Lean angle meten?

MiXxMunky

MF veteraan
5 jun 2006
2.812
0
Groningen
Ik ben op zoek naar een leuke laptimer en nou kom ik laptimers tegen die ontzettend veel interessante zaken meten zoals bijvoorbeeld de G-krachten. Kom ik met de vraag.

Is er ook een laptimer te koop of een sensor die de lean angle meet? Op internet kan ik geen laptimer vinden die dat doet of een ander soort sensor. De vraag is puur uit interesse, het heeft in mijn optiek weinig toegevoegde waarde om je lean angle te meten, maar grappig lijkt me het wel.
 
Ik ben op zoek naar een leuke laptimer en nou kom ik laptimers tegen die ontzettend veel interessante zaken meten zoals bijvoorbeeld de G-krachten. Kom ik met de vraag.

Is er ook een laptimer te koop of een sensor die de lean angle meet? Op internet kan ik geen laptimer vinden die dat doet of een ander soort sensor. De vraag is puur uit interesse, het heeft in mijn optiek weinig toegevoegde waarde om je lean angle te meten, maar grappig lijkt me het wel.

g krachten zijn interessant :) welke timers zijn dat? zijn ze duur :P
 
Lineair = voor en achter
Lateraal = links en rechts

G-Kracht meter staat helemaal los van de lean angle lijkt me.
Je snelheid is namelijk ook van invloed.
Als je een bocht neemt met 10km/h zijn de G-krachten niet in verhouding met een bocht met 250km/h, terwijl de lean angle hetzelfde kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Lineair = voor en achter
Lateraal = links en rechts

G-Kracht meter staat helemaal los van de lean angle lijkt me.
Je snelheid is namelijk ook van invloed.
Als je een bocht neemt met 10km/h zijn de G-krachten niet in verhouding met een bocht met 250km/h, terwijl de lean angle hetzelfde kan zijn.

Als je bij 10 KmH 1G trekt, is de lean angle 45 graden (zwaartepunt - grondcontact)

De krachtbalans *moet* kloppen, anders val je om.
Je kan het met mij oneens zijn, maar de natuurwetten zijn onverbiddelijk :-)
 
Voor de gein al eens gekeken wat zo'n systeem kost wat dit soort dingen kan loggen?

Menig raceteam kan/wil dit niet eens betalen....

:W


Ik zal je sterker vertellen. Ik kan geeneens een systeem vinden die dat logt. Ik begrijp wel dat de meeste systemen buitengewoon duur zijn. Stuur mij es een linkje van zo'n systeem. Ben ik ook weer tevreden. O-)
 
Als je bij 10 KmH 1G trekt, is de lean angle 45 graden (zwaartepunt - grondcontact)

De krachtbalans *moet* kloppen, anders val je om.
Je kan het met mij oneens zijn, maar de natuurwetten zijn onverbiddelijk :-)

Is het niet zo dat de banden ook meer moeten absorberen aan krachten bij hogere snelheid?
 
Een sneldraaiende band zal best anders belast worden als een langzaamdraaiende, maar de druk op het asfalt is direct evenredig met lean angle.
Voor 45 graden is dat dus 1.41 x gewicht motor + piloot.

Ik bedenk me dat het meten van laterale G best lastig is op de motor, de G meter helt namelijk mee, terwijl deze in een auto ongeveer horizontaal blijft. De meting zal niet kloppen.

Het enige dat je vlgs mij kan doen is dus inderdaad de resultante versnelling meten (op de as zwaartepunt - band/wegkontakt), en daar je dwars-G uit herleiden. Ik denk niet dat daar een kant-en-klaar apparaatje voor is.

(een unster met een gewichtje, en een zelf ge-eikte schaal zou werken :-)
 
51494.jpg
 
Zoals gezegd, Thorsten Durbahn doet het met een Motec M800....

http://www.motec.com.au/m800.htm

Schrik niet, systeem kost ruim 3 rooitjes. En dan doet het nog niets.... :W :W

Op de Motec site zelf kan ik niets vinden over Lean angle. Kijk ik bij Durbahn, dan schrijft deze:
- Lean angle Detection : at present I'm not sure about a proper Solution for that

bron: http://shop.durbahn.de/shop/en/products/MOTEC_Dashes_%26_Logging

Echt een systeem wat dit doet is nog niet gevonden.

Gat in de markt :+
 
General



It is generally no real mystery how to build a good working TC .

You need a few Ingredients, as :

Wheelspeeds of front and rear Tire, with a high resolution (Samples/Turn)

Linear displacement Sensors for Shock and Fork, also to be able to calculate :

1st deviation of the Suspension Positions, the Velocities (mm/s)

Throttle Position , as a factor to calculate:

1st deviation of Throttle Position, so that's the Throttle Acceleration (%/s)

maybe Tire Temps, good for non Pro's who may start with hot Tires and come in with cold ones
maybe GPS , to readjust the TC for exceptional corners with special requirements

maybe lean angle sensor

and maybe something else which I've forgotten at present

gaat over een traction controll,
dat stukje over tire temps is wel humor :)
 
en volgens mij als je zelf een soort leanangle sensnor wil gaan maken wordt dat last,

ik kan me namelijk voorstellen dat een sensor beinvloed wordt door eventuele Gkrachten in een bocht. Dus het wordt een systeem wat niet binvloedbaar is door dit soort krachten.
 
Je ontkomt er volgens mij niet aan om gyroscoop te gebruiken.
En als je die hebt is de lean angle tov de normaal op het aardoppervlak een eitje.
Helaas neem je de wegverkanting niet mee bij je lean angle dan....

Is het dus ook niet helemaal....
 
Gewoon zijwieltjes met een scharnier en een veertje erop.... :o
Op die manier kan je alles makkelijk meten! :9



Kant en klaar te koop zie ik... (http://www.adreva.nl/N_frame.html?http://www.adreva.nl/Geveerde_Zijwielen_gemonteerd_op_uw_eigen_fiets___N_art_1361.html (klik))
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan