LED strip aansluiten

STVT1100

Rookie
10 feb 2016
4
0
Alkmaar
Beste allemaal,

Voor mijn bobber project heb ik een LED strip gekocht.
Nu is het zo dat mijn kennis betreffende electra niet zo goed is.

HELP !!!

Kan iemand mij in simpele woorde uitleggen hoe ik dit het beste kan aansluiten

BVD :]
full
 
:^

Ik heb ook geen enkel idee wat er nog zinnig extra uitgelegd kan worden via internet :)

Als je er zo niet uitkomt, dan denk ik dat je beter wat persoonlijke hulp bij het klussen kunt vragen. Aan de motor dus.

Of je hebt wellicht nog een andere specifieke vraag.
 
Wit = plus draad achterlicht.
Zwart = -massa (of frame of - pool accu)
Geel = plus draad voor je rechter knipperlicht.
Rood = plus draad voor je remlicht.
Groen = plusdraad voor je rechter knipperlicht.

Maar vraag maar hulp.
 
Wit = plus draad achterlicht.
Zwart = -massa (of frame of - pool accu)
Geel = plus draad voor je rechter knipperlicht.
Rood = plus draad voor je remlicht.
Groen = plusdraad voor je rechter knipperlicht.

Maar vraag maar hulp.
Linker
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon aansluiten aan de draadjes die van je vorige knippertjes en achterlicht.
zorg dat je om elk draadje een stukje krimpkous doet en soldeer de draadjes netjes vast.
Dan de krimpkous eroverheen schuiven en deze verwarmen met bijvoorbeeld een aansteker.
Dan zorg je dat je verbinding wordt afgesloten voor water en vuil
 
De draadjes die op de LED strip zitten zijn veel dunner dan degene die op mijn motor zitten. Wat ik al zei, dit is mijn eerste keer, dus beter vragen aan experts dacht ik.

Gewoon aansluiten aan de draadjes die van je vorige knippertjes en achterlicht.
zorg dat je om elk draadje een stukje krimpkous doet en soldeer de draadjes netjes vast.
Dan de krimpkous eroverheen schuiven en deze verwarmen met bijvoorbeeld een aansteker.
Dan zorg je dat je verbinding wordt afgesloten voor water en vuil
 
Laatst bewerkt:
De draadjes die op de LED strip zitten zijn veel dunner dan degene die op mijn motor zitten. Wat ik al zei, dit is mijn eerste keer, dus beter vragen aan experts dacht ik.
Dat betekent dat je nog voorzichtiger moet zijn met de dunnere draadjes :)

Verder gewoon met de goede stekkertjes aansluiten.,
Als die er niet op zitten, moet je die goede stekkertjes er zelf even op zetten.
 
Een tekort aan bashers hebben we gelukkig niet.

Iedereen moet ergens een keer beginnen, en als je wat onzeker bent dan kom je naar een geweldig forum voor wat antwoorden en krijg je dergelijke reacties... onnodig en zonder na te denken over hoe iemand anders in elkaar kan zitten.

Of zijn jullie allemaal geboren als expert en konden jullie alles al?

Er zijn weliswaar 2 zinnige reacties geweest.
Ik doe ook een aanname, dat je weinig weet maar niet niks.
Als het onduidelijk is dan hoor ik het wel.


Je kan de dunne led draden gewoon aan de dikkere standaard bedrading solderen. Zoals gezegd eerst een krimpkous om de bestaande draad leggen, twee draden strippen (motor en led) en die in elkaar draaien, dan solderen en krimpkous vastzetten.

Als alles al los ligt en je niet weet welke draad van je motor wat is, zul je de documentatie er bij moeten zoeken (workshop manual). Anders is het een kwestie van 1 voor 1 losmaken en per item aansluiten. Dus eerst knipperlicht los, met een multimeter controleren wat de plus draad is (knipperlicht inschakelen, multimeter op 20v gelijkspanning) en de 2 draden van het knipperlicht meten. Wanneer je bijv. -12v in het display ziet dan heb je de twee probes (rood/zwart) verkeerd om, als je hem omwisselt zie je 12 zonder - in het display staan. De draad waar je de rode probe tegen aan houd is dan je plusdraad knipperlicht.

Aan de hand van die kennis ga je alles af tot het aangesloten is.

Solderen kan je wel?
 
Wat voor soldeerbout en tin heb je? Heb je krimpkous? Heb je vaker gesoldeerd?

Probeer eerst een van de dunne draadjes op een draadje te solderen dat je weggooit (niet van je motor dus), puur om te oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan