LED conversie: Oude motor (CBR F2) omzetten naar full LED

bopmorn

MF'er
11 jan 2006
103
0
Dit topic gaat over mijn oude motor (Honda CBR 600 F2 1991, omgebouwd met streetfighter stuur) naar volledig LED en vragen aan de technische (elektrische) mensen op dit forum. Dit kan een best wel lange post worden omdat ik hier al een tijd lang mee bezig ben. Scroll naar onder voor samenvatting.

Seizoen 2014/2015: hier heb ik een tijd niet gereden vanwege een verhuizing en ander vervoer dat ik tijdens deze periode. Toen heeft mijn motor 2 jaar buiten gestaan. Wel onder een afdekhoes datwel. Maar toen ik eenmaal weer op de motor wilde gaan rijden had hij toch best wel wat onderhoud nodig. Denk aan slangen vervangen, band vervangen, nieuwe voorvorkolie etc.

Omdat de motor toch stil stond heb ik besloten om nog meer aan de motor te doen. Zo heb ik een streetfighter stuur op mijn motor gemaakt en de voorvorkpoten spuiten en nog wat andere esthetische dingen. (Echte neppe Akrapovic van AlieExpress haha)

Ook heb ik toen besloten om al de verlichting te vervangen door LED verlichting. Dit leek mij uitermate geschikt vanwege beter zichtbaarheid en omdat het er gewoon supercool uitziet natuurlijk 8-) Dus voorlicht LED gekocht en knipperlichten (achter was al LED) en achterlicht. Gewoon plug en play vanaf AlieExpres natuurlijk. Zie onder voor een link naar de gebruikte onderdelen. En toen ik dit geinstalleerd had zag het er echt mooi uit! Veel betere zichtbaarheid, veel feller en gewoon algeheel een betere (modernere) look.

Nouja toen begon seizoen 2016 en toen was ik helemaal het mannetje :} voor 100 km. (Trouwens, hij reed toen ook niet helemaal 100%, stotteren bij volgas dus ik dacht bobines.) Toen ik terugreed van een bezoek aan mijn opa en oma haalde ik in op de A4... (was net bij Leiderdorp erop gedraaid) en BAM, hele dashboard uit en motor was ook afgeslagen. Kon helemaal niets meer dus naar de vluchtstrook.

Bleek dat een paar van mijn zekeringen waren opgeblazen. ANWB erbij en hij bleef maar zekeringen opblazen zowel bijzekeringen als mijn hoofdzekering '( Meneer van de ANWB zei dat het aan mijn AlieExpress uitspattingen heeft gelegen.... dit lijkt mij ook de hoofdrede natuurlijk omdat dit nog nooit voorgevallen was... Dus thuis met een maatje alles weer teruggezet naar halogeen en zekeringen vevangen. De LED achterknipperlichten waren ook opgeblazen. Omdat hij nog niet helemaal lekker liep dacht ik dat het aan mijn carberateurs lag. Bij volgas ging hij een beetje stotteren en wegtrekken bij het stoplicht ging slecht. Alsof hij op 3 cilinders liep.

Okay dus ik dacht dat zijn de bobines, die vervangen en hij liep weer supermooi! Dit was dus met hallogeen en nieuwe bobines. Alleen die knipperlichten en dashboardverlichting deden het nog niet. Ik vermoedde dat mijn knipperlichtrelais is opgeblazen dus die niuew gekocht (Alie, speciale LED relais) maar nog niet erin gezet. (en accu weer aan de oplader natuuriljk)

Zonder knipperlichten toch door blijven rijden... hand en voet uitsteken, af en toe een boze toeter moeten incasseren van een koekblikker. Maargoed hij reed wel gewoon goed voor korte ritten naar werk etc. Tot ik afgelopen week naar een maat reed in Den Helder. Op de heenweg ging alles prima, hoewel het erg koud was toch genoten van de rit. (rijstijl: vlot, kruissnelheid 140 en op de binnenwegen ook 30+ boven limiet)

Toen het weer tijd was om naar huis te gaan wilde hij niet starten! Alsof de accu leeg was, hij klikte zelfs al niet meer. Echt complete dode accu. Dus na een paar keer aanduwen starte hij. (ik rook geur van verbrand plastic maar dacht er niet teveel bij na, was allang blij dat hij starrtte)

Na een km of 5 precies hetzefflde verrhaal, ik ging inhalen en opeens niets meer, motor was uit en geen verlichting meer etc. Niet meer willen starten etc. Weer ANWB erbij en die heeft mijn accu proberen te jumpstarten na een paar nieuwe zekeringen. Dit lukte, hij startte weer maar hij bleek piekvoltage te geven, meer dan 40V...

Nou uitgemaakte zaak, dat moet de spanningsregelaar zijn... voor de zekerheid vervang ik ook de stator (tweedehands Marktplaats) Dus er is ook een nieuwe spanningsregelaar van Alie 12euro haha. Maar dit is dus met hallogeen verichting. Zou het dan toch niet aan de Alieexprres rotzooi liggen? Dus ik denk dat ik na deze installatie weer alles vervang door LED.. zou dit lukken, of moet ik toch iets maken zodat er stroom van het systeem word afgettapt omdat LED minder stroom afneemt dan hallogeen?

De motor staat nu in mijn parkeergarage nadat hij is afgesleept door de ANWB, dus zonder werrkende dashboardverlichting, knippperlichten en waarschijnlijk start hij ook niet. Mogelijk ook een opgeblazen knipperlicht relais, maar die heb ik nieuw) De staat van de accu is nu ook twijfelachtig.. Misschien wel opgeblazen (?)

Originele verlichting Honda CBR F2:
Voorlicht: LAMP H4 12V 60/55W
Voorknippers: 2x LAMP BAY15D 12V 21/5W
Achterknippers: 2x LAMP BAY15D 12V 21/5W
Achterlicht: 2x LAMP BAY15D 12V 21/5W

LED verlichting:
Voorlicht:

LED 12V 24W

Voorknippers: 12V 21/4W

Achterlicht (zijn hetzelfde) / Achterknippers: LED W??? 12V


Link naar elektische schema

Daarnaast wil ik nog 2 LED strips van de Action aansluiten op mijn knipperlichten, zodat wanneer mijn knipperlichten uitstaan ook mijn achtterwiel/voorwiel verrlicht worden.

Ongeveer zoeits als dit, 2x 12V 7,4 W


Gefeliciteerd dat je je aandacht zo lang hebt vast kunnen houden! Als belong hier foto's van het oude beestje:
IMG_20180210_WA0012.jpg



IMG_20171021_174936462_BURST000_COVER_TOP.jpg



Samenvatting:
- elektische problemen gehad in het verleden
- alle AliExpres elektronica vervangen door hallogeen
- weer problemen door waarschijnlijk spanningsregelaar/stator
- nieuwe stator/spanningsregelaar gekocht
- wil ook weer LED installeren

Vragen:
- kan ik dit zomaar installeren zonder stroom af te tappen van het systeem zonder dat het opblaast?

PS: Ja ik heb erover nagedacht dat al deze problemen zijn begonnen nadat AliExpress in mijn leven kwam... Na het laatste pechgeval hoop ik dacht hier geen correlatie tussen bestaat. :+
 
Laatst bewerkt:
Die LED lamp waar je naar linkt als potentiële vervanger voor je H4 halogeen is pure rotzooi. Als je zulke troep koopt voor je motor is het inderdaad niet gek dat er van alles begint door te branden.

Voor lampjes is het nog tot daar aan toe, maar een spanningsregelaar ga je daar toch niet bestellen??
 
niet slim om weer te gaan rijden met half dooie accu en de geur van verbrand plastic.

meet ff de stator; die hoeft niet overleden te zijn, 0.1 tot 1 ohm tussen de 3 gele draden in de stekkerverbinding. En oneindig van iedere gele draad naar massa.
Accu en regelaar vervangen en dan zal die het wel weer doen ( niet raar opkijken als je die alie regelaar er binnen een paar maanden weer uitfikt )
 
Die LED lamp waar je naar linkt als potentiële vervanger voor je H4 halogeen is pure rotzooi. Als je zulke troep koopt voor je motor is het inderdaad niet gek dat er van alles begint door te branden.

Voor lampjes is het nog tot daar aan toe, maar een spanningsregelaar ga je daar toch niet bestellen??

Klopt pure rotzooi, die venilator die erop zit stopt echt binnen een paar maanden en ze zijn heel gevoelig voor trillingen, vocht en temperatuurveschillen. Eigenlijk alles wat er bij een motor veel voorkomt. Daarom heb ik dus besloten om voor een te gaan zonder ingebouwde fan. Zie onder.

H4-LED-Motorcycle-Motorbike-Headlights-HS1-Bike-Fog-Lamp-Bulb-Light-Moped-Scooter-ATV-DC12V-Outdoor.jpg


Wat betreft die regelaar, ik neem aan dat je bedoeld dat het rotzooi is? Ik denk dat wanneer je er een koopt bij een motorboer non OEM hij ook uit China komt. En de reviews zijn wel okay.
 
Dat is ook niks. Hoe kan dit ooit een fatsoenlijk lichtbeeld geven?? Kijk eens naar een philips lumileds lamp voor een voorbeeld van een goede led vervanger...

95% van de consumenten elektronica in de wereld wordt in China gemaakt. De originele Honda exemplaren waarschijnlijk ook. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal hetzelfde is. Buiten de officiële distributie kanalen van A-merken en OEM producten is er een heel breed spectrum van spulletjes die zo beroerd zijn dat je ze het beste maar meteen weg kunt gooien (= alles wat je tot nu toe hebt gekocht / laten zien), tot echt goed gemaakte producten die soms zeker zo goed zijn als A-merk. Je krijgt waar je voor betaalt.
 
Ik heb sinds een paar weken deze voor in mijn auto.
Voor KIA PRO CEED 2008 2009 2010 2017 6000Lm Super Heldere H7 Led CANBUS Auto Koplamp 6000 K Koud Wit Turbo LED Auto Koplampen in Voor KIA PRO CEED 2008 2009 2010-2017 6000Lm Super Heldere H7 Led CANBUS Auto Koplamp 6000 K Koud Wit Turbo LED Auto Koplampen van Koplamp Lampen op AliExpress.com | Alibaba Groep
Tot nu toe doen ze het perfect.
Geen strooilicht, mooie witte kleur en veel beter zicht.
Ik heb ze nu ook in mijn groot licht geplaatst.
Als die dingen zo snel stuk zouden gaan stond er volgens mij wel meer over in de reviews.
Er zit minstens een jaar garantie op. Gaan ze stuk dan laat je dat weten en sturen ze een nieuwe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb sinds een paar weken deze voor in mijn auto.
Voor KIA PRO CEED 2008 2009 2010 2017 6000Lm Super Heldere H7 Led CANBUS Auto Koplamp 6000 K Koud Wit Turbo LED Auto Koplampen in Voor KIA PRO CEED 2008 2009 2010-2017 6000Lm Super Heldere H7 Led CANBUS Auto Koplamp 6000 K Koud Wit Turbo LED Auto Koplampen van Koplamp Lampen op AliExpress.com | Alibaba Groep
Tot nu toe doen ze het perfect.
Geen strooilicht, mooie witte kleur en veel beter zicht.
Ik heb ze nu ook in mijn groot licht geplaatst.
Als die dingen zo snel stuk zouden gaan stond er volgens mij wel meer over in de reviews.
Er zit minstens een jaar garantie op. Gaan ze stuk dan laat je dat weten en sturen ze een nieuwe.

Voor H7 zijn er ondertussen inderdaad aardig wat goed bruikbare LED vervangers te koop. Het vervangen van een H4 pit is wel iets lastiger/ de goede typen zijn nog niet zo goedkoop als deze.

Ik heb zelf een passief gekoelde H7 set gekocht met Luxeon ZES led chips. Daarbij passen er 4 aan iedere kant binnen de maten van de H7 gloeidraad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan