LED dim/groot licht

Thomss

Olie met een rietje
13 okt 2018
90
9
Hilversum
Ik had het plan opgepakt om mijn frontverlichting om te bouwen naar Xenon, maar als ik kijk naar de Xenon in onze voertuigen, de problemen en de levensduur/prijsverhouding, heb ik dat plan aan de kant gezet.
Maar er is ook LED. Ik heb daar flink op ingelezen, maar tussen die theorie en wat de verkopende partijen mij willen doen geloven, zit een wereld van verschil.
wat zijn jullie meningen, ervaringen en adviezen.. waar kan ik de noodzakelijke producten het best kopen (linkje/adres)
het gaat om mijn eigen fietsje een SV1000s
 
Waardoor gaan die zekeringen stuk? Wat is dat voor prutser als hij zoveel zekeringen moet opstoken om een diagnose te stellen?
Hoe weet je dat dat kwam door die 20Watt die je minder gebruikte?
Waarom gaat die regelaar niet meteen stuik als je zonder verlicht rijdat want dan gebruik je zo'n 70Watt minder en bij 2 koplampen zelfs 120 watt?
Je regelaar zal inderdaad meer belast worden zonder verlichting te voeren maar een verschil van zo'n 25 watt zal daar weinig invloed op hebben.
Oude of nieuwere motoren gebruiken hetzelfde systeem dus daar zal het verschil ook niet in zitten.
Heb je weleens een kapotte SR gehad? Soms doet hij het dan wel en soms niet. Het is lastig diagnostiseren voor iemand die normaal alleen lege accu's start.

Het is wel meer dan 20W. 1 halogeen is 60W, 1 LED is 5W oid. Heb jij een motor met vol LED verlichting? Rij je er dagelijks mee?
 
e lampen hebben me 14 euro per set gekocht en ze gaan veel minder snel stuk dan Halogeen waardoor ze ook nog eens goedkoper zijn.. Anders wordt het met H4 lampen waarbij de kans op strooilicht veel groter is. Dan ben je tegenliggers aan het verblinden en dat moet je niet w

Dit is mijn ervaring ook. Alles onder H7, dus ook ba20d (oid) geven veel strooilicht. Daarom doe dus het best eraan om je licht eruit te halen en te onderzoeken. Kijk waar het 'daadje' loopt, het ontbrandingspunt. Er zijn nu ook cheap LEDs die dat imiteren.

(Okay ik denk dat ik dan maar het eerste linkje in het topic ga plaatsen, haha)

CNSUNNYLIGHT H4 P43t HS1 LED BA20D H6 Motorfiets Koplamp Lamp 1080Lm H/L Lamp Scooter Accessoires Moto Drl voor Suzuki in CNSUNNYLIGHT H4 P43t HS1 LED BA20D H6 Motorfiets Koplamp Lamp 1080Lm H/L Lamp Scooter Accessoires Moto Drl voor Suzuki van op AliExpress.com | Alibaba Groep

(tering wat een lang link)

Foto:
s-l1600.jpg
Foto is van Ebay

BA20D H6 20W CREE LED White Headlight High/Low Beam Light Bulb 6V-24V Motorcycle | eBay

Overigens geen ervaring met beide lampen.
 
Dit is mijn ervaring ook. Alles onder H7, dus ook ba20d (oid) geven veel strooilicht. Daarom doe dus het best eraan om je licht eruit te halen en te onderzoeken. Kijk waar het 'daadje' loopt, het ontbrandingspunt. Er zijn nu ook cheap LEDs die dat imiteren.

(Okay ik denk dat ik dan maar het eerste linkje in het topic ga plaatsen, haha)

CNSUNNYLIGHT H4 P43t HS1 LED BA20D H6 Motorfiets Koplamp Lamp 1080Lm H/L Lamp Scooter Accessoires Moto Drl voor Suzuki in CNSUNNYLIGHT H4 P43t HS1 LED BA20D H6 Motorfiets Koplamp Lamp 1080Lm H/L Lamp Scooter Accessoires Moto Drl voor Suzuki van op AliExpress.com | Alibaba Groep

(tering wat een lang link)

Foto:
s-l1600.jpg
Foto is van Ebay

BA20D H6 20W CREE LED White Headlight High/Low Beam Light Bulb 6V-24V Motorcycle | eBay

Overigens geen ervaring met beide lampen.
Dat is een prul. Veels te weinig lumen en veels te weinig koeling. Dan kan je beter je h4 laten zitten
 
Heb je weleens een kapotte SR gehad? Soms doet hij het dan wel en soms niet. Het is lastig diagnostiseren voor iemand die normaal alleen lege accu's start.

Het is wel meer dan 20W. 1 halogeen is 60W, 1 LED is 5W oid. Heb jij een motor met vol LED verlichting? Rij je er dagelijks mee?
Voor zover ik me kan herinneren heb ik in 30 jaar tijd 2 regalaars kapot gehad.
De eerste was met mijn ZZR600. Die stopte ermee en na 1 minuut meten wist ik dat de regelaar de oorzaak was. De 2e keer was met mijn fireblade. Hiervan was de stekker verbrand waardoor er sluiting ontstond en zowel de regelaar als de stator defect waren.
Mijn H7 leds verbruiken ruim 23Watt en dat is 22watt minder dan mijn Halogeen H7
 
v.d.v., mooie koplampen. Iets duurder, dan ik ze zou halen maar als ze werken is het een goede koop natuurlijk. Hoe bevallen die fancooled LEDs? Ik heb ook fancooled LEDs geprobeerd maar elke keer hoorde ik ventilatortje steeds slomer gaan draaien :') op een gegeven moment er maar uitgehaald. Doet het nog steeds btw.

Misschien voor de meelezers, er zijn ruwweg 3 verschillende technieken die gebruikt worden:
Ventilator LEDs
1503612252338022318.jpg


LEDs met een koelstrip
51b9Ti-JF3L.jpg


LEDs met koeling binnenkant lamp
418f7bUP4OL._SX425_.jpg


LED zonder koeling
s-l300.jpg


Over het algemeen geldt natuurlijk hoe meer koeling, hoe meer wattage, hoe feller het licht.
 
De dynamo van de moderne motor is een kleine 400 watt en ik zie uitstekend in het donker met mijn enkele halogeen lampie.

M.a.w, het heeft voor mij geen zin om een sterkere lamp te monteren en als je slecht ziet in het donker moet je meer wortelen eten.
Of minder aan de piel trekken
 
Ik heb ze nu ongeveer 6 maanden en nog geen problemen ondervonden.
Zonder ventilator worden die dinge erg warm en dat lijkt me niet bevorderlijk, zeker niet als ook nog eens de regelaar in die lamp zit verwerkt.
 
Nog een voordeel van led is dat ze veel minder warmte produceren dan Halogeen.
Bij mijn Passat moest ik de koplampen vervangen omdat de reflector was beschadigd door de hoge temperatuur. dat zal met leds niet gebeuren.
 
Of minder aan de piel trekken

Echt?? Vandaar dat ik al een bril heb

Dat is niet helemaal waar. Ik rijd wel eens op stukken in het donker waar je dus geen ene moer ziet. En nee, dat komt dan niet door mijn donkere vizier 😁

Op het platteland bij de oosterburen verbaasde mij het fenomeen dat ik links en rechts en in mijn spiegels helemaal niks, alleen maar zwart zag, uberhaupt mijn spiegels niet zag , had ik hier nog nooit gehad. Die stukken zijn hier ook, tuurlijk, maar over het algemeen geven de steden zo veel licht dat je in de wijde omtrek schemer hebt..
 
Kijk, dat bedoel ik nou,
een of andere oetlul denkt het uitgevonden te hebben en besluit xenon of led te monteren en degene die te water rijd omdat diezelfde oetlul verzuimt naar een garage te gaan om de hoogte of zijdelingse bundel te laten controleren heeft het gedaan. Toppie.:t
Nou, inderdaad. Allemaal terug naar de carbidlamp en een voorloper met een rode vlag.
Dat verblinden, zou dat niet een mooi APK puntje kunnen zijn? Laten we gewoon een verplichte APK gaan instellen! Iedereen blij.
 
@TS.
Allereerst op je stelling "problemen met Xenon", ik heb zelf in een van m'n motors xenon verlichting zitten en nu al 8jaar zonder problemen. Een keer was een diode in de kabelboom afgebroken omdat die te dicht bij het balhoofd zat, die heb ik toen verplaatst waar dit probleem niet meer optreedt. Ik heb dit licht vnl gemonteerd om gezien te worden overdag .(8000k,maar fatsoenlijk afgesteld).
Led is voor mij geen optie omdat t dan te "druk" wordt in m'n koplamp.het handelt zich om een xjr .

In de andere motors zit nog allemaal het ori licht in maar als ik overweeg om dat te veranderen zal daar ook xenon inkomen.
M'n maat heeft veel geexperimenteerd met led en heeft 't nou voor mekaar qua licht, maar t volgende probleem diende zich aan in een te hoge laadspanning omdat er bijna geen gebruikers meer aanwezig waren (verschillende accu's overleden). Dit hadden we getest om er eens een h4 aan te hangen en de laadspanning normaliseerde zich toen, eveneens bij een xjr.

Van Ali hoeft per definitie niet slecht te zijn maar lees ff de reviews van de gebruikers voordat je 2of 3 keer wat anders moet inbouwen.
En in jouw motor zou ik geen lamp met fan nemen maar met een koellichaam omdat je daar ruimte genoeg voor hebt.

Doe je voordeel.
😉
 
Aggregaatje achterop met een 1500W bouwlamp geeft ook wat licht.
In ieder geval genoeg voor alle blinden en slechtzienden die denken dat led of xenon hun problemen op lost.

En voor degene die beweerde dat je spiegels juist afstellen helpt tegen het verblinden zou ik zeggen dat het tijd wordt om de 1e rijles, waarin je leert de spiegels juist af te stellen, overnieuw te doen.
 
Ik had het plan opgepakt om mijn frontverlichting om te bouwen naar Xenon, maar als ik kijk naar de Xenon in onze voertuigen, de problemen en de levensduur/prijsverhouding, heb ik dat plan aan de kant gezet.
Maar er is ook LED. Ik heb daar flink op ingelezen, maar tussen die theorie en wat de verkopende partijen mij willen doen geloven, zit een wereld van verschil.
wat zijn jullie meningen, ervaringen en adviezen.. waar kan ik de noodzakelijke producten het best kopen (linkje/adres)
het gaat om mijn eigen fietsje een SV1000s
Ik heb zelf een Honda 954, deze heeft 3 lichtpunten, 1 dimlicht en als je het grootlicht aandoet dan branden er 2 koplampen extra.
in het dimlicht zit nu xenon H7 en in de 2 grootlicht zit LED H7.
Het verschil tussen xenon en LED is niet zo groot ook niet qua aansluiting, het is allemaal plug & play.
Deze foto is met xenon, het voordeel met LED is , het heeft geen opwarmfase nodig, je heb meteen licht.
Het grote voordeel van xenon& LED verlichting is (mits goed afgesteld) je wordt eerder gezien , je valt meteen op.
Ik heb wel de duurdere xenon & Led nl die van HILOX.
IMG_20180703_054431.jpg
 
In mijn Openings-post, schreef ik dat ik mij zelf goed had ingelezen in deze materie. en van uit dat inlezen en de onmogelijkheid een keus te maken, door dat er teveel verschillen blijken te bestaan tussen gebruikers, anti gebruikers en de verkopende partijen.
Nu zijn al onze voertuigen(behalve mijn SV) bestukt met Xenonverlichting, en komen ieder jaar door iedere keuring zonder op of aanmerkingen aangaande de verlichting.
De After market zaken zoals die van Ali en andere gelijksoortige, is slechts bedoeld om omzet te verhogen, en nemen niet de regel-normen voor Europa in oogschouw.
Wat men koopt is niets anders dan een vervanging lamp die in een willekeurige unit (Glas en reflektor/spiegel huis) kan plaatsen.
juist die laatste wordt zelden of nooit vervangen. maar is een onderdeel dat standaard een lichtbeeld geeft voor de lamp die er ooit, af fabriek, in zat.
Beslist niet zomaar geschikt voor een ander soort lichtbron.
Vroeger zaten er op de koplamp glazen ribbeltjes en strepen, bedoeld om het licht naar rechts af te buigen, en als we naar de GB gingen plakte we er een stikkertje op een bepaalde plaats op om het naar links te laten buigen.
die ribbeltjes zitten niet meer in de moderne koplampunits, Ook de reflector (spiegel) had zo haar eigen specifieke vorm voor die ene lichtbron. (De reden van afkeur bij APK als er roest op de reflector zat)
Dus wil ik Xenon of Led wettelijk correct in mijn fiets plaatsen moet ik ook glas en reflector aanpassen cq vervangen of aanpassen.
Als ik dat ga doen, ben ik een aantal euro's verder, en ik weet niet als ik dat wel wil uitgeven..

Het stooilicht her en der genoemd bracht mij naar een wat kritische blik op het licht (halogeen) wat ik nu uitstraal.. en dat was niet echt optimaal. merendeels veroorzaakt door de putjes en krasjes op mijn Koplampglazen.
Mijn interesse in een andere lichtbron is voorlopig om busgetere redenen even naar achter geschoven.
 
In mijn Openings-post, schreef ik dat ik mij zelf goed had ingelezen in deze materie. en van uit dat inlezen en de onmogelijkheid een keus te maken, door dat er teveel verschillen blijken te bestaan tussen gebruikers, anti gebruikers en de verkopende partijen.
Nu zijn al onze voertuigen(behalve mijn SV) bestukt met Xenonverlichting, en komen ieder jaar door iedere keuring zonder op of aanmerkingen aangaande de verlichting.
De After market zaken zoals die van Ali en andere gelijksoortige, is slechts bedoeld om omzet te verhogen, en nemen niet de regel-normen voor Europa in oogschouw.
Wat men koopt is niets anders dan een vervanging lamp die in een willekeurige unit (Glas en reflektor/spiegel huis) kan plaatsen.
juist die laatste wordt zelden of nooit vervangen. maar is een onderdeel dat standaard een lichtbeeld geeft voor de lamp die er ooit, af fabriek, in zat.
Beslist niet zomaar geschikt voor een ander soort lichtbron.
Vroeger zaten er op de koplamp glazen ribbeltjes en strepen, bedoeld om het licht naar rechts af te buigen, en als we naar de GB gingen plakte we er een stikkertje op een bepaalde plaats op om het naar links te laten buigen.
die ribbeltjes zitten niet meer in de moderne koplampunits, Ook de reflector (spiegel) had zo haar eigen specifieke vorm voor die ene lichtbron. (De reden van afkeur bij APK als er roest op de reflector zat)
Dus wil ik Xenon of Led wettelijk correct in mijn fiets plaatsen moet ik ook glas en reflector aanpassen cq vervangen of aanpassen.
Als ik dat ga doen, ben ik een aantal euro's verder, en ik weet niet als ik dat wel wil uitgeven..

Het stooilicht her en der genoemd bracht mij naar een wat kritische blik op het licht (halogeen) wat ik nu uitstraal.. en dat was niet echt optimaal. merendeels veroorzaakt door de putjes en krasjes op mijn Koplampglazen.
Mijn interesse in een andere lichtbron is voorlopig om busgetere redenen even naar achter geschoven.
in een Fire Blade zit helder glas.
Ik heb een oude Volvo, een 850, daar zit koplampen in met 2 x H1 lampen, in mijn dimlicht zit ook H1 Xenon, elk jaar moest ik vanwege de APK keuring de Xenon weer terugbouwen naar gewoon H1 hallogeen omdat ze soms moeilijk doen over het lichtbeeld, teveel strooilicht, de schaduwlijn op het afstelapparaat is niet scherp genoeg.
dit jaar kwam de Volvo niet door de APK ,zelfs niet met de hallogeen pitjes, APK afkeur dus, het zou mij 800,00 euro kosten (een set koplampen + 1 rem slang voor), Ik heb toen naar een alternatief gezocht, lens projectoren icm met helder glas in de originele koplamp units monteren (met die lensprojectoren heeft de reflector geen grote functie meer)
Je heb dan de ideale lichtbeeld, de looks dat is een ander verhaal, ik moet er nog steeds aan wennen, een oude Volvo met moderne koplamp units.

IMG_20180820_231926.jpg
IMG_20180810_194010.jpg

op deze site heb ik die Mini H1 Twin HID Kit | Retrofitlab.com Bi-xenon gekocht,ze hebben ook een grootlicht functie, je heb gelijk grootlicht als je die aanzet, kennelijk gaat er een of ander venster omhoog , leuk speelgoed.

Als je met Xenon of LED heb gereden wil je niks anders meer, je heb een bom licht, met mijn motor rij ik zelf in de nachtelijke uren (ik heb ploegendienst) met een donker vizier en dan nog volop licht.
Ik heb alle hallogeen lampjes gehad van Philips tot aan PIAA ( en dat zijn dure krengen) er gaat niks boven Xenon. op de HILOX site heb je goede uitleg over het verschil Xenon/LED.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf afgelopen zomer een H4 LED gemonteerd, zeer tevreden over en kan het aanraden.

Paar tips: vermijdt de types met 1 of 2 dikke LEDs (zoals hierboven). Als je deze in een koplamp gebruikt die voor halogeen gemaakt is, krijg je zeer veel licht op plekken waar het niet hoort. Niet handig voor jezelf en verblinding voor je tegenliggers. Daar komen (terecht) klachten van. Dit komt doordat de vorm en plaats van de lichtbron niet geschikt is voor je reflector.
Kijk eens naar de zgn. Lumileds. Hiermee worden lampen gemaakt die bestaan uit meerdere, kleine LEDs, die de vorm van een gloeidraad benaderen. Daarboven zit een klein opstaand randje, dat als reflectortje dient.

Blijf ook weg van de types met een klein ventilatortje. Gaat stuk en dan fikt je lamp af. Zeker op een motor trilt het allemaal lekker.

Maak een foto van je lichtbeeld voor en na vervangen. Richt de koplamp op een muur en vergelijk de stralingspatronen. Deze moeten zoveel mogelijk gelijk zijn, anders gaat het mis (verblinding/donkere vlakken). Over licht afstellen is genoeg te vinden, het is geen rocket science. Belangrijkste is dat de lichtbundel iedere meter een klein stukje zakt, maar dat had je zelf vast ook al bedacht.

Weerstand monteren is om te voorkomen dat er een ”lamp stuk" melding op je dashboard verschijnt, is waarschijnlijk niet van toepassing op jouw motor.

Edit: zie uitleg onder dit bericht!
Spanningsregelaar die vermogen "affakkelt": gebeurt niet. Je dynamo levert precies zoveel vermogen als je op een bepaald moment nodig hebt, geen Wattje meer of minder. Dat is geen hi-tech ontwerp, gewoon natuurkunde 2e klas. De spanningsregelaar, de naam zegt het al, regelt (reduceert eigenlijk) spanning naar een constante, toerenonafhankelijke spanning. Hij wordt warm doordat er wat vermogen in wordt gedissipeerd, dit wordt erger naarmate er meer stroom doorheen loopt. Je dynamo hoeft iets minder vermogen te draaien, je regelaar krijgt het ook iets makkelijker door de lagere stroom die de LED nodig heeft. En wordt daardoor ook weer iets minder warm. Allemaal positief dus.

Een Lumiled vind je echter niet voor $3 op Ali. Kost wat, heb je ook wat. De bekende autozaken in NL waar Sjonnie Subaru z'n spulletjes haalt, zijn weer overdreven duur. Kijk eens op Ebay bv.
 

Bijlagen

  • 633909.jpg
    633909.jpg
    968,3 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan