LED ombouw H4

Jasper2020

MF'er
6 mei 2019
199
208
Heerhugowaard
Omdat ik fan ben van goed zicht heb ik besloten het gele halogeenpitje te vervangen voor wat moderners. Een LED met een stuk hogere opbrengst. Het probleem was vaak dat een LED in een halogeen reflector een waardeloos lichtbeeld geeft en effectief niet bijzonder veel meer licht op de weg krijg, tot nu.

Er zijn tegenwoordig LED lampen op de markt met lens, waardoor je een werkelijk perfect lichtbeeld krijgt.

In dit voorbeeld gaan we even uit van mijn yamaha fz8.

Het begon met het pakketje ontvangen.
IMG_20191105_202339.jpg
IMG_20191105_202531.jpg

Vervolgens de koplamp los geschroefd en de reguliere h4 verwijderd.
Hierna heb ik de ventilator los gedraaid van de lamp (groot voordeel met monteren!)
IMG_20191105_202853.jpg


Hierdoor heb ik de lamp ook kunnen installeren met gewoon nog de rubberen dop achterop de koplamp, dus helemaal waterproof.

Hierna de kabeltjes aangesloten, ventilatortje wr weer opgeschroefd en even gekeken of alles werkte, jep alles deed het.

Toen de koplamp in de 2 bovenste boutjes weer vastgezet en mn lichtbundel afgesteld zodat die wat naar beneden schijnt. Vaak heb je linksonder je lamp en rechtsboven 2 stelschroeven. Links heb je nodig voor de verticale afstelling. Na een kwartiertje trail and error de juiste afstelling gevonden.

Nu was het tijd om af te werken, het kastje wat bij de lampjes zit(zoals bij xenon ook vaak) netjes vast getiewrapt aan originele kabelboom achter de koplamp helemaal uit het zicht en even goed wezen sturen of die nergens knelt. Alles bleek meteen goed te zitten.

Plaatjes bij de praatjes.
IMG_20191106_124344.jpg
IMG_20191106_124336.jpg
IMG_20191106_132852.jpg


Linkje naar de lampjes die ik besteld heb:


Vragen stel ze gerust!
 
Laatst bewerkt:
En op de bank savond lekker voor de OLED tv ploffen zeker;)

De auto heeft nu al 3 apk's doorstaan met Lumileds, de motor heeft geen APK

Ik rij niet meer zonder led en elke voertuig op mijn naam zal dit binnen een week hebben, en ja dat vind ik heel stoer8-)
 
:Z
Jij hebt duidelijk last van vooroordeel/eigen-mening.
Dat moet je toch ff uitleggen ? vooroordeel waarover ? het heeft iets te maken met vastgelegde wetten en uitvoering ervan die overigens niet door mij zijn gemaakt .
eigen mening is toch ok ? als het maar niet opdringerig is naar anderen toe, en ik ben in de veronderstelling dat ik niets opdring maar op de wegen vaak constateer.
En waarom afsluiten met een gaap icoontje beetje denigrerend vind je niet ?
 
Ben bang dat we straks met velen van die oogverblindende witte pitten rond gaan rijden zoals je al velen zien bij bv Audi`s en nieuwe motoren.
Zeer irritant vooral s`avonds en s`nachts . Wat mankeert er aan de halogeen lamp die ruim voldoende voldoet ?

Volgens mij snap je niet wat een lens doet? De verlichting schijnt naar beneden en geeft 0 strooilicht. Dus hoe gaat dit verblinden dan? Je moet ook niet als bambi in koplampjes kijken he O-)

Waarom modificeren we allemaal massaal ons stalen ros als die standaard ook al goed reed? Omdat het beter kan...

@IJzervreter handen zijn bij alpinestars maat L dus zeg maar maat M :)

Overigens heb ik in mijn lesauto "normale" ledlampen en nooit seinende tegenliggers, mn pa rijd in mn vorige prive auto al 2 jaar door de apk met leds... Omdat het lichtbeeld er gewoon goed uit zag. Nog specifiek gevraagd aan ze of het goed was!

Verblinding heeft meer te maken met afstelling, regelmatig ook figuren die hun halogeen compleet verkeerd hebben staan en dit is net zo vervelend.
Gaat vaak mis dat mensen er leds ingooien en dan gewoon gaan rijden. Ik ben een uur bezig geweest met mn koplamp te stellen en steeds te meten wat mn lichtbundel doet.:+
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij snap je niet wat een lens doet? De verlichting schijnt naar beneden en geeft 0 strooilicht. Dus hoe gaat dit verblinden dan? Je moet ook niet als bambi in koplampjes kijken he O-)

Waarom modificeren we allemaal massaal ons stalen ros als die standaard ook al goed reed? Omdat het beter kan...

@IJzervreter handen zijn bij alpinestars maat L dus zeg maar maat M :)

Overigens heb ik in mijn lesauto "normale" ledlampen en nooit seinende tegenliggers, mn pa rijd in mn vorige prive auto al 2 jaar door de apk met leds... Omdat het lichtbeeld er gewoon goed uit zag. Nog specifiek gevraagd aan ze of het goed was!

Verblinding heeft meer te maken met afstelling, regelmatig ook figuren die hun halogeen compleet verkeerd hebben staan en dit is net zo vervelend.
Gaat vaak mis dat mensen er leds ingooien en dan gewoon gaan rijden. Ik ben een uur bezig geweest met mn koplamp te stellen en steeds te meten wat mn lichtbundel doet.:+
Houdt je dan ook rekening met drempels e.d, want juist daar is led waardeloos imo
 
Led it be.

Ik heb net vorige week ook led-verlichting besteld ( ba-20d) lampjes, 8w en 1200 lumen. Maar dit is uit noodzaak omdat m'n dynamo maar goed 30w gelijkstroom levert, m'n knippers gingen steeds langzamer als ik lang met verlichting aan reed.
Voorheen was de verlichting op wisselspanning aangesloten maar het lampje brandde te vaak door, dus nu led op gelijkspanning.
 
Dat moet je toch ff uitleggen ? vooroordeel waarover ? het heeft iets te maken met vastgelegde wetten en uitvoering ervan die overigens niet door mij zijn gemaakt .
eigen mening is toch ok ? als het maar niet opdringerig is naar anderen toe, en ik ben in de veronderstelling dat ik niets opdring maar op de wegen vaak constateer.
En waarom afsluiten met een gaap icoontje beetje denigrerend vind je niet ?
Dat komt omdat de regels voor motorfietsen omtrent verlichting het plaatsen van led verlichting niet verbied en dus is het toegestaan. Net als xenon trouwens.
 
Volgens mij heeft er verder niemand ervaring met led lampen incl een ingebouwde lens( waardoor reflector er feitelijk voor de sier en groot licht zit)

Zal van de week eens fotos maken in het donker ervan en anders kom gerust het in levende lijve bekijken voordat we met aannames komen dat het verblindend etc is :/
 
Dat is zoeken naar een probleem volgens mij....
Echt?, De weg zit vol met hoogteverschillen, bochten en hobbels. De enige plek waar je geen last van die led dingen heb is op de snelweg met middenbermafscheiding
Maakt niet uit, ieder, echt ieder, ledlamptopic mondt uit is een voor/tegen discussie, laten we ons effe concentreren op TS zijn werkzaamheden en bevindingen...

:r
 
Correctheid ??? Sterker nog het mag niet eens aangezien de koplamp met de bijbehorende halogeen lamp gekeurd is, en jij ongekeurd bewust er een verandering aan gaat brengen die 9 van de 10 de verlichting zal laten verblinden voor andere weggebruikers . Ik zeik of klaag niks af ik constateer alleen maar moet iedereen voor zichzelf weten toch ? Matte koplampen bij auto`s / foutief afgestelde koplampen / beschadigde reflectoren allemaal APK afkeur.

Hier staat niets over motoren genoemd dus wat jij beweerd klopt niet.
 
Maar met drempels zijn sommige halogeen-pitten ook irritant.
Effe resumeren he.. ze monteren LED vanwege de hogere lichtopbrengs, toch? Als het niet zo is kunnen die halogenen blijven zitten. Als je dan dan een (veel) sterkere LED lichtbundel hebt, zou dan het licht van een halogeen niet minder verblinden???
 
Date: 25 November 2016
Title: Is ledverlichting op je motor toegestaan?

De MAG krijgt regelmatig vragen over wet- en regelgeving. Van Ben kregen we de vraag of achteraf ingebouwde ledverlichting als dimlicht is toegestaan. Dat zochten we voor hem uit.

Wet- en regelgeving - In Nederland is regelgeving over voertuigen te vinden in de Regeling voertuigen. Hierin kun je vinden waaraan een voertuig moet voldoen. Met name hoofdstuk vijf bevat gedetailleerde regels over wat wel en (dus) niet toegestaan is. Afdeling vier van hoofdstuk vijf betreft motorfietsen. Als we ons even richten op de regelgeving omtrent het dimlicht, dan staat daar te lezen dat een motorfiets voorzien moet zijn van één dimlicht. Er mag een tweede dimlicht zijn. Er wordt nergens gesproken over welk type verlichting er aanwezig moet of mag zijn. In de regel zien we halogeenlampen, in sommige gevallen xenonlampen en sinds enige tijd zijn er ledlampen beschikbaar als dimverlichting. We kunnen wel terugvinden dat het dimlicht wit of geel van kleur moet zijn en dat het op een juiste (niet verblindende) wijze afgesteld moet zijn.

Is achteraf ingebouwde xenon- of ledverlichting toegestaan in Nederland? Sinds 2012 is de regel geschrapt dat er bij montage van xenonverlichting een koplampreinigingsinstallatie en automatische niveauregeling aanwezig moet zijn. Niets staat het monteren van xenonlampen als dimlicht meer in de weg. Ook ledlampen zijn als dimlicht toegestaan. Wees wel secuur met de afstelling van je dimlicht en let op de kleur die de lamp uitstraalt. Wit of geel is toegestaan, blauwig licht wordt gedoogd. Een (xenon)lamp die bijvoorbeeld donkerblauw/paars licht uitstraalt kan tot problemen leiden.

Is achteraf ingebouwde xenon- of ledverlichting toegestaan in het buitenland? Hier komt de kink in de kabel. Eerder heeft de MAG bericht over motorrijders die in (onder andere) Oostenrijk en Italië in de problemen kwamen met achteraf ingebouwde xenonverlichting. Er worden boetes uitgeschreven en in sommige gevallen zelfs overgegaan tot in beslagname. Wees hierop bedacht als je op reis gaat met je motor die achteraf ingebouwde xenon- of ledverlichting heeft! In veel landen in Europa wordt de regel gehandhaafd dat de lampen moeten zijn gemonteerd waarmee de lampunit door de typegoedkeuring gekomen is. In de meeste gevallen is dit een halogeenlamp. Er worden motoren af-fabriek geleverd met xenon- en ledverlichting (o.a. BMW). Voor deze motoren is er geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan