LED Knipperlichten

Seel

Rookie
11 okt 2018
25
5
Alkmaar
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en
wil graag mijn vraag stellen.

Ben sinds kort in het bezit van een Honda 1100 Blackbird en constateerde dat de knipperlichten (LED voor en achter) beide knipperen als ik links of rechtsaf selecteer. Als ik de verlichting uit zet gebeurd dit niet en knippert alléén de geselecteerde kant. Heeft iemand hier ervaring mee gehad.

Groet,
Seel
 
Oh, wacht, nog eens gelezen... lijkt een beetje een massaprobleem. Kan ook te maken hebben met het signaallampje in het dashbordje. Dat gedraagt zich over het algemeen vreemd als er led knippers op zitten.
 
Het probleem is dat het indicatielampje dat er nu zit niet aan massa zit maar tussen de 2 plussen hangt van links en rechts.
Komt er links 12 volt op dan loopt de stroom via de rechter raw naar massa.
Omdat het indicatielampje in verhouding tot het rawlampje weinig vermogen verbruikt en de weerstand dus hoog is zal de andere kant niet oplichten.
In de nieuwe situatie is het verschil tussen raw en indicatioelampje gewijzigd en omdat de led raw's weinig stroom nodig hebben zullen ze allen oplichten.

Wat nu.
Je maakt de bedrading van je indicatielampje los en maakt een kant van het lamje aan massa (min)
Aan de 2 draadjes waar eerst het lampje aan zat soldeer je 2 diodes (1n4007) met de anode.
De cathodes van beide diodes soldeer je aan elkaar en die verbinje dasn samen weer aan het lampje.
Om de diode zit aan een kant een ringetje, deze kant is de cathode.

s6jbth.jpg


Post even gepikt ergens van het forum hier, maar dit is je probleem.
 
Heb de Honda-Dealer eens gebeld en volgens hem is het inderdaad een massa-probleem. Hij had het over een by-pass massakabeltje trekken. Ik ben a-technisch op het gebied van bedrading en electrische schema's.
Ik zou niet weten hoe ik dat zelf voor elkaar zou krijgen.
 
Hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen. Zal proberen om alles eens open te gooien en alle contacten en massa-kabeltjes die ik tegenkom schoon te maken. Zal wel een hele operatie voor me worden.

Groet,
Mark
 
Ik heb vele Blackbirds voorzien van LED-knippers, en dit probleem nog niet tegengekomen.
Wat je niet zegt is of het de voor- of de achterknippers betreft. De voorknippers zijn er namelijk ook met running-lights, en dat is een extra draad. Het kan dat je die verkeerd hebt aangesloten.
Maar je bent welkom in Purmerend, samen komen we er wel uit.
Ik neem aan dat je wel een juist knipperlichtrelais gemonteerd hebt?
 
Als je maar een indicatielampje hebt zou ik beginnen met dat even los maken en kijken of dat het probleem verhelpt.
Als je led raw's hebt en maar 1 indicatie lampje is dat zo goed als zeker. Als je de verlichting inschakelt zal de spanning iets toenemen waardoor de raw aan de andere kant net genoeg spanning krijgt om op te lichten. Bij die slechte massa kan ik me niks bij voorstellen. Het enige wat links met rechts verbind is dat indicatielampje.
 
Hoi Super Blackbird,

Het gaat om zowel de voor als de achterknippers.

Heb de Honda vorig weekend zo gekocht als hij is. Heb er zelf niets aan gedaan.

Zou graag langskomen. Woon niet ver van Purmerend.
 
Ik heb vele Blackbirds voorzien van LED-knippers, en dit probleem nog niet tegengekomen.
Wat je niet zegt is of het de voor- of de achterknippers betreft. De voorknippers zijn er namelijk ook met running-lights, en dat is een extra draad. Het kan dat je die verkeerd hebt aangesloten.
Maar je bent welkom in Purmerend, samen komen we er wel uit.
Ik neem aan dat je wel een juist knipperlichtrelais gemonteerd hebt?
Ik zou graag langskomen. Waar moet ik dan zijn ?
 
Hoi v.d.v.

De cockpit heeft twee aparte lampjes voor links en rechts.
Dan is het niet het indicatielampje. heb je iets om spanning te meten?
Meet dan tussen de min van de accu en de min van de raw's. Meet je hier spanning dan is het een slechte massa. Al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk want dan zou de stroom via de ander kant door de raw;s moeten terug lopen en die zitten dan niet aangesloten.
 
Dan is het niet het indicatielampje. heb je iets om spanning te meten?
Meet dan tussen de min van de accu en de min van de raw's. Meet je hier spanning dan is het een slechte massa. Al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk want dan zou de stroom via de ander kant door de raw;s moeten terug lopen en die zitten dan niet aangesloten.
Nee, heb geen meter. Sleutelwerk gaat me goed af, van bekabeling heb ik totaal geen verstand.
 
Ik zou graag langskomen. Waar moet ik dan zijn ?
Ik heb vele Blackbirds voorzien van LED-knippers, en dit probleem nog niet tegengekomen.
Wat je niet zegt is of het de voor- of de achterknippers betreft. De voorknippers zijn er namelijk ook met running-lights, en dat is een extra draad. Het kan dat je die verkeerd hebt aangesloten.
Maar je bent welkom in Purmerend, samen komen we er wel uit.
Ik neem aan dat je wel een juist knipperlichtrelais gemonteerd hebt?

Ik zou graag langskomen. Wanneer schikt het en waar in Purmerend is het ?.
 
Ik heb alle connectoren achter de toplui schoongemaakt en ingespoten met contactspray, helaas zonder resultaat.

Wat mij opviel is dat als ik de koplamp (dimlicht) aanzet, er één hoge pieptoon
uit een kastje komt die in de buurt van de koplamp is gemonteerd.

Overige connectoren onder de tank en bij het achterlicht heb ik nog niet gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan