LED knippers & dimlicht

Honda-noob

Die hard MF'er
16 apr 2017
292
65
Altena
Beste mensen,

ik ben weer eens tegen een probleem aangelopen waar ik zelf niet zo snel uit kom. Het betreft het volgende:
Sinds een tijdje doet mijn dimlicht het niet meer. En sinds kort knipperen mijn led knippers allemaal (alle 4) extreem snel.

Motor is een Honda NTV 650.

Dimlicht:
Het frappante is, dat het grootlicht het wél doet. Bij het dimlicht uiteraard als eerste het lampje (H4) vervangen. Dat maakte niets uit. Ook dit nieuwe lampje heb ik geinspecteerd en ziet er goed uit. Heb de zekeringen gecheckt en deze zijn nog heel. Wellicht dat het te maken kan hebben met de contactpunten in de linkerhendel, waar grootlicht/dimlicht schakelaar heb zitten? Of draadbreuk, maar dan zou het grootlicht het ook niet moeten doen meen ik?

Knippers:
Letterlijk van de één op de andere dag knipperen ze extreem snel. Heb er een lastonafhankelijke relais tussen zitten ipv originele ivm de LED's. Dit heeft altijd goed gewerkt. Maar ineens knipperen ze dus extreem snel. Kan het relais aan gort zijn? Zoja, hoe kan ik dit testen? Weet namelijk niet of een lastonafhankelijk relais voor LEDS ook moet 'klikken' en dat je dat moet kunnen horen, maar heb dit getest en hoor niets.

Jullie feedback wordt erg gewaardeerd.
 
Heb je al gemeten of er wel spanning op de stekker komt als je dimlicht inschakeld? Ik weet zo snel niet meer welke wat is, maar je hebt een -, een + dimlicht en een + grootlicht. Even spelen met de multimeter.

Je lastonafhankelijke relais heeft besloten dat hij lastafhankelijk wil zijn. Moet kunnen in 2018. Kun je natuurlijk testen door er gloeilampjes in te draaien ;)
 
Unruled,
Ik heb volgens mij een -, + en aarde. Zal dit thuis nog wel even controleren. Hoeveel spanning moet er op komen als ik het licht aan doe? Dan heb ik alvast een indicatie waar ik op moet letten.

En wat knippers betreft, gewoon nieuwe relais voor LEDjes erop?
 
De - en de aarde zijn hier hetzelfde, dus dat zou wat zinloos zijn. H4 heeft twee losse plussen en een min/aarde. Lijkt me zomaar dat je motor op 12V loopt, dus een spanning daaromtrent zou mij niet verbazen.

Als ze wel knipperen maar te snel, lijkt mij dat iets in het relais de geest heeft gegeven inderdaad.
 
Ok dankjewel. Net ingelezen en volgens Haynes kan ik het controleren door het het H4-lampje met startkabels (of alligator clips oid) direct aan te sluiten op de polen op de accu. Als het lampje brandt terwijl het aangesloten is op het dimlicht connector (zie afbeelding hieronder) dan betekent dat dus iets met de bekabeling en/of schakelaars. Zal straks thuis even het e.e.a. meten en testen en maar nieuwe relais bestellen.

bulbs.jpg
 
Update:
beetje laat maar druk enzo, hierbij toch een update.

knippers doen het opeens weer. Ja, opeens. Niets vervangen, beetje aan de kabels lopen trekken en de volgende dag deden ze het weer. Heel apart.

Dimlicht nog geen tijd naar gehad om goed naar te kijken. Zal eens massa meten. Vind het nog steeds raar dat grootlicht het wel doet. Wat is de kans op 2 kapotte H4 lampjes...
 
Nou mensen hierbij even een terugkoppeling. Het is opgelost.

Vanmiddag nog even naar gekeken en het e.e.a. doorgemeten. Het bleek dus dat het kabeltje van het dimlicht welke in de connector gaat (zie afbeelding) volledig geoxideerd was doordat de vorige eigenaar(en) dit geïmproviseerd heeft vastgezet. Niets gesoldeerd, geen kabelschoentjes oid, gewoon tape eromheen en klaar. De bedrading was groen.

Heb toen een stukje afgeknipt van en gecheckt of de rest van de kabel nog goed was. Deze was nog goed, dus een stukje koperen draad ertussen en weer verbinden en alles deed het weer.

Hieronder nog wat afbeeldingen om te verduidelijken.

Car-Socket-H4-9003-Hb2-Xenon-LED-Light-Bulb-Truck-Headlight-Connector-Female-Pigtail-Plug-Adap...jpg

In bovenstaande afbeelding welke een H4 connector voor moet stellen, ging het om het rode draadje (bij mijn motor was het een zwarte draad).

Die uit de connector getrokken, afgeknipt tot waar die weer goed was, nieuw stukje ertussen en die weer in de connector.

Overigens ben ik hier achter gekomen doordat ik eerst het doorgemeten had. Rode pen van de multimeter in dat gleufje van het dimlicht in de connector, zwarte pen op de massa of minpool van de accu. Het gaf 0.04 volt aan (gemeten met 20V). Toen rode pen in gleuf van grootlicht gedaan en grootlicht aangezet. Kreeg ongeveer 10V. Dus toen wist ik dat er iets met de kabel was. Toen nieuw kabeltje aan pluspool van de accu naar het gleufje van dimlicht getrokken, de oude kabel van dimlicht uit de connector gehaald en contact aangezet. En er was licht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan