LED ombouw H4

Jasper2020

MF'er
6 mei 2019
199
208
Heerhugowaard
Omdat ik fan ben van goed zicht heb ik besloten het gele halogeenpitje te vervangen voor wat moderners. Een LED met een stuk hogere opbrengst. Het probleem was vaak dat een LED in een halogeen reflector een waardeloos lichtbeeld geeft en effectief niet bijzonder veel meer licht op de weg krijg, tot nu.

Er zijn tegenwoordig LED lampen op de markt met lens, waardoor je een werkelijk perfect lichtbeeld krijgt.

In dit voorbeeld gaan we even uit van mijn yamaha fz8.

Het begon met het pakketje ontvangen.
IMG_20191105_202339.jpg
IMG_20191105_202531.jpg

Vervolgens de koplamp los geschroefd en de reguliere h4 verwijderd.
Hierna heb ik de ventilator los gedraaid van de lamp (groot voordeel met monteren!)
IMG_20191105_202853.jpg


Hierdoor heb ik de lamp ook kunnen installeren met gewoon nog de rubberen dop achterop de koplamp, dus helemaal waterproof.

Hierna de kabeltjes aangesloten, ventilatortje wr weer opgeschroefd en even gekeken of alles werkte, jep alles deed het.

Toen de koplamp in de 2 bovenste boutjes weer vastgezet en mn lichtbundel afgesteld zodat die wat naar beneden schijnt. Vaak heb je linksonder je lamp en rechtsboven 2 stelschroeven. Links heb je nodig voor de verticale afstelling. Na een kwartiertje trail and error de juiste afstelling gevonden.

Nu was het tijd om af te werken, het kastje wat bij de lampjes zit(zoals bij xenon ook vaak) netjes vast getiewrapt aan originele kabelboom achter de koplamp helemaal uit het zicht en even goed wezen sturen of die nergens knelt. Alles bleek meteen goed te zitten.

Plaatjes bij de praatjes.
IMG_20191106_124344.jpg
IMG_20191106_124336.jpg
IMG_20191106_132852.jpg


Linkje naar de lampjes die ik besteld heb:


Vragen stel ze gerust!
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik, let nog wel eens op. Ik ging er ook vanuit dat je die weggetjes wel zou kennen. Heb tien jaar in Apeldoorn gewoond en mocht 's avonds graag toeren in de omgeving en ook wandelen.

De laatste tijd rijd ik drie avonden per week in de buurt van Dalfsen door het bos en heb al een paar oogjes op zien lichten langs de weg met mijn LED-lamen en weet niet of ik dat ook met halogeen zou hebben gezien. Nu kon ik ruim op tijd afremmen voor het hertje dat over wilde steken.
Das toch ook logisch dat je rek . houdt met t wild ,dat weet je als je buitenaf rijd daar heb ik geen led voor nodig :N
maar goed ,t moge duidelijk zijn dat ik geen fan van die rotzooi ben ,en eeehhh ieder z n ding :t
 
@Jasper2020 Zou je eens een fotootje kunnen/willen maken van het lichtbeeld tegen een vlakke muur? Vijf meter afstand of zoiets.

Ik heb zelf de Lumiled ZES lampjes toegepast. Ik ben wel blij met LEDlampen, mits ze een lichtbeeld hebben zoals een goed afgestelde halogeen. De slechte naam krijgen ze vooral van degenen die een setje op Ali scoren en alles en nog wat verblinden.
Dit type met lensje kende ik nog niet, wel de types met de (kleine) LEDs op de plaats waar bij halogeen de gloeidraad zit en een paar kleine metalen reflectortjes. Deze verblinden niet. Ze hebben eenzelfde lichtbeeld als de halogeen en komen ook zonder problemen door de APK (heb ook een setje in de auto).
 
@Jasper2020 Dank voor de foto. Ik kan er niet zo heel veel uit afleiden, je ziet nu niet of er strooilicht is. Maar het lichtbeeld (of een deel daarvan) ziet er wel ok uit. En zakken doet het zeker, misschien wel wat te veel... Maar dat zie je zelf snel genoeg als je toch een keer in het donker rijdt.
 
Heb je heel kleine handen of is die lamp zo idioot groot?
Over welke foto had je het hier?
Die van mij waar ik mijn hele koplamp unit ombouw?
Indien zo, ja, dat is een joekel van een koplamp unit.

Maar indien je de foto van de TS bedoeld, alwaar hij die mini H4 LED projector in zijn hand heeft:
dat is optisch bedrog. hij houdt de "lamp" een beetje in de richting van de camera lens, dat bedriegt. Net zoals je een kleine dame lange benen doet lijken te hebben door de camera laag te houden.

De mini H4 LED projector is, vanaf de fitting amper groter dan een conventionele halogeen H4, anders paste die niet in een H4 fitting/armatuur. De voet waar het koelblok op komt maakt het wel groter, maar bevind zich buiten de unit.
 
Bij mijn H4 koplamp zit er nog één ding in de koplamp, soort schildje, die het ligt naar voren weer terug laatst op de diffuser, ik neem aan dat ik deze eerst moet verwijderen?
Idd, als je zulk een "kapje" in je H4 armatuur hebt, en je wil een mini H4 LED projector gebruiken, moet die er idd uit. Anders heeft de projector geen zin.
Met van die andere LED ampullen, die je halogeen H4 vervangen op de "klassieke" wijze, moet dat niet, mag zelfs juist niet, want die gebruiken wél uw reflector bij de low beam.
Maar ik kan je zeggen, die projectortjes zijn gewoon geweldig en heel goed! :t

Trouwens, met een beet gepruts en geduld kan je dat kapje daar zonder schade aan de reflector wel uithalen, 't is alleen niet zo erg handig.
 
Vandaag besloten om niet meer aan de goedkopere H4 leds te beginnen welke naar mijn idee vaak snel kapoet gaan. De beste ledlampen van de bekende merken zijn kwa prijs voor mij aan de pittige kant, dus ik ga weer terug naar halogeen en deze x een Philips CrystalVision Ultra Moto H4 12342CVUBW .
Moet haast wel prima spul zijn.
 
Vandaag besloten om niet meer aan de goedkopere H4 leds te beginnen welke naar mijn idee vaak snel kapoet gaan. De beste ledlampen van de bekende merken zijn kwa prijs voor mij aan de pittige kant, dus ik ga weer terug naar halogeen en deze x een Philips CrystalVision Ultra Moto H4 12342CVUBW .
Moet haast wel prima spul zijn.
Je kan pech hebben, je kan geluk hebben, zo gaat dat bij AliExpress. Met die plug and play LED bulbjes die gewoon je H lamp rechtstreeks vervangen, en voor beide beams je reflector gebruiken, heb ik bij de goedkopere ook het gevoel dat ze relatief snel kapot gaan. Plus meer kans op strooilicht indien je reflektor en/of buitenkant beschadigd/verweerd is.

Met de projectortjes heb je daar zo goed als geen last van. Goedkoop waren de mijne niet, iets van een 55€ dacht ik. en ze gaan al anderhalf jaar mee.
Nog geen minuut spijt van gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan pech hebben, je kan geluk hebben, zo gaat dat bij AliExpress. Met die plug and play LED bulbjes die gewoon je H lamp rechtstreeks vervangen, en voor beide beams je reflector gebruiken, heb ik bij de goedkopere ook het gevoel dat ze relatief snel kapot gaan. Plus meer kans op strooilicht indien je reflektor en/of buitenkant beschadigd/verweerd is.

Met de projectortjes heb je daar zo goed als geen last van. Goedkoop waren de mijne niet, iets van een 55€ dacht ik. en ze gaan al anderhalf jaar mee.
Nog geen minuut spijt van gehad.

Paste de lens gewoon door het gat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan