LED achterlicht trek teveel stroom?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SvD

Die hard MF'er
6 apr 2005
457
0
Breda
scroll meteen door naar beneden aub, zit nu met een gerelateerd probleem :/



Hallo even een electro-technisch vraagje ivm een LED achterlicht MET knippers:

Ik heb bij mijn weten de (bijgeleverde) weerstandjes goed aangesloten (het zijn andere weerstandjes als op deze foto, maar wel zelfde manier aangesloten)
239149221.jpg


Nog de volgende info voor ik bij het probleem kom: er zit ook een gearindicator opgebouwd en een alarm systeem (beide zijn er later opgekomen)

Het probleem (bij een niet draaiende motor, wel contact aan natuurlijk):
- zet ik mn licht uit werkt het naar behoren, knipperen op normale snelheid en gearindicator display brandt
- schakel ik dimlicht in dan gaat het display van de gearindicator uit en en brandt het achterlicht niet (voor wel) en branden de knipperlichten heel zwak.
- bij stadslicht (kleine lichtje vooraan doet t wel) en achterlicht brandt ook, maar display gearindicator flikkert en gaat uit bij inschakelen knipperlichten...

Waar ligt dit aan?? Toch ergens niet goed aangesloten? Of vragen de 3 "externe" dingen teveel stroom? Kan me voorstellen dat ik meteen mn accu leegstart... nog niet geprobeerd, beetje te laat nu met de open pijp ;)

Wie geeft is zijn of haar visie? Bvd!
 
Laatst bewerkt:
...Of vragen de 3 "externe" dingen teveel stroom? ...Wie geeft is zijn of haar visie? Bvd!

:Y
Je accuspanning zakt met dimlicht aan te ver in. LED's hebben daar het eerste last van. Zeker als ze met een serieweerstand zijn geschakeld. (Wel een goedkope oplossing, maar ook last met dit soort randverschijnselen). Erg kort door de bocht gezegd kan al één voltje minder het verschil maken tussen volop, of amper/niet brandende LED's ;)
 
De weerstand moet PARALLEL geschakelt zijn aan het LED knipperlicht.

De bedoeling van de weerstand is dat er meer stroom door de knipperautomaat gaat lopen dan met alleen een LED. Die heeft zo weinig nodig dat de meeste knipperautomaten van slag raken. Zet je de weerstand in serie dan wordt de totale weerstand nog hoger dan van een LED alleen en trekt ie dus nog minder stroom.

Als ik de foto bekijk: de gele draad naar achteren is de spanning, de niet zichtbare naar voren massa (of andersom)? Dan is het parallel dus goed geschakeld.

Verder de massa's goed controleren, ben het met eerder commentaar eens dat dit verdraait vreemde effecten kan geven (heb me wel eens helemaal lam gezocht om een probleem op te lossen van een fiets die ik al bijna in de fik had gestoken. Bleek uiteindelijk heel simpel een niet goed vastzittende massadraad te zijn :X )

Greetz, Noud
 
Laatst bewerkt:
wat het aansluiten van de weerstanden betreft, die moeten goed zitten (volgens de beschrijving). Of is er (ook) een andere manier van aansluiten mogelijk dan?
 
heb het net eens met een draaiende motor getest. Dan werkt alles gewoon naar behoren... zonder happeringen, dim/rem en knipperlichten gewoon goed...

Toch maar even ergens laten checken/ zelf nog wat dingen checken?
 
Ik begrijp uit 't verhaal van de TS dat er alleen problemen zijn als z'n motor uit staat met contact aan. Als z'n motor loopt werkt alles zoals het hoort. Klopt dat?

Zo ja, dan heb je maar één probleem: een niet geheel meer frisse accu, waarvan de spanning te ver in elkaar zakt als je contact met dimlicht aan zet. Vergeet niet dat bij sommige motoren met contact aan een koppeling tot stand komt tussen accu en dynamo. Als je dynamo na een minuutje met contact aan lekker warm wordt, dan is dat ook bij jou het geval. Dit vormt een flinke belasting voor je accu. Komt daar nog eens dimlicht bij op (bij een enkele koplamp altijd goed voor 5A extra, 10A bij een dubbele), kan het makkelijk zijn dat je accuspanning is gezakt tot (zeg eens) 10V of misschien nog wel minder. LED-verlichting is ontworpen voor ca 14V (ook al staat er 12V op). Krijgt dat dan maar 10V of nog minder, dan zullen LED's (in tegenstelling tot gewone gloeilampjes) al gauw niet meer willen oplichten. That's all.
 
het klopt dat de problemen weg zijn zodra de motor draait. Met alleen het contact aan zijn de problemen er wel.

Mijn accu hangt wel altijd een een druppellader, maar misschien toch tijd voor een nieuwe accu dan?

Bedankt voor alle adviezen in ieder geval jongens!
 
Een accu aan de druppellader (mits OptiMate of soortgenoot) is ook helemaal nix mis mee. Maar accu's verliezen wat fut naarmate ze ouder worden. Dat hoeft niet te betekenen dat je nu gelijk een nieuwe accu moet aanschaffen, maar het geeft wel aan dat ie z'n beste tijd achter zich heeft. M'n vorige accu (Yuasa YTX9BS) heeft 't 10 jaar volgehouden... ;)
 
denk dat je gelijk hebt. Ik heb die druppellader gekocht omdat na een week niet rijden de accu leeg was ivm het stroomverbruik van het alarm (dat systeem valt niet uit te schakelen). Kan zijn dat die accu daarvoor al wat aan zijn kracht verloren is natuurlijk...
 
denk dat je gelijk hebt. Ik heb die druppellader gekocht omdat na een week niet rijden de accu leeg was ivm het stroomverbruik van het alarm (dat systeem valt niet uit te schakelen). Kan zijn dat die accu daarvoor al wat aan zijn kracht verloren is natuurlijk...

met bovenstaande tekst is een nieuwe accu zeker weten noodzakelijk
 
toch nog even over het aansluiten dan, even met mn beste Paint skills een schema gemaakt:

239843449.jpg


Ik heb er 2 weerstandjes bij (2 witte blokjes waar uit elk blokje 2 draadjes komen)

Hoe zou ik het evt. anders kunnen doen dan in de openingspost?
 
dacht dat het opgelost was, maar werkt nu ineens toch weer niet zoals t hoort... nu gaan links de rode ledjes niet uit als ik mn knipperlicht aanzet (en rechts gaan ze wel uit)
 
dacht dat het opgelost was, maar werkt nu ineens toch weer niet zoals t hoort... nu gaan links de rode ledjes niet uit als ik mn knipperlicht aanzet (en rechts gaan ze wel uit)


heb je al geprobeerd of je met de originele knippers ook dit probleem hebt?
ik heb er pas ook een LED achterlicht met knippers opgezet en bij gebrek aan de juiste weerstandjes afgetakt van de originele knippers (die lagen los onder het zadel), toen werkte het prima. Weerstanden zorgen er in feite alleen maar voor dat de knippers niet te snel gaan (te veel stroom = te warm = te snel)
Toen ik de weerstanden ertussen had gezet bleek het in eerste instantie ook niet te werken maar het bleek dat de aansluiting van de LED vóór de weerstand moet zitten in plaats van erna
Alternatief: geen weerstand ertussen maar een ander relais
Alternatief 2: zwaardere lampen voor, als daar de originele nog zitten

ff experimenteren :Y
 
heb je al geprobeerd of je met de originele knippers ook dit probleem hebt?
ik heb er pas ook een LED achterlicht met knippers opgezet en bij gebrek aan de juiste weerstandjes afgetakt van de originele knippers (die lagen los onder het zadel), toen werkte het prima. Weerstanden zorgen er in feite alleen maar voor dat de knippers niet te snel gaan (te veel stroom = te warm = te snel)
Toen ik de weerstanden ertussen had gezet bleek het in eerste instantie ook niet te werken maar het bleek dat de aansluiting van de LED vóór de weerstand moet zitten in plaats van erna
Alternatief: geen weerstand ertussen maar een ander relais
Alternatief 2: zwaardere lampen voor, als daar de originele nog zitten

ff experimenteren :Y
Het maakt niet uit of de weerstanden voor of achter zitten.
De raw knipert juist te snel bij teweinig belasting.
 
@TS: in je topictitel schrijf je "LED achterlicht trekt teveel stroom?"
Vergeet dit meteen maar. Een LED achterlicht trekt juist fors minder stroom.
Evenzo ook een LED-knipperlicht. Een standaard knipperlichtrelais (clignoteur) kijkt naar het stroomverbruik dat twee 21W lampen zouden moeten opnemen. Is die stroom lager, dan denkt de clignoteur dat je een lampje kapot hebt en trekt dan je aandacht door sneller te gaan knipperen, of juist helemaal niet meer te gaan knipperen. Jouw cligno heeft daar last van, omdat één 21W lampje is vervangen door een LED-knipperlicht dat minder stroom vraagt. Daarom heb je weerstanden bijgeplaatst. Voor elke kant één. Zo'n weerstand moet aangesloten zijn als ware het een lampje. Hij zit dus niet in serie (tussen de knipperdraad in), maar parallel (tussen knipperdraad en massa, net zoals het LED-knipperlicht). Daarmee neemt het stroomverbuik weer toe, waardoor je cligno het oorspronkelijke stroomverbruik weer terugziet en weer in normaal tempo gaat knipperen.

Dan iets over LED's in het algemeen. LED's zijn soms rare dingen in vergelijking tot gloeilampjes. 12V lampjes branden bijvoorbeeld ook bij 10V, alleen wat zwakker natuurlijk. Een 12V-LED knipperlicht (ook achterlicht) blijft echter vaak helemaal uit bij een spanning van diezelfde 10V. Met andere woorden: bij LED's moet je je boordspanning op orde hebben, dus over een gezonde accu en ditto laadsysteem beschikken. Anders krijg je al gauw rare randverschijnselen en ga je al gauw op zoek naar klachten die er feitelijk helemaal niet zijn ;) ...
 
daar is tie weer :+

Tijd geleden al nieuwe accu en zelfdenkend knipperlichtrelais erin gezet en alles heeft prima gewerkt. (LED achterlicht met de knippers erin)

Nu echter een Xenon setje erin gezet :9~ maar dat geeft weer problemen... -O- Niet met de Xenon, die werkt prima, maar...

- Contact aan & licht uit: remlicht werkt goed (fel) en knippers ook.

- Contact aan & licht aan: achterlicht brandt zeer zwak, remlicht ook heel zwak. Tevens begint de gearindicator te flikkeren als ik de knipperlichten aanzet...

Heb al een helpdesk geraadpleegd (thanks RoYkuh :) ) die komt morgen even langs met de multimeter...

Maar wat is jullie visie? Zodat we morgen echt alle mogelijkheden kunnen langslopen?

Mvg.
 
daar is tie weer :+

Tijd geleden al nieuwe accu en zelfdenkend knipperlichtrelais erin gezet en alles heeft prima gewerkt. (LED achterlicht met de knippers erin)

Nu echter een Xenon setje erin gezet :9~ maar dat geeft weer problemen... -O- Niet met de Xenon, die werkt prima, maar...

- Contact aan & licht uit: remlicht werkt goed (fel) en knippers ook.

- Contact aan & licht aan: achterlicht brandt zeer zwak, remlicht ook heel zwak. Tevens begint de gearindicator te flikkeren als ik de knipperlichten aanzet...

Heb al een helpdesk geraadpleegd (thanks RoYkuh :) ) die komt morgen even langs met de multimeter...

Maar wat is jullie visie? Zodat we morgen echt alle mogelijkheden kunnen langslopen?

Mvg.
1. Zet eens een voltmeter op de accupolen terwijl de xenon brandt.
2. op welke plaatsen haal je plus en min ("aarde") voor dat xenon-spul?
3. Wat is het opgegeven verbruik van het xenon-spul?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan