LED puzzel

Knetterbak

MF'er
31 okt 2012
45
7
In de zijkoffers van mijn ST1100 heb ik, om beter op te vallen, universele led rem/achterlichten (12V/2W) ingebouwd.

Universeel LED mini rearlight.jpg


Uiteraard eerst beide leds met een losse accu getest en werken zoals ze moeten werken. Echter, na aansluiten op de ST gaat e.e.a. niet goed.

< Ter info: het originele achterlicht is nog voorzien van de standaard gloeilampen. Dit blijft ook zo.>

Wanneer de leds zijn aangesloten, branden bij licht ingeschakeld de beide leds niet. Het originele achterlicht brand wel gewoon. Bij remmen branden zowel beide leds (rem deel) en het originele remlicht. Als ik de kabels van de led remlichten loskoppel, gaan beide leds (achterlicht) wél branden. Ook het originele achterlicht blijft netjes branden. Bij gewoon licht branden de leds dus niet, maar wel het originele achterlicht.

Gecontroleerd en getest:
  • Bekabeling vanaf leds naar aansluiting bij achterlichtunit: is oké
  • Juiste aftakking achterlicht (kleurcode conform schema): is oké
  • Juiste aftakking remlicht (kleurcode conform schema): is oké
  • Alle verbindingen zijn gesoldeerd en gecontroleerd
  • Accu is goed
  • Origineel rem/achterlicht werkt naar behoren
Het lijkt er op dat wanneer de rem wordt gebruikt het led achterlicht geen stroom krijgt… Waar moet het ik het probleem zoeken?
 
Laatst bewerkt:
@Rob RD ik zei het toch ;) En ik vind dat jullie ECHT goed bezig zijn ik ben alleen blij dat ik het niet hoefde te begrijpen, ik was namelijk ook al afgehaakt, en als ik hulp vraag weet ik heus wel dat ik die krijg als ik het lief vraag:W
 
Er was idd iemand die ook een achterlicht wilde plaatsen op zijn motor, maar ineens zaten er ook knipperlichten in.. een maandje geleden ofzo...

Maar mijn ervaring met complete gecombineerde ledlampen is toch plug and light, ik heb op mijn wing achter 6 extra lampen (3 verschillende types) en ik hoefde er geen extra componenten er tussen zetten (behalve de lampen met 2 draden die ik constant aan heb tenzij ik de knipper aan doe).
Het is goed meten of de draden wel overheen komen met het schema en dan parallel over de lampen zetten (draadje open maken en snoertje van de led lamp er om heen solderen, af-tapen en klaar).
Ik denk dat TS maar eens bij iemand langs moet gaan met een multimeter en draden opzoeken met spanning.
 
Ik denk dat RobRD gelijk heeft. Als alles aangesloten is zoals in de instructie staat en je remt niet dan staat er dus geen 12 Volt op het originele 21W remlicht. Dit 21W remlicht staat parallel aan de led achterlampen. Het 21W remlicht heeft een veel lagere weerstand dan de led achterlampen waardoor de led achterlampen niet branden.
Je moet dus voorkomen dat er stroom vanuit de led unit naar het 21W remlicht kan lopen. Vandaar de diode.

Het 21W remlicht brand niet per ongeluk mee omdat zijn weerstand (rendement) zoveel lager is dan de led achterlichten.

Als je er aan twijfelt zou je een testje kunnen doen door de originele duplo 21W/5W gloeilampen uit de motor te halen. Ik denk dat je led achterlichten het dan wel goed doen.
 
Heb ik nu (weer) iets verkeerd begrepen.... ik dacht dat bij het remmen alles brand op de nieuwe ledlamp en dat als er alleen licht moest branden er niks brand op de nieuwe ledlamp... En nu lees ik dat de originele remlicht brand terwijl dat niet moet???
Het wordt tijd voor een biertje voor mij denk ik |(
 
Heb ik nu (weer) iets verkeerd begrepen.... ik dacht dat bij het remmen alles brand op de nieuwe ledlamp en dat als er alleen licht moest branden er niks brand op de nieuwe ledlamp... En nu lees ik dat de originele remlicht brand terwijl dat niet moet???
Het wordt tijd voor een biertje voor mij denk ik |(
Of een leesbril.
 
Zojuist beide duplo lampen verwijderd en tot mijn verbazing werkt het nu wel!
Bij licht aan, zonder te remmen, staat er 5,9V op het contactpunt van het remdeel. Daar gaat het volgens mij door mis...?

De duplo’s wil ik echter niet vervangen voor leds, aangezien ik nog geen goede vervangende leds heb gevonden.
Hoe nu verder om de leds toch werkend te krijgen in combinatie met de duplo’s?
 
Zojuist beide duplo lampen verwijderd en tot mijn verbazing werkt het nu wel!
Bij licht aan, zonder te remmen, staat er 5,9V op het contactpunt van het remdeel. Daar gaat het volgens mij door mis...?

De duplo’s wil ik echter niet vervangen voor leds, aangezien ik nog geen goede vervangende leds heb gevonden.
Hoe nu verder om de leds toch werkend te krijgen in combinatie met de duplo’s?
Je hebt het gevonden!
Een diode zoals in het plaatje van RobRD lost het op.
 
Je hebt een draad vanaf je bestaande remlicht naar je nieuwe lichtje gemaakt, hij moet in die draad. Die 1n5401 is een beetje overkill, ik kan je een geschikte sturen
 
Bij licht aan, zonder te remmen, staat er 5,9V op het contactpunt van het remdeel. Daar gaat het volgens mij door mis...?

Nee, dat is een toevallige waarde van de deelspanning die tussen de voorschakel-leds in de lamp zit, kan je compleet negeren

Hoe nu verder om de leds toch werkend te krijgen in combinatie met de duplo’s?

Heb je daar al niet 8 keer antwoord op gehad? we lullen toch geen spahaans?
:+

Nou we zijn er bijna
 
Terug
Bovenaan Onderaan