Legaal?

hoi. kijk eens op de site van rataplan.tk, kun je ook idee-en opdoen..
Gr
arnaud


daar sta ik ook ergens tussen ;)

maar hier zijn meer lui + (ik HOOP) mensen die er ook wat meer verstand van hebben :)
(en idd met duidelijke artikelnummers kunnen komen :) )

*O* *O* *O*
 
Hooligan, je zou ook de moeite kunnen nemen zélf de wet er op na te slaan..... in plaats van je gebruikelijke onzin uit te kramen.
Dan zul je zien dat de scherpe uitstekende delen, zoals omschreven, wel degelijk in de verkeerswetgeving zijn opgenomen. Vergeet dan ook de toelichting niet te lezen, tenzij je dat te moeilijk wordt.....

Heb IK allemaal al "een keer of wat" gedaan. Zat in de opleiding namelijk.

De TS vraagt hoe het wettelijk zit, dat was de informatie die hij nodig heeft. Die heb ik hem gegeven. JIJ hebt nog NIETS zinnigs gezegd.
Maar ik wil graag horen wat JIJ er van weet en wat je kwalificaties zijn, die je in staat stellen mensen af te zeiken? :r
 
Hooligan, aangezien ik aanneem dat jij er niet capabel toe bent, heb ik het toch maar even voor je opgezocht:

Voertuigreglement (wegenverkeerswet 1994)
Artikel 5.4.48

1. Motorfietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

Uiteraard komt daar nog het verhaal van de scherpe hoeken bij, maar genie die je d'r bent, zul jij dat vast wel in de toelichting/jurisprudentie (moeilijk woord hè?) kunnen vinden......

Misschien kunnen die andere genieën die het ook niet wisten, maar je klakkeloos na-papegaaiden, je helpen met lezen? Er staan namelijk helaas geen plaatjes in de wet......
 
Laatst bewerkt:
de wet heeft verschillende interpretatiemogelijkheden :)
(ja kdoe ook een soort van opleiding in die richting, heb dus de wetbundels hier liggen :P )
 
Ha Martin, jij hier?

Zal wel vallen onder 'gevaarlijke uitstekende delen'.

Wel erg gaaf.....!! ;)

Bjorn
 
de wet heeft verschillende interpretatiemogelijkheden :)
(ja kdoe ook een soort van opleiding in die richting, heb dus de wetbundels hier liggen :P )

Tja..... ik heb er niet alleen een "soort" opleiding in gehad (diverse in feite), maar de wet ook nog eens 30 jaar lang in de praktijk kunnen brengen.
Maar uiteraard zullen anderen, zoals onze "brains" Hooligan er wel meer van weten.

De wet heeft op zich overigens geen interpretatiemogelijkheden. De wet is de wet....
Het is de rechter die een interpretatie aan de -toepassing- van de wet geeft. Dat vormt jurisprudentie. Die is in dit geval al zo ruimschoots voorhanden (door de lange tijd dat dit onderdeel al bestaat, ook in de oude wegenverkeerswetgeving was dit artikel al opgenomen), dat de toepassing van dit artikel nauwelijks meer vragen oproept.

Uiteraard zijn er altijd weer mensen, die er geen ruk van snappen.....

Jammer dat Hooligan wel hete lucht blaat, maar verder met weinig concreets komt.
 
:} _O- :}

Waarom eigenlijk niet?

omdat bananen krom zijn *O*

anyway:

misschien ook een manier om deze wet te "omzeilen"
stel kurken op de punten (dan zijn het geen scherp uitstekende delen meer)

of enige soort van rubber/purschuim.(op de hoorns)
dat zijn de scherp uitstekende delen lijkt me.

boete voor scherpe delen bedraagt 40 euro (voor bromfiets, mss voor motor iets meer O-) )

kdenk dak binnekort maar eens zo'n gebouw instap waar heeeeeel veeeeel van die petjes rondlopen, ik kom daar binnen met die schedel, leghem daar opt bureau neer, druk op de bel en stel mn vraag en start een discussie.
(moet ik hier trouwens al een advocaat bij meenemen? *D , weet niet zeker of ik weer lopend met die schedel onder mn arm het gebouw mag verlaten, dak niet meteen in een wit busje word geladen in een dwangbuis enz enz.)

of is het in het bezit hebben van dierlijke overblijfselen ook al strafbaar? -O-
 
kijk eens even rond naar b.v. de rem en koppelingshandels , als die er standaar op zitten, en jouw uiteinde van de horens hebben de zelfde radius als de uiteinde van de goedgekeurde handles, zit je volgens mij altijd aan de goede kant van de wet, daar kan zelfs een copper met 30 jaar straatervaring dan niet onderuit.
En dan even over het al of niet monteren van andere onderdelen...
Niet elk onderdeel heeft of behoeft een E -keur, zal wat moois worden als ik een koffer of andere bagage op mijn motor wil vervoeren, en ik zet dit voor de zekerheid met een bout-moer-klem-of wat dan ook vast aan mijn motor, en het maakt op die manier dus deel uit van mijn motor , dat ik een bekeuring kan krijgen omdat die koffer geen e-keur zou hebben....
Dus je kop kan er op, als je reflectors maar een e-keur hebben....

( ik heb 35 jaar straatervaring in het ONTVANGEN van pv's, en vele succesvolle beroepen daartegen)
 
hmm..
dus je zegt, dat als er nix uitsteekt (op +- stuurhoogte) naar de zijkanten, wijder dan het stuur, dat het dan in principe legaal is?. (en over vooruitstekende delen?)

(heb trouwens nog wat lopen omtrent "scherpe uitstekende delen" maar twas mijn woord tegen het woord van een hoofdagent, die van alle keren dat ik werd staande gehouden, de enige was die daar over heeft zitten zeiken).

verder nog evt advies over hoe/wat ?
zoals de kop op een dusdanige hoek zetten dat de hoorns naar achteren wijzen of de hoorns afzagen en richting de voorvork wijzend opplakken?

(lampjes hebben een E-keur :) )
 
Dat klopt dus niet, dat het niet als "scherp/uitstekend" wordt gezien zo lang het maar binnen de afmetingen van het voertuig valt.

Zelfs de schedel op zich (dus zonder die hoorns of met zachte hoorns) valt mogelijk onder de scherpe/uitstekende delen.
Probleem is dat er van zoiets vrijwel zeker nog geen uitspraak is, al zal zo'n koeieschedel mogelijk al eens op auto's hebben gezeten?
Ik raad je aan eens contact op te nemen met de RDW in Veendam en de vraag daar te stellen. Dat is de instantie die de handel normaliter ook keurt.....

De opmerking over koffers etc. is wel terecht. Maar dat is ook geen standaard onderdeel van de motor. Maar dan heb je weer een wetsartikel over gevaarlijke lading, waar die set onder kán vallen....
In de gevallen waar de set wél standaard op de motor hoort, maakt ie trouwens wel weer onderdeel uit van de typegoedkeuring.
Overigens.... in Duitsland bv. moet -vrijwel- alles wat je aanbrengt TUV gekeurd zijn. Dat geldt dus ook voor die kofferset.
 
gaat ik binenkort doen, RDW contacteren.

kofferset hoort bij de motor an sich (kawa GTR), zal wsl bij de typegoedkeuring zitten.

en met het "binnen" de afmetingen van het voertuig blijven..
wat kan ik daar precies onder verstaan,
2 interpretatiemogelijkheden.

1: vanaf de uiteinden van het stuur tot puntje voorband een denkbeeldig vierkant vlak van maken, waar ik mij creatief kan bezighouden.
2: vanaf de uiteinden van het stuur tot puntje voorband een denkbeeldige driehoek te maken, waarin ik mij creatief kan bezighouden.
 
rataplan heeft div fora afaik, en kweet dat er hier ook een aantal zitten (Hulzie enz)
probleem is dat er hier meer "resources" zijn dan op de ratbikefora :)

en aangezien dit min of meer een (puur) wettelijke aangelegenheid is is het handig om hier te vragen ivm ervaring van meerdere mensen.
Stel ik wil een magnetron aan de voorkant van mn Streetfightertje beunen, waar moek dan terecht, www.culinairehoogstandjes.nl? :+ *D

en kdenk dat er ook meer mensen zijn die hier wel bepaalde interesses en evt belangen bij hebben.

(ik wil gewoon mn eigen "style" motor hebben)

(heb ff gekeken, bar weinig te vinden, helaas)
 
Ga er maar vanuit dat de politie zelf blij is met het gedoogbeleid, kunnen ze zelf bepalen wat ze wel en niet gedogen.

Gewoon gezellig met die lui meelullen, heb ik ook twee jaar gedaan op mijn ratbrommertje en nu op de ratmotor gaat het net zo leuk door.
 
met mijn ratbrommers (op mn laatste na omdat die wat meer van een lichte motor wegheeft), ben ik ook constant aan de kant gezet. 70man laten je gaan, de 71ste geeft je er een prent voor..
 
gaat ik binenkort doen, RDW contacteren.
kofferset hoort bij de motor an sich (kawa GTR), zal wsl bij de typegoedkeuring zitten.
en met het "binnen" de afmetingen van het voertuig blijven..
wat kan ik daar precies onder verstaan,
2 interpretatiemogelijkheden.
1: vanaf de uiteinden van het stuur tot puntje voorband een denkbeeldig vierkant vlak van maken, waar ik mij creatief kan bezighouden.
2: vanaf de uiteinden van het stuur tot puntje voorband een denkbeeldige driehoek te maken, waarin ik mij creatief kan bezighouden.

Klopt dus niet, dat het voldoende is als je binnen dat denkbeeldige vlak blijft. Een tijdje terug waren die "bullbars" erg populair, je weet wel, die metalen rekken aan de voorkant van veel SUV's/terreinauto's. Die dingen vielen binnen de afmetingen van de auto en waren op zich ook niet scherp. Toch zijn ze uiteindelijk verboden, omdat ze een zodanige hoek maakten dat ze volgens de wetgever gevaar opleverden.
Natuurlijk, zelfs de kuip van sommige motoren en uiteraard het stuur met alles er op en er aan vormen ook een risico, maar daar kun je niet of nauwelijks iets aan doen. Dat zijn onderdelen die er nu eenmaal op horen. Maar zo'n schedel.....

Aan de hoorns moet je so wie so wat doen. Maak die schedel dan vast zoals je hem zou willen hebben, maak een foto en kijk eens wat de RDW er van vindt.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Die opmerking over het monteren van andere onderdelen: die was puur om aan te geven hoe het strikt wettelijk zit. In de praktijk wordt daar niet of nauwelijks iets aan gedaan, omdat er vrijwel nooit een probleem mee is.
 
ik ga daar zeker wat van maken, ben wel benieuwd.

en laat in ieder geval de uitslag horen.
(zal wsl diverse fotos maken met eea weggewerkt enz)

wordt weer mooi juridisch jaartje dit |(
 
Och ja, we kennen allemaal de nadelen die de wet ons soms bezorgt.....

Aan de andere kant..... beschermt die wet ons ook tegen mafkezen die zich nergens wat van aantrekken, toch?

En natuurlijk zit er altijd een tegenstelling in de manier waarop we er naar kijken. Aan de ene kant moeten we ons bv. veilig in het verkeer kunnen begeven, aan de andere kant moet niemand er iets van zeggen als WIJ dat gevaar vormen..... :X

De politie moet er altijd zijn als er bv. iemand in ons huis wil inbreken. Maar de politie mag er weer niet zijn als we ff te hard rijden..... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan