Led h4, wel of niet doen?

Bas750

Question everything
25 okt 2019
1.598
1.538
Lelystad
Ff gezocht, niet echt een antwoord kunnen vinden. Vraag is of het vervangen van de halogeen koplamp, bij mijn vfr 750 zijn dat er twee die branden, wel raadzaam is voor het elektrische systeem. Mijn gevoel zegt van niet: de regelaar regelt anders dan bij een auto, op de motor word het niet gebruikte deel in warmte omgezet, dus led is een recept voor een uitgefikte regelaar denk ik. Logischer zou een zwaardere set halogeen zijn, de 100 watuitvoering, dan krijgt de regelaar het juist minder zwaar. Uiteraard wel via een relais, anders gaat er het een en ander in rook op aan bedrading en schakelaars.

Wie kan mij vertellen of led al dan niet kan? ( alleen voor de koplamp, strooilicht issues etc lekker laten voor wat het is, dit is een puur technische vraag)
 
In mijn GPZ500 heb ik een paar jaar gereden met zo'n LedH4 zonder problemen met de regelaar. De Chinese H4 ledjes gingen helaas wel kapot.

In mijn TTR600 heb ik jaren gereden met een aftermarket Xenon-set die maar 35 watt trok in plaats van de originele 55 watt uit een H4. De TTR heeft geen accu, alleen een dikke condensator. De rest moet een miniscule regelaar maar verwerken. Ook in deze situatie bleef de regelaar heel.
Nu heb ik de Xenon vervangen voor een volledige Led-koplamp die 18 watt trekt. Hier rijd ik nog maar een paar honderd kilometer mee, dus de lange termijn effecten op de regelaar zijn nog niet bekend.

Als een regelaar kapot gaat, dan kan het ook zijn dat deze van slechte kwaliteit is. Er zijn niet voor niets vervangende regelaars met een verbeterd mosfat princippe. Hoe dat precies zit weet ik niet meer maar dat is wel te vinden op internet.
Ook is de positie van de regelaar vaak verre van ideaal. In de rijwind is wel prettig.
 
Anders, gaat bij jou motor het licht automatisch aan of moet je dit zelf bedienen?
Iig van het laatste als je het licht niet aanzet moet de regelaar het ook "affakkelen".
Een maat van mij heeft omdat hij overal led ingebouwd heeft wel een te hoge laadspanning gekregen en al wat mindere accu's ermee vernield, daarom alle massapunten goed nakijken dat er ook goed massa gemaakt wordt.
 
Absoluut doen! Tenminste, in het donker is het echt heerlijk licht vind ik. Heb het in de motor, auto en sinds kort ook in de vrachtwagen. Enige waar je met de motor echt goed op moet letten is dat het niet te hoog is, LED is echt veel feller en je wilt niet dat je mensen verblindt als je gas geeft of iemand achterop neemt.
 
Tis idd voor meer zicht en zichtbaarheid. De regelaar op mijn motor is niet meer de originele, en ik heb toen ik de motor kocht deze gelijk op een alu plaat van 15 mm dik gemonteerd, dus de warmte moet ie wel kwijt kunnen. Echter bij mijn 1e motor heb ik met een uitgefikte regelaar en kokende accu gestaan... dus ben een beetje huiverig.(dat was na montage van een Chinese led lamp, op een kawa kle 500)
 
Er zijn ook duurdere sets op de markt, hoe zijn die anders dan de goedkope Chinese sets? Hilox bijvoorbeeld. Anyway, kan het elektrotechnisch, is het verstandig?
 
Mooi leesvoer over de regelaar van een dynamo met permanente magneten: Ducati dynamo
Als je je aanmeld, kan je de bijbehorende documenten dowloaden.

Als ik de uitleg goed begrijp, dan wordt de regelaar juist heet wanneer deze meer vermogen moet regelen, niet andersom. Ook staat er een mooi uitgelegd wat er gebeurd met deze type regelaars in combinatie met een kapotte/lege accu.
Hoogstwaarschijnlijk stond de montage van de Chinese ledlamp los van je problemen met de regelaar in je KLE. Als dat het geval was, dan had mijn motor al lang uit moeten fikken. Een GPZ heeft immers hetzelfde blok en elektronica als een KLE.
 
Als je zoiets koopt, zoek dan wel iets waarbij de leds goed geconcentreerd op de juiste plek zitten, zodat het lichtbeeld niet verstrooit. Zeker bij goedkope sets is dat niet vanzelfsprekend. Zelf heb ik naar volle tevredenheid een wat duurde H4 van Nighteye/Novsight (ca €40,- voor een setje van 2).
Het spanningsregelaar verhaal is voor mij niet van toepassing, mijn BMW heeft een soort van autodynamo, die hoeft geloof ik niet af te fakkelen. Daarnaast gebruik ik genoeg stroom voor andere onzin, zoals TomTom, telefoonlader, tracker en zeer binnenkort een camerasysteem met achteruitkijkscherm.
 
Net al wat je schrijft, regelaar op een motor is niet zo ingewikkeld als in een auto. Bij een auto wordt er ook met de ankerstroom stroom en spanning geregeld. Hierdoor hoeft er minder door de spanningsregelaar worden afgevlakt. Vaak is bij een motor ook nog één fase met als gevolg grote verschillen in wisselspanning pieken van 80V~ zijn goed mogelijk. Ik heb schema's gezien waar er weerstand van ca 6ohm aan de dynamo hing om de spanning binnen de perken te houden. Ik denk ook dat je regelaar meer spanning moet verwerken als je ledvoorlichten gaat rijden. Kun je niet de temperatuur op meten van de spanningsregelaar. Rij eens een keer met één koplamp voor en meet dan het verschil
 
Volgens mij zijn er genoeg spanningsregelaars kapot gegaan hier op mf, is kwestie van zoeken. In de rijwind plaatsen, alu plaat en/of koelelement met hitte geleidende pasta, computer fans en goede massa zijn allemaal al een keer langs gekomen.

Leds geven trouwens wel mooi licht zonder verstrooiing, maar ligt aan welke je koopt denk ik, uit china komen ze bijna allemaal wel.
 
Er zijn ook duurdere sets op de markt, hoe zijn die anders dan de goedkope Chinese sets? Hilox bijvoorbeeld. Anyway, kan het elektrotechnisch, is het verstandig?
Ook de duurdere sets komen vrijwel altijd uit China, maar daar is heel veel kwaliteitsverschil tussen. Persoonlijk zou ik de exemplaren met 1 of 2 dikke LEDs in ieder geval links laten liggen. Die zijn vaak gemonteerd in die Honda Civic met dikke uitlaat die je ‘s-avonds verblind doordat hij alle kanten uitstraalt behalve daar waar het zou moeten.
Ook moet je je afvragen of je een ventilatortje wilt... Volgens mij is dat op een motor niet ideaal, vooral omdat die fans niet bepaald van superkwaliteit zijn en door trillingen kapot gaan.

Als je een type vindt dat qua plaatsing van de LEDs de gloeidraden van de halogeen benaderd en een klein reflectortje heeft, zit je vaak al goed, zoiets dus:

4C35502B-D70E-40A5-92E2-832D631CC495.jpeg


Ze kosten wel wat, vanaf ca. EUR 35,-. Ik denk persoonlijk dat je voor $7,99 op bv. Ali, per twee, geen goede krijgt. Dat betekent niet dat je persé EUR 180,- moet uitgeven in NL. Ik heb ze een tijd geleden van EBay DE afgehaald. Zitten in de motor en de auto en doen het erg goed. Lichtbeeld is instelbaar, zodat je (met de auto) gewoon zonder problemen door de APK komt. Dat geeft aan dat het daarmee in ieder geval wel ok is.
 
Een aantal jaar terug een set H4 LED's van eBay gekocht, maar dan voor iets van €35 voor 2 stuks. Werkte goed! Met dimlicht had ik ongeveer hetzelfde lichtbeeld als met de Halogeen bol en met de juiste afstelling van het licht dus ook niet verblindend voor tegenliggers. Nooit problemen mee gehad. Even zoeken op CREE LED.
 
Resultaat in S10, Cyclopssysteem met ingebouwde ventilatortjes, beide nachtfoto's van dimlicht, opname beide 400 asa, diafragma 2.4, sluitertijd 1 op 20, boven halogeen, onder LED, na 20K nog goed functionerend
 

Bijlagen

  • boven halogeen, onder LED.pdf
    883,8 KB · Weergaven: 14
  • dimlicht 400 asa, diafragma 2.4, sluitertijd 1 op 20, boven halogeen, onder LED.pdf
    664,5 KB · Weergaven: 9
Ik had eerst halogeen, toen 10000K HID en nu al een jaar of 3 deze: US $22.45 56% OFF|NIGHTEYE H4 H8 H7 H11 9005 9006 LED Car Headlight Bulbs 8000LM SEOUL Chips CSP LED Headlights All in one Head Lamp Front Light|headlight bulb|car headlight bulbscar headlight - AliExpress
Geen ventilator die kapot kan gaan, geen extra kastje, gewoon plug-and-play. Geven heerlijk helder licht en als ik een flink eind voor de motor ga staan heb ik niet de indruk dat ze verblinden (dubbele koplamp ZX-12R). Geen probleem met de spanningsregelaar.
 
Het probleem met veel led verlichting is de lichtbundel vandaar dat veel van deze led verlichting meer verblinden dan daadwerkelijk hun werk doen.
Ja en het probleem met werken is dat er zo vreselijk veel vrije tijd in gaat zitten.

Maar serieus: als je op een paar meter van een muur gaat staan, moet je dit beeld zo ongeveer zien:

D7DC49C2-E629-4221-B2D8-C28CA879C8C6.jpeg


Vaak zie je een heel ander lichtbeeld, dat niet instelbaar is. Maar Johny Subaru heeft blauwe koplampen die vet ver schijnen in ”me” auto en maakt het niet uit dat de tegenliggers er last van hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jim
Dag oma! Lees met interesse mee. Heb sinds kort een Honda CBR 600F4 (carb) sinds ik er een navigatiesysteem op heb gezet loopt de motor slecht onder de 3000 toeren. Blijkt een F4 dingetje. Het elektrisch systeem is net aan berekend op standaard belasting van licht, koelfan etc. Als je er iets extra's opzet valt laadstroom onder 12V en begint de boel te sputteren. Dus verlichting vervangen door LED of nieuwe spanningsregelaar of beide? Iemand een idee?
 
Dag oma! Lees met interesse mee. Heb sinds kort een Honda CBR 600F4 (carb) sinds ik er een navigatiesysteem op heb gezet loopt de motor slecht onder de 3000 toeren. Blijkt een F4 dingetje. Het elektrisch systeem is net aan berekend op standaard belasting van licht, koelfan etc. Als je er iets extra's opzet valt laadstroom onder 12V en begint de boel te sputteren. Dus verlichting vervangen door LED of nieuwe spanningsregelaar of beide? Iemand een idee?
Is je dynamo niet gaar? Al de boel wezen meten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan