LED ombouw H4

Jasper2020

MF'er
6 mei 2019
199
208
Heerhugowaard
Omdat ik fan ben van goed zicht heb ik besloten het gele halogeenpitje te vervangen voor wat moderners. Een LED met een stuk hogere opbrengst. Het probleem was vaak dat een LED in een halogeen reflector een waardeloos lichtbeeld geeft en effectief niet bijzonder veel meer licht op de weg krijg, tot nu.

Er zijn tegenwoordig LED lampen op de markt met lens, waardoor je een werkelijk perfect lichtbeeld krijgt.

In dit voorbeeld gaan we even uit van mijn yamaha fz8.

Het begon met het pakketje ontvangen.
IMG_20191105_202339.jpg
IMG_20191105_202531.jpg

Vervolgens de koplamp los geschroefd en de reguliere h4 verwijderd.
Hierna heb ik de ventilator los gedraaid van de lamp (groot voordeel met monteren!)
IMG_20191105_202853.jpg


Hierdoor heb ik de lamp ook kunnen installeren met gewoon nog de rubberen dop achterop de koplamp, dus helemaal waterproof.

Hierna de kabeltjes aangesloten, ventilatortje wr weer opgeschroefd en even gekeken of alles werkte, jep alles deed het.

Toen de koplamp in de 2 bovenste boutjes weer vastgezet en mn lichtbundel afgesteld zodat die wat naar beneden schijnt. Vaak heb je linksonder je lamp en rechtsboven 2 stelschroeven. Links heb je nodig voor de verticale afstelling. Na een kwartiertje trail and error de juiste afstelling gevonden.

Nu was het tijd om af te werken, het kastje wat bij de lampjes zit(zoals bij xenon ook vaak) netjes vast getiewrapt aan originele kabelboom achter de koplamp helemaal uit het zicht en even goed wezen sturen of die nergens knelt. Alles bleek meteen goed te zitten.

Plaatjes bij de praatjes.
IMG_20191106_124344.jpg
IMG_20191106_124336.jpg
IMG_20191106_132852.jpg


Linkje naar de lampjes die ik besteld heb:


Vragen stel ze gerust!
 
Laatst bewerkt:
Enige commentaar wat ik ooit gehad heb was dat lichtbeeld stuiterde maar dat was bij rijden over klinkers echter mijn koplampunit hangt niet in een gimbal dus so be it JONGUH!
 
Zou niet weten waarom dit zo verblindend is als je het goed afstelt
8)7

dat leg ik in twee posts uit..
In de IDEALE situatie verblind led niet, de bundel is echter veel feller en wijkt al af naar boven als je slechts 30 van je 150 pk's gebruikt, en nog 100000den situaties die er voor zorgen dat de situatie niet ideaal is.

Echt?, De weg zit vol met hoogteverschillen, bochten en hobbels. De enige plek waar je geen last van die led dingen heb is op de snelweg met middenbermafscheiding
Maakt niet uit, ieder, echt ieder, ledlamptopic mondt uit is een voor/tegen discussie, laten we ons effe concentreren op TS zijn werkzaamheden en bevindingen...

:r
Effe resumeren he.. ze monteren LED vanwege de hogere lichtopbrengs, toch? Als het niet zo is kunnen die halogenen blijven zitten. Als je dan dan een (veel) sterkere LED lichtbundel hebt, zou dan het licht van een halogeen niet minder verblinden???
 
Dus die led is net zo fel als halogeen? ten eerste is led feller, ten tweede meer gebundeld... Daar neem je dat ding toch voor???

Effe resumeren he.. ze monteren LED vanwege de hogere lichtopbrengs, toch? Als het niet zo is kunnen die halogenen blijven zitten. Als je dan dan een (veel) sterkere LED lichtbundel hebt, zou dan het licht van een halogeen niet minder verblinden???
 
Echt?, De weg zit vol met hoogteverschillen, bochten en hobbels. De enige plek waar je geen last van die led dingen heb is op de snelweg met middenbermafscheiding
Maakt niet uit, ieder, echt ieder, ledlamptopic mondt uit is een voor/tegen discussie, laten we ons effe concentreren op TS zijn werkzaamheden en bevindingen...

:r


Datzelfde probleem heb je met HiD lampen MET automatische hoogteverstelling
Wat denk je dat zo'n koplamp doet alstie bergie af gaat?
Zie het vaak genoeg als ik een helling op moet met tegengesteld verkeer, die hoogteinstelling probeert de lamp weer 'horizontaal' te krijgen
Lees: schijnt dus vol in de smoel van degene die omhoog gaat
 
Datzelfde probleem heb je met HiD lampen MET automatische hoogteverstelling
Wat denk je dat zo'n koplamp doet alstie bergie af gaat?
Zie het vaak genoeg als ik een helling op moet met tegengesteld verkeer, die hoogteinstelling probeert de lamp weer 'horizontaal' te krijgen
Lees: schijnt dus vol in de smoel van degene die omhoog gaat
Inmiddels zou ik haast zeggen: Wèèèlneeee, dat verblindt toch allemaal niet
 
Toevallig kwam er vanavond een Fiat Ducato (?) achter me staan bij het stoplicht met in elk geval halogeenkleur lampen, die hangen dusdanig hoog dat toen hij een halve meter achter me stond ik pijn in de ogen kreeg van de lichtbundel in mijn buitenspiegels (koekblik). Ding was vrij nieuw volgens mij, maar damn, als ik niet binnen 5 seconden groen licht had gekregen, had ik er wellicht koppijn aan over gehouden. Mijn oplossing daarin: Over de kruising de inham van de parallelweg inschieten en hem voor laten. Wil maar zeggen dat mensen niet tegemoet hoeven te komen om iemand te verblinden.
 
Effe resumeren he.. ze monteren LED vanwege de hogere lichtopbrengs, toch? Als het niet zo is kunnen die halogenen blijven zitten. Als je dan dan een (veel) sterkere LED lichtbundel hebt, zou dan het licht van een halogeen niet minder verblinden???

Ja natuurlijk verblind LED meer dan halogeen.
Maar dan nog steeds is een verkeerd afgestelde halogeen ook al rete irritant.

"Grappige" is dat veel mensen juist overstappen op LED, omdat ze te weinig licht denken te hebben, juist omdat de huidige lamp verkeerd afgesteld staat...
 
Een opticien kan ook voor sommige mensen wonderen doen ;)
Ik hoef niet zonodig veel licht op de motor of auto,op onverlichte straten heb je meer dan genoeg aan normaal licht en voor de rest is N.L wel zo goed verlicht , dat je haast geen lamp meer nodig hebt
 
Een opticien kan ook voor sommige mensen wonderen doen ;)
Ik hoef niet zonodig veel licht op de motor of auto,op onverlichte straten heb je meer dan genoeg aan normaal licht en voor de rest is N.L wel zo goed verlicht , dat je haast geen lamp meer nodig hebt

Maak dan eens een tochtje op de motor bij bewolkt weer 's nachts richtig Hoog Soeren en dan richting Radio Kootwijk, uiteraard zonder licht, of stadslicht voor mijn part. :+ O-) Op de snelwegen rond grote steden durf ik ook nog wel zonder licht te rijden, maar op de binnendoorwegen die ik voornamelijk rijd ben ik toch verdomd blij dat we tegenwoordig wat meer licht kunnen maken in het donker.
 
Een opticien kan ook voor sommige mensen wonderen doen ;)
Ik hoef niet zonodig veel licht op de motor of auto,op onverlichte straten heb je meer dan genoeg aan normaal licht en voor de rest is N.L wel zo goed verlicht , dat je haast geen lamp meer nodig hebt

Ik heb een bril EN ledjes Jan wat nu:+
 
Maak dan eens een tochtje op de motor bij bewolkt weer 's nachts richtig Hoog Soeren en dan richting Radio Kootwijk, uiteraard zonder licht, of stadslicht voor mijn part. :+ O-) Op de snelwegen rond grote steden durf ik ook nog wel zonder licht te rijden, maar op de binnendoorwegen die ik voornamelijk rijd ben ik toch verdomd blij dat we tegenwoordig wat meer licht kunnen maken in het donker.
Grappig ik woon op de Veluwe ,ik rijd erg veel buitenaf wegen s avons en s nachts ,ik meer dan voldoende aan halogeen ,ik heb ook xenon en led in t koekblik gehad , halogeen voldoet prima !
 
Grappig ik woon op de Veluwe ,ik rijd erg veel buitenaf wegen s avons en s nachts ,ik meer dan voldoende aan halogeen ,ik heb ook xenon en led in t koekblik gehad , halogeen voldoet prima !

Dat weet ik, let nog wel eens op. Ik ging er ook vanuit dat je die weggetjes wel zou kennen. Heb tien jaar in Apeldoorn gewoond en mocht 's avonds graag toeren in de omgeving en ook wandelen.

De laatste tijd rijd ik drie avonden per week in de buurt van Dalfsen door het bos en heb al een paar oogjes op zien lichten langs de weg met mijn LED-lamen en weet niet of ik dat ook met halogeen zou hebben gezien. Nu kon ik ruim op tijd afremmen voor het hertje dat over wilde steken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan