LED dim/groot licht

Thomss

Olie met een rietje
13 okt 2018
90
9
Hilversum
Ik had het plan opgepakt om mijn frontverlichting om te bouwen naar Xenon, maar als ik kijk naar de Xenon in onze voertuigen, de problemen en de levensduur/prijsverhouding, heb ik dat plan aan de kant gezet.
Maar er is ook LED. Ik heb daar flink op ingelezen, maar tussen die theorie en wat de verkopende partijen mij willen doen geloven, zit een wereld van verschil.
wat zijn jullie meningen, ervaringen en adviezen.. waar kan ik de noodzakelijke producten het best kopen (linkje/adres)
het gaat om mijn eigen fietsje een SV1000s
 
Ik hou van goedkoop, ik hou van AlieExpress. Ik zou even je voorlicht eruit halen, kijken hoeveel watt hij is. Dan een paar verschillende soorten goedkope cheap LED voorlicht bij Alie te halen. Ook even een weerstand meebestellen (wattage nu - wattage Alie LED= wattage weerstand) anders wordt je spanningsregelaar gefrituurd. Ik rij nu zelfs dagelijks met een Alie LED voorlicht en gaat perfect. Niet te fel en ook niet te warm. Het duurde wel een paar orders voordat ik de specifieke LED vond die in mijn motor werkte.
 
Ik hou van goedkoop, ik hou van AlieExpress. Ik zou even je voorlicht eruit halen, kijken hoeveel watt hij is. Dan een paar verschillende soorten goedkope cheap LED voorlicht bij Alie te halen. Ook even een weerstand meebestellen (wattage nu - wattage Alie LED= wattage weerstand) anders wordt je spanningsregelaar gefrituurd. Ik rij nu zelfs dagelijks met een Alie LED voorlicht en gaat perfect. Niet te fel en ook niet te warm. Het duurde wel een paar orders voordat ik de specifieke LED vond die in mijn motor werkte.
Ik denk dat dat wel los zal lopen. Dan zou je ook je regelaar slopen door te rijden zonder licht aan.
 
3x zoveel vermogen geeft niks, daar merk je nix van, en 1/3 van de verblinding is recht evenredig met de lichtopbrengst

1 man ziet zonder naar hans anders te gaan beter terwijl 1000 anderen verblind worden

Nacht is nacht en wordt metr de beste verlichtig geen dag, als je zoveel hulpmiddelen nodig hebt en 1000den anderen in gevaar moet brengen om wat te kunnen zien ben je verkeerd bezig en blijf je gewoon thuis
 
Het is heel simpel: licht dat je beter ziet verblindt meer.
Ja en nee. Je wordt verblind door strooilicht... je kunt een retefelle lichtbron hebben, als deze een hele duidelijke afscheidingslijn heeft verblindt hij niet. Tenzij je de lampen te hoog afstelt.

Ik ben groot fan van zo fel mogelijk, meer zien is meer beter. Rijd dan ook doodleuk met 55W xenon in m'n motoren, dubbel in geval van de BMW. Maar ze zijn wel goed afgesteld.
 
3x zoveel vermogen geeft niks, daar merk je nix van, en 1/3 van de verblinding is recht evenredig met de lichtopbrengst

1 man ziet zonder naar hans anders te gaan beter terwijl 1000 anderen verblind worden

Nacht is nacht en wordt metr de beste verlichtig geen dag, als je zoveel hulpmiddelen nodig hebt en 1000den anderen in gevaar moet brengen om wat te kunnen zien ben je verkeerd bezig en blijf je gewoon thuis
Wat een onzin :')

Laat me raden, jij hebt zelf nog nooit met xenon gereden? Je hebt het over Hans Anders, maar je weet het verschil tussen scherp zien en iets zien, mag ik hopen? Als iets niet goed verlicht is zie je geen reet, scherp of niet. Onze ogen zien bij de gratie van aanwezigheid van licht, en als er meer licht aanwezig is zie je meer. Je brengt geen 1000en anderen in gevaar, dat is een hardnekkig misverstand dat ontstaat doordat een paar simpletons de gave mist om hun licht NIET zo hoog mogelijk te stellen.

Alléén in die refractiekoplampen van vroeger creëer je enorm veel strooilicht door gebruik van bijvoorbeeld Xenon of LED. Strooilicht verblindt, en dat is dan ook niet goed. Reflectiekoplampen of beter, projectorkoplampen verblinden, mits goed gesteld, NIET. En ja, Xenon levert 3x zoveel licht, ongeveer. Rijd er voor de grap eens mee, en 't zal je verbazen hoeveel meer je ziet zonder naar de opticien te hoeven.

LED heeft ten opzichte van Xenon één gigantisch nadeel, en daarom rijd ik nog steeds met Xenon. LED lampen hebben een "oppervlak" aan lichtopbrengst, niet één lichtpunt. Dat oppervlak is minder goed te bundelen dan een enkel punt, in ieder geval door reflectors/lenzen die er niet op ontwikkeld zijn. Dat betekent dat LED lampen méér strooilicht hebben dan Xenon. Valt nog steeds wel mee qua strooilicht, maar het lichtbeeld is ook gewoon niet zo goed als dat van Xenon.

Als ik m'n lichten aanzet krijg ik een hele duidelijke 'doos' licht op de weg voor mij. Daarbuiten kan het stervesdonker zijn, die doos is goed verlicht. Als de ogen van mensen niet in die doos komen, worden ze niet verblind. Al voed ik m'n Xenon met een nucleaire reactor.
 
Als je over een drempel rijdt of over een heuvel komt kijken mensen ook even in de lamp, dat is niet anders voor een motor dan voor een nieuwe mercedes, en die dingen rijden met een halve zon voorop rond, en nee, die corrigeren zeker niet voor ongelijk wegdek. Je gaat nooit in géén situatie komen waar de bundel direct richting iemand schijnt, maar om daarvoor nou een zo dim mogelijk lampje te gebruiken terwijl de rest van de wereld steeds fellere lampen pakt... Je wordt af en toe al bijna verblind door die dagrijlampen, laat staan de rest. Ik ga gewoon met de tijd mee :W

Rijd jij anders ff lekker met een kandelaartje met kaarsen voorop _O-
 
@Unruled In Nederland is het nergens donker en kan je met stadslichies rond. Ik rij altijd nieuwe autos en kreeg bij onderhoud van die verschrikkelijke dingen mee met xenon en nu leds, als ik dan achter een auto rijd en zie het silhouet op de blauwe borden afgetekend als een schimmenspel weet ik dat er echt iets verkeerd is. Maar goed, het verblind niet, jij je zin. lul recht wat krom is... In mijn FZR zitten gele lampen, en ik zie gewoon alles. Die lampen zijn niet meer als kandelaartjes _O-.
Heb je herfstervaringen in Duitsland. Ga daar maar eens heen, dan piep je wel anders. btw, ik doe 100000/j in D
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin :')

Laat me raden, jij hebt zelf nog nooit met xenon gereden? Je hebt het over Hans Anders, maar je weet het verschil tussen scherp zien en iets zien, mag ik hopen? Als iets niet goed verlicht is zie je geen reet, scherp of niet. Onze ogen zien bij de gratie van aanwezigheid van licht, en als er meer licht aanwezig is zie je meer. Je brengt geen 1000en anderen in gevaar, dat is een hardnekkig misverstand dat ontstaat doordat een paar simpletons de gave mist om hun licht NIET zo hoog mogelijk te stellen.

Dat is dus klinkklare onzin
Ik heb ook geleerd dat je ogen voor/door donker getraind worden. Na gebruik grootlicht zie je idd nix meer als je dimlicht terug aan zet. Op patroulle midden in de nacht in het bos heb je na de juiste gewenning ook geen licht nodig om goed genoeg te kunnen zien, goed daar zit geen snelheid in... Je ogen zijn feilloze organen die zo adaptief zijn dat je recht in de zon kan kijken maar ook in stekestekedonker je de weg kunnen wijzen... Jij bent zeker ook zoo een die altijd een zonnebrilletje op moet omdat anders het zonnetje te fel is voor je oogjes??? :} :+ jij begon met hypotheses
 
Laatst bewerkt:
Rij al tijden met een ali-lamp rond en dat bevalt mij prima en er wordt nooit teruggeflitst door andere weggebruikers.
Kwestie van goed afstellen?
Die lamp heeft trouwens een soort van voorschakelventilator die je 'hoort' zoemen als het licht aan gaat.
 
dat het 3x zoveel vermogen gebruikt voor 1/3 van de lichtopbrengst.

De dynamo van de moderne motor is een kleine 400 watt en ik zie uitstekend in het donker met mijn enkele halogeen lampie.

M.a.w, het heeft voor mij geen zin om een sterkere lamp te monteren en als je slecht ziet in het donker moet je meer wortelen eten.
 
@Unruled In Nederland is het nergens donker en kan je met stadslichies rond. Ik rij altijd nieuwe autos en kreeg bij onderhoud van die verschrikkelijke dingen mee met xenon en nu leds, als ik dan achter een auto rijd en zie het silhouet op de blauwe borden afgetekend als een schimmenspel weet ik dat er echt iets verkeerd is. Maar goed, het verblind niet, jij je zin. lul recht wat krom is... In mijn FZR zitten gele lampen, en ik zie gewoon alles. Die lampen zijn niet meer als kandelaartjes _O-.
Heb je herfstervaringen in Duitsland. Ga daar maar eens heen, dan piep je wel anders. btw, ik doe 100000/j in D
100.000/jaar in Duitsland alleen? Heb je niks beters te doen _O-

En jazeker, juist daar erg blij met bi-xenon. Anders zou ik misschien langzamer moeten gaan rijden :P
 
Dat is dus klinkklare onzin
Ik heb ook geleerd dat je ogen voor/door donker getraind worden. Na gebruik grootlicht zie je idd nix meer als je dimlicht terug aan zet. Op patroulle midden in de nacht in het bos heb je na de juiste gewenning ook geen licht nodig om goed genoeg te kunnen zien, goed daar zit geen snelheid in... Je ogen zijn feilloze organen die zo adaptief zijn dat je recht in de zon kan kijken maar ook in stekestekedonker je de weg kunnen wijzen...
Klopt. Je ogen passen zich feilloos aan als alles donker is. Iedere keer als een tegenligger licht voert moeten je ogen zich opnieuw stellen, en dat duurt best even. In een land waar anderen gewoon met felle verlichting rijden stellen je ogen zich nergens fatsoenlijk op het donker af.

Ik heb eens een vakantie in egypte gehad, daar reed dus iedereen met stadslicht. Midden in de nacht. In het begin vond ik ze gestoord, maar wat je zegt... omdat er nergens fel licht is, wen je eraan en gaat het helemaal prima. Hier is het gewoon minder handig omdat anderen wel felle verlichting voeren. Er zijn inderdaad in NL niet heel veel plekken waar het daadwerkelijk donker wil zijn, maar ik kom ze nog altijd tegen, en zeker in Duitsland inderdaad.

Jij bent zeker ook zoo een die altijd een zonnebrilletje op moet omdat anders het zonnetje te fel is voor je oogjes??? :}:+ jij begon met hypotheses
Ja, daar ben ik inderdaad wel gevoelig voor ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan