LED knipperlichten monteren, een mooi raadsel

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
All, ik heb een mooi raadseltje voor jullie. Wie helpt me het op te lossen?

Op mijn hypermotard heb ik LED knippers gemonteerd (alleen achter, voor is LED al standaard in de handkappen geïntegreerd).
Nu zijn er 3 stekkertjes:
1. Knipper achter links
2. Knipper achter rechts
3. Kentekenplaat verlichting

Ga er aub even vanuit dat ik de zwarte band heb in “Creatief met soldeerbout en krimpkousen”. Dus ik heb de originele verbindingsstekkertjes hergebruikt, en soldeerverbindingen zijn goed. Ook aan beide kanten weerstand er tussen voor juiste knippersnelheid).

Nu heb ik te maken met 2 raadsels.

Raadsel 1:

• Knipper links op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper rechts op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• Knipper rechts op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper links op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• En nu komt het: sluit ik een originele knipper aan op stekker rechts (met hetzelfde verbindingsstekkertje), dan doet alles het weer prima.
• (probleem doet zich voor als beide knippers “correct” zijn aangesloten, dus dat valt ook al uit te suiten)
Tering, t kriebelt, maar ik snap hem niet meer.

Raadsel 2:

De kentekenplaatverlichting (ook LED, zo een soort speldenknop) aangesloten op de juiste stekker, zonder weerstand ertussen.
Lampje brandt een paar seconden en dan, plok! Niks meer. Ik dacht eerst dat de LED was doorgebrand, maar als ik die aansluit op een batterij, doet hij het weer. Waarschijnlijk dus een zekering eruit geklapt? Die kan ik natuurlijk makkelijk vervangen, maar waarom klapt dat ding eruit, moet daar ook een weerstand tussen?
PS: Kentekenplaatverlichting issue kwam NA knipperlicht issue. Dus kentekenplaat raadsel is niet van invloed op knipperlicht .

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen! Ik heb inmiddels al een kale plek op mijn kop van t (verbaasd) krabben. :9
 
Heb je rekening gehouden met de polariteit (+ en -) van de led's?
Als je ze verkeerd om aansluit doen ze het niet.
Een normale losse led moet een weerstand hebben in serie om de stroom te begrenzen.
De waarde is afhankelijk van de spanning, de gewenste stroom en de hoeveelheid licht die hij moet/mag geven.
Meestal is dat een weerstand van 470 tot 1000 ohm.
 
Zoals gezegd, aan de linkerkant doen ze het allebei. Dus waarom nog testen op de accu?
Tja, das ook wel weer zo. Vreemd verhaal. Aan de knippers licht het iig niet maak ik uit je verhaal op.

Je zal dus de stroomkring vanaf het relais na moeten lopen. Maar raar de de originele wel werkt, en de led niet. Nog vreemder dat de rechter led wel op de linker aansluiting werkt.

Tering van een ingewikkeld zootje ;(

Bestel eens een spannings-onafhankelijk-knipperlicht relais. Hoef je ook geen weerstanden. Denk dat dat je probleem wel oplost.

(eBay nog een 2 euro inc shipping)

:W
 
Waarschijnlijk is de spanning te laag voor je led raw's.
Het knipperrelais geeft niet de volledige spanning door.
Wat voor weerstanden heb je gebruikt?
Als de weerstand laag is en dus meer stroom trekt krijgt de raw minder spanning.
Misschien zijn de weerstanden niet hetzelfde waardoor een kant wel werkt en de andere kant niet.
Heb je getest met draaiende motor?
De spanning gaat dan iets omhoog.
 
LED (speldenknop) is niet geschikt voor 12v.

1.2 volt zo uit het hoofd.

:W

Maar waarom knalt de zekering dan, en niet de led? (WAnt die doet t nu nog als ik hem extern aansluit). En is gewoon een kentekenplaatverlichting gekocht bij motorcorner? Lijkt me sterk dat die niet geschikt is voor 12 volt.
 
Maar waarom knalt de zekering dan, en niet de led? (WAnt die doet t nu nog als ik hem extern aansluit). En is gewoon een kentekenplaatverlichting gekocht bij motorcorner? Lijkt me sterk dat die niet geschikt is voor 12 volt.

Geen idee, jij hebt nog al wat probleempjes met LED's.

Jij zegt een spelden knopje. Nou dan denk ik hier aan:

infrared-led-29227-2708943.jpg


Nou, die werkt niet op 12v.

:W
 
Laatst bewerkt:
Hm.. sluit dit ledje eens aan op een motor-accu?

Ik ga bijna ergens een kortsluiting verdenken (door je led die de zekering laat springen) en je niet werkende knipperlicht.

Check die kentekenled eens op een accu, kan best zijn dat de weerstand die er inzit niet deugd. Zelfs nieuw spul kan stuk zijn.

:W
 
Hm.. sluit dit ledje eens aan op een motor-accu?

Ik ga bijna ergens een kortsluiting verdenken (door je led die de zekering laat springen) en je niet werkende knipperlicht.

Check die kentekenled eens op een accu, kan best zijn dat de weerstand die er inzit niet deugd. Zelfs nieuw spul kan stuk zijn.

:W

Ok, stel ik sluit hem direct aan op de accu. Waar moet ik dan op letten? Zoals gezegd, op 2 penlites doet hij het wel.
 
All, ik heb een mooi raadseltje voor jullie. Wie helpt me het op te lossen?

Op mijn hypermotard heb ik LED knippers gemonteerd (alleen achter, voor is LED al standaard in de handkappen geïntegreerd).
Nu zijn er 3 stekkertjes:
1. Knipper achter links
2. Knipper achter rechts
3. Kentekenplaat verlichting

Ga er aub even vanuit dat ik de zwarte band heb in “Creatief met soldeerbout en krimpkousen”. Dus ik heb de originele verbindingsstekkertjes hergebruikt, en soldeerverbindingen zijn goed. Ook aan beide kanten weerstand er tussen voor juiste knippersnelheid).

Nu heb ik te maken met 2 raadsels.

Raadsel 1:

• Knipper links op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper rechts op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• Knipper rechts op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper links op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• En nu komt het: sluit ik een originele knipper aan op stekker rechts (met hetzelfde verbindingsstekkertje), dan doet alles het weer prima.
• (probleem doet zich voor als beide knippers “correct” zijn aangesloten, dus dat valt ook al uit te suiten)
Tering, t kriebelt, maar ik snap hem niet meer.

Raadsel 2:

De kentekenplaatverlichting (ook LED, zo een soort speldenknop) aangesloten op de juiste stekker, zonder weerstand ertussen.
Lampje brandt een paar seconden en dan, plok! Niks meer. Ik dacht eerst dat de LED was doorgebrand, maar als ik die aansluit op een batterij, doet hij het weer. Waarschijnlijk dus een zekering eruit geklapt? Die kan ik natuurlijk makkelijk vervangen, maar waarom klapt dat ding eruit, moet daar ook een weerstand tussen?
PS: Kentekenplaatverlichting issue kwam NA knipperlicht issue. Dus kentekenplaat raadsel is niet van invloed op knipperlicht .

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen! Ik heb inmiddels al een kale plek op mijn kop van t (verbaasd) krabben. :9


daar zal inderdaad een weerstand in serie tussen moeten, zekering knalt eruit vanwege kortsluiting?

ik gebruik voor mijn werk LED's met 3 polige kleuren, Rood Groen Blauw.
elke kleur krijgt z'n eigen weerstand bij 12volt in serie, op de kathode [-] zet ik de weerstand, en dan kan ik de anode met een + 12volt voeden.
Kathodes worden dan - gestuurd om de toestand van bv [open hek] of [alarm] aan te duiden.

ik gebruik dan weerstanden van 470 en 560 ohm, zitten standaard bij de LED meegeleverd. :)
 
Laatst bewerkt:
All, ik heb een mooi raadseltje voor jullie. Wie helpt me het op te lossen?

Op mijn hypermotard heb ik LED knippers gemonteerd (alleen achter, voor is LED al standaard in de handkappen geïntegreerd).
Nu zijn er 3 stekkertjes:
1. Knipper achter links
2. Knipper achter rechts
3. Kentekenplaat verlichting

Ga er aub even vanuit dat ik de zwarte band heb in “Creatief met soldeerbout en krimpkousen”. Dus ik heb de originele verbindingsstekkertjes hergebruikt, en soldeerverbindingen zijn goed. Ook aan beide kanten weerstand er tussen voor juiste knippersnelheid).

Nu heb ik te maken met 2 raadsels.

Raadsel 1:

• Knipper links op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper rechts op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• Knipper rechts op stekker links: functioneert prima ( en op juiste frequentie knipperen).
• Knipper links op stekker rechts: Alleen voorkant knippert op juiste snelheid, achterkant doet niks.
• En nu komt het: sluit ik een originele knipper aan op stekker rechts (met hetzelfde verbindingsstekkertje), dan doet alles het weer prima.
• (probleem doet zich voor als beide knippers “correct” zijn aangesloten, dus dat valt ook al uit te suiten)
Tering, t kriebelt, maar ik snap hem niet meer.

:9


Is de polariteit van je LED knipper rechts achter wel oke? > als mogelijk; wissel rechts voor/achter eens om om te kijken of de storing zich verplaatst naar rechts voor.

ik had laatst een storing aan een Xenonballast, verlichting wilde het niet doen.
bleek uiteindelijk dat de polariteit op een stekker viseversa was..... +/- omgekeerd dus....


origineel fabriek-af! :$
dat geloof je ook pas als je het met eigen ogen ziet, :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan