Legale uitlaat? (not for road use)

The Passion

MF veteraan
12 feb 2009
4.103
0
Ik heb een Bos "grade two titanium"uitlaat onder mijn Fazer zitten. Nu blijkt er 'not for road use' op de uitlaat te staan. Er zit ook nog een losse db-killer bij, maar ik vrees dat ie daar niet legaler van wordt ;-)
Dit is mij niet opgevallen toen ik de motor kocht. Mijn vraag is nu: wat gebeurt er wanneer ik word aangehouden met deze motor in Nederland en in andere landen? Hoge boetes / grote problemen? De uitlaat maakt opzich helemaal niet zo veel meer herrie dan een standaard uitlaat. Het gebrom is iets dieper, maar daar heb je het dan wel mee gehad. Verder vind ik het ook gewoon een hele mooie uitlaat om te zien!

file111581401.jpg
 
Laatst bewerkt:
In Nederland zul je niet zo snel gecontroleerd worden, tenzij je naar de TT of Superbike in Assen gaat ofzo.
Maar in Duitsland controleren ze meestal wel streng op uitlaten. Geen E gekeurde uitlaat die ook nog eens teveel 'herrie' maakt = motor laten staan en niet meer verder rijden tot er een gekeurde uitlaat opzit.

Moraal van dit verhaal; Kom niet in Duitsland met je motor :+
 
In Nederland zul je niet zo snel gecontroleerd worden, tenzij je naar de TT of Superbike in Assen gaat ofzo.
Maar in Duitsland controleren ze meestal wel streng op uitlaten. Geen E gekeurde uitlaat die ook nog eens teveel 'herrie' maakt = motor laten staan en niet meer verder rijden tot er een gekeurde uitlaat opzit.

Moraal van dit verhaal; Kom niet in Duitsland met je motor :+

En als ik mijn demper erin doe en ie dus niet meer te veel herrie maakt? :p
Kom ik er dan niet vanaf met een boete ofzo? Motor laten staan klinkt niet zo aantrekkelijk :s
 
En als ik mijn demper erin doe en ie dus niet meer te veel herrie maakt? :p
Kom ik er dan niet vanaf met een boete ofzo? Motor laten staan klinkt niet zo aantrekkelijk :s

Heb gehoord dat als er geen e-keur opzit dat je dan sowieso een boete krijgt, of je met die db-killer verder mag rijden dat weet ik niet
 
Heb gehoord dat als er geen e-keur opzit dat je dan sowieso een boete krijgt, of je met die db-killer verder mag rijden dat weet ik niet

Logisch opzich.. niet goedgekeurd is niet goedgekeurd. Eerst baalde ik, dat ik niet eerder heb gezien dat deze uitlaat 'not for road use' is (voor de koop van mijn motor bijvoorbeeld ;-)), maar ach.. ik had 'm toch wel gekocht!!! Ik ben helemaal weg van deze motor, hij komt van een zeer betrouwbare oud-eigenaar en ik vind de uitlaat ook nog eens echt een aanwist tov de standaard die erop hoort. Conclusie is idd dus: ik ga niet naar Duitsland :D
 
Logisch opzich.. niet goedgekeurd is niet goedgekeurd. Eerst baalde ik, dat ik niet eerder heb gezien dat deze uitlaat 'not for road use' is (voor de koop van mijn motor bijvoorbeeld ;-)), maar ach.. ik had 'm toch wel gekocht!!! Ik ben helemaal weg van deze motor, hij komt van een zeer betrouwbare oud-eigenaar en ik vind de uitlaat ook nog eens echt een aanwist tov de standaard die erop hoort. Conclusie is idd dus: ik ga niet naar Duitsland :D

Je mist dan wel wat hoor 8-)
Succes ;)
 
Gewoon een originele erbij kopen voor een paar tientjes en die erop als je naar Duitsland oid gaat.

Klinkt als een goed plan, alleen ben ik bang dat dat toch neerkomt op meer dan een paar tientjes. Is dat echt te betalen? En zo ja, waar kan ik zo'n uitlaat vinden? Ik ben helemaal nieuw in 't motorrijden dus heb echt geen idee hoe ik een uitlaat kan vinden die op mijn motor past / hoe ik aan het origineel kom voor een leuke prijs..
 
Gewoon een originele erbij kopen voor een paar tientjes en die erop als je naar Duitsland oid gaat.


:^ heb ik ook gedaan voor m`n blade :Y kostte me 25 euro voor een bijna nieuwe

marktplaatsen afstruinen of een oproep doen de meesten kopen een sportuitlaat en doen de originele vaak goedkoop weg. Misschien dat hier iemand zo`n demper voor je heeft liggen.
 
Laatst bewerkt:
Doe je een bod van 75 euro en een arme student met een fazer 1000 :? _O-

Fazer 600 uit 2000! Da's goed te betalen hoor, voor een arme student die idd geen auto kan bekostigen ;-)
Ik ben voorlopig niet van plan om naar het buitenland te gaan. Eerst maar ns heel goed leren rijden. Bedankt voor je tip; tegen die tijd ga ik zoeken op het internet!
 
shit, voor dat geld koop ik een arrow race demper, carbon uitvoering, geen originele troep zooi. bied 30 euro, anders kijk verder. originele uitlaten stinken...

Heb je een tip voor andere CE goedgekeurde uitlaten dan waarmee ik wel Duitsland in kan zonder een flinke bekeuring te riskeren, voor een betere prijs? Lijkt me moeilijk zoeken..
 
Klinkt als een goed plan, alleen ben ik bang dat dat toch neerkomt op meer dan een paar tientjes. Is dat echt te betalen? En zo ja, waar kan ik zo'n uitlaat vinden? Ik ben helemaal nieuw in 't motorrijden dus heb echt geen idee hoe ik een uitlaat kan vinden die op mijn motor past / hoe ik aan het origineel kom voor een leuke prijs..

Je moet er een beetje geluk mee hebben en gewoon MP in de gaten blijven houden.
Een 2ehands originele demper kan je voor een 75euro toch wel krijgen. Meeste mensen willen ze niet hebben en ik probeer vaak juist er 1 bij te hebben.

Eventueel kan je ook deze leuk proberen te verkopen en er 1 terugnemen die een E-keur heeft en een uitneembare Db-killer.
 
Laatst bewerkt:
vind 125 euro voor een demper niet veel geld mijn demper kost net iets meer.
maar als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten moet je zoeken succes

125 euro is ook niet veel, maar als je er niets mee doet is het natuurlijk wel zonde van je geld. Dit is mijn eerste seizoen dat ik motor rij en ik heb geen idee of ik er ooit wel mee naar het buitenland zal gaan! Vandaar dat ik me nu gewoon ga orienteren.. Als ik echt op vakantie ga met de motor, weet ik zeker dat ik dat geld er voor over heb :)
 
Je moet er een beetje geluk mee hebben en gewoon MP in de gaten blijven houden.
Een 2ehands originele demper kan je voor een 75euro toch wel krijgen. Meeste mensen willen ze niet hebben en ik probeer vaak juist er 1 bij te hebben.

Eventueel kan je ook deze leuk proberen te verkopen en er 1 terugnemen die een E-keur heeft en een uitneembare Db-killer.

Mijn eigen uitlaat verkopen is idd ook een optie, maar ik vind dit geluid juist zo mooi :$ ben bang dat ik iets minder moois terugkrijg! Dat geldt trouwens ook voor het uiterlijk van de uitlaat. Vind 'm erg mooi! Ik hou niet zo van carbon bijvoorbeeld..
 
Hoe vaak denk je dat je in Duitsland gaat rijden de komende tijden? Ik ben vandaag nog een grote stoet Duitse Harley's voorbijgereden in Duitsland, ik met de auto, en ik kan je zeggen dat die pas echt een kabaal maakte, daarbij vergeleken valt jouw uitlaat in het niet.
Wij gaan ook vaak genoeg met de motorclub toeren in Duitsland, een paar van de motoren maken ook een helskabaal en nog nooit zijn we aangehouden. Mijn motor maakt ook iets meer DB dan is toegestaan, maar nog nooit aangehouden en ik rij toch geregeld op de Duitse vlaktes.
Ik zou me het geld besparen voor een nieuwe uitlaat en er helemaal niet verder meer over peinzen, haal desnoods die sticker? er van af: not for road use.
 
@ Ts je moet je geen zorgen maken voor Duitsland :N zolang je niet als een "Ghostrider" door duitsland heen racet zullen ze je niet zo snel aanhouden.

Je kunt er ook wel een beetje rekening mee houden door middel van lager in de toeren te gaan rijden, proberen onder de 6.000 toeren te blijven. :+

De Polizei pakt ook alleen motorrijders als ze met zo'n controle bezig zijn en die vind je alleen in de "motorgebieden". Goed, tenzij je idd als een gek langs komt razen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan