LED r.a.w. monteren, maar het knippert nog steeds snel!

Greppel

MF veteraan
8 okt 2009
1.855
0
Nes (Friesland)
Ik heb net me nieuwe LED knipperlichten monteert met weerstandjes(8 ohm) bij elk knipperlicht, maar nu knipperen ze helemaal niet meer. Ze gaan branden en het knipperrelais begint te brommen. Maar zodra ik me orginele knipperlicht er op aansluit gaat ie wel weer gewoon knipperen. B| Wie helpt mij?!
 
:^ maar dan de weerstandjes parallel aan de raw's ;)

De bedoeling is namelijk dat de weerstanden extra stroom trekken om zo je knipperlichtautomaat tevreden te houden (zie zoekfunctie).
 
Laatst bewerkt:
Er moet over minstens 1 linkerpinker en over minstens 1 rechterpinker elk een weerstand worden bijgezet, net eender aangesloten alsof ze zelf ook pinkers zijn dat heet dus PARALLEL.

Daarmee wordt je stroomverbruik terug opgefokt naar ongeveer "oud" zoals met de gloeipinkers.

Houd er rekening mee dat bij langdurig knipperen die weerstanden aardig heet kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met het woord linker en rechterpinker?

Ik heb de oude knipperlichten eraf gehaald, de LED knipperlichten monteerd, heb ze gewoon aangesloten zoals de orginele knipperlichten maar dan bij alle 4 een weerstandje er tussen geplaats.
 
is het niet simpeler en makkelijk om een andere knipperrelais te kopen? Zoja, wat voor relais moet ik dan zoeken?
Jawel, maar dan heb je bij veel motorfietsen dat het verklikkerlampje in het dashboard de boel saboteert en het is lastig en inzicht-vereisend priegelwerk-met-foutenkans om dat te veranderen. Die weerstanden lossen meestal meer dan 1 ding dus op, alleen krijg je dan geen stroombesparing en wel warmte.
 
Wat bedoel je met het woord linker en rechterpinker?

Ik heb de oude knipperlichten eraf gehaald, de LED knipperlichten monteerd, heb ze gewoon aangesloten zoals de orginele knipperlichten maar dan bij alle 4 een weerstandje er tussen geplaats.
Ertussen klinkt voor mij als SERIE, indien zo dan fout.

"Pinker" is de scheldnaam voor een knipperlicht, om niet zo veel letters te hoeven tikken.

Ik weet wel serie en parallel is...............
??? Eerlijk?

En deze draad al bekeken:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/256950/Weerstand-van-knipperlicht-1.html
???
 
Laatst bewerkt:
Een weerstand heeft maar 2 aansluitingen. Die dingen hebben er vier, dus dat zijn twee weerstanden. Je hebt nu per knipperlicht 2 weerstanden in serie met de led gezet. Niet goed dus.

Daarnaast ziet dit er erg geknutseld uit ... en niet erg smelt-vast. Die andere weerstanden hebben niet voor niets een metalen behuizing... dat spul kan knap heet worden (ik zal je de formules besparen).

Je moet even meten hoeveel weerstand er zit tussen een zwarte en een gele draad (denk ik), en afhankelijk daarvan draden samenvoegen of niet.... maar ik denk dat je het beter kunt laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Een weerstand heeft maar 2 aansluitingen. Die dingen hebben er vier, dus dat zijn twee weerstanden. Je hebt nu per knipperlicht 2 weerstanden in serie met de led gezet. Niet goed dus.
Nee, het zijn doorvoerdraden met per kleur 1 mannetjes-stekkertje en 1 vrouwtje. Trouwens, 2 weerstanden voor/achter hoeft helemaal niet want is dezelfde lijn dus het kan met 1, van voldoende lage waarde.

En NIET "SERIE" maar gewoon paardelul schakelen.
Daarnaast ziet dit er erg geknutseld uit ... en niet erg smelt-vast. Die andere weerstanden hebben niet voor niets een metalen behuizing... dat spul kan knap heet worden (ik zal je de formules besparen).
Ja, bij lang knipperen kan de temperatuur flink oplopen.
Je moet even meten hoeveel weerstand er zit tussen een zwarte en een gele draad (denk ik), en afhankelijk daarvan draden samenvoegen of niet.... maar ik denk dat je het beter kunt laten doen.
Ik denk dat de waarde wel op de weerstand staat aangegeven of anders in de gebruiksaanwijzing.

Indien de oude pinkers 21 Watt per stuk waren (42W / 3,5A samen per rail) is ideaal totaal 2 weerstanden van 4 Ohm elk of 4 stuks van 8 Ohm.

Indien de oude pinkers 10W per stuk waren dan 2x 8 Ohm of 4x 16 Ohm ideaal.

Waarde-afwijkingen tot 20% zijn verwaarloosbaar.

Maar zelfs als je 2x 8 Ohm hebt op een installatie die eerst 4x 21W lampen had dan zal de vertraging meestal nog redelijk meevallen.

Knipperen die LEDs nu véél te langzaam dan denk ik dat de draadjes van die weerstanden NIET goed zijn aangesloten.
Je moet even meten hoeveel weerstand er zit tussen een zwarte en een gele draad .....
Ja, meten is weten; extra: NUL Ohm tussen geel en geel (en tussen zwart en zwart) zou bewijzen dat het maar 1 weerstand is.

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/256950/Weerstand-van-knipperlicht-1.html
........................

- die weerstanden moeten PARALLEL aan de LED-lampen komen, om het oude knipperrelais te kunnen gebruiken; ze voeren het stroomverbruik op tot de waarde van de vroegere gloeilampen. Eén over een linkerpinker en de andere over een rechterpinker.
- kijk goed naar de stekkertjes. Rood geel blijft samen 1 leiding en zwart de andere. De stekkertjes zijn echter elk 1 mannetje en 1 vrouwtje
- trek de draadjes van een pinker los en zet 1 weerstand met de juiste kleuren als verlengsnoertjes ertussen; daarna hetzelfde met een pinker aan de andere kant (rechts, links).
- .....................
207-020.JPG


NB: totaal 4 weerstanden ipv 2 (met de juiste omgerekende waarden) brengt een betrekkelijk voordeeltje: spreiding van de warmte.
 
Laatst bewerkt:
Die weerstandjes zijn 8 Ohm.

Voor alle duidelijkheid, zo heb ik het aangesloten:

Rode (plus) draad --- Gele draden --------- Rode (plus) draad
LED knipperlicht | | 1 weerstand (8 Ohm) | | Aansluiting motor |
Zwarte (min) draad --- Zwarte draden ----- Zwarte (min) draad



edit: Dit staat voor 1 knipperlicht, en zo heb ik het bij alle 4 aangesloten. Dus bij alle 4 zo'n weerstandje.
 
Laatst bewerkt:
Die weerstandjes zijn 8 Ohm.

Voor alle duidelijkheid, zo heb ik het aangesloten:

Rode (plus) draad --- Gele draden --------- Rode (plus) draad
LED knipperlicht | | 1 weerstand (8 Ohm) | | Aansluiting motor |
Zwarte (min) draad --- Zwarte draden ----- Zwarte (min) draad



edit: Dit staat voor 1 knipperlicht, en zo heb ik het bij alle 4 aangesloten. Dus bij alle 4 zo'n weerstandje.
Het lijkt alsof je het goed hebt zitten .... maar woorden zijn maar woorden; je woont voor mij echt te ver weg om met mijn bromkar langs te komen, is bovendien niet amfibi. Kun je er ter plekke niet iemand bij slepen die ervaring heeft met electriciteit?

Edit: dit begrijp ik niet
LED knipperlicht | | 1 weerstand (8 Ohm) | | Aansluiting motor |

Nog: zijn de knipperplussen naar de pinkers echt rood? Of heb je extra draden bijgelegd?
 
Laatst bewerkt:
ik ben erg slecht in electra, maar ik heb bij mijn cbr954rr voor kleinere knippers ( zelfde watt's)

en toen later achter een achterlicht met geintegreerde knipperlichten gekocht.

na deze aanpassing knipperen de lichten te snel.

begrijp ik dan dat ik 2 x een 4ohm weerstand moet aanschaffen? en deze ertussen moet plaatsen?
 
Die weerstandjes zijn 8 Ohm.

Voor alle duidelijkheid, zo heb ik het aangesloten:

Rode (plus) draad --- Gele draden --------- Rode (plus) draad
LED knipperlicht | | 1 weerstand (8 Ohm) | | Aansluiting motor |
Zwarte (min) draad --- Zwarte draden ----- Zwarte (min) draad



edit: Dit staat voor 1 knipperlicht, en zo heb ik het bij alle 4 aangesloten. Dus bij alle 4 zo'n weerstandje.

Zo had ik ze ook aangesloten, maar bij deden ze het dan wel. Ik had dan wel die iets duurdere weerstanden.
 
Van die dingen zijn de draden dus zeg maar, de kleur draden die er boven en onder staan horen bij die "groep". Maar jij denk dus dat dit goed moet zitten? Maar ik heb alleen rechts achter nog geen weerstandje ertussen, dit omdat links niet werkte en ik toen ben opgehouden om op MF te kijken wie er verstand van heeft, maar links en rechts zijn toch onafhankelijk van elkaar? Dus het kan er niet mee te maken hebben dat ik rechts achter nog geen weerstandje in heb zitten.
 
ik ben erg slecht in electra, maar ik heb bij mijn cbr954rr voor kleinere knippers ( zelfde watt's)

en toen later achter een achterlicht met geintegreerde knipperlichten gekocht.

na deze aanpassing knipperen de lichten te snel.

begrijp ik dan dat ik 2 x een 4ohm weerstand moet aanschaffen? en deze ertussen moet plaatsen?
Als je vóórop de oude dikke lampen hebt gehouden dan denk ik dat je 8 Ohm weerstanden nodig hebt; je moet tellen per elke LED waar vroeger een gloeilamp voor stond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan