vinden. Het was prima weer, daarom gewoon doorgetuft naar Cangas de Onís.(Gijón) Volgende dag halverwege de middag aangekomen. Nee, dat is niet wat je wil, maar soms loopt 't zo.
Gaat op zich prima. Daarna 1 nachtje flink snurken en je bent weer helemaal het heertje!
 
Tuurlijk lukt het mij ook wel eens niet, maar meestal gaat het goed. Ik gebruik de camping app van Archies, en daar staat zoveel in dat je bijna altijd wel succes hebt.
 
Harstikke leuk verhaal ik heb het met plezier gelezen.

Ik zou delen van je kunnen copy-pasten want ik zie overlap met de route die Mutzz en ik een week geleden hebben gereden.

Parpaillon hebben we laten schieten.

Drukte, geen last van gehad .... geen kip op de weg.

full
 
Haha. Ik ben juist geinspireerd geraakt door jullie verhalen om hier ook maar te posten. En als andere lezers ook een trip of tripje hebben gemaakt: deel hier ook jouw verhaal. Als schrijver beleef je je eigen reis opnieuw en....de lezer geniet er ook van . Ik wel i.i.g. in als trein-forens door de week.
 
Ik ben inmiddels wel bezig met een verhaal maar daar zit best veel tijd in.
Qua tekst ben ik nu bij dag 5. Foto's van de camera heb ik allemaal georganiseerd.
De telefoon moet ik nog leegtrekken.

Dat in combinatie met een drukke baan, 3 x per week sporten, en een gezin...dus het duurt gewoon even.

Schrijven is voor mij ook een vorm van herbeleven. Ik heb daar zeker plezier in. *D
 
Ik ben inmiddels wel bezig met een verhaal maar daar zit best veel tijd in.
Qua tekst ben ik nu bij dag 5. Foto's van de camera heb ik allemaal georganiseerd.
De telefoon moet ik nog leegtrekken.

Dat in combinatie met een drukke baan, 3 x per week sporten, en een gezin...dus het duurt gewoon even.

Schrijven is voor mij ook een vorm van herbeleven. Ik heb daar zeker plezier in. *D

Dat ken ik, ook nog bezig met mijn IJslandverslag maar ik heb 3,5 week te beschrijven...
 
Dinsdag 22 augustus:

Om 730u opgestaan en om 8u vertrek. Na 5km zie ik een bakker langs de kant van de weg en koop ik croissants voor het ontbijt. Koffie komt dan later wel. Al snel rij ik door Annecy richting de Autoroute. Volgens de TT is de Autoroute het snelst, ondanks dat je volgens de kaart ver afbuigt naar het westen om via Bourg-en-Bresse en Dole (met stip overigens mijn favouriete Autoroute:de A39) naar Besancon te rijden. Maar ik besluit om strak ten westen langs Geneve (Collonges) te rijden in Frankrijk en via de N5 naar het noorden te rijden. Ik zie borden staan van Cern: de deeltjesversneller (met een diameter van 27km?) diep onder de grond. Een volgende keer maar eens het bezoekerscentrum bezoeken.
full






Daarna wordt de N5 een topweg :] , zeker als de beklimming van Faucille start.

Het weer: strakblauwe lucht en warm.

Eerst genieten van het uitzicht op Lac Leman, Geneve en in de verte de Mont Blanc. Super. Dag Alpen !. :W (met weemoed rij je dan verder, vanaf nu wordt het vlakker...) Blij dat ik op de heenweg de Peage heb genomen om zo snel mogelijk op het hoofddoel af te gaan.

full



Bovenop de col koffie. Er is helemaal niemand... Perfecte condities !! :]
full



Bij het afdalen haal ik een Nederlandse vw-camper in en als ik er net naast rij, schrik ik mij kapot als ik een oordovende herrie hoor. Ik duik plat op het stuur en zet mij schrap voor een keiharde klap (is het een niet door mij geziene achterop komende sportauto zonder uitlaat?....).
Nee, laagvliegende Franse straaljagers. Pfffff. :X _O-

Voor Arbois rij ik de D469, een prachtige weg met een soort kleine Gorges en tunnels. Blij dat ik op mijn weghelft blijf bij bochten, zeker omdat een grote vrachtwagencombinatie mij tegemoet komt in een onoverzichtelijke bocht...

full



In Arbois, met een aardig plein, drink ik wat op een terras en rij verder via de N83. Dan ben ik in Vesoul en moet tanken. Geen tankstation te zien en ik vermoed dat binnendoor rijdend naar La Mouche er weinig meer komt. Naast mij voor een stoplicht staat een Peug met de ramen open. Ik zeg "monsieur, essence?" terwijl ik op mijn tank klop. Hij wijst rechtdoor en zegt " 500metre".
Merci, stoplicht op groen en op weg naar het tankstation.
Na het tanken passeer ik een macdonalds. Na 5km draai ik om, eerst naar de mac want ik rammel. Het al ca 13u. Lekker een uur in de mac gezeten, heerlijk koel (buiten bloedje heet !!), niet druk, eten, drinken en wifi.
Daarna opgestapt en het laatste stuk naar La Mouche gereden. Prima sfeer en vriendelijke mensen. Lijkt een beetje op de sfeer op camping Moto in de jaren 90. Gelijk aanspraak met andere motorrijders onder het genot van een biertje. Prima gegeten en geborreld. Een absolute aanrader !. Hier kom ik zeker nog een keer terug !!!.
Alhoewel deze streek bij mij minder favoriet is dan de Alpen maar ook dan Luxemburg (dichterbij en zeker zo fraai). Volgens de eigenaar (Jos?) was er begin van de zomer veel steenslag (fijn grind) gestrooid op de wegen, waardoor je op moet letten bij bochten. Jos ging nog offroad rijden ergens in Azie en zei: "het rijden daar is anders, maar hier in de Alpen is het mooier". Kijk, die stelling moet je onthouden, wat een geluksvogels zijn wij toch dat dit relatief dichtbij ons landje ligt. :Y

De route:
D1508 Chaparon (bakker)
D1508 Annecy
N508 rg Bellegarde
D7 Marlioz
D7 Murcier
D7 Vulbens
Collonges
D884 D35a D984c Gex
D1005 Route de Faucille (koffie)
N5 La Cure
N5 Champagnole
N5 Montrond
D469 Arbois (terras cola)
N83 Besancon
N57 Vesoul (getankt en mac :t )
D10 Conflans sur Lanterne
D10 Saint Loup sur Semouse
D64 Le Lyaumont
D164 Les Clerjus, La Mouche
Aankomst ca 1530u

full

full
 
Zeker, kijk ook altijd nog even in de spiegel op het moment dat ze echt uit beeld verdwijnen. Altijd weer, hoewel ik er meerdere keren per jaar kom. Best stom eigenlijk :+
 
Woensdag 23 augustus:

Om 7u op en om 8u vertrokken vanaf La Mouche :] . Geen ontbijt, zoals gewoonlijk doe ik dat onderweg om een optimale netto-rijtijd te krijgen. Ik wil ook op tijd thuis zijn. Doel van vandaag: naar huis en wel z.s.m. Geen kip op de weg en tot iets onder Nancy rij ik vrijwel alleen. In Luxemburg rij ik rechts richting Duitsland, en als ik langs de snelweg nabij de grensovergang Wasserbillig tank, rij ik langs een Nederlandse BMW-GS met een wegenwacht erbij. Ik draai op de parkeerplaats en vraag of ik misschien kan helpen. Niet meer nodig, er was een soort T-stuk gescheurd in zijn benzineslang en daarna was de volle tank benzine leeggestroomd. De wegenwachter keek nog even hoe dat bij mijn Africa Twin zat. Uiteraard zit die veel beter in elkaar :] (uche uche uch... ik heb voor nood een "stalen-u-bocht-leiding" bij me om een evt kapotte brandstofpomp te bypassen...). De BMW-rijder moest nog door naar Groningen (ook via de A31), ofschoon ik niet snel rij (maar wel doorrij), heb ik hem niet meer gezien.
full


Vanaf Trier naar de Autobahn 1 (Blankenheim) is de weg 2 en 3-baans maar helaas behoorlijk druk. Zodra er een bord staat met een max snelheid gaat iedereen remmen. Typische vreemde niet-duurzame en oneconomische Duitse rijstijl (ook in Zwitserland).

De route:
Vertrek 8u
Les Clerjus
D12 Xertigny (brood).
D434 Epinal-Zuid
D157 Arches
N57/A330 Nancy
A33/A31 Metz
A31/A3 Luxembourg
A1 Aire de Wasserbillig (getankt).
A1 /64 Trier
B51 Bitburg
60 Prum
B51 Blankenheim
1 Koln (vanaf dit punt grote zadelpijn _O- ).
61/1 /3 Oberhausen
2/31 Gronau
Aankomst ca 1530u.
Vandaag ca 627km.
Totaal ca 3450km

Vanaf Wasserbillig was het de vraag of ik naar huis kon rijden met 1 volle tank. Langs de Autobahn 31 zit volgens mij geen tankstation... Nee dus, tegenover de Grolsch fabriek langs de A35 (Enschede) sloeg de AT af na ca 280km. Ff op reserve en naar huis alwaar ik om 1530u aankom.

Het was een hele gave week geweest, ik heb enorm genoten van deze trip.
Doel bereikt.

Was zou ik zo weer doen:
1. dmv snelwegen zo snel mogelijk naar de Alpen en dan s-avonds lang doorrijden. Vanaf 18u zit iedereen te bikken en is de Autoroute voor jou alleen !
2. een namiddag/avondrit maken. Zeker als je alleen rijdt vooral niet al vanaf 18u gaan bikken en bieren maar juist dan een rit te maken.
3. geen tanktas: ideaal.
4. kamperen (met optie hotel als het regent).
5. regen in de Alpen: afbuigen naar bijvoorbeeld de Vercors en niet afwachten (niet nodig geweest).
6. als je opeens gelegenheid hebt voor een trip, niet teveel afwachten of anderen misschien meegaan, wel rondbellen wie er mee wil etc, maar i.i.g. gewoon vertrekken. Wil je niet alleen blijven, blijf dan een paar dagen in La Mouche of in Crest.
7. kamperen nabij Jausiers.
8. bagagenet-spin van Motoport is superhandig.
9. Michelin kaart meenemen en naast de TT gebruiken.
10. altijd zorgen dat alle klusjes aan de motor, beurt, banden etc vanaf medio maart 100% geregeld zijn, dikwijls hoor ik nog dat er in juni nog wat aan moet gebeuren...
11. TKC70 banden.
12. ....

Verbeteren:
1. zadel (in de winter wegbrengen, moet steviger worden.)
2. literolie bus vastmaken aan de valbeugel, dan is die uit de bagage.
3. kleiner slot, dus remschijfslot kopen ipv mijn 4kilo Abus-superbeugel uit 1987 |( .
4. stuk 'pvc-pijp-125mm' maken aan niet gebruikt kofferrek waarin wat bagage kan, bijv brander. Dit aan de niet-uitlaat-kant.
5. campinggaz Twister brandertje mee en koffieblik Lavazzo oid..
6. kopieën mee uit de Denzel Alpenstrassenfuhrer.
7. betere slaapzak, de kou kwam van boven, zeker in de hoog-Alpen.
8. ....


Ik hoop dat jullie genoten hebben van dit verhaal. Ik in iig wel !!
 
Laatst bewerkt:
Ik zeker, je hebt een gave trip gemaakt en deze in een leuk verslag met ons gedeeld. :t
En off-road = altijd plus punten :]
 
Haha. Extra punten...
Volgende keer maar de Assietta en Finester rijden (alles verkeerd gespeld, maar jullie weten waar het om gaat). En dan die camping net ten westen van Susa. Ik las ook nog over Colle Samperye of zoiets.
Ook nog doen: overharde kant westkant Barrage Roselend en Combe Laval in de Vercors.
Misschien is de LGKS net iets te ver als je maar een week hebt.(alhoewel met een beter zadel...).
 
Vanuit Jausiers rijd je makkelijk in een middagje over diverse verharde passen naar een camping in de buurt van Cuneo (IT) vandaar uit is de LGKS goed te doen, startend op Colle di Tenda kun je zo richting het zuiden een stuk van 34 km afzakken.
Ik stond op: Google Maps
Camping = ok en leuk dorpje met een goed Italiaans restaurantje in de buurt.

Ik reed daar heen vanuit Lanslebourg-mont-Cenis in 1 dag, alleen over verhard grotendeels via de Route des Grande Alpes.
En dat op een 250cctje.. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan