LED-knippers werken niet met belastingonafhankelijk relais

Marc92

MF veteraan
24 nov 2011
2.120
0
Druten
Dit zal wel de 100ste vraag zijn over LED-knipperlichten die niet werken maar ik heb geen oplossing kunnen vinden op het forum met de zoekfunctie..

Ik heb op mijn kawasaki ninja 250r de normale knipperlichten vervangen door LED-knipperlichten. Met het standaard relais gaan alle 4 de knipperlichten constant branden (met een normale sterkte). Er is geen verschil in het aangeven naar links of naar rechts met de schakelaar. De knipperlicht indicator blijft uit op het dashboard.

Ik had eigenlijk verwacht dat ze te snel zouden gaan knipperen maar goed, als een leek op elektronicagebied toch maar een belastingonafhankelijk relais gehaald. Met dit relais heb ik hetzelfde probleem, alle 4 de knippers gaan branden maar met een veel lagere sterkte (amper zichtbaar). De indicator op het dashboard blijft nogmaals uit..

Kan iemand me vertellen wat ik fout doe en hoe ik dit kan verhelpen?

Het gaat om dit relais:

http://www.motozoom.nl/webshop/meer...dPrefix=&SID=14903799&SToken=86A217BEBB53A083

De bijbehorende handleiding:




Alvast bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
:YDat is een uitermate ingewikkeld karwei ;)
De mod voor een enkel pinkerindicatorlampje kan er zo uit zien:
[afbeelding]
Links staat de originele situatie. Geel gemarkeerd is de modzone en rechts staat getekend hoe dat er fysiek uit kan zien.
Verbindingen goed solderen en isoleren met (siliconengevulde) krimpkous en/ of vulcaniserende tape, om er een veilig en betrouwbaar geheel van te meken.

Bij het krimkousen het volgende trachten te vermijden:
Bennie L in "post hier je grootste sleutelblunder !" ;) erg herkenbaar :Y

De massaverbinding hoeft niet persé aan het frame, maar mag ook betrokken worden van een andere betrouwbare massa aansluiting.

Oh als je het zo ziet lijkt het inderdaad een stuk makkelijker :Y
Ik denk dat ik het nu wel aandurf :)
Nogmaals bedankt voor de extra moeite die je erin stopt, much appreciated :Y
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan, hoor. Ik help graag.
Newbie eager to post? :(
Neuh... :N
Noem het maar hobbymatig enthousiasme. :Y

Hoewel ik als nieuwkomer toch zomaar binnenstap om technisch advies te gevem...

 
Graag gedaan, hoor. Ik help graag.
Newbie eager to post? :(
Neuh... :N
Noem het maar hobbymatig enthousiasme. :Y

Hoewel ik als nieuwkomer toch zomaar binnenstap om technisch advies te gevem...


Sorry voor de late reactie maar je oplossing heeft geholpen!
Alles werkt nu naar behoren :Y
Dus als ''nieuwkomer'' heb je al je eerste goede daad verricht op het motor-forum ;)
Hartstikke bedankt voor je hulp :}
 
Hoi Oma!

Weet dat dit al een heel oud topic is, maar ik heb de informatie gebruikt uit dit topic en heb daar nog wat vragen over. Wellicht ook handig voor anderen.

Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn led knipperlichten gehad. Heb er al een relais tussen gezet. Nu knipperen ze op het juiste tempo. Mijn probleem zat hem ook in de knipperlicht indicator op mn dashboard. Deze fungeerde dus ook als een soort verbindingsbrug.

Maar wat blijkt, nu ik er ook 2 diodes tussen heb gezet, net zoals in het schema: mijn indicator lampje doet het dus niet meer. De knipperlichten werken dus wel goed, links en rechts apart, maar het lampje gaat dus niet aan/knippert niet. Iemand enig idee? Heeft het te maken met te weinig stroom/spanning?

Als iemand hierover advies heeft, graag!
 
Hm ok. Kan wel proberen of ik dat lampje anders om kan draaien. Zou het wellicht kunnen dat de diodes dan op de verkeerde kabel zijn aangesloten, zoals je aangaf? Dat het draaien van het lampje dat probleem 'verhelpt'
 
Zit er een gloeilamp of een led in de cockpit?
En gloeilamp is niet richting gevoelig, een led wel.
Heb je deze aan de massa aangesloten zoals in de tekening staat afgebeeld?
 
Laatst bewerkt:
Het is een gloeilamp. De motor betreft een Honda NTV 650 uit 1997. En idd 1 van de kabels is nu een massa kabel geworden. Hoewel ik geen verschil gemerkt heb in de kabel aansluiten op de massa of nergens op aansluiten
 
Hm ok. Even een theorie. Weet niet of het klopt maar misschien dat het hierdoor komt: doordat er nu erin relais en ledjes aangesloten zijn, kan het dan zo zijn dat de spanning te laag is om de gloeilamp te activeren? En wat is anders een goede plek om een massa verbinding te maken? Het is nu aangesloten aan een boutje van mn koplamp beugel
 
De 12v plus heeft niets met de led knippers te maken, stroom krijgt de signaallamp vanaf de relais via de richtingaanwijzer schakelaar.
Weet je zeker dat de massa goed is?
 
Hm ok. En nee nu ga ik toch twijfelen of de massa goed is. Wat is het beste denk je? Anders de massa kabel doortrekken naar de min pool van de accu? Want als ik de massa kabel los haal verandert er helemaal niets.

Overigens bedankt voor alle antwoorden tot nu toe ! Leer er veel van
 
Met een multimeter een goede massa zoeken, op de stekker van de stadslicht heb je een massa maar ook aan de stekker van de H4 lamp en de dashboard verlichting.
 
Laatst bewerkt:
Ok heb gisteren de boel even uit elkaar gehaald. Ik ben er niet echt wijzer van geworden helaas. Volgens mij sluit ik alles goed aan, zie foto. Heb de massa kabel op de massa van de H4 lamp gezet maar ook dit maakte niets uit. Heb ook het lampje gecontroleerd en deze is niet stuk. Iemand nog ideeën?



Niet opletten op het soldeerwerk. Heb dit later netjes gemaakt.
De oranje en lichtblauwe kabel links zijn van de knipperlichten. Hier gaan de diodes op. Die gaan verder op de oranje kabel (Linker knipper). De blauwe kabel die uit het lampje komt is de massa kabel geworden.

Kan het wellicht te maken hebben met de aansluiting van de relais? Het is een speciaal relais voor Honda, Kawasaki en Yamaha motoren. Las in een ander topic dat die gewoon zouden moeten werken, ook al hebben die 2 pinnetjes terwijl originele 3 heeft. Zit ook de posts van Brikman terug te lezen en misschien heeft het iets te maken met dat de belasting te laag is?
 
Laatst bewerkt:
Nee heb geen multimeter. Maar ga er een aanschaffen van 20 euro ofzo gezien ik deze nogal vaak nodig zal hebben denk ik zo.

Maar wellicht dat de diodes dus 'doorgebrand' zijn ivm het solderen? Maar mijn knipperlichten werken wel links en rechts afzonderlijk van elkaar, dat dan weer wel.
 
Als ze doorgebrand zijn werkt de lampje ook niet.
Als je de blauw of oranje draad aan de oranje van de lamp zet(boven de diodes) en de knipperlichten aanzet gaat die dan ook niet branden?
 
Laatst bewerkt:
UPDATE:
Het is gelukt!

En het euvel was iets heel stoms: de aansluiting op het lampje van de kabel die fungeerde als massa was niet goed aangesloten. Nu gesoldeerd en alles werkt perfect. Man wat voel ik mij stom.

Maar bedankt iedereen voor het meedenken en laat het een les zijn voor iedereen (en een open deur) : altijd alles checken, ook de verbindingen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan