Leasen motor

3 jul 2010
164
1
Langeweg
Gedurende een jaar of drie rijdt ik nu met de motor woon-werkverkeer.
Ik rij met een GSX1250FA elke dag met plezier.
Om kosten te drukken, en omdat ik het leuk vind doe ik al het onderhoud zelf. Hierbij valt op dat het rijden door weer en wind en een close encounter of 2 met andere voertuigen zijn sporen behoorlijk nalaat.

Binnenkort kan ik in principe kiezen voor een lease auto, dat is natuurlijk geweldig, ware het niet dat ik liever op de motor naar het werk rijdt.
De 20 dagen dat het weer dusdanig is dat motorrijden onverantwoord is gebruik ik gewoon een auto.

Ik ben dus de mogelijkheden voor zakelijk leasen van bijvoorbeeld een R1200RT of 1400GTR aan het bekijken. Helaas is hier bijzonder weinig over te vinden, en dan met name wat de kosten voor de werkgever zijn. Een offerte aanvragen blijkt redelijk lastig omdat ik nu enkel informatie over prijzen wil, en dit dus als particulier vraag.

Heeft iemand ervaring met zakelijk leasen, en bij welke leasemaatschappijen zou dit mogelijk zijn?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Of je pakt voor het lease budget een combi van goedkoopste auto + iets minder dikke motor :)

PS GTR 1400 wil je niet voor woon/werk, uitgaande dat je ook tussen de file wilt doorrijden met zijn 109cm breedte van spiegel tot spiegel...(109cm oid, erg erg breed, vriend van me heeft de GTR weggedaan voor een goedkope lease auto en heeft zijn eigen motor (vfr800vtec) aan de baas verkocht, waarop hij nog steeds rijdt en een terugkoop afspraak (incl bedrag) heeft gemaakt na 3 jaar.
 
Het wel/niet mogen leasen van een motorfiets hangt vooral van je werkgever af. Een leasemaatschappij zal met liefde en plezier ieder/elk voertuig aan jou ter beschikking stellen....
 
Veel hangt inderdaad van de welwillendheid/ het openstaan voor niet-conservatieve mobiliteitsoplossingen van je werkgever af, of hij wel wil. Ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden. Als je alleen aan parkeren al 250 euro in de maand spendeert voor de baas, dan is een leasemotor al snel voordelig(er). Er kan namelijk veel. denk bij motor lease of zakelijk motorrijden er ook aan dat je een pak meeneemt in de onkosten. Vergelijkbare vakantie oplossingen zijn er ook, zoals dat met elektrische auto's ook kan, dan krijg je voor 5 weken per jaar gewoon een benzine estate die je kan gebruiken.
Bijtelling is alleen over de prive gereden kilometers, dus dat is normaal gesproken niet al te veel.

Voor prijzen kan je meestal gewoon een dealer benaderen. Yamaha en BMW hebben volgens mij ook prijzen online (full service) (edit: Even snel gegoogeld. Volgens Yamaha lease (wel een oude site) is operational lease voor een FJR1300AS 299 per maand, maar hoe operational dat is weet ik niet (banden/benzine etc).
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken vallen brandstofkosten buiten het lease tarief. Wel kan men een voorschot opnemen in de tariefstelling al zal dit altijd per maand verrekend worden.
 
Ik werk voor een groot bedrijf, en zou de eerste zijn die een motor via de zaak zou rijden. Daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie te krijgen, zodat ik met een mooie "presentatie" langs kan gaan. Motor is in principe goedkoper als een auto, ter vergelijking:
Operational lease r1200rt VS Renault Megan en is 300 VS 500 euro.
Ik heb nog geen reactie van BMW of dat inclusief benzine is, km verbruik is hetzelfde, namelijk 40000 met privé erbij.

Het lijkt er nu op dat aanschaf voor bedrijf goedkoper is qua belastingen, al kan ik daar vooralsnog geen duidelijke regels voor vinden.

Er is toevallig geen wagenparkbeheer onder de MF'ers???
 
Laatst bewerkt:
Niet leasen meer salaris vragen daar heb je wat aan

En dan zelf voor de onderhoudskosten, benzine en aanschaf opdraaien en ook nog eens km registratie bij gaan houden om je reiskosten naar de belastingdienst en werkgever te verantwoorden?

Vergeet niet dat je over meer salaris ook direct weer 40 of 50% belasting mag betalen, voordat je er een motor van kan kopen en rijden.

Leasen is vaak aantrekkelijker omdat het direct als kosten gezien wordt en niet als investering op de balans verschijnt...
 
Laatst bewerkt:
Ik werk voor een groot bedrijf, en zou de eerste zijn die een motor via de zaak zou rijden. Daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie te krijgen, zodat ik met een mooie "presentatie" langs kan gaan. Motor is in principe goedkoper als een auto, ter vergelijking:
Operational lease r1200rt VS Renault Megan en is 300 VS 500 euro.
Ik heb nog geen reactie van BMW of dat inclusief benzine is, km verbruik is hetzelfde, namelijk 40000 met privé erbij.

Het lijkt er nu op dat aanschaf voor bedrijf goedkoper is qua belastingen, al kan ik daar vooralsnog geen duidelijke regels voor vinden.

Er is toevallig geen wagenparkbeheer onder de MF'ers???
Je kunt een motor sneller afschrijven dan een auto, ondanks het feit dat-ie beter zijn waarde behoudt.

Verder is een motor normaal een stuk goedkoper dan een auto in d elease - daar zit het hem volgens mij voornamelijk in.

Voor de berijder is het sowieso aantrekkelijker - alleen wat prive-kilometertjes aftrekken, verder geen bijtelling of zo.

Ik heb mijn motor gewoon via de zaak gekocht, en schrijf dus alles voor de motor op de zaak, inclusief kleding etc., met pak hem beet hooguit 10% prive-kilometers. Je hoeft ook geen nauwkeurige km-administratie bij te houden; de bewijslast ligt bij de belasting.

Groetjes, Wim
 
Ik heb 2 jaar met een leasemotor gereden. Een 1200gs adventure. Dat viel qua kosten nog wel vies tegen trouwens. Ik had 750 per maand ter beschikking en die ging ook op. Kwam mede doordat er een jaarcontract constructie tussen zat.
Lijkt me dat als je een onbepaalde tijd contract hebt dus geen probleem en zal het iets goedkoper kunnen. Als je een iets minder dikke fiets least wordt het uiteraard nog goedkoper. Die van mij was aangekleed 24k€. Een tracer heb je voor de helft. De kosten voor de baas maken in principe niet uit, dat zit verwerkt in de leaseprijs. Wellicht zijn de benzinekosten iets hoger. Waar je tegen aan zult lopen is de inflexibiliteit van de HR afdeling, want moeilijk moeilijk moeilijk. Als die meewerken is er geen vuiltje aan de lucht.

Waar je even op moet letten is of de lease maatschappij ervaring heeft met motoren. Onderhoud is zeker niet goedkoper dan een auto maar de afschrijving is wel weer lager. Mijn bmw deed maar 10k met een setje banden. Kwestie van een open calculatie vragen.

Het is zeker verstandig om je kleding mee te leasen (let op de afschrijving hiervan!) want als je dagelijks w-w verkeer doet slijt het materiaal sneller. (mijn rukka pak is na 5 jaar aan vervanging toe ;( ) . Maar juist omdat je het kunt leasen kun je een goed pak met goede helm nemen.

voor wat betreft de bijtelling. Die gaat op basis van de het privé aandeel op de totale kosten. Dus totale kosten delen door kilometers = kosten per kilometer x je privé km = je bijtelling. De grap is dat de bewijslast bij de belastingdienst ligt. Als je aan de baas een vergoeding voor privé gebruik moet betalen (ik moest iets van 50,- betalen) dan mag je dat verrekenen. Als je er naast nog een privé motor hebt kunnen ze helemaal niks bewijzen.
Het aangifte formulier voorziet trouwens niet eens in een fatsoenlijk veld waar je dit op moet geven.

Wat bij mij ook meetelde was dat ik een dealer in de buurt wilde. Scheelt een hoop gezeur en rijstijd bij een garagebezoek. Ik kwam daarom helaas bij bmw uit :+
 
Als ik het nu begrijp is het leasen van een motor voor mij om 2 redenen lastig:
1 werkgever; ik moet met een goed verhaal komen (kosten voor werkgever) en zelf alles geregeld hebben, zodat zij er minimale moeite voor hoeven doen. Los van toestemming...
2 leasemaatschappij; We hebben nu Athlon. Voor zover ik weet hebben ze geen motoren in hun leasepakket..

Volgens mij is de aanschaf van de motor voor mijn werkgever het voordeligste, over drie jaar verspreidt. Dan zal ikzelf het onderhoud moeten regelen denk ik. Tankpas is dan in principe geen probleem.
Nadeel hiervan is dat het een risico is, in de ogen van de werkgever, mocht ik wat anders gaan doen, ziek worden, of wat dan ook.

Goedkopere motor zou een optie kunnen zijn, maar om met een 600 cc 100 km per rit te doen zie ik zelf niet zitten. Daarvoor is de BMW het meest geschikt denk ik.

Uiteraard is het goedkoopste, en makkelijkste voor mij om een leaseauto aan te nemen, en mijn GSX voor het weekeinde te houden, maar als het enigszins mogelijk is rijdt ik liever op d emotor.
 
Kun je ze niet overtuigen om een andere leasemaatschappij voor de motor te gebruiken?
De grotere dealers doen allemaal ook aan zakelijke motorlease.
En als je baas er ongemakkelijk over doet, je kunt altijd iets regelen dat de lease de jouwe wordt als je bijvoorbeeld opstapt en ergens anders gaat werken.

HTH, groetjes, Wim
 
Een andere lease maatschappij zal daarin idd de enige oplossing zijn. Dat is ook het lastigste deel. Mijn directe baas zal er geen moeite mee hebben.

Denk dat overname garantie van de dealer een betere optie is, heb ik er ook geen risico aan ;)
 
Nee, andere maatschappij is helemaal niet nodig. Het is heel simpel. Ze moeten gewoon je dealer als extra leverancier zien en 1 extra factuur in de maand accepteren. Die dealer moet dan vaak wel even als prefered supplier in sap opgenomen worden of zo.
 
Bij mij waren bij mijn huidige baas de hr afdeling en de safety afdeling de grootste en onoverkomelijke struikelblokken.
 
Een andere lease maatschappij zal daarin idd de enige oplossing zijn. Dat is ook het lastigste deel. Mijn directe baas zal er geen moeite mee hebben.

Denk dat overname garantie van de dealer een betere optie is, heb ik er ook geen risico aan ;)


Stuur mij maar eens een PB ik werk bij een lease maatschappij en zie wel mogelijkheden
 
Laatst bewerkt:
Leasen is vaak aantrekkelijker omdat het direct als kosten gezien wordt en niet als investering op de balans verschijnt...

Als je niks van boekhouden weet, moet je er ook niets over roepen. Wat je hier schrijft is onzin. Nog nooit gehoord van afschrijvingen wat ook kosten zijn? Leasen is alleen aantrekkelijk als je de investering niet kunt of wil doen. Leasen is altijd duurder.
 
Als je niks van boekhouden weet, moet je er ook niets over roepen. Wat je hier schrijft is onzin. Nog nooit gehoord van afschrijvingen wat ook kosten zijn? Leasen is alleen aantrekkelijk als je de investering niet kunt of wil doen. Leasen is altijd duurder.

Nee indederdaad en daarom huren de simpele zielen onder ons ondernemers gewoon een boekhouder in. Fijn dat je me corrigeerde, maar om nu direct te brullen, dat ik niks mag roepen?!

Maar wat ik aangaf is dat het voor bedrijven vaak aantrekkelijker is omdat ze inderdaad de investering niet willen/kunnen doen in een compleet wagenpark. Verder zit je met zaken als personeelsverloop, regelen van de kosten voor onderhoud enz. Dan is het vaak interessanter om te leasen, elke maand een vast bedrag wat als kosten afgeboekt wordt, in plaats van een investering die 5 jaar lang op de balans verschijnt en eigendom waar onderhoud, zorgen, waarde vermindering enz. aan vast zit.

Ik heb zelf ook m'n WRX en Vuurblad als investering in de boekhouding staan, omdat inderdaad het gemak van leasen nu eenmaal geld kost...
 
Laatst bewerkt:
Ik had 4 jaar geleden een motor in de lease bij Alphabet via mijn werkgever. Inmiddels niet meer, omdat ik nu voor mijzelf werk en de motor gewoon heb overgenomen (gekocht).
 
Als je niks van boekhouden weet, moet je er ook niets over roepen. Wat je hier schrijft is onzin. Nog nooit gehoord van afschrijvingen wat ook kosten zijn? Leasen is alleen aantrekkelijk als je de investering niet kunt of wil doen. Leasen is altijd duurder.
Les 1 op de universiteit. Afschrijvingen zijn geen kosten. Afschrijvingen zijn bedoeld om de waardevermindering van een duurzaam productiemiddel in een boekhouding tot uitdrukking te kunnen brengen. Een fictief dingetje dus.
 
Goed om te weten dat alphabet aan lease doet. Scheelt me 1 discussie punt met de baas......
 
Terug
Bovenaan Onderaan