led kleur?

insulani

Die hard MF'er
28 jun 2009
527
0
Hallo,

Heb gisteren xenon 8000k ingebouwd in cbr 600 rr 2007
Schitterend! maarrr...
Tussen de koplampen in zit een V-vormig lampje wat ook altijd brandt samen met het dimlicht.
Dit is een wit ledje, maar ik zou deze graag in dezelfde kleur als mijn (8000k) xenon willen.
Weet iemand of deze ledjes er in die (wit/blauwe) kleur zijn ?

alvast bedankt
 
Sluit die LEDs wel goed aan, anders geniet je er niet lang van!


Waar mag die opmerking op slaan dan??

1 kant aansluiten doet hij gewoon niets omdat het een diode is en maar aan 1 kant stroom door laat

en het lampje omdraaien levert licht op

Dus kan niet echt zeggen dat een LED stuk gaat van het verkeerd aansluiten
4 jaar ervaring met LED's en nog nooit 1 die stuk is gegaan door verkeerd om aansluiten
:? :?
 
Waar mag die opmerking op slaan dan??

1 kant aansluiten doet hij gewoon niets omdat het een diode is en maar aan 1 kant stroom door laat

en het lampje omdraaien levert licht op

Dus kan niet echt zeggen dat een LED stuk gaat van het verkeerd aansluiten
4 jaar ervaring met LED's en nog nooit 1 die stuk is gegaan door verkeerd om aansluiten
:? :?
De meeste leds hebben een sperspanning van 5 volt.
Als je daar 12 volt op zet dan is de kans zeker wel aanwezig dat de led overlijd.
 
De meeste leds hebben een sperspanning van 5 volt.
Als je daar 12 volt op zet dan is de kans zeker wel aanwezig dat de led overlijd.

De meeste leds hebben een sperspanning van 5 volt.
Als je daar 12 volt op zet dan is de kans zeker wel aanwezig dat de led overlijd.

Dat zijn de normale leds. Deze kant en klare prik-er-maar-in-leds zijn speciaal voor 12V.
:^ als je gewoon de juiste koopt die alleen maar passen in de juiste fitting dan kan er niets mis gaan *O*
 
Dat zijn de normale leds. Deze kant en klare prik-er-maar-in-leds zijn speciaal voor 12V.
in die 12 volt leds zit alleen maar een serie weerstand voor de stroombegrenzing.
Als je die verkeerd om aansluit krijgen ook die een sperspanning van 12 volt.
Dat ze dat even overleven sluit ik niet uit maar het is er in ieder geval niet goed voor.
 
in die 12 volt leds zit alleen maar een serie weerstand voor de stroombegrenzing.
Als je die verkeerd om aansluit krijgen ook die een sperspanning van 12 volt.
Dat ze dat even overleven sluit ik niet uit maar het is er in ieder geval niet goed voor.


Dit zou als het goed is nooit kunnen gebeuren omdat aan de + zijde van de led de weerstanden zitten

dus als hij verkeerd aangesloten zit en hij dus op de andere poot een + spanning krijgt zal hij nooit bij de weerstand kunnen komen (Diode werking van een LED)

dus hij zal gewoon niet aan stuk gaan
 
dus als hij verkeerd aangesloten zit en hij dus op de andere poot een + spanning krijgt zal hij nooit bij de weerstand kunnen komen (Diode werking van een LED)

dus hij zal gewoon niet aan stuk gaan


Elke diode heeft een doorslagspanning, daar heeft v.d.v. het over. Als de sperspanning hoger is dan de doorslagspanning is de diode gewoon kaduuk.
 
Laatst bewerkt:
Elke diode heeft een doorslagspanning, daar heeft v.d.v. het over. Als de sperspanning hoger is dan de doorslagspanning is de diode gewoon kaduuk.

Maar een stadlicht lampje vervangen door een LED waar dus 12V op komt te staan zal nooit over die sperspanning gaan

dan zal het voertuig toch richting de 40V moetne gaan voordat hij doorslaat

Maar al met al op die manier had ik het verkeerd begrepen en zit er wat in

Maar zal denk ik niet snel gebeuren met een stadslicht ledje
 
Dit zou als het goed is nooit kunnen gebeuren omdat aan de + zijde van de led de weerstanden zitten

dus als hij verkeerd aangesloten zit en hij dus op de andere poot een + spanning krijgt zal hij nooit bij de weerstand kunnen komen (Diode werking van een LED)

dus hij zal gewoon niet aan stuk gaan

Als je 2 weerstanden in serie zet en je zet hier spanning over dan zal de spaning over de weerstanden delen.
Is de waarde van de weerstanden gelijk dan zal op beide weerstande evenveel spanning staan. Bied je 12 volt aan dan staat er over ieder werstand 6 volt.
voor een led staat gewoonlijk een serie weerstand van 1k.ohm.
over de led staat 2 volt en de overige 10 volt staan over de weerstand.
Keert men nu de spanning om dan is de stroom die door de led loopt bijna nul.
Hiedoor staat bijna alle spanning over de led en over de weerstand bijna niks
Met andere woorden, die weerstand zal de led niet beschermen tegen de te hoge sperspanning.
 
Maar een stadlicht lampje vervangen door een LED waar dus 12V op komt te staan zal nooit over die sperspanning gaan

dan zal het voertuig toch richting de 40V moetne gaan voordat hij doorslaat

Maar al met al op die manier had ik het verkeerd begrepen en zit er wat in

Maar zal denk ik niet snel gebeuren met een stadslicht ledje
Waarom niet ?
 
Ik heb ff gegoogled, deze site zegt:

De doorslagspanning van LED's (de maximale spanning die men er in sper overheen mag zetten) ligt tussen 20 V en 50 V.

In dat geval zal de led dus niet stukgaan van 12v sperspanning, maar goed is het iig niet.
 
Met andere woorden, die opgaven van de led fabrikanten kloppen niet :?
4 jaar opleiding elektrotchniek maar niet de wet van ohm weten :?

Wet van Ohm ken ik wel degelijk

Maar ken ook redelijk de spanning waarbij een LED werkelijk opgeblazen wordt

Gegevens van fabrikanten kloppen precies en daar vertrouw ik ook op

Ik heb ff gegoogled, deze site zegt:

De doorslagspanning van LED's (de maximale spanning die men er in sper overheen mag zetten) ligt tussen 20 V en 50 V.

In dat geval zal de led dus niet stukgaan van 12v sperspanning, maar goed is het iig niet.
Zoals ik dus al zei moet er die iets van 40 V doorgang voor dat hij doorslaat en tot die tijd dat hij doorslaat kan hij er gewoon tegen en gaat er niets stuk en slijt er ook niets
 
Wet van Ohm ken ik wel degelijk

Maar ken ook redelijk de spanning waarbij een LED werkelijk opgeblazen wordt

Gegevens van fabrikanten kloppen precies en daar vertrouw ik ook opZoals ik dus al zei moet er die iets van 40 V doorgang voor dat hij doorslaat en tot die tijd dat hij doorslaat kan hij er gewoon tegen en gaat er niets stuk en slijt er ook niets
Zoek er de specificaties van de fabrikant eens bij.
Ik kom bij alle fabrikanten uit op 5 volt.
Ik hecht meer waarde aan de specificaties van de fabrikant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan