led knippers

halebopp

MF'er
7 apr 2004
39
0
waddinxveen
beste mede motorliefhebber,

ik heb vandaag bij mijn vriendin een setje LED knipperlichten geinstaleerd (voor en achter), alleen knipperen ze heel snel, en als ik de connectie draadjes andersom aansluit, dan knipperen ze helemaal niet meer. doe ik iets verkeerd?? of hoort dit?(lijkt me niet).

ik hoop dat iemand mij kan helpen.
 
Heeft iets te maken met de weerstand, deze is anders omdat een led niet dezelfde weerstand heeft als je originele knippers.

Je zult er dus een extra weerstand tussen moeten zetten.

Het fijne weet ik er (nog) niet van maar er is vast wel iemand die me kan aanvullen cq. verbeteren

je doet in ieder geval niets fout ;)
 
Ja, en....

Dat rechtvaardigt nog de botte reactie niet.

Oke, herhaling. :+

Geachtte heer Halebopp,
Wilt u in het vervolg, als u van plan bent een nieuw topic te openen, eerst de zoekfunctie "zoeken", welke u kunt vinden aan de bovenzijde van het Motor-Forum pagina, gebruiken? Wellicht is er in het (nabije) verleden al door een mede motor forummer een zelfde topic gestart met wellicht het / de antwoord(en) op uw vraag. Dit voorkomt dat er vele topics aangemaakt worden over hetzelfde onderwerp, en dat eventueel kan leiden tot een mogelijke kleine mate van lichte irritatie bij diverse motor forummers.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke motorgroeten,

Peter @ R1

8-) :+ 8-) :+ 8-) :+
 
Oke, herhaling. :+

Geachtte heer Halebopp,
Wilt u in het vervolg, als u van plan bent een nieuw topic te openen, eerst de zoekfunctie "zoeken", welke u kunt vinden aan de bovenzijde van het Motor-Forum pagina, gebruiken? Wellicht is er in het (nabije) verleden al door een mede motor forummer een zelfde topic gestart met wellicht het / de antwoord(en) op uw vraag. Dit voorkomt dat er vele topics aangemaakt worden over hetzelfde onderwerp, en dat eventueel kan leiden tot een mogelijke kleine mate van lichte irritatie bij diverse motor forummers.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke motorgroeten,

Peter @ R1

8-) :+ 8-) :+ 8-) :+

Kijk, zo kan het ook

:} :} ;)
 
Oke, herhaling. :+

Geachtte heer Halebopp,
Wilt u in het vervolg, als u van plan bent een nieuw topic te openen, eerst de zoekfunctie "zoeken", welke u kunt vinden aan de bovenzijde van het Motor-Forum pagina, gebruiken? Wellicht is er in het (nabije) verleden al door een mede motor forummer een zelfde topic gestart met wellicht het / de antwoord(en) op uw vraag. Dit voorkomt dat er vele topics aangemaakt worden over hetzelfde onderwerp, en dat eventueel kan leiden tot een mogelijke kleine mate van lichte irritatie bij diverse motor forummers.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke motorgroeten,

Peter @ R1

8-) :+ 8-) :+ 8-) :+

Als het "een mogelijke kleine mate van lichte irritatie" teweeg brengt, lees deze topics dan niet!!!!!
Wat bij mij irritatie teweeg brengt zijn de personen die in elk topic gaan posten dat er reeds een gelijkaardig topic bestaat.
Als je het toch zo goed weet, plaats dan hier de link naar 1 van die topics.
 
Als het "een mogelijke kleine mate van lichte irritatie" teweeg brengt, lees deze topics dan niet!!!!!
Wat bij mij irritatie teweeg brengt zijn de personen die in elk topic gaan posten dat er reeds een gelijkaardig topic bestaat.
Als je het toch zo goed weet, plaats dan hier de link naar 1 van die topics.
Doe jij dat dan, want jij weet het ook zo goed.
 
Gelukkig is halebopp nu goed geholpen door deze discussie :+
Stiekem moet ik hier altijd om lachen, iemand opent een topic met een vraag die al eerder is gesteld. Van plaats dat diegene een antwoord krijgt op zijn vraag, ontsaat er een discussie over de zoek functie. En wordt de vraag achter wege gelaten :+

ff back on topic ;) , halebopp ik heb geen antwoord op jouw vraag
 
Wat een stelletje stakkers hier zeg. Als iemand een vraag heeft en je hebt geen zin om te antwoorden, dan doe je dat gewoon niet. Jammer weer...

Maar om even antwoord te geven op je vraag.
Leds kunnen maar in één richting geleiden. Het zijn diodes, die oplichten als er stroom doorheen gaat. De stroom kan er maar op één manier doorheen. het kan ook geen kwaad als je hem andersom aansluit, hij zal het alleen niet doen. Er gaat dan in ieder geval niets kapot.

De knippersnelheid veranderd, omdat je een andere weerstand hebt gekregen. Leds hebben namelijk heel weinig weerstand. Vele malen minder dan een gloeilampje. Nu moet je dus een weerstand er parallel overheen zetten. Gebruik wel een heatsink-weerstand. Normale weerstanden worden net kachels en kunnen het vermogen eigenlijk niet aan. Deze kan je halen voor een paar eurootjes bij een elektronicazaak. Vaak moet je ze wel bestellen, meestal niet op voorraad.

Het vermogen van een knipperlampje zal 21W zijn. Dit moet je dus simuleren. Dat doe je door die weerstand. Gebruik een weerstand van 10ohm en het zal vast goed komen.
Verbind dus die 2 draden (plus en min) door met deze weerstand, dat is het parallel zetten over de ledknipper.

Als je nog meer vragen hebt, kan je me altijd mailen.



Kijk mannen, zo hoort het nou... O-)
 
Als je nou ook gelijk de goede weerstand neemt ;)


25 Watt enm dan 6 ohm.

Pas op, word heet, dus niet op plastic monteren.


Zo wel goed :+
Maar dan 6,8 ohm. 6 ohm is er niet.
Bij 12 volt zorgt de 6,8 ohm voor een belasting van 21.17 watt
Een 10 ohm weerstand 14.4 watt maar bij 13 volt is het al 16,8 watt
 
Er valt nogal wat spanning over de clignoteur waardoor de spanning op je lampjes niet boven de 12 volt zal uitkomen ( tenzij je een ander soort clignoteur hebt)
Bij 14 volt verbruikt een 6,8 ohm weerstand 28,8 watt en een 10 ohm weerstand 19,6 watt.
 
Er valt nogal wat spanning over de clignoteur waardoor de spanning op je lampjes niet boven de 12 volt zal uitkomen ( tenzij je een ander soort clignoteur hebt)
Bij 14 volt verbruikt een 6,8 ohm weerstand 28,8 watt en een 10 ohm weerstand 19,6 watt.
En je dutycyle is 50% dus kan je 60% als load rekenen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan