LED Knipperlichten ZX9R B1 knipperen niet

snipper

MF'er
17 mrt 2004
57
0
De knipperlichten van mijn ZX9R B1 heb ik vervangen door LED knipperlichten aan de voorkant en ook aan de achterkant heb ik knipperlichten, achterlicht en remlicht vervangen door een LED variant. (Eigenlijk het binnenwerk van een LED achterlicht met geïntegreerde knipperlichten voor een YZF R1 2002
LLT-01C3.JPG
maar dat maakt waarschijnlijk geen bal uit.)

De knipperlichten gaan aan beide kanten branden aan de voorkant als ik richting aangeef, zonder te knipperen. Achter gaat de gekozen kant branden en één kant een beetje.

Ik WEET dat je bij LED knipperlichten meestal extra weerstanden moet gebruiken om het knipper-tempo weer op een normale snelheid te krijgen en heb die ook gebruikt maar dat helpt niet. Ik heb getest met 1 weerstand per kant (rechts) en 2 rechts (1 voor, 1 achter).

Als ik de oude lichten weer aansluit, knippert alles als vanouds. Als ik het achterlicht er bij aansluit, knippert dat netjes mee, al dan niet met de extra weerstand. [edit: ik ben er nu achter dat het achterlicht al extra weerstanden ingebouwd heeft…] Maar zodra ik ook maar één 'oude' lamp vervang door een LED, stopt het knipperen.

Hoe los ik dit op?!
 
Laatst bewerkt:
Gezien de symptomen gok ik eerder op een ongewenste verbinding tussen rechts en links, zoals bijvoorbeeld kan voorkomen als je slechts 1 verklikkerlampje voor beide richtingen hebt - is dat laastse het geval? Zo ja, bestaan er mogelijkheden om met diodes het linker- en rechtercircuit te scheiden.
 
Laatst bewerkt:
Bij (juist) gebruik van kachelweerstandjes maakt "klassiek geschakeld" dashboardlampje geen probleem.

Staan die weerstanden wel PARALLEL geschakeld op de LEDpinkerlijnen (dus "verbruikend" alsof ze zelf lampen zijn?

Wat is het wattage per stuk van de oude pinkerlampen en hoeveel stuks hoeveel Ohm elk weerstanden zijn voorhanden?
 
Bedankt voor het meedenken!

*KUCH* Inderdaad stonden de weerstanden niet parallel geschakeld.. (Zat ook geen enkel aanwijzing bij, ter mijn verdediging). Nu wel.

Een vooruitgang is dat de knipperlichten vóór nu niet meer tegelijkertijd gaan branden, maar per gekozen kant :) Dat is al een vooruitgang dus. Alleen knipperen ze nog steeds niet. :(

Als ik voor of achter er een 'oud, echt' knipperlicht (deze zijn overigens 21 Watt) bij zet, gaat de zaak wél knipperen. Dat is dus ook al een vooruitgang want eerst lukte dat alleen met twee oude knipperlichten. Je zou dus denken dat er toch nog te weinig stroom 'verbruikt' wordt om het bi-metalen knipper-relais te laten werken.

bonk.gif
[en toen viel het kwartje]

Briljante ingeving: TWEE weerstanden parallel geschakeld en ja hoor: Knipperen! Blijkbaar zijn de weerstanden op de printplaat van dat knipper-geïntegreerde LED achterlicht (lang) niet zwaar genoeg.

Ik heb zo'n 'kachelweerstand' half open gesneden en er zitten drie staafjes in met de opdruk: 10W24[Ohm-teken]J

Weet iemand waar ik nog zo'n setje kan scoren voor weinig?

--- later ---
Is dit wat: Alles voor de motorrijders Ma_raboda Home page
 
Laatst bewerkt:
21 watt 12V is 1,75 Ampère; 12V : 1.75A = 6,86 Ohm. Twee lampen vormen dus de helft van die waarde, 3,43 Ohm op de rechtslijn en 3,43 Ohm op de linkslijn.

Tamelijk dikke draadgewonden weerstanden nodig (en die worden goed heet dus denk om je tupperware want 42 Watt is best pittig).

Handelswaarden zijn 3,3 - 3,9 - 4,7 - 5,6 - 6,8 - 8,2 - 10 - 12 - 15 - 18 - 22 - 27 - 33 enz., in de electronica-onderdelen-winkel.

Ik zou voor 3,9 gaan want een beetje verbruik hebben die LEDS zelf ook wel.

3x24 Ohm (gekke waarde) parallel = 8 Ohm.

Vast wel, maar er staat geen weerstandswaarde bij aangegeven. Vaak zijn die dingen bedoeld ter vervanging van een 10W-lampje, op zich geen probleem maar dan moet je er wat meer samen parallel gaan zetten, lastig en ruimte-vretend (wel mooie spreiding van de warmte) .

Weerstanden in serie: Ohms optellen
Gelijke weerstanden parallel: Ohms delen door het aantal
2 ongelijke weerstanden parallel:
(R1xR2) : (R1+R2)

Meerdere ongelijke weerstanden parallel, wat ingewikkeld rekenen:
1 gedeeld door vervangingsweerstand = (1 : R1)+(1:R2)+(1:R3)+ ...... enz..

Elektrische weerstand (eigenschap) - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Eh... Even checken of ik het nu zelf ook snap: De 3,9 Ohm weerstanden (een links, een rechts) zijn dan ter vervanging van één gloeilamp.

Dus dan zou ik die van 8 Ohm gebruiken die ik er nu aan heb hangen plus die van 3,9 Ohm in plaats van een gloeilamp, toch?

(Het werkt in mijn testopstelling ook met die twee weerstanden van 8 Ohm parallel, dat zou dan ook op 4 Ohm neerkomen, dus wat dat betreft klopt het wel)

Valt alleen nog niet mee om zo'n weerstand te vinden, zelfs Conrad heeft alleen een 4,7 die een beetje in de buurt komt:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=420249

of komt het niet zo nauw en kan ik die ook gebruiken?
 
Nee, lees goed: 3,9 Ohm vervangt 2 lampen.

2 van 8 Ohm parallel = 4 Ohm kan ook.

Sorry, ik zat heel vroeger in electronicaonderdelenhandel dus denk ik automatisch in gangbare handelswaarden en niet aan wat een leverancier speciaal laat samenstellen.

1-1,2-1,5-1,8-2,2-2,7-3,3-3,9-4,7-5,6-6,8-8,2- enzovoort, komma verplaatsbaar (E12-reeks).

.
 
Laatst bewerkt:
de standaard knipperlichten hebben twee draadjes, 1 voor de stroomtoevoer en 1 om het lampje te aarden. het zou kunnen zijn dat je het blauwe en gele draadje op het (uit mn hoofd) de grijs-gele draadjes hebt aangesloten i.p.v de groene. Maak je verder niet druk om het aarden van de knipperlichten, dit gebeurd via het achterlicht.
 
OK, duidelijk. Weet je ook een online winkel die zulke 4 Ohm 'kachel' weerstanden verkoopt toevallig?
4 ohm is geen standaard waarde en ook 3,9 gaat moeilijk worden bij vermogensweerstanden.
Ga voor 4 weerstanden van 6.8 ohm of voor 2 van 3,3 ohm.
Of nog beter, koop een belastingsonafhankelijk relais.
 
4 ohm is geen standaard waarde en ook 3,9 gaat moeilijk worden bij vermogensweerstanden.
Ga voor 4 weerstanden van 6.8 ohm of voor 2 van 3,3 ohm.
Of nog beter, koop een belastingsonafhankelijk relais.

Zo'n relais lijkt me ook wel wat maar ik begrijp niet goed hoe de huidige werkt, laat staan dat ik een vervangend relais (want zijn er natuurlijk weer tig van) kan uitzoeken en aansluiten.

Ik had intussen van 8,2 Ohm gevonden, zie vorige, aangepaste reactie.
 
Laatst bewerkt:
3,9 is/was ook in draadgewonden weerstanden altijd een standaardwaarde.

Belastingsonafhankelijk relais helpt niet bij klassieke verklikkerlampschakeling, maakt hooguit de weerstandswaarden iets minder kritisch en natuurlijk worden hogere weerstanden minder heet.

Op enige manier netto ca. 4 Ohm per kant (L+R) maken, 1x (8+8) heb je al.

http://www.jukebox-revival.nl/catalog/index.php/cPath/56_73

http://www.eijlander.nl/store.php?group=619&PHPSESSID=426ea07e0d7d49bde9709f300ac45772

NB: als de lampen eenmaal echt knipperen krijgen de weerstanden slechts ongeveer halve tijd stroom dus mogen theoretisch half wattage zijn.
 
Laatst bewerkt:
4 ohm is geen standaard waarde en ook 3,9 gaat moeilijk worden bij vermogensweerstanden.
Ga voor 4 weerstanden van 6.8 ohm of voor 2 van 3,3 ohm.
Of nog beter, koop een belastingsonafhankelijk relais.
Bij conrad zijn 25 W weerstanden van 3,9 ohm te koop voor ca. 3,50 Euro

www. conrad.nl --> componenten --> passief --> weerstanden --> draadweerstanden --> 25 W --> en dan naar pag 2 en naar beneden scrollen en dan krijg je deze te zien:

421111_BB_00_FB.EPS.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi voor als ze in het zicht zitten, maar dat is nu niet zo. Dan is dat vierkante, scherpe formaat met uitsteeksels voor schroefgaten alleen maar lastiger weg te werken in dit geval.

Conrad heeft een mooie site en aanbod, maar is vaak de duurste aanbieder en ik heb ook als eens tegenvallende producten van ze thuis gehad, vandaar dat ik niet zo heel enthousiast over ze ben.

Heb ze bij newtone-online besteld nu. Leuke site!
 
Pevanz: heb jij dan NIET de klassieke verklikkerlicht-schakeling in je dashboard? Daarmee hangt namelijk het dashboardlampje tussen de linksplus en de rechtsplus zonder eigen "aarde" die moet gekozen worden door de koude (dikke) lampen heen .... wat niet lukt bij LEDS zodat je met welk relais ook, toch kachelweerstanden moet plaatsen.
 
@Pevanz
Ik heb de Haynes service & repair manual van de "Kawasaki Ninja ZX-7R & ZX-9R '94 to '04" en daar staan ook elektrische schema's in, wat kan er nog meer te vinden zijn in zo'n elektrisch handboek?

Ik wilde de lampjes van de tellers vervangen en die vooraf al bestellen, zonder eerst al de kuip te demonteren om bij de achterkant tellers te komen. Dan blijkt dat nergens te vinden is hoeveel lampjes er in gaan. Dat wisten ze zelfs bij Kawasaki Nederland niet.. Maar dat staat ook niet in de Haynes.

Anderzijds hoef je de kuip ook helemaal niet los te halen om bij de tellerlampjes te komen, windschermruitje is genoeg, maar dat de kuip los moet staat wel in die Haynes handleiding. Dus ik ben gewoon op het verkeerde been gezet. Daarnaast zijn de zwart-wit foto's vaak erg onduidelijk.

-----

@willem1940
Ik heb de tellerlampjes door LEDjes vervangen (kant en klare vervangers zeg maar) BEHALVE die van het knipperlicht, omdat LEDs natuurlijk maar één richting op stroom doorlaten en je controlelampje het dan maar één 'kant' op doet, omdat de knipperlichten blijkbaar met stroom in twee richtingen werken.

Ik had natuurlijk zelf kunnen gaan knutselen met twee oranje LEDs.. maar nu ik er toch bij kan en ik genoeg reservelampjes over heb, die eerst in de tellers zaten, vind ik het wel gescheten. Doel was vooral de kleur van de tellerverlichting naar groen aan te passen en dat is gelukt.
 
Hallo Willem,

Ik heb het eens nagekeken en je hebt gelijk. Waarom het nu bij mij nu wel werkt komt waarschijnlijk dat ik slechts aan de achterzijde led heb zitten een aan de voorkant nog gewone lampen. Het gaat waarschijnlijk fout als ik voor ook led verlichting ga zetten. Ieder geval bedankt want dan moet ik later eventueel ook iets doen aan het verklikkerlampje. Het effect wat ik tot nu toe had was dat de knipperfrequentie erg hoog was met het oude relais.

Overigens wacht ik nog even met led-knipperverlichting aan de voorzijde omdat de kijkhoek van de leds beperkt is. (maardat is weer een ander topic)
 
Hallo Willem,

Ik heb het eens nagekeken en je hebt gelijk. Waarom het nu bij mij nu wel werkt komt waarschijnlijk dat ik slechts aan de achterzijde led heb zitten een aan de voorkant nog gewone lampen. Het gaat waarschijnlijk fout als ik voor ook led verlichting ga zetten. Ieder geval bedankt want dan moet ik later eventueel ook iets doen aan het verklikkerlampje. Het effect wat ik tot nu toe had was dat de knipperfrequentie erg hoog was met het oude relais.

Overigens wacht ik nog even met led-knipperverlichting aan de voorzijde omdat de kijkhoek van de leds beperkt is. (maardat is weer een ander topic)
Een verklikkerlampschakeling wijzigen/vervangen kan op een paar manieren maar is verdraaid ingewikkeld en erg priegelwerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan