Led knipperlicht

Marcel-073

Rookie
21 jul 2022
3
1
Goedemiddag,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen ik heb deze week mijn motor opgehaald en ik kwam erachter dat de knipperlichten het niet doen.. nu blijkt dat de vorige eigenaar er led knipperlichten op heeft gezet en als ik het goed heb moet er dan een ander relais in heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand waar het relais zit?

Mvg marcel
 
Waarom worden er toch zoveel topics geopend zonder ook maar iets van info. Welke motor, wat heb je zelf al gevonden/gecontroleerd?.

En hoe kan het dat je er nu pas achterkomt dat de knipperlichten niet werken, kwam dit bij de proefrit niet aan het licht?
 
Als je het draadje van de knipperlampen volgt kom je bij het relais uit... Als ie er zit 🥴🥴
Vroehah vaak bij de accu.
Ik heb ze niet meer, het gaat nu via de boordcomputer.
Voor LED moet daar softwarematig wat omgezet worden bij de dealer.
Maar dat kost geld, dus dan knipperen ze maar wat sneller. O-)
 
Sorry was ik vergeten bij te melden het gaat om een Suzuki marauder vz800 uit 1998 dacht voordat ik een hoop los ga schroeven wel makkelijk als ik weet waar dat ik ergens moet gaan zoeken.. had niet gemerkt dat ze het niet deden na een klein proefritje maar goed er zit dus nu led op en met een relais voor normale verlichting zal led niet werken neem ik aan?
 
Sorry was ik vergeten bij te melden het gaat om een Suzuki marauder vz800 uit 1998 dacht voordat ik een hoop los ga schroeven wel makkelijk als ik weet waar dat ik ergens moet gaan zoeken.. had niet gemerkt dat ze het niet deden na een klein proefritje maar goed er zit dus nu led op en met een relais voor normale verlichting zal led niet werken neem ik aan?
Anders een paar weerstandjes er achter zetten?
Maar knipperen doen ze normaal wel.. maar sneller.
Dus als ze helemaal niet werken is het relais stuk of zijn de knippers niet goed aangesloten / plus en min verwisseld / bedrading defect..
 
Heb even gekeken het relais is goed alleen de zekering was kapot zit normaal een 15a zekering nieuwe erin gezet alles werkt na een aantal keer bediend te hebben zekering weer kapot toch maar een weerstand je er tussen zetten denk ik
 
Heb even gekeken het relais is goed alleen de zekering was kapot zit normaal een 15a zekering nieuwe erin gezet alles werkt na een aantal keer bediend te hebben zekering weer kapot toch maar een weerstand je er tussen zetten denk ik
Met een weerstand neemt de stroom alleen maar toe.
Dus dan klapt een zekering er juist sneller uit.
Het lijkt eerder alsof er toch ergens kortsluiting of een andere grote gebruiker is omdat de zekering er uit klapt.

Knipperde e.a. wel snel??
 
Met een weerstand neemt de stroom alleen maar toe.
Dus dan klapt een zekering er juist sneller uit.
Het lijkt eerder alsof er toch ergens kortsluiting of een andere grote gebruiker is omdat de zekering er uit klapt.

Knipperde e.a. wel snel??
Wetje Ohm zegt volgens mij heel wat anders hoor. Het probleem zal zeker ergen in een doorgesleten mantel zitten die ergens tegen massa aanleunt.
 
Wetje Ohm zegt volgens mij heel wat anders hoor. Het probleem zal zeker ergen in een doorgesleten mantel zitten die ergens tegen massa aanleunt.
Je snapt wat ik bedoel.
Het idee van de weerstand is een hoger verbruik om het gewone gloeilampje te imiteren.
Dit wordt omgezet in warmte.
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen. ;)

Met een weerstand erbij is de kans niet kleiner dat de zekering er uit klapt.
Dat schatte Marcel anders in.
 
Hmmm. UIR zegt toch echt van niet.
Maar als @Marcel-073 een zekering van 15A heeft vervangen en deze er gelijk mee ophoud dan is er bij een spanning van twaalf volt dus kortstondig een weerstand kleiner dan 0,8 ohm geweest...
Ik zou zeggen controleer even de bedrading op slijtageplekken waar deze tegen het frame loopt want het lijkt mij dat er ergens kortsluiting zit.
Maar dat kan overal zitten wat in het circuit van de zekering opgenomen is.
 
Mocht je (power) weerstanden gaan gebruiken hou er dan rekening mee dat deze heel warm worden bij bv alarmlicht gebruik. Leg ze daarom niet op kunststof delen.
Na het vinden van het werkelijke probleem in het circuit zou ik eerder een lastonafhankelijk relais willen adviseren. En anders de weerstanden tegen het frame knopen.
 
Hmmm. UIR zegt toch echt van niet.
Maar als @Marcel-073 een zekering van 15A heeft vervangen en deze er gelijk mee ophoud dan is er bij een spanning van twaalf volt dus kortstondig een weerstand kleiner dan 0,8 ohm geweest...
Ik zou zeggen controleer even de bedrading op slijtageplekken waar deze tegen het frame loopt want het lijkt mij dat er ergens kortsluiting zit.
Maar dat kan overal zitten wat in het circuit van de zekering opgenomen is.
Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijk.
Maar je weet nooit wat voor moois iemand gemaakt heeft met de bedrading. :+

Een 21 watt lampje trekt 1,75 ampère en een LED 0,083 ampère.
Voor twee lampjes even verdubbelen.
Wat zou die eventuele weerstand dan doen?

En een 25 ampère zekering voor het circuit van de knipperlichtjes.
Wat zit daar nog meer op. :? 8)7
In mijn herinnering was een zekering box op een motor een verzameling van vijf en tien ampère en een enkele grotere. :)
 
...
Een 21 watt lampje trekt 1,75 ampère en een LED 0,083 ampère.
Voor twee lampjes even verdubbelen.
Wat zou die eventuele weerstand dan doen?
...
Je sluit dus op de plus van de Ledlamp een weerstand aan van 6,8 ohm en 25Watt naar massa.
Daar gaat dan netjes de 1,75 ampere doorlopen en dan "denkt" het oude knipper relais dat de belasting goed is.

Brakke oplossing met een weerstand die inderdaad flink warm kan worden.
Ander relais veel beter dus.

@HCx was net sneller, maar ook korter in de uitleg ;)
 
Waarom worden er toch zoveel topics geopend zonder ook maar iets van info. Welke motor, wat heb je zelf al gevonden/gecontroleerd?.

En hoe kan het dat je er nu pas achterkomt dat de knipperlichten niet werken, kwam dit bij de proefrit niet aan het licht?
Gewoon de sticky uit techniek citeren/ plakken, daar staat het duidelijk uitgelegd.
Of alleen welkom heten.

En 10 A is vlgs mij gebruikelijker voor knipperlichten, dus misschien is deze ' geupgrade ' wat altijd een populaire oplossing blijft...
Die weerstandjes zijn in de normale handel niet eens zo goedkoop dus een relais voor led is beterederder 😉 .
Maar eerst kijken waar die sluiting zit.
 
Laatst bewerkt:
Dat werd er even niet bij verteld, vandaar mijn reactie. Verder denk ik nog steeds dat er ergens een mantel is doorgesleten en deze sluiting maakt.
Moet ik dat er nog bij vertellen ook.
De weerstanden moeten ongeveer 40 watt in warmte omzetten.
Logisch toch. 8)7

Pas met de wet van Ohm aankomen als je het echt snapt waar je kritiek op hebt. Nu moest ik gisteravond uit bed komen om mijzelf te checken. :+ :+
IMG20220722195303.jpg
 
Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijk.
Maar je weet nooit wat voor moois iemand gemaakt heeft met de bedrading. :+
En dat in combinatie met een circuit waarin een spoel een bi-metaal zit opgenomen die na het wijzigen van de voorgeschakelde weerstand voorspelbare storingen zal gaan opleveren.
Een 21 watt lampje trekt 1,75 ampère en een LED 0,083 ampère.
Voor twee lampjes even verdubbelen.
Wat zou die eventuele weerstand dan doen?
Bij tweeënveertig watt aan gloeilampverlichting, gelijkblijvende spanning zal de stroom die gaat vloeien op de klemmen verdubbelen aangezien twee gelijke, parallel geschakelde belastingen de weerstand op die klemmen doen halveren.
En een 25 ampère zekering voor het circuit van de knipperlichtjes.
Wat zit daar nog meer op. :? 8)7
in het circuit van de zekering, waarin het circuit van de knipperlichten een afzonderlijk circuit zijn, kan er van alles zitten. In het circuit van de knipperlichten zal niks extra’s zitten want dan gaat tot een zeker punt alles in dat circuit mee knipperen zodra je richting gaat aangeven.
In mijn herinnering was een zekering box op een motor een verzameling van vijf en tien ampère en een enkele grotere. :)
Ja, zoiets.
2,5
5
7,5
10
15

komen voor.

en eentje van dertig.

ofzo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan