LED ombouw H4

Jasper2020

MF'er
6 mei 2019
199
208
Heerhugowaard
Omdat ik fan ben van goed zicht heb ik besloten het gele halogeenpitje te vervangen voor wat moderners. Een LED met een stuk hogere opbrengst. Het probleem was vaak dat een LED in een halogeen reflector een waardeloos lichtbeeld geeft en effectief niet bijzonder veel meer licht op de weg krijg, tot nu.

Er zijn tegenwoordig LED lampen op de markt met lens, waardoor je een werkelijk perfect lichtbeeld krijgt.

In dit voorbeeld gaan we even uit van mijn yamaha fz8.

Het begon met het pakketje ontvangen.
IMG_20191105_202339.jpg
IMG_20191105_202531.jpg

Vervolgens de koplamp los geschroefd en de reguliere h4 verwijderd.
Hierna heb ik de ventilator los gedraaid van de lamp (groot voordeel met monteren!)
IMG_20191105_202853.jpg


Hierdoor heb ik de lamp ook kunnen installeren met gewoon nog de rubberen dop achterop de koplamp, dus helemaal waterproof.

Hierna de kabeltjes aangesloten, ventilatortje wr weer opgeschroefd en even gekeken of alles werkte, jep alles deed het.

Toen de koplamp in de 2 bovenste boutjes weer vastgezet en mn lichtbundel afgesteld zodat die wat naar beneden schijnt. Vaak heb je linksonder je lamp en rechtsboven 2 stelschroeven. Links heb je nodig voor de verticale afstelling. Na een kwartiertje trail and error de juiste afstelling gevonden.

Nu was het tijd om af te werken, het kastje wat bij de lampjes zit(zoals bij xenon ook vaak) netjes vast getiewrapt aan originele kabelboom achter de koplamp helemaal uit het zicht en even goed wezen sturen of die nergens knelt. Alles bleek meteen goed te zitten.

Plaatjes bij de praatjes.
IMG_20191106_124344.jpg
IMG_20191106_124336.jpg
IMG_20191106_132852.jpg


Linkje naar de lampjes die ik besteld heb:


Vragen stel ze gerust!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd naar een foto in het donker onderweg, bij voorkeur met een bord in de berm... Het ziet er goed uit, denk ik
 
Meer ampère = meer watt (volt * ampère = watt). Even geen rekening houdend met efficiëntie en de ventilator, minder watt = minder licht. Het wattage zegt niet direct iets over de licht opbrengst, maar zegt wel wat over hoeveel energie er wordt omgezet.

Een lampje van 5 watt zal waarschijnlijk minder opbrengen dan een lampje van 15 watt. Om zelf het verbruik te meten moet je dus ff de stroomsterkte meten. De spanning zal tussen 13 en 13,5 liggen (vanuit gaande dat de accu gezond is)

Geen exacte wetenschap dus, maar wel een interessante parameter om te weten.
 
Laatst bewerkt:
Meer ampère = meer watt (volt * ampère = watt). Even geen rekening houdend met efficiëntie en de ventilator, minder watt = minder licht. Het wattage zegt niet direct iets over de licht opbrengst, maar zegt wel wat over hoeveel energie er wordt omgezet.

Een lampje van 5 watt zal waarschijnlijk minder opbrengen dan een lampje van 15 watt. Om zelf het verbruik te meten moet je dus ff de stroomsterkte meten. De spanning zal tussen 13 en 13,5 liggen (vanuit gaande dat de accu gezond is)

Geen exacte wetenschap dus, maar wel een interessante parameter om te weten.
Meestal is de stroom lager dan wat er opgegeven wordt. Op die manier willen ze de indruk wekken dat het vermogen en daarmee de lichtopbrengst erg hoog is. Bij 14 volt (wat zeer waarschijnlijk is omdat de spanning op de accu zo14,2 a 14,5 volt zal zijn)op de lamp zou de stroom 3,2A zijn maar in de praktijk komt 2,5A meer in de buurt. Dat is alleen maar gunstig zolang hij maar voldoende licht geeft.
Wattage bestaat niet, dat heet vermogen
 
Omdat ik fan ben van goed zicht heb ik besloten het gele halogeenpitje te vervangen voor wat moderners. Een LED met een stuk hogere opbrengst. Het probleem was vaak dat een LED in een halogeen reflector een waardeloos lichtbeeld geeft en effectief niet bijzonder veel meer licht op de weg krijg, tot nu.

Er zijn tegenwoordig LED lampen op de markt met lens, waardoor je een werkelijk perfect lichtbeeld krijgt.

In dit voorbeeld gaan we even uit van mijn yamaha fz8.

Het begon met het pakketje ontvangen.Bekijk bijlage 1441479
He! Ik heb mijn koplamp ook omgebouwd naar H4 LED miniprojectors, ook van Y6, en evenzo via AliExpress besteld. Echter zijn die van mij met grijze behuizing, en zonder ventilatortjes. Maar ze worden ook niet erg warm. Het gaat om deze:

Die van jou blijken (theoretisch) iets meer lumen te hebben.

Nu had ik wel wat meer werk, want mijn motor had origineel H7/H1, en heb die eerst moeten ombouwen naar 2XH4 (USA versie), al kwamen daar wat complicaties bij.

Maar voor wie het intereseert:

Ik heb in de eerste plaats een tweedehandse koplompunit van een USA versie op de kop getikt, om daar de twee halogeen reflectors aan te onttrekken, de rest doe ik met linkjes, anders weer te veel typwerk:

Herstellen van de beschadigde H4 reflektor

De ombouw van de koplampunit

Het "verkeerde" lichtbeeld" B|

Licht effect met te laag afgestelde koplampen om verblinding te voorkomen

Dé oplossing, H4 halogeentjes uit elkaar slijpen :P

De "H4 ringen" gepast, juist gedraaid, en gelijmd

De koplampen hebben nu een correcte flat beam, terug hoger afgesteld, en doen het nu goed :t

Ik ben zeer tevreden van het lichtbeeld bij de dimlichten. De grootlichten doen het ook niet slecht, maar had ik beter verwacht.

Edit: voor diegenen dat dit type projectortjes nog niet kennen;
Voor de lowbeam word het licht dus door het kleine projectortje gestuurd. De originele reflektor wordt daarbij dus niet gebruikt.
Voor de highbeam daarentegen wordt het licht (tweede lichtpunt) wel via de originele reflektor gestuurd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben bang dat we straks met velen van die oogverblindende witte pitten rond gaan rijden zoals je al velen zien bij bv Audi`s en nieuwe motoren.
Zeer irritant vooral s`avonds en s`nachts . Wat mankeert er aan de halogeen lamp die ruim voldoende voldoet ?
 
Ben bang dat we straks met velen van die oogverblindende witte pitten rond gaan rijden zoals je al velen zien bij bv Audi`s en nieuwe motoren.
Zeer irritant vooral s`avonds en s`nachts . Wat mankeert er aan de halogeen lamp die ruim voldoende voldoet ?
Een goede lamp in een goede lens werkt prima en verblind niks meer of minder dan een halogeenlamp.

Ga liever kijken naar matte koplampglazen, beschadigde reflectoren en foutief afgestelde lampen, daar heb je vele malen meer last van.

Die dure bakken met standaard led verblinden ook als de pest en hoe die door de apk komen is mij een raadsel.

Mijn autotje met standaard lenzen en goed afgesteld is uitstekend. De motor met reflectoren kunnen geen standaard led lampen in zonder verblinden
 
Ben bang dat we straks met velen van die oogverblindende witte pitten rond gaan rijden zoals je al velen zien bij bv Audi`s en nieuwe motoren.
Zeer irritant vooral s`avonds en s`nachts . Wat mankeert er aan de halogeen lamp die ruim voldoende voldoet ?

Hij voldoet niet voldoende is wat er mis mee is.
 
Misschien is het belangrijk om te weten dat TS ( @Jasper2020 ) dit topic geopend heeft met de gedachte dat dit mensen interesseert die WÉL begaan zijn met de correctheid wat betreft koplampen, en dat dit topic dus mensen aantrekt die hun koplampen in goede staat houden en begaan zijn met de afstelling ervan.

Daarom lijkt het mij beter, voor wie wil klagen, het betreffende bericht te kopiëren en te quoten in het afzeiktopic, dat is immers speciaal aangemaakt voor ... eu ... allerhande gezeik ...

En dan moeten de mensen die serieuze reacties willen lezen niet eeuwig zitten te scrollen ...
 
Correctheid ??? Sterker nog het mag niet eens aangezien de koplamp met de bijbehorende halogeen lamp gekeurd is, en jij ongekeurd bewust er een verandering aan gaat brengen die 9 van de 10 de verlichting zal laten verblinden voor andere weggebruikers . Ik zeik of klaag niks af ik constateer alleen maar moet iedereen voor zichzelf weten toch ? Matte koplampen bij auto`s / foutief afgestelde koplampen / beschadigde reflectoren allemaal APK afkeur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan