LED dim/groot licht

Thomss

Olie met een rietje
13 okt 2018
90
9
Hilversum
Ik had het plan opgepakt om mijn frontverlichting om te bouwen naar Xenon, maar als ik kijk naar de Xenon in onze voertuigen, de problemen en de levensduur/prijsverhouding, heb ik dat plan aan de kant gezet.
Maar er is ook LED. Ik heb daar flink op ingelezen, maar tussen die theorie en wat de verkopende partijen mij willen doen geloven, zit een wereld van verschil.
wat zijn jullie meningen, ervaringen en adviezen.. waar kan ik de noodzakelijke producten het best kopen (linkje/adres)
het gaat om mijn eigen fietsje een SV1000s
 
Heb zelf afgelopen zomer een H4 LED gemonteerd, zeer tevreden over en kan het aanraden.

Paar tips: vermijdt de types met 1 of 2 dikke LEDs (zoals hierboven). Als je deze in een koplamp gebruikt die voor halogeen gemaakt is, krijg je zeer veel licht op plekken waar het niet hoort. Niet handig voor jezelf en verblinding voor je tegenliggers. Daar komen (terecht) klachten van. Dit komt doordat de vorm en plaats van de lichtbron niet geschikt is voor je reflector.
Kijk eens naar de zgn. Lumileds. Hiermee worden lampen gemaakt die bestaan uit meerdere, kleine LEDs, die de vorm van een gloeidraad benaderen. Daarboven zit een klein opstaand randje, dat als reflectortje dient.

Blijf ook weg van de types met een klein ventilatortje. Gaat stuk en dan fikt je lamp af. Zeker op een motor trilt het allemaal lekker.

Maak een foto van je lichtbeeld voor en na vervangen. Richt de koplamp op een muur en vergelijk de stralingspatronen. Deze moeten zoveel mogelijk gelijk zijn, anders gaat het mis (verblinding/donkere vlakken). Over licht afstellen is genoeg te vinden, het is geen rocket science. Belangrijkste is dat de lichtbundel iedere meter een klein stukje zakt, maar dat had je zelf vast ook al bedacht.

Weerstand monteren is om te voorkomen dat er een ”lamp stuk" melding op je dashboard verschijnt, is waarschijnlijk niet van toepassing op jouw motor.

Spanningsregelaar die vermogen "affakkelt": gebeurt niet. Je dynamo levert precies zoveel vermogen als je op een bepaald moment nodig hebt, geen Wattje meer of minder. Dat is geen hi-tech ontwerp, gewoon natuurkunde 2e klas. De spanningsregelaar, de naam zegt het al, regelt (reduceert eigenlijk) spanning naar een constante, toerenonafhankelijke spanning. Hij wordt warm doordat er wat vermogen in wordt gedissipeerd, dit wordt erger naarmate er meer stroom doorheen loopt. Je dynamo hoeft iets minder vermogen te draaien, je regelaar krijgt het ook iets makkelijker door de lagere stroom die de LED nodig heeft. En wordt daardoor ook weer iets minder warm. Allemaal positief dus.

Een Lumiled vind je echter niet voor $3 op Ali. Kost wat, heb je ook wat. De bekende autozaken in NL waar Sjonnie Subaru z'n spulletjes haalt, zijn weer overdreven duur. Kijk eens op Ebay bv.
Dat is inderdaad het geval bij een dynamo zonder permanenten magneten zoals gebruikt worden in auto's.
Helaas is dat bij 95% van de motoren niet het geval en wordt de energie die over is vernietigd in de dynamo. De dynamo levert altijd zijn maximale vermogen.
 
Dat is inderdaad het geval bij een dynamo zonder permanenten magneten zoals gebruikt worden in auto's.
Helaas is dat bij 95% van de motoren niet het geval en wordt de energie die over is vernietigd in de dynamo. De dynamo levert altijd zijn maximale vermogen.

Hee dat wist ik niet... Dacht eigenlijk dat moderne motoren (laten we zeggen vanaf 2000) wel een geschakelde spanningsregelaar hadden, maar als dat niet zo is, dan zal je regelaar inderdaad warmer worden als je zuinigere verlichting toepast.

Eigenlijk stookt je spanningsregelaar (niet de dynamo) de energie op, als ik het goed begrijp? En dat is dan de reden dat die dingen relatief veel stuk gaan.
 
Hee dat wist ik niet... Dacht eigenlijk dat moderne motoren (laten we zeggen vanaf 2000) wel een geschakelde spanningsregelaar hadden, maar als dat niet zo is, dan zal je regelaar inderdaad warmer worden als je zuinigere verlichting toepast.

Eigenlijk stookt je spanningsregelaar (niet de dynamo) de energie op, als ik het goed begrijp? En dat is dan de reden dat die dingen relatief veel stuk gaan.
Dat begrijp je niet goed.
de regelaar sluit de wikkeling van de stator kort. hierdoor wordt de dynamo zo zwaar belast dat de energie in de wikkeling gaat zitten en maar voor een heel klein deel in de regelaar. Dat de regelaar zo warm wordt is voor het grootste deel te danken aan de gelijkrichter die er in zit.
 
Dat begrijp je niet goed.
de regelaar sluit de wikkeling van de stator kort. hierdoor wordt de dynamo zo zwaar belast dat de energie in de wikkeling gaat zitten en maar voor een heel klein deel in de regelaar. Dat de regelaar zo warm wordt is voor het grootste deel te danken aan de gelijkrichter die er in zit.
Ok, dank voor de uitleg!
 
Aggregaatje achterop met een 1500W bouwlamp geeft ook wat licht.
In ieder geval genoeg voor alle blinden en slechtzienden die denken dat led of xenon hun problemen op lost.

En voor degene die beweerde dat je spiegels juist afstellen helpt tegen het verblinden zou ik zeggen dat het tijd wordt om de 1e rijles, waarin je leert de spiegels juist af te stellen, overnieuw te doen.


Er mankeert niets aan mn ogen.
Helaas heeft mijn motor 2 X H7 koplampen, waarvan rechts dimlicht en links groot licht.
Dus lijkt het net alsof 1 lamp stuk is wanneer ik rij. Word daar regelmatig op aangesproken

Ook lastig is dat het groot licht wordt gecreëerd door middel van een anders gevormde reflector.
Heb bij mn vorige scoot een Engelse linker koplamp besteld en in beide meteen 2 blauwe Philips nep xenon erin gedaan.
Gevolg was veel meer licht, ook omdat ik dus ineens 2 dimlichten had en na goed afstellen hadden tegenliggers geen last.
Echter had ik toen geen groot licht meer en dat is lastig.

Ik wil 2 koplampen dimlicht omdat ik dat mooier vind en 2 koplampen grootlicht en dus komt er deze winter een set xenon projectoren in, waarbij de reflectoren zwart worden gespoten.
Daarbij komen er meteen angel-eyes op die waarschijnlijk in kleur te veranderen zijn.

Niet alleen vind ik het mooier, maar het is natuurlijk veel veiliger.
Meerdere keren word je als motorrijder niet gezien. Vorige week nog wilde een muts mijn voorrangsweg opdraaien.
Ik was het enige verkeer...ze wacht....en vlak voor mn neus draait ze de weg op. Op onverklaarbare wijze had ze me niet zien aankomen.

Ik reed 80 km pu aangezien t buiten de bebouwde kom was, maar gelukkig hield ik er al rekening mee.
Dus andere lampen, mooier en veiliger.
 
Er mankeert niets aan mn ogen.
Helaas heeft mijn motor 2 X H7 koplampen, waarvan rechts dimlicht en links groot licht.
Dus lijkt het net alsof 1 lamp stuk is wanneer ik rij. Word daar regelmatig op aangesproken

Ook lastig is dat het groot licht wordt gecreëerd door middel van een anders gevormde reflector.
Heb bij mn vorige scoot een Engelse linker koplamp besteld en in beide meteen 2 blauwe Philips nep xenon erin gedaan.
Gevolg was veel meer licht, ook omdat ik dus ineens 2 dimlichten had en na goed afstellen hadden tegenliggers geen last.
Echter had ik toen geen groot licht meer en dat is lastig.

Ik wil 2 koplampen dimlicht omdat ik dat mooier vind en 2 koplampen grootlicht en dus komt er deze winter een set xenon projectoren in, waarbij de reflectoren zwart worden gespoten.
Daarbij komen er meteen angel-eyes op die waarschijnlijk in kleur te veranderen zijn.

Niet alleen vind ik het mooier, maar het is natuurlijk veel veiliger.
Meerdere keren word je als motorrijder niet gezien. Vorige week nog wilde een muts mijn voorrangsweg opdraaien.
Ik was het enige verkeer...ze wacht....en vlak voor mn neus draait ze de weg op. Op onverklaarbare wijze had ze me niet zien aankomen.

Ik reed 80 km pu aangezien t buiten de bebouwde kom was, maar gelukkig hield ik er al rekening mee.
Dus andere lampen, mooier en veiliger.

2 koplampen op een motor vindt ik niet veiliger , het kan in het donker ook lijken op een auto die verder weg is
 
Dat is vooral wanneer er een aardige tussenruimte tussen de beide koplampen zit.
Bij veel motoren zitten beide units zo dicht bij elkaar dat het 1 lichtbron vormt, van afstand gezien.


Ik kwam gister zo n toerboot tegen,iets van Yam ofzo en die had van die belachelijke "angel eyes ":rt leek in de verte toch net een toet :?
 
Dat zie je snel genoeg door de hoogte. Helemaal niet zo verkeerd om een beetje als auto te worden gezien, krijg je meer ruimte.


Dat zeg je nu wel ,maar ik twijfelde om in te gaan halen ,ik vertrouwde het niet ,en achteraf gelukkig , maar als je op zo n manier denkt je zichtbaarheid te vergroten ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Dat vrachtwagens als kerstbomen willen rondrijden |( maar dat je dat als motorrijder onder t motto van ik wil gezien worden ,terwijl je het alleen maar onduidelijker maakt:?
 
Ik heb nog nooit een (bredere) motor ingeschat als een auto die verder weg is. Sorry maar ik zie dat probleem niet. Op m'n BMW (zo'n hok met twee koplampen) is het me nog nooit gebeurd dat iemand nog maar even inhaalde omdat ze dachten dat ik nou zo ver weg was.

:?
 
Ik heb nog nooit een (bredere) motor ingeschat als een auto die verder weg is. Sorry maar ik zie dat probleem niet. Op m'n BMW (zo'n hok met twee koplampen) is het me nog nooit gebeurd dat iemand nog maar even inhaalde omdat ze dachten dat ik nou zo ver weg was.

:?

Als jij t fijn en mooi vindt, prima :W t ook bijna kerst dusss :t
 
Rij al een jaar of 8 met m'n angel eyes - zorgen iedere ochtend voor beter gevoel tussen de file door.
En led (na xenon) natuurlijk 8-)
Maar dit alles is allang doorgekauwd (bijna) alles over led

angels_on.jpg
 
Ik hou van goedkoop, ik hou van AlieExpress. Ik zou even je voorlicht eruit halen, kijken hoeveel watt hij is. Dan een paar verschillende soorten goedkope cheap LED voorlicht bij Alie te halen. Ook even een weerstand meebestellen (wattage nu - wattage Alie LED= wattage weerstand) anders wordt je spanningsregelaar gefrituurd. Ik rij nu zelfs dagelijks met een Alie LED voorlicht en gaat perfect. Niet te fel en ook niet te warm. Het duurde wel een paar orders voordat ik de specifieke LED vond die in mijn motor werkte.

Volg alsjeblieft niet zomaar dit advies op.

Ga niet klakkeloos het goedkoopste lampje bestellen, want dat is zo irritant en onverstandig.

Je koplamp is speciaal afgestemd op je Halogeen lamp. Je halogeen lamp heeft 1 punt waar deze oplicht, dit licht wordt door de koplamp gefocust en verspreid. Zoals je in onderstaande foto kunt zien:

1542833709364.png


als je goed kijkt zie je rechtsonder de halogeen tegenover de goedkope led. De goedkope led wordt compleet fout gefocust omdat dit de compleet verkeerde lamp is. De schijn punten op de led lamp zijn waarschijnlijk heel anders dan de halogeen lamp.

Op deze manier krijg je minder licht veraf, want de focus is weg. Daarnaast schijn je alle verkeersgebruikers het leven uit de ogen. led is dus zeker een optie maar pak dan een goed merk. Tevens zijn er ook heel veel fellere Halogeen lampen. Zie onderstaande afbeelding:

1542833949344.png



Ik zou een goeie Xenon set kopen. Vindt ik het beste uitzien. Led kan ook maar xenon is naar mijn mening het felste op de motor. Kijk wel even met hitte of dit kan. Want Xenon wordt erg warm!

Xenon kun je ook alleen maar op gelijkspanning aansluiten! Of je moet een set hebben die automatisch omvormt. Dan kan het op wisselspanning
 
Laatst bewerkt:
Volg alsjeblieft niet zomaar dit advies op.

Ga niet klakkeloos het goedkoopste lampje bestellen, want dat is zo irritant en onverstandig.

Je koplamp is speciaal afgestemd op je Halogeen lamp. Je halogeen lamp heeft 1 punt waar deze oplicht, dit licht wordt door de koplamp gefocust en verspreid. Zoals je in onderstaande foto kunt zien:

Bekijk bijlage 1339738

als je goed kijkt zie je rechtsonder de halogeen tegenover de goedkope led. De goedkope led wordt compleet fout gefocust omdat dit de compleet verkeerde lamp is. De schijn punten op de led lamp zijn waarschijnlijk heel anders dan de halogeen lamp.

Op deze manier krijg je minder licht veraf, want de focus is weg. Daarnaast schijn je alle verkeersgebruikers het leven uit de ogen. led is dus zeker een optie maar pak dan een goed merk. Tevens zijn er ook heel veel fellere Halogeen lampen. Zie onderstaande afbeelding:

Bekijk bijlage 1339740


Ik zou een goeie halogeen set kopen. Vindt ik het beste uitzien. Led kan ook maar halogeen is naar mijn mening het felste op de motor. Kijk wel even met hitte of dit kan. Want halogeen wordt erg warm!

Halogeen kun je ook alleen maar op gelijkspanning aansluiten!
Of je moet een set hebben die automatisch omvormt. Dan kan het op wisselspanning
Ik ben erg benieuwd waar je die informatie vandaan hebt. Waarom zou een halogeen niet op wisselspanning kunnen?
De halogeenverlichting voor binnen werkt vaak gewoon op ac. Ik heb led in mijn auto en dat geeft veel meer licht dan een halogeen.
 
Volg alsjeblieft niet zomaar dit advies op.

Ga niet klakkeloos het goedkoopste lampje bestellen, want dat is zo irritant en onverstandig.

Je koplamp is speciaal afgestemd op je Halogeen lamp. Je halogeen lamp heeft 1 punt waar deze oplicht, dit licht wordt door de koplamp gefocust en verspreid. Zoals je in onderstaande foto kunt zien:

Bekijk bijlage 1339738

als je goed kijkt zie je rechtsonder de halogeen tegenover de goedkope led. De goedkope led wordt compleet fout gefocust omdat dit de compleet verkeerde lamp is. De schijn punten op de led lamp zijn waarschijnlijk heel anders dan de halogeen lamp.

Op deze manier krijg je minder licht veraf, want de focus is weg. Daarnaast schijn je alle verkeersgebruikers het leven uit de ogen. led is dus zeker een optie maar pak dan een goed merk. Tevens zijn er ook heel veel fellere Halogeen lampen. Zie onderstaande afbeelding:

Bekijk bijlage 1339740


Ik zou een goeie halogeen set kopen. Vindt ik het beste uitzien. Led kan ook maar halogeen is naar mijn mening het felste op de motor. Kijk wel even met hitte of dit kan. Want halogeen wordt erg warm!

Halogeen kun je ook alleen maar op gelijkspanning aansluiten! Of je moet een set hebben die automatisch omvormt. Dan kan het op wisselspanning

Die HID-lampen zijn geen halogeen, maar gasontlading/xenon lampen. Je ziet daar overigens wel heel goed dat daarvan alleen de Philips een redelijk lichtbeeld geeft. Waar de halogeenlamp een hele donkere schaduw heeft, verlichten de andere 3 het donkere deel van de deur ook deels (de 1 meer dan de ander). Dat is dus strooilicht wat je tegenliggers verblindt!
 
Ik ben erg benieuwd waar je die informatie vandaan hebt. Waarom zou een halogeen niet op wisselspanning kunnen?
De halogeenverlichting voor binnen werkt vaak gewoon op ac. Ik heb led in mijn auto en dat geeft veel meer licht dan een halogeen.


Hij is ff in de war, led werkt alleen op gelijkspanning, halogeen werkt prima op wisselspanning.
 
Ik zou denk ik eerder gewoon voor Philips Racing Vision of Xenon-look halogeen gaan. Heb zelf een setje H7 halogeen gekocht op proef bij de Lidl voor nog geen €5,- en zelfs daarmee is er al duidelijk positief verschil te zien tussen normale H7 lampjes. Philips daarbij belooft op hun Racing Vision 150% meer licht. Halogeen is tevens ook gewoon bruikbaar op de standaard fitting van de motor, omdat deze de zelfde voltage vereisen. Voor Led daarentegen zul je een vrij prijzig kitje moeten kopen.
 
Ik zou denk ik eerder gewoon voor Philips Racing Vision of Xenon-look halogeen gaan. Heb zelf een setje H7 halogeen gekocht op proef bij de Lidl voor nog geen €5,- en zelfs daarmee is er al duidelijk positief verschil te zien tussen normale H7 lampjes. Philips daarbij belooft op hun Racing Vision 150% meer licht. Halogeen is tevens ook gewoon bruikbaar op de standaard fitting van de motor, omdat deze de zelfde voltage vereisen. Voor Led daarentegen zul je een vrij prijzig kitje moeten kopen.
Mijn ervaring met dat soort setjes is dat je daarmee juist je tegenliggers verblindt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan