Leer pak vanaf welke temperatuur rijden jullie?

Michael150

MF'er
30 jun 2020
83
78
Zoetermeer
Hallo MF'ers

Ik had een vraagje over jullie ervaringen. Ik heb voor t eerst een (2 delig) leder pak aangeschaft.
Nu heb ik komende zaterdag een rit van een goede 1,5 uur aan een stuk snelweg (op een naked) en t wordt een graad of 10 en ik trek voor de zekerheid gewoon mn lekkere warme textiel aan.
Maar ik was benieuwd of dit uberaupt te doen zou zijn in het lederen pak (heb er dus nog nooit in gereden).
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar de ervaringen van anderen en vanaf wanneer en welke temp jullie in t leer rijden?
 
Hangt een beetje van je pak af, perforatie of niet, elastieken strechstukken waaien door.
Wat kan jij er onder aan ? is er ruimte voor een dunne fleece trui ? en of je een kou kleum bent of niet ;)
Ik gebruik mijn leren broek vaak van een graad of 10 of nog kouder, maar deze is geheel leer, vaak maak ik dan de combi met een textiel jas.
 
Het ene leren pak is het andere niet: sommigen hebben een binnenvoering, anderen zijn geperforeerd. Dat maakt nogal een verschil. V.w.b. ervaringen: ik heb met leren racepakjes gereden bij temperaturen onder nul, maar dan wel met thermokleding eronder en een regenjasje eroverheen (en met handvatverwarming aan).
 

Is al een topic over dus daar staan genoeg ervaringen in denk ik zo.

Vanaf een graad of 10 rij ik in leer. Wel trui eronder.
 
Ik rij met -10 nog in leer. Is wel een pak met binnenvoering. Gewoon genoeg laagjes aantrekken. Vanaf 30 graden is het pak eigenlijk te heet maar rij ik er ook gewoon mee. Stadsverkeer is dan wel moordend.
 
Ik heb een niet-doorwaai pak en rij het hele jaar door woonwerk. Dat is 30 min. Er zit voering bij, die doe ik er in de jas in als het kouder is als -10. In de broek nooit. Ver weg bij koude temperaturen heb ik nooit gedaan.
 
Hier niet geperforeerde combi. Zit redelijk strak dus kan er niet teveel laagjes onder. Met 10 graden is een uurtje genoeg. En draag dan winterhandschoenen. Met 15 plus is het prima te doen en gaan de normale handschoenen aan. Wel frisjes maar goed uit te houden.

Bij 30 en hoger is het zweten in de combi, dan gaan de ritsjes van de mouw open en over de handschoenen, en de rits van het jack een stukje op.
Dat geeft net dat beetje verkoeling. Fijnste is dan plus 200 te gaan :+

Voor de koudere temperaturen heb ik een textiel jack met thermovoering. ICM de broek van mijn combi is het best een paar uur goed te doen.

En ja, ook ik ben een behoorlijke koukleum :Y
 
Bedankt voor de reacties :} Het is inderdaad duidelijk dat het ene pak het andere niet is. Haha de verschillen zijn wel uiteenlopend en leuk om te lezen. Wat ik ervan kan opmaken is dat de meeste mensen met een niet geperforeerd pak en/of voering gewoon lekker door rijden. En de mensen met geperforeerde pakken liever wachten op de iets warmere temperaturen. Nu valt mijn pak in de laatste categorie (heb een aantal stretch/doorwaai stukken). Dus ik laat m voorlopig nog even hangen wachtend op heerlijk motor weer (al was t vandaag en de dagen er voor helemaal niet verkeerd, kon helaas niet rijden 😨).

Ik vind t wel leuk om te lezen dat er personen tussen zitten die gewoon lekker door rijden in t leer. Terwijl er een hoop hype is rondom textiel in de koudere periodes
 
Voor as zaterdag met 10 graden zou ik de textielpak aantrekken...met binnenjas/trui. Op zo’n rit kun je het beter te warm hebben dan verkleumen.....
 
Hier:

Het hele jaar door in textiel (afhankelijk van de temperatuur het aantal laagjes onder de jas, maar wel ALTIJD minimaal een longsleeve shirt.
Ook als het erg warm is. De jas gaat dan een stuk makkelijker uit).

Mijn leren combi alleen aan als ik weet dat het tempo hoger gaat liggen dan normale 'tripjes'.
Ofwel: leren combi niet echt vaak aan🤫
 
Gisteren had ik de temperatuur onderschat en was het te warm in mijn tweedelige leren Alpinestars pak met weinig perforatie. Had er een schaatsbroek en een dunne hoody onder, dat was te veel kleding voor de omstandigheden. Had een rugzakje bij me, dus had het kunnen corrigeren. Maar daar had ik het te warm voor.
 
Ik rij met een eendelig leren (race)pak met perforatie op borst en bovenbenen. Door de perforatie komt de wind/buitenlucht in je pak. Prima in het voorjaar en zomer, nadelig in najaar en winter. Ik combineer dit pak met volgende:
> 17 graden: t shirt of sweater / leren zomerhandschoenen
12-17 graden: t shirt + thermo jack of een (circuit) regenjack. Dat regenjack houdt de wind buiten je pak / zomerhandschoenen
5 tot 12 graden: t shirt + thermo jack en regenjack / winterhandschoenen
< 5 graden: rij ik doorgaans niet
 
Laatst bewerkt:
Hallo MF'ers

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar de ervaringen van anderen en vanaf wanneer en welke temp jullie in t leer rijden?
Hoi. :W

Zo lang het niet vriest, dat wil zeggen, dat ik ook veilig de weg op kan, thermo kleding eventueel en bij onder de 10 graden soms met een krant op de borst. Ik rijd graag droog met een zonnetje, wie niet, maar ik schuw ook de regen niet (regenpak aan) of de (vries-)kou in mijn 1-piece leder.

Gisteren ook gereden, 2u in totaal, alleen het pak aan wel een nek kol om.
Met de zon was het gewoon goed, maar was die eenmaal achter de wolken, werd het behoorlijk fris. Maar echt koud kreeg ik het niet.
 
Ik ben is een keer met 6 graden waterkou over de afsluitdijk gereden.
halverwege bij het restaurantje een kop koffie genomen
Het roer lepeltje ging toen van zelf in de rond zonder aan te raken:)
 
Ik ben is een keer met 6 graden waterkou over de afsluitdijk gereden.
halverwege bij het restaurantje een kop koffie genomen
Het roer lepeltje ging toen van zelf in de rond zonder aan te raken:)
Door de Corioliskracht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan