Ik heb een Honda cbf600s-ABS-2004 te leen gekregen van mijn dealer.
(MCR Roosendaal)
Ik heb zelf een cb600s-2002, en ik kan nu eens een goed oordeel geven over de verschillen tussen deze twee motoren.
Als eerste vindt ik het heel jammer dat het vermogen zover terug is gebracht.(ze gebruiken hetzelfde blok)
Van 95 pk 12000/rpm - naar 78 pk 10.500/rpm.(de vijf Nm, merk ik niet echt)
En daarmee ook het aantal maximum toeren, ik mis het "huilende" geluid een beetje.
De trekkracht is van onderuit hetzelfde, en in 6e versnelling is de tussensprint van 110-140 dan ook hetzelfde.
De topkuip doet op het bovenlijf prima zijn werk, maar mist voor mij enige bescherming voor de helm.(ben 1.70 M ,maar ruitje kan verzet worden, en het zadel ook)
De stroomlijn langs de onderkant laat wel veel wind toe in de onderkant van mijn jas, wat deze op laat bollen.(ligt waarschijnlijk aan de jas)
De motor is wat topzwaarder dan de cb600s, en dat is bij langzaam werk een nadeel, en ook bij corrigeren in langere bochten werkt het wat tegen.
Wel is hij hierdoor stabieler op de snelweg (lees een stuk beter).
Dit kan ook aan de bandenmaat achter liggen?, 180 cb600s - 160 cbf600s.
De zitpositie is door het iets hoger stuur wat comfortabeler.
Maar ik krijg net als bij mijn eigen motor, wel last van zadelpijn na een anderhalf uurtje touren.
De spiegels zijn qua zicht hetzelfde.
Wat een hele verbetering is t.o.v de cb600s, is het ABS systeem.
Geweldig is dit, bij 120 vol in de rem, en hij geeft geen krimp.
(stoppie kan denk niet gemaakt worden)
Het geeft mij ook meer vertrouwen bij het remmen in de bocht.
En hij is heel goed te doseren.(de "CB600S" ook).
Wat kleine puntjes tot slot, tov de CB600S.
: De tankdop zit bij deze vast met een scharnier
: Hij heeft een middenbok
: Er zitten alarmlichten op
: De choke zit wat onhandig bij het blok
: Lichtopbrengst is wat gespreider
: Het schakelen gaat wat soepeler
: Deelbaar + verstelbaar zadel(ideaal)
: In hoogte verstelbaar ruitje
: Van onderuit verstelbare achterveer
: Klokje + 2e dagtripteller
: Alarmlichten
: Eindelijk een benzine-lampje
: Betere grepen voor de duo
Bij deze dus een eigen indruk van de verschillen tussen deze twee motoren.
Voor mij alsnog geen redenen om over te stappen naar de CBF600s .
(oh ja , deze motor heeft een BOS carbon sportdemper eronder )
Ad
(MCR Roosendaal)
Ik heb zelf een cb600s-2002, en ik kan nu eens een goed oordeel geven over de verschillen tussen deze twee motoren.
Als eerste vindt ik het heel jammer dat het vermogen zover terug is gebracht.(ze gebruiken hetzelfde blok)
Van 95 pk 12000/rpm - naar 78 pk 10.500/rpm.(de vijf Nm, merk ik niet echt)
En daarmee ook het aantal maximum toeren, ik mis het "huilende" geluid een beetje.
De trekkracht is van onderuit hetzelfde, en in 6e versnelling is de tussensprint van 110-140 dan ook hetzelfde.
De topkuip doet op het bovenlijf prima zijn werk, maar mist voor mij enige bescherming voor de helm.(ben 1.70 M ,maar ruitje kan verzet worden, en het zadel ook)
De stroomlijn langs de onderkant laat wel veel wind toe in de onderkant van mijn jas, wat deze op laat bollen.(ligt waarschijnlijk aan de jas)
De motor is wat topzwaarder dan de cb600s, en dat is bij langzaam werk een nadeel, en ook bij corrigeren in langere bochten werkt het wat tegen.
Wel is hij hierdoor stabieler op de snelweg (lees een stuk beter).
Dit kan ook aan de bandenmaat achter liggen?, 180 cb600s - 160 cbf600s.
De zitpositie is door het iets hoger stuur wat comfortabeler.
Maar ik krijg net als bij mijn eigen motor, wel last van zadelpijn na een anderhalf uurtje touren.
De spiegels zijn qua zicht hetzelfde.
Wat een hele verbetering is t.o.v de cb600s, is het ABS systeem.
Geweldig is dit, bij 120 vol in de rem, en hij geeft geen krimp.
(stoppie kan denk niet gemaakt worden)
Het geeft mij ook meer vertrouwen bij het remmen in de bocht.
En hij is heel goed te doseren.(de "CB600S" ook).
Wat kleine puntjes tot slot, tov de CB600S.
: De tankdop zit bij deze vast met een scharnier
: Hij heeft een middenbok
: Er zitten alarmlichten op
: De choke zit wat onhandig bij het blok
: Lichtopbrengst is wat gespreider
: Het schakelen gaat wat soepeler
: Deelbaar + verstelbaar zadel(ideaal)
: In hoogte verstelbaar ruitje
: Van onderuit verstelbare achterveer
: Klokje + 2e dagtripteller
: Alarmlichten
: Eindelijk een benzine-lampje
: Betere grepen voor de duo
Bij deze dus een eigen indruk van de verschillen tussen deze twee motoren.
Voor mij alsnog geen redenen om over te stappen naar de CBF600s .
(oh ja , deze motor heeft een BOS carbon sportdemper eronder )
Ad
Laatst bewerkt: