led knipperlichten KTM LC4 zonder accu

ZXRParadox

MF'er
19 aug 2008
42
2
Beste mede-forummers,

Ik zit met een probleem dat ik na het lezen van de vele 'led-knipper' fora's nogsteeds niet krijg opgelost en daarom beschrijf ik het hier nogmaals in het zoveelste topic betreffende led knippers.

Ik heb een KTM LC4 supermotard waarop originele knippers met een knipperrelais verbouwd zaten. Deze heb ik een hele tijd geleden eens gedemonteerd maar onlangs toch maar besloten om weer knippers te monteren. Ditmaal mini LED-knippers.

Ik heb echter het volgende probleem, bij de knippers had ik een knipperrelais gekocht, gemonteerd maar dit was na 2 minuten knipperen al helemaal doorgebrand. Weg 30 euro.

Nu heb ik even geprobeerd met het originele knipperrelais echter dan blijven bv de linker ledknippers constant branden en zelfs de rechter knippers flikkeren heel zachtjes mee. Ik ben al eens langs een electronica handel geweest en die heeft mij een weerstandje meegegeven maar nadat ik deze gemonteerd had bleef het probleem bestaan.

Volgende feiten:
Origineel Knipperrelais: TL111 12.8V 10W2+1.2W 85C/M 3.N 131
Ledknippers: 12V 0,6W
Geen accu in de motor
Spanningswisselingen tussen 12 en 14V

Weten jullie mij te vertellen hoe ik deze ledknippers nu perfect aan de praat krijg? Alvast bedankt!
 
Zit er 1 pinker-verklikkerlampje in je dashboard? Haal dat er voor een proef eens even uit en vertel hier het resultaat.

Weerstanden: lossen normaal gesproken het probleem op, maar moeten dan wel elk 1 over een linker-pinker en over een rechter-pinker worden aangesloten, "parallel" dus alsof die weerstanden de oude gloeipinkers waren. Het is een grove methode, die weerstanden worden ook flink heet dus oppassen dat je ze niet te dicht op plastic ofzo monteert.

Hoe sterk waren de originele gloeipinkers, Watts elk per stuk? Die waarde is nodig om de geschikte vervangweerstanden te berekenen.

Zijn de nieuwe LED-pinkers bedoeld voor wisselspanning? Meestal alleen voor gelijkspanning.


Gelijkspanning wordt uitgedrukt middels symbooltjes = + - DC

wisselspanning ~ ~ AC
 
Laatst bewerkt:
.... 10W2+1.2W .....

Dit stukje uit de codering van je knipper-apparaat doet mij vermoeden dat er aan elke kant origineel 2 gloeipinkers van 10Watt zaten en dat je een "zwevend" (tussen linksplus en rechtsplus geschakeld, zonder eigen "aarde" dus brandend door de "koude" oorspronkelijke gloeipinkers heen aarde zoekend) verklikkerlampje van 1,2Watt hebt zitten in je dashboard.

Om die balans te herstellen zou er dan aan elke kant, dus links èn rechts, 1 draadgewonden geëmailleerde of gecementeerde weerstand moeten worden toegevoegd minstens belastbaar tot 10watt (knipperen is halve tijd) maar liever nog iets "dikker", met Ohmse waarde berekend als 20Watt gedeeld door 12 Volt = 1,67Ampères; 12 volt gedeeld door 1,67 = ruim 7 Ohm.

De LEDjes zelf verbruiken ook iets, dus neem de eerstBOVENliggende gangbare handelswaarde, 8,2 Ohm elk.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is dit zonder accu niet goed te krijgen
is een origineel knipperrelais wel bestand voor de pieken van 14 volt?

spanningsonafhankelijk knipperrelais al geprobeerd? dan zouden de leds ook moeten knipperen

maar volgens mij blijft het zonder accu toch behelpen.
ik zeg, accu en spanningsonafhankelijk relais.

EN ik blijf dit even volgen want op mn cr komen ook ooit nog knippers.
 
Dat originele/oude knipperrelais moet in dit geval wisselspannings-geschikt zijn òf een eigen gelijkrichtertje bevatten ..... zo ver ging men meestal niet, ik vermoed dat het een ouderwets bimetaal-dingetje zal zijn. Heeft als ik het goed begrijp al wel goed gewerkt, met gloeipinkers.

Verder denk ik dat zelfs voor gelijkstroom bedoelde LED-pinkerkapsels "12 V" (is rijdend meestal 14V) zelfs door wisselspanning effectief tot pakweg 14 Volt oplopend WAARSCHIJNLIJK NIET zullen sneuvelen, maar wel minder licht geven omdat ze slechts halve fasen doorlaten en de andere helft sperren en de spanningsdrempel in sper-richting van 4 of 5 LEDS in serie sowieso een stuk boven 20V of zelfs 50V zal liggen.

Iets anders is, dat een wisselspannings-boordnet vaak "naaldpieken" bevat tot meer dan 100Volt, die je niet ziet op een voltmeter; wel op een oscilloscoop. Vooral bij ouderwetse puntjes-ontsteking iets om wel rekening mee te houden.

Overigens zijn de toppen van de wisselspanning altijd hoger, ik meen maal wortel2, dan de nominale uitslag op de voltmeter; 12 geeft daar ongeveer 17V dus en 14 betekent bijna 20.

Maar we kunnen optimistisch zijn: topicstarter heeft die LEDS al min of meer in werking gehad en ze geven nog licht ....

Kortom: ik denk dat dit WEL gaat lukken. Snap alleen het verhaal niet over "1 weerstandje bijzetten" want het moeten er in ieder geval 2 zijn.
 
Laatst bewerkt:
Oke tot dusver, Willem, alvast hartelijk bedankt voor de bijdrage.

Ik moet vanavond of morgen eens even kijken welke lampjes er in hebben gezeten. Ik weet nu niet waar die dingen liggen want die zijn er al een hele tijd vanaf. Misschien kun je mij dan uitleggen hoe ik dit precies moet monteren? Voor mij is heel veel van het hierboven beschreven 'arabisch'.
even over dat onderdeel '1 weerstand'. De electroboer heeft mij 1 weerstand meegegeven om te testen. Volgens hem kon ik even kijken of dit ging werken om vervolgens nog maar een of 3 te kopen, al naar gelang hoeveel ik er nodig zou hebben. Volgens mij snapte hij het verhaal of de werking niet helemaal. . Ik laat zsm iets van mij weten.
 
Heel in het kort: ik denk dat dit gaat werken als je op links en op rechts elk 1 dik draadgewonden en gecementeerd of geëmailleerd weerstandje bijzet van 8,2 Ohm dat minstens 10Watt kan verdragen; allebei die weerstanden aansluiten alsof ze ook pinkers zijn, "parallel" heet dat.
 
LED lampjes hebben natuurlijk een veel lager wattage dan gewone gloeilampjes. Je kan wel gaan klooien met weerstandjes maar het eenvoudigste is om een knipper-relais te gebruiken die speciaal geschikt is voor LED lampjes, http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=10033844&SID=6113847&SToken=45205EB3965BD518 (bijvoorbeeld bij deze.)
 
Laatst bewerkt:
LED lampjes hebben natuurlijk een veel lager wattage dan gewone gloeilampjes. Je kan wel gaan klooien met weerstandjes maar het eenvoudigste is om een knipper-relais te gebruiken die speciaal geschikt is voor LED lampjes, http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo.cfm?bestelnummer=10033844&SID=6113847&SToken=45205EB3965BD518 (bijvoorbeeld bij deze.)
Nee, helpt niet als er 1 dashboard-verklikker-gloeilampje zit in klassieke "zwevende" schakeling hangend tussen linksplus en rechtsplus. De (koud-)weerstand van dat lampje is zo laag dat alle 4 de LEDS samen willen gaan branden en het lampje zal niet oplichten omdat LEDs niet als gewone weerstanden werken maar een vaste spanningsDREMPEL voor zich opeisen.

http://www.motor-forum.nl/forum/fin...0&data[age_start]=0&data[forums][]=22#results
 
Laatst bewerkt:
Je zal eerst de spanning moeten gelijkrichten want leds werken niet op wisselspanning.
Ook je knipperrelais moet werken op wisselspanning.
Van een indicatielampje is bij een 620 volgens mij geen sprake.
 
Je zal eerst de spanning moeten gelijkrichten want leds werken niet op wisselspanning.
Ook je knipperrelais moet werken op wisselspanning.
Van een indicatielampje is bij een 620 volgens mij geen sprake.
O jawel, werken wel degelijk ook op wisselspanning (als de opgetelde sperspanningsdrempel hoog genoeg is om zener-effecten / doorslag te voorkomen), echter met in totaal minder licht dan bij dezelfde waarde gelijkspanning doordat slechts impulsen in 1 richting worden doorgelaten.

TS heeft trouwens al gepost dat
1 de LEDs lichtgeven op zijn motor
2 hij het oude relais er op teruggezet heeft waarop vroeger al klassieke gloeipinkers werkten

Verder heeft hij mijn veronderstelling (nog) NIET tegengesproken dat er een RAW-verklikkerlampje aanwezig is, welke indruk ik vooral had doordat hij vertelde dat de verkeerde-kant-pinkers proberen mee te doen.
 
Even inhakend op hetgeen dat hierboven is beschreven.

Op de ktm zit een digitale kilometertellerunit gemonteerd waar ook een verklikkerlampje in zit. De oude lampjes waren 10W 12V. Willem vroeg voor het wattage zodat de weerstand berekend kon worden. Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven zodat een van jullie mij misschien met het probleem kan helpen.

Alvast bedankt.
 
Even inhakend op hetgeen dat hierboven is beschreven.

Op de ktm zit een digitale kilometertellerunit gemonteerd waar ook een verklikkerlampje in zit. De oude lampjes waren 10W 12V. Willem vroeg voor het wattage zodat de weerstand berekend kon worden. Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven zodat een van jullie mij misschien met het probleem kan helpen.

Alvast bedankt.
Juist, wat ik al aannam: oud, 2x2 pinkerlampjes van 10Watt elk en een verklikkertje in dashboard van 1,2 Watt.

Hee ..... WAAR zit dat knipperrelais eigenlijk; hoort het bij die digitale doos en zit het daar in/aan geprikt? Ik denk dan aan de mogelijkheid dat daar ook al een gelijkrichter in die doos zou kunnen zijn opgenomen zodat de pinkers en het relais toch al gelijkstroom krijgen.

Evengoed: wisselstroom-knipperinstallaties (hebben) bestaan, ik zag er al op bromfietsen in de 60-er jaren.

Heeft die unit een merk en een typenummer?

Voor de berekening op zich maakt het overigens geen verschil, 2 weerstanden à 8,2 Ohm van voldoende belastbaarheid aansluiten, net eender alsof de ene een linkse knipperlamp is en de andere een rechtse. Dubbeltjeswerk en slechter dan nu kan het niet worden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Eindelijk ben ik er aan toe gekomen om de 8,2 Ohm weerstandjes te plaatsen. Nadat ik ze direct na het relais parallel aangesloten heb werken de knipperlichtjes zoals ze zouden moeten werken! Allemaal hardstikke bedankt voor de hulp, nu kan die einlijk nog een paar dagen de weg op!
 
Terug
Bovenaan Onderaan