LecWec tegen zwetende voorvorkkeerringen

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Een vraagje van mijn kant. Ik ben bekend met het middel LecWec (zie afbeelding), dit middel is bedoeld om lekke keerringen weer te 'herstellen'. Volgens de beschrijving maakt het het rubber van een keerring weer elastisch en laat het de keerring opzwellen waardoor deze weer beter afdicht.

lecwec.jpg


Ik verkoop dit spul vrij regelmatig op mijn bijbaantje en krijg daar eigenlijk altijd positieve reacties over. Het wordt voornamelijk wel toegepast in motorolie, versnellingsbakolie, stuurbekrachtigingspompen e.d.

Waar ik dus benieuwd naar ben: zou dit eventueel ook in de voorvork kunnen? Mijn keerringen zweten een heel klein beetje en voor een paar euro zo'n middeltje erin donderen zou best eens de gok waard kunnen zijn.
Wat ik echter niet weet is hoe de interne delen van de vork hierop reageren. Is nogal fijne techniek met kleine gaatjes natuurlijk. Ik durf niet te zeggen of dit hiervoor geschikt is.. wie weet slipt de boel dicht?

Kan er iemand hier iets zinnigs over zeggen, of heeft er iemand toevallig ervaring mee?


PS. Mailtje naar de producent is ook al gedaan, tot op heden nog geen reactie alleen -O-
 
Laatst bewerkt:
De (speciale) olie in je voorvork, heeft natuurlijk ook nog een functie tbv het in en uit veren van je vork net als de luchtkamer...

Natuurlijk kan je er prima elke andere vloeistof er in gooien :X , maar het functioneren van de vork zal er nooit beter van worden (denk ik :+ )
 
Laatst bewerkt:
De (speciale) olie in je voorvork, heeft natuurlijk ook nog een functie tbv het in en uit veren van je vork net als de luchtkamer...

Natuurlijk kan je er prima elke andere vloeistof er in gooien :X , maar het functioneren van de vork zal er nooit beter van worden (denk ik :+ )
oh overigens gaat de verhouding van het bijvoegen van LecWec met 3% van de inhoud van het bij te vullen gedeelte.
Dussuh op zeg maar 0,5 liter olie per vorkpoot gaat 0,015 liter LecWec, ofwel ongeveer 3 theelepels.
Ik ga er wel vanuit dat de viscositeit van de olie niet dusdanig wordt aangetast dat het de demping zal beïnvloeden.
 
Je kunt het proberen. Je kan evt. ook je stofkeerring er uit vissen, en wat druppels bovenop de keerring laten vallen.

Er zijn voor voorvorken ook "sealmates"; Dunne haakjes waarmee je het vuil tussen de keerring en de binnenpoot weg kunt schrapen.

Nadat ik oude, gedemonteerde keerringen met succes heb kunnen herbruiken na ze te hebben schoongemaakt, zeg ik: Vervangen kan altijd nog.
 
Ik heb wel eens een lekke keerring weer laten sluiten door er wat groene zeep op te smeren en dan een nacht laten staan.
Door de zeep word de hard geworden keerring weer soepel en sluit dan weer af.
Geloof het of niet maar in 9 van de 10 gevallen is de keerring weer dicht voor een lange tijd.
 
Waarom ga je daar van uit?

Heb je dat spul al in huis? Hoe is de eigen viscositeit van dat spul?
Ik zou er pas van uit gaan als dat spul zelf ongeveer gelijke viscositeit heeft als de olie. Zolang je dat niet vastgesteld hebt zou ik maar helemaal nergens van uit gaan.
omdat je maar 1/33e deel van dat spul gaat bijvoegen. Zelfs al zou de viscositeit van de LecWec extreem anders zijn, dan is de gemiddelde viscositeit van de vorkolie incl de LecWec alsnog nagenoeg onveranderd zijn. En aangezien het maar over 3% gaat neem ik aan dat het verschil verwaarloosbaar zal zijn. Als je 3% 5W40 olie toevoegt aan je carter vol 10W40 dan rijd je niet ineens met 7,5w40 rond. Beetje gechargeerd maar you get the point ;)

Waar ik me eerder druk over maak is een eventuele (chemische) reactie met de vorkolie of het mogelijk dichtslippen van de demper ventielen. Je hoort nog wel eens verhalen over 'wondermiddeltjes' die de sproeier van een carburateur hebben laten verstoppen bijvoorbeeld..


@Part66 en v.d.v.: goeie tips, ga ik zeker proberen :Y

Overigens vind ik het in de basis niet erg dat de keerringen een beetje zweten, maar alle troep van de weg hier blijft dan vervolgens aan de poot plakken en dan gaat het van kwaad tot erger natuurlijk ;)
 
Ik heb goede ervaringen met een soortgelijke product met de stuurbekrachtiging van mijn audi 100.
Die is van lekken naar een licht zweten gegaan en dat al 50.000km lang.
 
Nee van de MT. Maar daar geldt wrs hetzelfde voor :+

Met fijne techniek doel ik dan vooral op het formaat van de doorstroom openingen van de dempers.

Heb net de keerringen ingesmeerd met groene zeep. Ben benieuwd :Y
 
Ik heb wel eens een lekke keerring weer laten sluiten door er wat groene zeep op te smeren en dan een nacht laten staan.
Door de zeep word de hard geworden keerring weer soepel en sluit dan weer af.
Geloof het of niet maar in 9 van de 10 gevallen is de keerring weer dicht voor een lange tijd.

Ja, dit zijn de tips waar we de oorlog mee gaan winnen :Y :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan