Led-knipperverlichting relais

9 dec 2006
164
0
Westfriesland
Ik heb een suzuki gsx-r 600 k1 en ik heb een undertail gemonteerd, nu moet ik omdat de nieuwe verlichting led-verlichting is een ander relais op mijn motor monteren. Het is namelijk zo dat de led-knipperverlichting te snel knippert. Deze verlichting is geïntegreerd in mijn achterlicht. Mijn vraag luidt: welk relais moet ik vervangen en waar zit dat relais?

Alle hulp is welkom.
 
Ik heb een suzuki gsx-r 600 k1 en ik heb een undertail gemonteerd, nu moet ik omdat de nieuwe verlichting led-verlichting is een ander relais op mijn motor monteren. Het is namelijk zo dat de led-knipperverlichting te snel knippert. Deze verlichting is geïntegreerd in mijn achterlicht. Mijn vraag luidt: welk relais moet ik vervangen en waar zit dat relais?

Alle hulp is welkom.

Waar je relais zit is heel simpel. Motor uit, knipperlichten aan en op het getik afgaan... Bijna elk relais maakt een klikkend geluid... Zal waarschijnlijk ergens onder je zadel of buddy zitten...
 
Ik heb zojuist het getest, maar ik hoor nergens een relais tikken, ik hoor sowieso geen geluid als ik mijn knipperlicht aanzet. Wat moet ik nu doen?
heb je geen schema/werkplaats handboek van je bike? kan zijn dat het een stil relais is die hoor je dus niet :) check onder zitje of bij zekeringkastje en kijk op de evt relais die je ziet zitten naar de text 4x21w in die trent suc6 :)
 
Ik heb pas geleden met hetzelfde probleem gezeten(gsx-r 600 k3).
Het knipperlicht relais zit rechtsvoor bij het stuur, maar dit is een gecombineerd relais, aangezien dit een ingewikkelder verhaaltje word qua aansluiten heb ik het opgelost door weerstanden tussen het originele relais en de knippers in te zetten, dit werk uitstekend.
Hoop dat je hier iets aan hebt...
gr Ron
 
Zelf heb ik pas geleden een led-achterlicht met ingebouwde knippers gekocht en geinstalleerd op mijn gsxr-600 uit 2001.

full

full

full


De knippers gaan nu ook te snel. E.e.a. wordt veroorzaakt doordat de led lampen in de "nieuwe" situatie een lagere weerstand hebben dan de oorspronkelijke knipperlampen in de "oude" situatie. Dit probleem is op te lossen door weerstanden te plaatsen die ervoor zorgen dat je knippersysteem in de "nieuwe" situatie weer evenveel weerstand biedt als in de "oude" situatie. Ik heb hier nu nog niets aan gedaan omdat ik ook de knippers aan de voorzijde wil vervangen voor led-knippers. Aangezien de weerstand dan nog lager word, moet ik dan nog meer weerstand bijplaatsen. Dat doe ik liever in 1 keer.

Het goede nieuws: een aantal bedrijven verkopen vervangingsunits voor je oorspronkelijke knipperlichtrelais. Oude relais eruit, nieuwe erin en klaar = kees.
Het slechte nieuws: Suzuki heeft geen losse knipperlichtrelais, dit is gecombineerd met andere electronica.

Kortom: Als je Suzuki rijdt, zul je met weerstanden aan de gang moeten (of aanpassingen moeten maken, kies je voor het laatste dan vind je hier een redelijk goede uitleg). Kies je voor het plaatsen van weerstanden dan is het type/aantal weerstanden dus afhankelijk van de weerstand in je "oude" situatie tov de "nieuwe" situatie (welk type lampen had je eerst, en vervang je ze alle vier voor leds, of alleen de achter/voorzijde). Een handig tabelletje om te bepalen welke weerstanden je kunt gebruiken vind je bij motozoom

Daar zijn de weerstanden evt ook te koop (ik heb geen aandelen, dus haal ze gerust ergens anders :-) )
 
Het is nu in ieder geval al een stuk duidelijker geworden. Dat wordt dus relais afzeggen en weerstanden aanschaffen. Bedankt, zal kijken of dit wel lukt.

Lijkt mij toch kiezen voor de moeilijkste weg.

1 x het standaard relais vervangen voor een electronisch relais en klaar is kees

de moeilijkste oplossing is 2 weerstanden met de juiste weerstands waarde,
1 x aan de linker kant en 1 x aan de rechterkant parralel aan je knipperlichten monteren.
 
Lijkt mij toch kiezen voor de moeilijkste weg.

1 x het standaard relais vervangen voor een electronisch relais en klaar is kees

de moeilijkste oplossing is 2 weerstanden met de juiste weerstands waarde,
1 x aan de linker kant en 1 x aan de rechterkant parralel aan je knipperlichten monteren.

Ik ga dan toch maar naar die motorzaak toe en vraag aan hun wel hoe je dat ding moet aansluiten.

Maarten-R 600 is mijn broer (waarmee ik dit topic had geopend, kan gebeuren als je met zijn tweeën één forum volgt :P )
 
Laatst bewerkt:
coen,

ik zie trouwens dat je hier nieuw bent!!!

Welkom! ;) *O*

Bedankt voor dit warme welkom *D

Toevallig kwam ik hier terecht via mijn zoektocht naar info over led(knipper)lichten.

Wat betreft de aanschaf: ik heb ze gekocht op de motorbeurs, bij MDI. Op de beurs kostte me dat 79 eurie, op de webstek vragen ze er 99 voor. Ik weet niet of het dezelfde zijn maar ik was oorspronkelijk van plan om ze te bestellen via whitelights; kon ze alleen niet laten liggen toen ik ze op de beurs tegenkwam.. :]

@ PeteRR900: zoals je in mijn vorige reactie kunt lezen gaat dit (voor zover ik heb weten te vinden, zie mijn vorige post) helaas niet op voor (dit type) Suzuki. Suzuki gebruikt geen losse knipperlichtrelais, het relais is gecombineerd met andere electronica. :N

Zomaar loshalen en vervangen voor een andere is daardoor helaas minder makkelijk dan bij andere merken. Mijn voorkeur gaat er dan ook naar uit om weerstanden bij te plaatsen, liever dan het relais van de andere electronica af te slopen..
 
Bedankt voor dit warme welkom *D

Toevallig kwam ik hier terecht via mijn zoektocht naar info over led(knipper)lichten.

Wat betreft de aanschaf: ik heb ze gekocht op de motorbeurs, bij MDI. Op de beurs kostte me dat 79 eurie, op de webstek vragen ze er 99 voor. Ik weet niet of het dezelfde zijn maar ik was oorspronkelijk van plan om ze te bestellen via whitelights; kon ze alleen niet laten liggen toen ik ze op de beurs tegenkwam.. :]

@ PeteRR900: zoals je in mijn vorige reactie kunt lezen gaat dit (voor zover ik heb weten te vinden, zie mijn vorige post) helaas niet op voor (dit type) Suzuki. Suzuki gebruikt geen losse knipperlichtrelais, het relais is gecombineerd met andere electronica. :N

Zomaar loshalen en vervangen voor een andere is daardoor helaas minder makkelijk dan bij andere merken. Mijn voorkeur gaat er dan ook naar uit om weerstanden bij te plaatsen, liever dan het relais van de andere electronica af te slopen..


Zou graag een reactie willen krijgen van PeteRR900. Even kijken of hij nog ideeën/theoriën heeft hierover. (alles wat ik zeg bedoel ik in de goede zin van het woord)
 
Zou graag een reactie willen krijgen van PeteRR900. Even kijken of hij nog ideeën/theoriën heeft hierover. (alles wat ik zeg bedoel ik in de goede zin van het woord)

Ik lees van Coen A dat jouw tuype een geïntergreerd relais heeft,

ik rijdt een Honda cbr 900 en dat was het éne relais eruit en het andere erin. (en klaar was Klara)
Dan ga je toch geen 2 weerstanden monteren, die nog eens warm worden en dus energie gebruiken, dat is eigenlijk niet de bedoeling als je led- knippers en achterlichten gebruikt.
 
Ik lees van Coen A dat jouw tuype een geïntergreerd relais heeft,

ik rijdt een Honda cbr 900 en dat was het éne relais eruit en het andere erin. (en klaar was Klara)
Dan ga je toch geen 2 weerstanden monteren, die nog eens warm worden en dus energie gebruiken, dat is eigenlijk niet de bedoeling als je led- knippers en achterlichten gebruikt.

Ja idd, zo begreep ik het dus ook, bij mijn schijnt het oneindig veel werk te zijn en nog lastig werk ook. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik het op jouw manier kon doen, maar dat gaat dus niet bij mijn motor, helaas... -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan