LED dim/groot licht

Thomss

Olie met een rietje
13 okt 2018
90
9
Hilversum
Ik had het plan opgepakt om mijn frontverlichting om te bouwen naar Xenon, maar als ik kijk naar de Xenon in onze voertuigen, de problemen en de levensduur/prijsverhouding, heb ik dat plan aan de kant gezet.
Maar er is ook LED. Ik heb daar flink op ingelezen, maar tussen die theorie en wat de verkopende partijen mij willen doen geloven, zit een wereld van verschil.
wat zijn jullie meningen, ervaringen en adviezen.. waar kan ik de noodzakelijke producten het best kopen (linkje/adres)
het gaat om mijn eigen fietsje een SV1000s
 
Dat is nou juist het punt.
In niet capabele handen word natuurlijk alles al gauw een drama.
Mijn led lamp heb ik, omdat deze feller is dan halogeen, lager afgesteld. Zo lijkt het verlichte vlak een meter of twee korter voor de motor maar omdat het zo fel is is deze ook gewoon verlicht. Dat heb ik nu bij een vijftal motoren zo gedaan en gevraagd of de rijders even wilden opletten of ze geseind werden. Nu alweer een paar jaar verder is er nog geen een met die opmerking teruggekomen.
Zo uit het doosje is er bijna geen enkele geschikt om zonder afstellen te gebruiken.
 
In niet capabele handen word natuurlijk alles al gauw een drama.
Mijn led lamp heb ik, omdat deze feller is dan halogeen, lager afgesteld. Zo lijkt het verlichte vlak een meter of twee korter voor de motor maar omdat het zo fel is is deze ook gewoon verlicht. Dat heb ik nu bij een vijftal motoren zo gedaan en gevraagd of de rijders even wilden opletten of ze geseind werden. Nu alweer een paar jaar verder is er nog geen een met die opmerking teruggekomen.
Zo uit het doosje is er bijna geen enkele geschikt om zonder afstellen te gebruiken.

Dat bedoel ik nou, alles wordt op de gok afgesteld.
Dat wil nog niet zeggen dat de tegenliggers er geen last van hebben.

Gister stond er een machomannetje met een Amerikaanse pick-up truck achter me bij de stoplichten,
Ik werd verblind via de binnenspiegel en beide buitenspiegels.
Zelf had ie uiteraard nergens last van.
 
Wat een gehannes hier _O-

Wie vertelt de TS nu welke LED lamp hij het beste kan kopen? Dat vroeg hij namelijk en ik vind dat een interessante vraag dus wacht met smart op antwoord.

Als jullie het graag hebben dan kan ik best een topic starten met de vraag of men zijn \ haar mening wilt geven mbt verblinden en LED. :j
 
Dat bedoel ik nou, alles wordt op de gok afgesteld.
Dat wil nog niet zeggen dat de tegenliggers er geen last van hebben.

Gister stond er een machomannetje met een Amerikaanse pick-up truck achter me bij de stoplichten,
Ik werd verblind via de binnenspiegel en beide buitenspiegels.
Zelf had ie uiteraard nergens last van.
Kan hij niks aan doen dat jij je spiegels niet kan afstellen.
 
Ik denk dat dat wel los zal lopen. Dan zou je ook je regelaar slopen door te rijden zonder licht aan.

Ja ik dacht ook dat het wel los zou lopen... Misschien valt het bij nieuwere motorern wel mee maar ik heb een Honda uit 1991 en daar is het wel echt bij nodig. Ik stond langs de A4 bij Leiderdorp onder die nieuwe brug ineens stil... ANWB gebeld en die stond liep hoofdschudden weg na >10 zekeringen opgeblazen :') En voor die paar euro dat een weerstand kost zou ik het niet laten.
 
Led heeft alleen maar voordelen mits je een geschikte koplamp hebt. Ik heb in mijn auto Led H7 zitten die duidelijk veel meer en witter licht geven en geen strooilicht. Ik gebruik minder stroom waardoor mijn auto iets zuiniger is. Zeker in Duitsland is dat extra licht een groot voordeel. Hans Anders kan er niks aan doen dat je slecht ziet in het donker en mensen die beter zien in het donker hebben nog steeds een voordeel bij meer licht. De lampen hebben me 14 euro per set gekocht en ze gaan veel minder snel stuk dan Halogeen waardoor ze ook nog eens goedkoper zijn.. Anders wordt het met H4 lampen waarbij de kans op strooilicht veel groter is. Dan ben je tegenliggers aan het verblinden en dat moet je niet willen.
 
Ja ik dacht ook dat het wel los zou lopen... Misschien valt het bij nieuwere motorern wel mee maar ik heb een Honda uit 1991 en daar is het wel echt bij nodig. Ik stond langs de A4 bij Leiderdorp onder die nieuwe brug ineens stil... ANWB gebeld en die stond liep hoofdschudden weg na >10 zekeringen opgeblazen :') En voor die paar euro dat een weerstand kost zou ik het niet laten.
Waardoor gaan die zekeringen stuk? Wat is dat voor prutser als hij zoveel zekeringen moet opstoken om een diagnose te stellen?
Hoe weet je dat dat kwam door die 20Watt die je minder gebruikte?
Waarom gaat die regelaar niet meteen stuik als je zonder verlicht rijdat want dan gebruik je zo'n 70Watt minder en bij 2 koplampen zelfs 120 watt?
Je regelaar zal inderdaad meer belast worden zonder verlichting te voeren maar een verschil van zo'n 25 watt zal daar weinig invloed op hebben.
Oude of nieuwere motoren gebruiken hetzelfde systeem dus daar zal het verschil ook niet in zitten.
 
Ik hou van goedkoop, ik hou van AlieExpress. Ik zou even je voorlicht eruit halen, kijken hoeveel watt hij is. Dan een paar verschillende soorten goedkope cheap LED voorlicht bij Alie te halen. Ook even een weerstand meebestellen (wattage nu - wattage Alie LED= wattage weerstand) anders wordt je spanningsregelaar gefrituurd. Ik rij nu zelfs dagelijks met een Alie LED voorlicht en gaat perfect. Niet te fel en ook niet te warm. Het duurde wel een paar orders voordat ik de specifieke LED vond die in mijn motor werkte.

Weerstand??? Vaak toch gewoon plug en play?
 
Wat een onzin :')

Laat me raden, jij hebt zelf nog nooit met xenon gereden? Je hebt het over Hans Anders, maar je weet het verschil tussen scherp zien en iets zien, mag ik hopen? Als iets niet goed verlicht is zie je geen reet, scherp of niet. Onze ogen zien bij de gratie van aanwezigheid van licht, en als er meer licht aanwezig is zie je meer. Je brengt geen 1000en anderen in gevaar, dat is een hardnekkig misverstand dat ontstaat doordat een paar simpletons de gave mist om hun licht NIET zo hoog mogelijk te stellen.

Alléén in die refractiekoplampen van vroeger creëer je enorm veel strooilicht door gebruik van bijvoorbeeld Xenon of LED. Strooilicht verblindt, en dat is dan ook niet goed. Reflectiekoplampen of beter, projectorkoplampen verblinden, mits goed gesteld, NIET. En ja, Xenon levert 3x zoveel licht, ongeveer. Rijd er voor de grap eens mee, en 't zal je verbazen hoeveel meer je ziet zonder naar de opticien te hoeven.

LED heeft ten opzichte van Xenon één gigantisch nadeel, en daarom rijd ik nog steeds met Xenon. LED lampen hebben een "oppervlak" aan lichtopbrengst, niet één lichtpunt. Dat oppervlak is minder goed te bundelen dan een enkel punt, in ieder geval door reflectors/lenzen die er niet op ontwikkeld zijn. Dat betekent dat LED lampen méér strooilicht hebben dan Xenon. Valt nog steeds wel mee qua strooilicht, maar het lichtbeeld is ook gewoon niet zo goed als dat van Xenon.

Als ik m'n lichten aanzet krijg ik een hele duidelijke 'doos' licht op de weg voor mij. Daarbuiten kan het stervesdonker zijn, die doos is goed verlicht. Als de ogen van mensen niet in die doos komen, worden ze niet verblind. Al voed ik m'n Xenon met een nucleaire reactor.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, met xenon had ik meer last van strooilicht dan met led...maar mss kan dit ook aan de afstelling liggen.
 
Weerstand??? Vaak toch gewoon plug en play?
De spanningsregelaar van een motor "fakkelt" ongebruikte stroom gewoon af door zichzelf warm te stoken. De suggestie is dat een motorspanningsregelaar dus meer belast wordt als je minder verbruikt, en het geen effect heeft op de belasting van de motor/je benzineverbruik. Dat laatste klopt, maar zoals vdv al zei verbruikt LED nog altijd meer dan je verlichting NIET aan hebben. Blijkbaar kunnen die Honda's daar dus ook niet tegen :+
 
Ik heb deze dingen in mijn motor geschroefd. Je hoeft niets aan te passen, dit past op de bestaande bedrading. De lampen geven op zich niet veel meer lichtopbrengst, maar door het witte licht zie ik wel beter dan halogeentjes. Ik was ook positief verrast dat het lichtbeeld eigenlijk weinig anders is dan met de halogeenlampen. Al met al erg tevreden!
AliExpress LED-lampen

Meteen deze er ook bij bestellen om het helemaal af te maken :-) AliExpress stadslichtjes
 
Led verlichting dat goed afgesteld is zal je niet verblinden.
Fout.
De weerspiegeling in een nat wegdek kun je niks aan doen met afstellen.

Ik wil ook graag led verlichting op mijn motoren zodat ik ‘s nachts wat meer zie.

Het is een wapenwedloop. Degene met de grootste lamp ziet het meest.
 
De spanningsregelaar van een motor "fakkelt" ongebruikte stroom gewoon af door zichzelf warm te stoken. De suggestie is dat een motorspanningsregelaar dus meer belast wordt als je minder verbruikt, en het geen effect heeft op de belasting van de motor/je benzineverbruik. Dat laatste klopt, maar zoals vdv al zei verbruikt LED nog altijd meer dan je verlichting NIET aan hebben. Blijkbaar kunnen die Honda's daar dus ook niet tegen :+
Fout.
De spanningsregelaar sluit het overschot kort waardoor het “afgefakkeld” wordt door de inwendige weerstand van de dynamo die oliegekoeld is. Geen probleem dus.
 
Fout, degene die het minst veblind wordt ziet het meest. Waardoor je in totale duisternis met een stadslichtje kan rijden
Klopt.
Eerder schreef iemand al dat ze in Egypte met stadslichtjes rijden. Dat heb ik ook meegemaakt. Het werkt prima.
Maar het werkt alleen omdat iedereen het doet. Als eentje zijn dimlicht aanzet dan verkloot hij het voor de rest.
 
Fout.
De weerspiegeling in een nat wegdek kun je niks aan doen met afstellen.

Ik wil ook graag led verlichting op mijn motoren zodat ik ‘s nachts wat meer zie.

Het is een wapenwedloop. Degene met de grootste lamp ziet het meest.
Nee hoor dat is niet fout er is gewoon altijd wel wat te zeuren, het liefst zag ik iedereen gewoon terug naar gloeilampjes gaan maar neeee, auto’s moesten zonodig met halogeen rijden. Dus iedereen aan de halogeen. Ondanks meer licht werd het er omheen toch weer duisterder. Toen moesten de autoknurften nog meer licht, xenon zo fel dat je naast je bundel geen ene reet meer zag. Enz enz enz enz. Wedloop inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan