Led`s als knipperlichten, kloppt mijn berekening?

RempageR1

Die hard MF'er
22 sep 2003
819
87
Zuid-Holland
Ik wil dus mijn voor en achter knippers integreren in mijn voor en achterlicht van mijn R1 2000. Of dit er uit ziet is nu niet aan de orde: Ik heb een berekening gemaakt en wil deze graag even laten narekenen voor ik een fout maak.

Ten eerste, alle vier knipperlichten worden vervangen door 5 led`s van dezelfde specs: 5V, 20mA
De led`s staan parallel dus:
5x0,02A=0,1A

De 7V die overblijft moet dus 0,1A verwerken:
R=U/I=7/0,1=70 Ohm, P=0,7 Watt.

Dat zijn de led`s, dan moet ik nog het wattage goed houden, zodat de knippers het goede tempo knipperen:
Led`s verbruiken op 5V*0,1A = 0.5W + de in serie staande weerstand:7V*0,1A=0,7W Totaal: 1,2W

De lampjes zijn allemaal 21W dus, moet ik of 4x 20Watt, 12 Ohm weerstanden of 2x40Watt 12 Ohm weerstanden kopen.

Klopt dit een beetje? Bedankt voor het narekenen :)
 
Dan kan ik meegaan in je berekeningen. Alleen zou ik uit gaan van 14V boordspanning ipv 12V.

Nog beter zou zijn dat je een kant en klare 5V spanningsregelaar gebruikt. Dan weet je zeker dat je (ongetwijfeld dure) LED's nooit meer dan 5V op hun donder krijgen.
Twee of vier parallelweerstanden (om de belasting na te bootsen) is een keuze van jezelf. Kan beide. Ligt er maar aan hoe makkelijk je ze kwijt kunt.

Er is laatst ook nog iemand geweest die een fantastisch mooie How-to in elkaar heeft gedraaid. Check daar maar eens.

Succes.
 
Je bent je moeilijker aan het maken dan dat het is.
De stroom door de led moet 0,02 amp zijn P=UxI
12volt x 0.02=0.24 watt per led (de stroom die door de led loopt is gelijk aan de stroom door de weerstand, het vermogen van de weerstand tel je dus in een keer mee)
0,24 watt per led keer 5 is 1,2 watt

Om aan de juiste belasting te komen kun je vermogenweerstanden gebruiken.
Met de standaard raw. had je (per kant) 2 x 21 watt=42 watt
Nu heb je nog 2 x 1,2 watt=2,4 watt. Je komt dus 39,6 watt te kort.
P=U kwadraad/r dus 144/39,6= 3,63ohm. beter is het om dit te doen met 2 weerstanden van 7,27 ohm maar omdat die niet bestaan zou ik 6,8 ohm nemen
 
Ik vrees dat die LEDs onvoldoende licht (rondom!) opleveren; een gericht lichtstraaltje lijkt al gauw heel sterk maar schuin van enige afstand zie je het niet best.

Met LEDs in de juiste kleur en blank glas eromheen houd je een iets betere lichtsterkte over.

Plastic namaak-glas laat maar ongeveer half zoveel licht door als echt glas.

Verder vertrouw ik het niet om meerdere LEDs parallel samen van 1 serie-weerstand te voorzien, ik zou ze altijd elk een eigen serie-weerstandje geven, zodat de LEDs elkaar niet kunnen beïnvloeden, bijvoorbeeld als er 1 opgeblazen of eerder versleten zou raken.

Het wattage waarvoor een weerstand is gefabriceerd is alleen maar een maximum-waarde (die de weerstand moet kunnen overleven) dus ik zou een iets zwaarder typetje pakken dat niet kapot hoeft te gaan als er onverwacht tot een Volt of 20 "volle mep" door omstandigheden overheen zou komen te staan. Draadgewonden 5-Wattertjes zijn tamelijk duur maar wel moeilijk kapot te krijgen.

Nog: die dikke parallel-weerstanden zijn echte KACHELTJES, ik zou dat niet willen. Er bestaan ook clignoteurs zonder bimetaal, met relais en elco('s), waarvan het knipper-tempo niet wordt beïnvloed door het stroomverbruik van de lampjes. Hier was al ooit minstens 1 thread over.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook mogelijk om meerdere leds in serie te zetten.
Over een normale led valt tussen de 1.5 en 2 volt
Weet je zeker dat die van jou 5 volt over valt?
Stel dat het 2 volt is en je gaat uit van 14 volt, dan valt er 12 volt over de weerstand. U=Ixr 12volt/0.02=600 ohm . Beter is het om iedere led zijn eigen weerstand te geven (i.v.m. verschillende drempelspanningen van de leds onderling)
Het vermogen van de weerstanden is P=uxI 12volt x 0.02amp= 0.24 watt. 1/4 watt is erg krap, ik zou 1/2 watt nemen.
 
Ik weet niet hoeveel led's je wilt toepassen , maar waarom parallel?
Je kan ze uitstekend in serie schakelen. Enneuh MEET nou effe !bereken een thoeretische waarde hang die erin en meet dan of de stroom klopt ! In de praktijk blijkt de theoretische waarde ver van de praktische te liggen!!

Willem is duidelijk niet op de hoogte van de laatste led-technologie: er bestaan nu leds die het lichtopbrengst van een gloeilampje overtreffen Willem ! Nooit die nieuwe stoplichten opgemerkt? met die mooie rondjes? die zo duidelijk zijn?
Dat zijn nou de ledjes....

Een ander verhaal is ook dat als je je knipper-relais even open maakt en de shunt-weerstand vervangt door een weerstand van ongeveer 470 ohm ( even testen) je de parallelweerstand ( die "kacheltjes") gewoon ook achterwege kan laten.
Deze weerstand ( die Draad-achtige ) meet of er stroom loopt door de lampjes. Te weinig stroom levert dus het versnelde knipper-effect op. Verhoog je deze weerstand dan meet het relais een verkeerde waarde en knippert niet meer te snel als je led's toepast.
Zo simpel is het....
 
Of je doet heeeeeeel simpel, en je blijft ook gewoon lampjes gebruiken ipv weerstanden.
Lampje verstop je ergens, no problemo.
Iig geen gloeiend hete weerstanden die ergens tegen je bedrading aan liggen te smelten iig.

En ja, ik ben met jullie allen eens dat dit minder indruk maakt dan jullie berekeningen ;)
 
Gizzmo: Lampen geven meer dan 90% van de warmte af die een gewone weerstand ook oplevert, want richtwaarde licht-opbrengst is grofweg iets van 5%. Sluit ze dus niet "te klein" op.

v.d.V: als ik me goed herinner zag ik vroeger altijd specificaties over LEDs met ruim 3 Volt werkspanning (60-70-er jaren). Ik weet niet of ik ooit aan die dingen toen heb gemeten, vermoed eigenlijk dat ze in sper-richting worden bedreven, zoals een zener-diode?

Dirruk: ik weet dat het rendement van LEDs erg hoog ligt, maar weet jij toevallig HOE hoog? Gloeilampen (220V) hebben slechts 5% rendement, de rest is warmte. Laagspannings-lampen (12V) wel iets beter.
Ledjes worden ook warm, zelf gevoeld dus 100% is het rendement sowieso niet.
Ik kom er nog even niet uit dus met het inschatten van de lichtsterkte-verhoudingen maar kan mij moeilijk voorstellen dat je met 0,1 Amp aan LEDs (aan 5 Volt) net zo veel licht zou krijgen als met zowat 2 Amp gloeilamp 12 V.
 
Laatst bewerkt:
Of je doet heeeeeeel simpel, en je blijft ook gewoon lampjes gebruiken ipv weerstanden.
Lampje verstop je ergens, no problemo.
Iig geen gloeiend hete weerstanden die ergens tegen je bedrading aan liggen te smelten iig.

En ja, ik ben met jullie allen eens dat dit minder indruk maakt dan jullie berekeningen ;)
Het lampje van 20 watt wordt net zo heet
als de weerstand van 20 watt
 
Dit is niet helemaal waar, aangezien ongeveer 70% van het elektrisch vermogen omgezet wordt in warmte bij een gloeilamp en 30% in licht, en 100% in warmte bij een weerstand, zal de gloeilamp niet zo warm worden.

koop gewoon weerstanden, zijn gemakkelijk te krijgen bij de elektronicaboer.
dit is niet helemaal waar. bij een gloeilamp wordt ongeveer 5% omgezet in licht en de overige 95% in warmte.
 
Maar een knipperlicht gaat toch aan en uit als het goed is en hoe lang heb je dat lampje dan eigenlijk aan, zo verschrikkelijk heet zal dat toch niet worden :?

Als die weerstand nou constand belast zou worden ok, maar dit is max. 1.5 min (waarvan i de helft nog uitstaat ook :P )
 
Bouw een elektronisch knipperlicht geen gezeik van wattages.
Schema`s zat op internet,desnoods koop je bv een velleman kitje.
Voordeel is de schakelaar wordt totaal niet meer belast met hoge stromen dat neemt de transistor voor z`n rekening.
 
Als je met voorschakelweerstanden gaat werken, is het het meest verstandig om elke led te voorzien van een aparte weerstand (tenzij je natuurlijk alles op een print gaat zetten, maar dan kun je beter een compleet ontwerp maken ). deze weerstand soldeer je in plaats van een pootje aan de led, zodat hij geen ruimte inneemt. als je nl 1 weerstand voor meerdere leds gaat nemen, krijg je kleur- en helderheidsverschillen bij verschillende spanningen.


als je een electronisch ontwerp gaat maken, kan ik je een ordinaire stroombron aanbevelen. zon ontwerp is heel simpel, en kan heel klein worden uitgevoerd.
 
Koop geen normale weerstanden, maar heatsinks.
Deze zijn een stuk groter, maar deze kunnen de warmte ook aan. Die verdelen veel beter de warmte. Ze worden een beetje lauw, maar je kan zo gewoon nog beetpakken.

Ik ben hier samen met de topicstarter van onderstaande mee beziggeweest. Alles werkt, dus het zal dan vast goed zitten.

Hier zijn uitleg;
How-to: Zelf Led-knipperlichten monteren!!!!

Heb je nog meer vragen, wat ik me niet voor kan stellen, kan dat hier maar ook in zijn topic. Dan leest hij em ook zeker.
;)
 
Ten eerste bedankt voor alle berekeningen en voorbeelden. Ook bedankt voor de email!

Ik heb uiteindelijk alleen voor de achterkant tot nu toe led`s en weerstanden besteld. Eerst even kijken hoe dat bevalt. De led`s ga ik nu aansturen met een 2v spannings regelaar (ja de led`s waren toch 2 volt, verkeerde kolom in de datasheet) |(

Net heb ik het zadel van mijn motor afgehaald, en even gekeken naar de knippergenerator. Deze is ingegoten maar met een beetje werk kan ik hem denk ik wel open maken en er in kijken of ik iets kan veranderen, zodat ik zonder die kacheltjes kan.

Nou zat er dus nog een diode tussen de knipperlichtschakelaar en de rest van de bedrading, zie foto. Waar is dit voor? Het zit er origineel niet op en zonder doet ie het zelfde. Is dit voor het alarm ofzo?

Bijlage: diode.JPG
 
Ten eerste bedankt voor alle berekeningen en voorbeelden. Ook bedankt voor de email!

Ik heb uiteindelijk alleen voor de achterkant tot nu toe led`s en weerstanden besteld. Eerst even kijken hoe dat bevalt. De led`s ga ik nu aansturen met een 2v spannings regelaar (ja de led`s waren toch 2 volt, verkeerde kolom in de datasheet) |(

Net heb ik het zadel van mijn motor afgehaald, en even gekeken naar de knippergenerator. Deze is ingegoten maar met een beetje werk kan ik hem denk ik wel open maken en er in kijken of ik iets kan veranderen, zodat ik zonder die kacheltjes kan.

Nou zat er dus nog een diode tussen de knipperlichtschakelaar en de rest van de bedrading, zie foto. Waar is dit voor? Het zit er origineel niet op en zonder doet ie het zelfde. Is dit voor het alarm ofzo?
Je kan leds niet aansturen met 2 volt.
Leds stuur je aan d.m.v. een stroombron.
Niet alle leds zijn exact 2 volt. De een zal bijna niet oplichten terwijl de ander doorbrand. neem dan b.v. een 9 volt spaningsregelaar en zet 3 leds in serie samen met 1 shuntweerstand.
Ze branden op die manier altijd even hard en je hebt minder weerstanden nodig.
 
Ik heb de led`s binnen, die spanningsregelaars werkte idd niet, heb nu voor de test er 5 in serie gezet met 1 weerstand, dit moeten nog 5 weerstanden worden:

achterlicht.JPG
 
Ik heb de led`s binnen, die spanningsregelaars werkte idd niet, heb nu voor de test er 5 in serie gezet met 1 weerstand, dit moeten nog 5 weerstanden worden:

(Afbeelding)
Waarom moeten dat 5 weerstanden worden?
als je 5 leds in serie zet heb je maar 1 weerstand nodig.
5x2 volt dan heb je dus nog 4 volt over voor de weerstand
U=Ixr 4/o,o2=2oo ohm dat wordt 220 ohm omdat 200 niet leverbaar is.
1/4 watt is dan meer dan voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan