Legaliteit transp./zilverkl. reflectoren achterkant topcase?

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.141
5.882
Amsterdam
Hoi,

Ik ben de laatste puntjes op de aankleding van mijn mooie nieuwe FJR aan het zetten en wil er een topkoffer van GIVI bij nemen. De vraag is nu: welke is bruut/vet/nice/sweet/heftig/wreed/tof/jottem/baws/1337 etc. :)

Hier is een mooi lijstje:
https://www.rad.eu/nl/x6/givi-topkoffers/f/10008+200002

Nou staan daar een paar tussen waar bij staat "reflectoren zilver", waarbij dan bij de productinformatie soms nog staat "reflectoren transparant" (zoals bij de productinformatie van deze). Laat ik dat nou best wel mooi vinden.

De vraag is nu: is zulks eigenlijk wel legaal? Ik weet dat ik het mooi vind maar ik weet ook dat een voertuig naar achteren alleen maar rood licht mag uitstralen. Maar reflectoren, valt dat ook onder "uitstralen", m.a.w. moeten die ook verplicht rood zijn en zijn de eerder genoemde GIVI boxjes dan dus illegaal om mee te rijden?

De dealer weet 't eigenlijk niet maar kon zich niet voorstellen dat 't niet mocht. Motoragent op straat gevraagd, die wist 't eigenlijk ook niet maar zei dat hij er zelf niet voor zou gaan schrijven. Ik kan zelf geen uitsluitsel vinden in verkeersreglementen. Desalniettemin kan het natuurlijk nooit zo zijn dat er géén regels voor gelden, anders zou blauw ook kunnen en dat kan nooit toegestaan zijn natuurlijk.

Weet iemand meer?
 
Laatst bewerkt:
ja ze bedoelen bij de wet dat op de motor reflectie aan de achterkant alleen rood mag oplichten. maar dat staat duidelijk bij de motor. maar hoort een topkoffer bij de motor of is het bagage. want aan bagage worden alleen maar eisen gesteld aan het formaat en dat anderen zich er niet aan mogen kunnen verwonden maar niks over de kleur of de reflectie. en op mijn topkoffer en zijkoffers zit al jaren spul dat een andere lichtkleur uitstraalt als rood en ik ben er nog nooit voor aangehouden.
 
Ik denk dat je weinig problemen zal krijgen,er zijn tenslotte ook zat motorjassen met witte reflectiestrepen op de rug. :Y
 
Ja, kledingreflectie is ook een ding. Maar goed, dat is niet het voertuig, en een vast gemonteerde topkoffer wellicht wel. Maar, maar... Hoe zou het met blauw zitten dan? Een blauw reflecterende motorjas lijkt me ook niet kunnen... Ik vraag me toch af of daar nog ergens iets over gedefiniëerd is.

Blijf 't toch een interessant vraagje vinden :)

maar dat staat duidelijk bij de motor. maar hoort een topkoffer bij de motor of is het bagage.
Precies.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ben de laatste puntjes op de aankleding van mijn mooie nieuwe FJR aan het zetten en wil er een topkoffer van GIVI bij nemen. De vraag is nu: welke is bruut/vet/nice/sweet/heftig/wreed/tof/jottem/baws/1337 etc. :)

Hier is een mooi lijstje:
https://www.rad.eu/nl/x6/givi-topkoffers/f/10008+200002

Nou staan daar een paar tussen waar bij staat "reflectoren zilver", waarbij dan bij de productinformatie soms nog staat "reflectoren transparant" (zoals bij de productinformatie van deze). Laat ik dat nou best wel mooi vinden.

De vraag is nu: is zulks eigenlijk wel legaal? Ik weet dat ik het mooi vind maar ik weet ook dat een voertuig naar achteren alleen maar rood licht mag uitstralen. Maar reflectoren, valt dat ook onder "uitstralen", m.a.w. moeten die ook verplicht rood zijn en zijn de eerder genoemde GIVI boxjes dan dus illegaal om mee te rijden?

De dealer weet 't eigenlijk niet maar kon zich niet voorstellen dat 't niet mocht. Motoragent op straat gevraagd, die wist 't eigenlijk ook niet maar zei dat hij er zelf niet voor zou gaan schrijven. Ik kan zelf geen uitsluitsel vinden in verkeersreglementen. Desalniettemin kan het natuurlijk nooit zo zijn dat er géén regels voor gelden, anders zou blauw ook kunnen en dat kan nooit toegestaan zijn natuurlijk.

Weet iemand meer?


Zou een geel of rood reflecterend moeten wezen, maar zie ook onze kleding, allemaal zilver reflecterend. Dus de kofferstrips/stickers worden gedoogd!
 
Ik heb ook nog nooit klachten gehad,en ze zijn toch erg blauw :) :

zadel%20overzicht.jpg


Was al zo toen ik de motor kocht.


Marco.
 
Ik heb ook nog nooit klachten gehad,en ze zijn toch erg blauw :) :

Mjah, da's inderdaad Best Wel Blauw. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de politie dat leuk vindt - ik heb vaak genoeg op WMB en BodW en zo gezien dat de politie daar enorm moeilijk over deed. Maar goed, ik kan ook nergens vinden dat dit niet zou mogen, zeker niet op bagage of kleding. Hmmz...
 
Terug
Bovenaan Onderaan