Leeftijd regels motor

Kawasanico

Rookie
24 mrt 2017
5
0
Hallo iedereen,
Ik ben nu 17 en wil volgend jaar een motor kopen. Nou moet je volgens de wet een kopen tot max 125cc, ik zou graag een snellere willen zou dit kunnen stiekem en kan de overheid/politie hier makkelijk achterkomen?
Ik hoop op een antwoord :)
 
zucht...

Dat kan zeker heel stiekem... waarschijnlijk komt daar nooit iemand achter..
Tot het moment dat je in een ongeluk terecht komt... dan zit je tot je dood (en de nabestaande daarna) in de schulden om de slachtoffers te betalen... wees verstandig en doe normaal.
 
Dat is ook precies waarom je maar tot 125cc mag, want (begrijpelijk) wil je lekker snel kunnen scheuren en dat heeft overheid niet voor niets geen goed idee gevonden.

De politie zal er niet heel snel achter komen, als je bijvoorbeeld aan je A1 motor sleutelt en hem sneller maakt. (er is geen rollerbank controle, dus men moet iets meer onderzoek doen)
Waar je echter wel rekening mee zal moeten houden is het feit dat als jij een ongeluk veroorzaakt (of dat jij er geen schuld aan hebt) en de verzekering komt erachter dat jij aan je motor geknoeid hebt, men niet uit keert.

Kortom het kan wel, is het verstandig? Nee.

Als je echt wil scheuren, ga naar het circuit.

(Tijdens het typen van dit bericht zag ik dat er al meer mensen geprobeerd hebben op jouw puberbrein in te praten en van verstandig advies te voorzien, hopelijk valt het kwartje)
 
Het beste kun je een Busa kopen, het liefste een rode want die zijn het snelste. Misschien daarna nog tunen dmv een blér pijp, liefst ook zonder DB-killer etc.
Je moet dan alleen wel een Roof Boxer helm dragen om 'onzichtbaar' voor de politie te zijn.
roof-boxer-v8-full-black-motorhelm.jpg
 
Daarom is het dus een geweldig slecht idee om in de toekomst jarigen op een cc te laten rijden onder het mom van "dan drijven ze die niet meer op."

... Ziehier het bewijs dat ze dat nu net WEL gaan doen, en nog gekker gaan rijden ...

Edit: @ TS, vooral zulke vragen posten op openbare sociale netwerken, zoals hier op MF. De overheid leest hier absoluut nooit mee ;)



:+ :') :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je mijn zoon was zou ik je adviseren om uit te zoeken welke A1 motor het beste onopvallend op te voeren is. Zorg dat het kenteken en cilinderinhoud en uitlaat geluid klopt met je rijbewijs en knallen. Tip, een 125cc 2tact crosser heeft bijna 40 pk.

Natuurlijk zal ik dit nooit op een openbaar forum zetten :X
 
Hallo iedereen,
Ik ben nu 17 en wil volgend jaar een motor kopen. Nou moet je volgens de wet een kopen tot max 125cc, ik zou graag een snellere willen zou dit kunnen stiekem en kan de overheid/politie hier makkelijk achterkomen?
Ik hoop op een antwoord :)


Je bent pas een motorrijder als je gas kunt geven in de bochten, en daarbij kan veel vermogen flink in de weg zitten. Kortom: leer rijden op een lichte motor en steek daarna iedereen voorbij in de bochten op techniek/bochtensnelheid ipv hersenloos rechtuit knallen. Pak die lichte motor en ga circuittrainingen/rijvaardigheid doen, de best (en vooral leukste) tuning die je als motorrijden kunt doen! :]

Met hard rechtuit win je niks behalve boetes, hard door de bochten is gewoon supervet!! Dát is (voor mij) motor rijden. 8-)

Ik ben gestart op een ZZR250, toen een SV650S, daarna diverse motoren gehad als Duc748/916, XJR1300, Fazer 1000, en nu een mooie Aprilia Tuono (990cc en slechts 130pk) en zelfs die bike verrast mij nog regelmatig met zijn vermogen (vooral koppel).

Ojah, als je je verveeld, kijk alvast "Twist of the Wrist" van Keith Code op youtube (ziet er bijzonder ouderwets uit, maar omschrijft wel hét motorrijden!). :Y
 
Laatst bewerkt:
Gebruik gerust de zoekfunctie op MF, er is hier al HEEL VEEL over geschreven. :t

Ik ben zelf met een A2 rijbewijs begonnen en onlangs heb ik mijn A behaald. Maak gebruik van de tijd die je hebt en doorloop de verschillende categorieën. In de tussentijd gaat je learning curve omhoog, je skills en houding gaan beter worden en op je 24e heb je dan het eea al aardig opgebouwd qua skills en ervaring vergeleken met andere leeftijdsgenoten.

Daarnaast is het wel fijn om met een gerust hart rond te rijden en niet benauwd te krijgen van elke agent omdat je papieren of motor niet op orde zijn.

Just my two cents...good luck.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,
Ik ben nu 17 en wil volgend jaar een motor kopen. Nou moet je volgens de wet een kopen tot max 125cc, ik zou graag een snellere willen zou dit kunnen stiekem en kan de overheid/politie hier makkelijk achterkomen?
Ik hoop op een antwoord :)
Doe het niet. Wacht tot je 20 bent. 11kW kan je niet mee de snelweg op en opgevoerde scootertjes zijn sneller. Het is zonde van je geld. Als je 20 bent mag je 35kW rijden, dat is een volwassen motor en kan je goed mee de weg op.
 
Doe het niet. Wacht tot je 20 bent. 11kW kan je niet mee de snelweg op en opgevoerde scootertjes zijn sneller. Het is zonde van je geld. Als je 20 bent mag je 35kW rijden, dat is een volwassen motor en kan je goed mee de weg op.
Kan wel! Maar je hebt geen reserve meer.
 
Ik rij zelf op een A2 scooter, ondanks dat ik gewoon mijn A rijbewijs gehaald heb vorig jaar. Dat is eigenlijk omdat ik voor woon-werk verkeer vooral zuinig wil rijden en ik geen schuurruimte heb voor een 'echte' motor. Ik vind het echter zeker nuttig om te rijden op een motor met wat minder power dan soms lekker zou zijn, blijf je toch langer heel.

Ik hoop voor TS dat hij niet tot de vangrail / eerste mooie dag van het jaar slachtoffers wil gaan behoren en gewoon lekker op een normale A1 brommert stapt.
 
Ik hoop voor TS dat hij niet tot de vangrail / eerste mooie dag van het jaar slachtoffers wil gaan behoren en gewoon lekker op een normale A1 brommert stapt.

Eventjes devil's advocate spelen...
Zolang ie niemand anders mee neemt, graag wel?
En dan als het even kan op een traject waar ie over een mooie lange bitumenstreep uitgleed om in de "hakselaar" te komen...
Nog een aantal meer van dat soort jongeren en wellicht dat RWS dan inziet dat bitumenstrepen en ouderwetse vangrail niet echt veilig zijn...
En er motor-vriendelijke opties komen.

/devilsadvocate.


--offtopic: Was me eigenlijk nooit opgevallen maar Eindhoven, als je de A50 afrijd en Eindhoven binnen rijd richting Kennedylaan... In de bocht net na de 1e splitsing (Eindhoven centrum // andere richting) die vangrail is eentje waar ze een extra plaat onder hebben geschroefd...

/offtopic.



Zolang men zich realiseert wat de gevolgen van acties zijn en de evt. gevolgen gewoon 'als een man' accepteren...
Risico van het vak zullen we maar zeggen?

Nou moet je volgens de wet een kopen tot max 125cc, ik zou graag een snellere willen zou dit kunnen stiekem en kan de overheid/politie hier makkelijk achterkomen?
mag, niks moet...

En als ie een zwaardere motor wilt kopen, wie ben ik om te zeggen wat TS wel/niet mag met zijn eigen geld.
Of het verstandig is is een 2e....

Kan iemand hier makkelijk achter komen, tuurlijk... achteraf weliswaar, je kan kenteken opzoeken.
Dat jij een zwaardere motor koopt weet op het moment van kopen alleen jij, de mensen die je inlicht en de dealer waar je 'm koopt.
 
Laatst bewerkt:
Beginnen op een laag vermogen motor klinkt echt super ruk als je er aan begint. Totdat je oud(er) wordt en je eindelijk op hoog vermogen motoren mag rijden. Ja. Het is leuk, maar het is zeker niet verstandig om meteen vol vermogen te gaan. Ik ben met A2 begonnen, en vond dat eigenlijk al super weinig, maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Gewoon lekker 125cc gaan rijden. Je zult inderdaad geen 200 halen op zoiets, maar daar gaat het ook helemaal niet om. Ik zou zeggen, neem eerst een autorijbewijs, dan A1 en rij dat ding de halve wereld rond. Na die 2 jaar pak je een A2 motor en doe je het zelfde. Tegen de tijd dat je A mag rijden, rij je iedereen al meteen voorbij!
 
Beginnen op een laag vermogen motor klinkt echt super ruk als je er aan begint. Totdat je oud(er) wordt en je eindelijk op hoog vermogen motoren mag rijden. Ja. Het is leuk, maar het is zeker niet verstandig om meteen vol vermogen te gaan. Ik ben met A2 begonnen, en vond dat eigenlijk al super weinig, maar achteraf gezien ben ik er blij mee. Gewoon lekker 125cc gaan rijden. Je zult inderdaad geen 200 halen op zoiets, maar daar gaat het ook helemaal niet om. Ik zou zeggen, neem eerst een autorijbewijs, dan A1 en rij dat ding de halve wereld rond. Na die 2 jaar pak je een A2 motor en doe je het zelfde. Tegen de tijd dat je A mag rijden, rij je iedereen al meteen voorbij!
Ik zelf ben begonnen met 125cc, 2,5 jaar mee gereden, heel veel plezier aan beleefd!
full


Daarna overgestapt op een 750. Dat was, en is nog steeds geweldig.

Toch, afgelopen vakantie gereden op een 150cc, en ik heb mijn 750 echt niet gemist hoor!
full
 
Was me eigenlijk nooit opgevallen maar Eindhoven, als je de A50 afrijd en Eindhoven binnen rijd richting Kennedylaan... In de bocht net na de 1e splitsing (Eindhoven centrum // andere richting) die vangrail is eentje waar ze een extra plaat onder hebben geschroefd...
Zie je hier in België al heel veel, die extra platen onder de vangrail.
Heb er gemengde gevoelens bij.

De openbare weg dient niet gebruikt te worden als circuit ...
... maar anderzijds is het een goede zaak, want uit de bocht gaan kan zoveel meer oorzaken hebben dan te snel rijden alleen ... en ik kan het weten :X
Dus ja, ik zie ze graag zitten, die extra platen :Y
 
Dat is ook precies waarom je maar tot 125cc mag, want (begrijpelijk) wil je lekker snel kunnen scheuren en dat heeft overheid niet voor niets geen goed idee gevonden.

De politie zal er niet heel snel achter komen, als je bijvoorbeeld aan je A1 motor sleutelt en hem sneller maakt. (er is geen rollerbank controle, dus men moet iets meer onderzoek doen)
Waar je echter wel rekening mee zal moeten houden is het feit dat als jij een ongeluk veroorzaakt (of dat jij er geen schuld aan hebt) en de verzekering komt erachter dat jij aan je motor geknoeid hebt, men niet uit keert.

Kortom het kan wel, is het verstandig? Nee.

Als je echt wil scheuren, ga naar het circuit.

(Tijdens het typen van dit bericht zag ik dat er al meer mensen geprobeerd hebben op jouw puberbrein in te praten en van verstandig advies te voorzien, hopelijk valt het kwartje)

En erachter komen doen ze!
Ik ken ook en jongen die met een 35KW reed en een ongeluk kreeg.
Kort na het ongeval is er iemand (van de verzekering?) het (motor)wrak komen bekijken, om te zien of de motor voldeed aan de eisen vwb vermogen. Gelukkig had hij altijd goed naar zijn vader geluisterd en zat de limitering er gewoon nog op.

Zolang er geen problemen zijn kan je rustig een Hayabusa-blok onder je 125-je bouwen.
Als er wel iets vreemds passeert, kom je flink aan de beurt.

Conclusie: Niet doen dus!!!!
 
Bedankt voor de reacties iedereen ik heb er over nagedacht en ga een aprilia rs 125 met een topsnelheid van 155 km/u
 
Bedankt voor de reacties iedereen ik heb er over nagedacht en ga een aprilia rs 125 met een topsnelheid van 155 km/u
Is dat een tweetact? Je weet dat die meer dan de maximaal toegestane 11kW heeft?
125cc is niet de enige limiet he, mag ook maar max 11kW (15PK) hebben.

Ale ja, voor mij moet je het niet laten he. Maar als je iets voor krijgt en je loopt tegen de lamp, is al het plezier dat je eraan gehad hebt er zo weer uit :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent nu 17 jaar dus ik kan me jou vraag wel voorstellen, maar mijn advies als je mijn zoon zou zijn is: Ga eerst je autorijbewijs halen (Als je die nog niet hebt. Want rijlessen mag je tegenwoordig al vanaf 16.5 Jaar) Hoop dat je hierdoor ervaart hoe slecht automobilisten kijken
en daardoor heb je zelf al de nodige rijervaring. Helaas blijkt dat soms nodig Motorrijder botst op auto in Diepenveen en dan is dit nog niet ernstig maar doet best pijn in je portomonee en aan je ego.
Ga je A1 rijbewijs halen bij een goede motorrijschool (met goed bedoel ik geen rijschool die je even aan het rijbewijs helpt maar een rijschool die je leert motorrijden. Dat is nl een groot verschil) Ga rijden op een A1 motorfiets en doe ervaring op in alle facetten van het motorrijden, leer sturen, remmen, anticiperen en alles wat komt kijken bij het rijden. Ga na 2 jaar nog een paar lessen nemen bij die goede rijschool voor je A2 rijbewijs en herhaal hetzelfde nogmaals voor je A rijbewijs.
Leef nog lang en gelukkig
 
als je mijn zoon was zou ik je adviseren om uit te zoeken welke A1 motor het beste onopvallend op te voeren is. Zorg dat het kenteken en cilinderinhoud en uitlaat geluid klopt met je rijbewijs en knallen. Tip, een 125cc 2tact crosser heeft bijna 40 pk.

Natuurlijk zal ik dit nooit op een openbaar forum zetten :X

Kijk, dit is het antwoord waar TS om vroeg :t

Dat het niet mag weet TS al lang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan