Leek vraagjes

Jenniffer

Rookie
10 mrt 2004
22
0
Doetinchem
Ik heb sindskort een HondaCB600S van 2001, kenteken 2004. Nu net 1120 km op de teller. Hij heeft zijn 1e beurtje ondertussen gehad.
Ik wil de kleine onderhouds-werkzaamheden aan de motor zelf gaan doen, omdat dit en kosten bespaart en ik het leuk vindt om te doen.


De ketting:
Na ong. 400km rijden maak ik deze schoon met ketting reiniger van Motorrad S100 en vet in hem in met Chain care van Castrol (spuitbus)
Mijn vraag over de ketting is: wat kan ik het beste gebruiken om de ketting weer in te vetten (misschien gewoon vet met een kwast) en waarom juist dat?

Welke werkzaamheden moeten nog meer met enige regelmaat gebeuren? En met welk product of hoe?

Ben nog een leek betreft de technische snufjes op motorgebied, maar wil er graag meer over te weten komen om lang rijplezier van mijn fiets te hebben :]

Bijlage: honda.jpg
 
mooie bike joh! :)

kleine dingetjes kan je inderdaad zelf doen met je ketting ben je goed bezig hoor.
Staat zat op het forum over hoe en wat gebruik bovenaan zoeken. :]
 
Laatst bewerkt:
Je ketting inspuiten is al best aardig hoor, je hebt dan geen kwastje of zo nodig. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik geeneens ketting reiniger gebruik, ik smeer hem overigens wel vaak. En qua overige werkzaamheden: Dat valt best mee. Tussen de beurtjes door hoef je er, als alles goed gaat, weinig aan te doen. Ik controleer alleen wel erg regelmatig (vrijwel voor elke rit, omdat ik toch op mijn hurken zit om sloten los te maken) het oliepijl, koelvloeistof en remvloeistof(fen). En ook mijn bandenspanning controleer ik met enige regelmaat. Maar meer onderhoud dan lekker schoonmaken doe ik verder ook niet.

Overigens denk ik dat je veel tips kan vinden als je de zoek functie gebruikt.

Succes!

Ps: Mooie motor! :}
 
Sowieso S100 Kettingspray (de witte) is goed voor je kettingonderhoud.
Regelmatig je banden en kettingspanning controleren. Natuurlijk geld voor je ketting dat zowel te los als te vast slecht is. Meestal zit er op jeachterbrug advies voor je kettingspanning. (meestal 2cm speling, dwz. dat je ketting zowel als naar boven en beneden 2cm speling heeft. Denk eraan dat je NIET op de motor gaat zitten bij het afstellen want daardoor zakt je motor in z'n veren (duh..) en verandert dus de kettingspanning. Olie controleren lijkt me ook een nuttige bezigheid. Meestal om de 500 tot 1000km. (misschien in het begin wat vaker omdat alles nog in moet lopen, maar dat weet ik niet zeker, heb nog nooit een hele nieuwe motor gehad.

Veel onderhouds- en rijplezier.
Grtzz
 
Bedankt voor je reactie.
Het controleren van de bandenspanning, olie niveau, koelvloeistof etc. gebeurt eigenlijk vrijwel voor elke rit die ik maak.

Het gaat mij erom dat ik destijds bijv. de remvloeistof zelf kan vervangen, de olie kan verversen+filter vervangen (zag dit al op Motor-forum-How-To-Do's staan), koelvloeistof kan verversen, etc.

Was al aan het zoeken op de forum, maar heb alleen dat van het olie verversen kunnen vinden.
 
Sowieso S100 Kettingspray (de witte) is goed voor je kettingonderhoud.
Regelmatig je banden en kettingspanning controleren. Natuurlijk geld voor je ketting dat zowel te los als te vast slecht is. Meestal zit er op jeachterbrug advies voor je kettingspanning. (meestal 2cm speling, dwz. dat je ketting zowel als naar boven en beneden 2cm speling heeft. Denk eraan dat je NIET op de motor gaat zitten bij het afstellen want daardoor zakt je motor in z'n veren (duh..) en verandert dus de kettingspanning.
....

Als je rijd zit je toch ook op de motor ?
Waarom zou je de ketting dan spannen zonder dat je erop zit, dan weet je toch nog niet hoe strak hij ligt tijdens het rijden ?
En als er 2 cm speling staat dan is dit van boven tot onder, dus een slag van 2 cm, dit is dus als je erop zit en tevens moet je eerst het strakste punt opzoeken.
 
Bij de CBR zit er een sticker op de achterbrug waarop staat dat de kettingspanning ca. 3cm moet zijn als ie op de bok staat. In theorie is hierbij al rekening gehouden met het inveren van de motor als er iemand (van gemiddeld gewicht) op zit.
 
Olie en filtertje vervangen moet geen probleem zijn. Maar remmen en remvloeistof, dat laat ik door een kenner doen. Want met mijn remmen wil ik geen geklooi, en ik ben zo iemand die per ongeluk een klots remvloeistof op zijn tank laat vallen. En dat wil je echt niet! Dat laat ik dan ook maar liever dor een echte monteurt doen. Want als die morst, betaalt hij de spuiterij kosten! ;)

Werkplaatshandboek is idd. een aanrader als je zelf wilt gaan knutsellen!

Veel rijplezier!
 
Sowieso S100 Kettingspray (de witte) is goed voor je kettingonderhoud.
Regelmatig je banden en kettingspanning controleren. Natuurlijk geld voor je ketting dat zowel te los als te vast slecht is. Meestal zit er op jeachterbrug advies voor je kettingspanning. (meestal 2cm speling, dwz. dat je ketting zowel als naar boven en beneden 2cm speling heeft. Denk eraan dat je NIET op de motor gaat zitten bij het afstellen want daardoor zakt je motor in z'n veren (duh..) en verandert dus de kettingspanning. Olie controleren lijkt me ook een nuttige bezigheid. Meestal om de 500 tot 1000km. (misschien in het begin wat vaker omdat alles nog in moet lopen, maar dat weet ik niet zeker, heb nog nooit een hele nieuwe motor gehad.

Veel onderhouds- en rijplezier.
Grtzz

Ik heb altijd geleerd op de motor zittend de kettingspanning te controleren omdat je ook op de motor zit als je :] .
 
Onderhoud is goed maar om de 400 kilometer je ketting doen is wat ehh neurotisch. Dan moet ik het verdorie twee keer in de week doen!

Nee daar begin ik niet aan. Wat dan wel: ik heb zo'n fijn kettingsmeersysteem erop zitten van ScotOiler (of zoiets). Ik zorg gewoon dat het reservoir vol blijft. Echt reinigen van de ketting doe ik 1 keer per jaar bij de grote beurt maar dan zit er ook wel weer een dikke 20 duizend op hoor dus dan denk je alweer bijna aan vervangen.

Mazzl,

Roland
 
Terug
Bovenaan Onderaan