Lease-auto + tankpas en motor

cariba

Rookie
21 okt 2004
10
0
Z'bommel
Hi all,

Ik zou graag een motor gebruiken voor woonwerk verkeer.
Ik heb nu een leaseauto met een tankpas (van de leasemij).

Wat ik nu zou willen is dat ik mijn motor vol kan tanken met die tankpas voor woonwerk verkeer, of dat ik vergoeding ofzo voor de motor-benzine krijg.

Ik wil sowieso mijn leaseauto behouden.

Heeft iemand hiervoor al een regeling met zijn baas voor getroffen?
Of weet iemand wat dit loontechnisch of fiscaal voor gevolgen heeft?

Thanks!
 
Hi all,

Ik zou graag een motor gebruiken voor woonwerk verkeer.
Ik heb nu een leaseauto met een tankpas (van de leasemij).

Wat ik nu zou willen is dat ik mijn motor vol kan tanken met die tankpas voor woonwerk verkeer, of dat ik vergoeding ofzo voor de motor-benzine krijg.

Ik wil sowieso mijn leaseauto behouden.

Heeft iemand hiervoor al een regeling met zijn baas voor getroffen?
Of weet iemand wat dit loontechnisch of fiscaal voor gevolgen heeft?

Thanks!

Als je een auto hebt die op benzine rijdt..wie zal het verschil merken. Daarnaast..je rijdt toch woon-werk? of je dat nu met de auto doet (en dus benzine verbruikt) of op de motor (en dus benzine verbruikt) lijkt mij om het even..het gaat er tenslotte om dat je bij je baas aankomt om te werken.

Ik heb altijd gewoon met mijn tankpas getankt als ik een tank had leeggereden met woon-werk-verkeer. Nooit problemen gehad.

Fiscaal heeft dit geen gevolgen (zie hierna)..en loon technisch..is onderdeel van je auto van de zaak (dus onderdeel van je arbeidsvoorwaarden)...en dat wordt al in je aangifte verrekend middels een forfaitair bedrag.
 
Laatst bewerkt:
Als je een auto hebt die op benzine rijdt..wie zal het verschil merken. Daarnaast..je rijdt toch woon-werk? of je dat nu met de auto doet (en dus benzine verbruikt) of op de motor (en dus benzine verbruikt) lijkt mij om het even.

Ik heb altijd gewoon met mijn tankpas getankt als ik een tank had leeggereden met woon-werk-verkeer. Nooit problemen gehad.
Mijn auto rijdt op diesel. En de leasemij houdt het verbruik van de auto in de gaten omdat ik bij elke keer dat ik tank de km-stand moet intikken.

Dus bij mij gaat dit helaas niet op... '(
 
Dat had ik bij mijn laatste werkgever waar ik een lease-auto had ook ja. Toch heb ik nooit problemen gehad. Maar ja..bij mij ging dat nog weleens mis met die kilometerstanden (nummertje omgedraaid of vergeten te kijken)..maar goed..bleef je het verschil benzine vs. diesel houden. nooit opmerkingen over gehad. Ik weet niet of ze je verbruik meten of dat ze kijken of je wel in juiste lease-vakje zit (minder of meer dan 20.000 km per jaar)
 
Kilometerstand VOORUIT laten draaien van de leasebak. O-)
Moet je helaas wel elke keer voor een beurt laten doen ivm noteren door de garage.

En even doorrekenen de kilometers tegen het verbruik van de auto.
Anders tik je een verkeerde stand in met tanken als je pas vraagt de km stand in te voeren.

Komt dus best wat bij kijken als je het goed wilt doen.

Want reken maar dat de leasemaatschappijen het bijhouden.
Zodra je auto meer verbruikt dan fabrieksmatig is opgegeven hangen ze aan de bel.
 
Vraag aan je baas of je een extra tankkaart krijgt voor benzine...
Indien het bedrijf groot genoeg is, zou je baas kunnen zeggen tegen de fiscus dat die tankkaart een algemene tankkaart is voor huur voertuigen...
 
Ik tank gewoon met pas van de auto.
Druk altijd vervangend vervoer in, ipv de km-stand.

Nog nooit iets over gehoord.

Mijn redenatie:
Als ik met de motor ga kost het de baas alleen benzine.
Als ik met de auto ga kost het hem benzine, olie, ruitensproeiervloeistof, slijtage, enz.
 
Ik zou ff de liesmij bellen en vragen hoe je dat het beste kan aanpakken. Per slot van rekening moet je ook in geval van problemen en eindafrekening bij hun zijn. Daarnaast zou ik ook ff met je baas overleggen. Indien hij het prima vind kan ie wat regelen voor je bij de liesmij.
 
tijdens mijn vakantie in het buitenland rijd ik al gauw 4000 km op eigen kosten.
In nederland tank ik dus met mijn benzinepas voor ruim 4000 km privegebruik op kosten van de zaak :9
 
Denk er wel ff aan dat je problemen kan krijgen als je het niet goed regelt met je baas / zonder zijn medeweten doet (hoeft natuurlijk niet als niemand het opmerkt).

Best kans dat de zwarte piet dan bij jou komt te liggen en dat je alsnog alle kosten terug mag betalen :o

lijkt mij ook geen pretje :z
 
Ik gebruik de tankpas wanneer ik zin heb (en ik kan) om op de motor te gaan.
Bij de pomp druk ik dan op vervangend vervoer.

Ik denk eigenlijk dat de lease maats. dat echt niet gaat uitzoeken of ik wel of geen vervangende auto van hen had op dat moment.
Mijn tankpas is ook van multi-tankcard en ik dacht dat dat een ander bedrijf is dan de lease maats.

Overigens gebruik ik ook het argument dat het goedkoper is voor de baas omdat ik nu zelf olie, banden en onderhoud etc. betaal.

Maar even wat anders, tijdens werktijd ben ik rondom verzekerd door mijn baas, ben ik dat ook nog als ik op mijn eigen motor rijd ? Denk bijv aan overlijdensuitkering voor nabestaanden. (niet fijn, maar misschien toch iets om rekening mee te houden)
 
Denk er wel ff aan dat je problemen kan krijgen als je het niet goed regelt met je baas / zonder zijn medeweten doet (hoeft natuurlijk niet als niemand het opmerkt).

Best kans dat de zwarte piet dan bij jou komt te liggen en dat je alsnog alle kosten terug mag betalen :o

lijkt mij ook geen pretje :z
Ja ik wil het netjes geregeld hebben tussen mij en m'n baas. Dat is wel zo lekker. Om hem te overtuigen kan ik natuurlijk wel argumenten aandragen die "Highlander" & "Nare Man" aanbrengen.
 
Bij mijn vorige werkgever mocht ik de tankpas gebruiken als ik op de motor reed. Ik heb het gewoon gevraagd en het was geen enkel probleem. Als ik ging tanken tikte ik 'vervangend vervoer' in. Bij mijn huidige werkgever weet ik het niet. Nog niet besproken. Ik rijd nu ook een lease auto op diesel, dus misschien is het nu lastiger en het bedrijf waar ik nu (weer) voor werk, is veel kleiner. Ik heb er in ieder geval nooit misbruik van gemaakt, want als ik in het weekend lekker ging rijden om het rijden, wat ik dus met de auto niet doe, tankte ik op eigen kosten.
 
Je baas krijgt de afrekening van de brandstof. En een rapportering van de afwijkend getankte brandstof. En een opgave van het benzineverbruik ten opzichte van de norm. En nog heel veel meer.
Ik ben namelijk baas en zou snel klaar zijn met een snuiter die niet eerlijk tegenover mij is.
Moraal: gewoon met je baas overleggen! Dikke kans dat ie het dan wel goed vindt.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem, ga ook maar eens met mijn baas praten, scheelt toch behoorlijk wat geld.
 
Ik heb een lease-auto (diesel), maar ik ga ook liever met de motor naar mijn werk. Ik heb gewoon aan mijn werkgever gevraagd of ik de tankpas ook mag gebruiken voor m'n motor, als ik 'em voor woon-werk gebruik, en mijn werkgever had daar totaal geen bezwaar tegen.

Erg prettig, maar eigenlijk ook wel logisch: het is voor de werkgever voordeliger en nog beter voor het milieu ook.
 
Je baas krijgt de afrekening van de brandstof. En een rapportering van de afwijkend getankte brandstof. En een opgave van het benzineverbruik ten opzichte van de norm. En nog heel veel meer.
Ik ben namelijk baas en zou snel klaar zijn met een snuiter die niet eerlijk tegenover mij is.
Moraal: gewoon met je baas overleggen! Dikke kans dat ie het dan wel goed vindt.
:^

Speel open kaart. Risico van beschuldigingen van frauduleus gedrag met alle mogelijke gevolgen doe je niet voor de winst van een paar tankjes benzine. Frauderen moet je alleen doen als je er financieel onafhankelijk van wordt 8-)
 
Je baas krijgt de afrekening van de brandstof. En een rapportering van de afwijkend getankte brandstof. En een opgave van het benzineverbruik ten opzichte van de norm. En nog heel veel meer.
Ik ben namelijk baas en zou snel klaar zijn met een snuiter die niet eerlijk tegenover mij is.
Moraal: gewoon met je baas overleggen! Dikke kans dat ie het dan wel goed vindt.

:^

Ik heb bij een leasemaatschappij gewerkt. Geloof me, als jij een diesel auto hebt en je gaat ineens benzine tanken, dan wordt dat opgemerkt. Dat wordt het namelijk al gedaan als je regelmatig euro98 tankt ipv 95. De bericht geving hierover gaat naar je baas en volgens mij wil je die te vriend houden ;)

Overigens staat de pas op het voertuig geregistreerd en niet op een persoon. Ik heb ooit eens begrepen dat pomphouders beloond worden als zei auto´s / motoren aangeven die tanken met een pas die daar niet bij hoort :X .. maar of dat waar is ....
 
Overigens staat de pas op het voertuig geregistreerd en niet op een persoon. Ik heb ooit eens begrepen dat pomphouders beloond worden als zei auto´s / motoren aangeven die tanken met een pas die daar niet bij hoort :X .. maar of dat waar is ....

Dit laatste heeft een pomphouder geprobeerd met mijn vriendin; die was met mijn vervangende auto onderweg en tankte met mijn tankpas (auto was gecrashed omdat de leasemaatschappij een door de dealer geeiste reparatie weigerde te laten uitvoeren.... wiellagers achter braken beiden spontaan met 2 weken tussenruimte...).
De pomphouder nam de pas in, en lag een uurtje later over zijn eigen toonbankje omdat hij hem weigerde terug te geven... hij tekende ook netjes een verklaring voor de politie voor het geval iemand nog iets ging doen met de videobeelden.....

Soms is groot zijn best handig als mensen principeel en hardhorend zijn O-)
 
tijdens mijn vakantie in het buitenland rijd ik al gauw 4000 km op eigen kosten.
In nederland tank ik dus met mijn benzinepas voor ruim 4000 km privegebruik op kosten van de zaak :9

Je wilt dus zeggen dat je de kilometers in je vrije tijd gereden, waarbij je al de auto van de zaak voor kunt/mag gebruiken, ook nog door je baas laat betalen op die manier?
Denk je niet dat regelgeving door massaal misbruik van deze strekking uiteindelijk zo aangepast gaat worden dat er geen meter meer prive gereden mag worden omdat er van iedere maas mis/gebruik maakt word...?...
 
Ik heb zo'n regeling met mijn werkgever. Gewoon netjes een mailtje gestuurd naar de lease-afdeling met de vraag of de woon-werk kilometers met mijn motor op de tankpas van mijn auto af kon rekenen.

Antwoord: geen probleem (letterlijk).

Errug prettig.
 
Hmmm, ik moet ook maar eens zo'n mailtje naar de wagenparkbeheerder van mijn baas sturen. Ik gebruik nu alleen mijn brandstofpas als ik mijn motor ook daadwerkelijk als vervangend vervoer gebruik d.w.z. als de lease-diesel-mobiel bij de garage staat. Afgezien van de winterperiode ga ik gemiddeld een maal per week op eigen kosten naar het werk met de motor, het nuttige met het aangename vereenigen noem ik het maar. Maar vanwege de files (A1, zucht) zou ik inderdaad best vaker op de motor willen maar die peut is toch verekte duur. En net als de topicstarter wil ik wel mijn dieseltje houden want op eigen kosten kan ik niet zo'n wagen rijden denk ik.

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan het contract dat je werkgever met de leasemij. heeft. Volgens mij kan je werkgever een contract inclusief of exclusief brandstof afsluiten. Bij inclusief betaalt je werkgever meer aan de leasemij., die natuurlijk een prijs berekend op basis van aantal kilometers en verwachte prijsstijging van de brandstof. Bij exclusief krijgt je werkgever gewoon een rekening van brandstof die je per maand tankt. Ik kan me niet voorstellen dat elke werkgever het toestaat immers er wordt betaalt voor een vervoermiddel inclusief onderhoud etc. (op basis van verwacht aantal kilomters) en jij gaat vrolijk met een eigen vervoermiddel dat ook nog eens duurdere brandstof drinkt. Bij een contract inclusief merkt je werkgever er waarschijnlijk minder van en zal het vooral aan de leasemij. liggen, als zij de verminderde onderhoudskosten kunnen wegstrepen tegen de hogere brandstofprijs. Toch maar even vragen dus...
 
Leasecontracten gaan vrijwel altijd ex. brandstof. Deze is meestal op basis van nacalculatie. Het feit dat lease-offertes vaak wèl inclusief brandstof zijn komt veelal voort uit het feit dat je lease-auto's met elkaar wilt kunnen vergelijken. En dan speelt verbruik ineens een rol.
 
Ha, net vandaag voor t eerst gedaan: Tank weer vol gegooid met tankpas v.d. liesbak.
Was een aantal keren met de moto naar t werk gegaan

Enne... mijn baas vindt t alleen maar fijn want m'n motor rijdt veeel zuiniger als m'n auto
 
Terug
Bovenaan Onderaan