Lege accu direct na rit

Watervriend

Rookie
22 nov 2019
14
0
Hi iedereen,

Sinds een week merk/vermoed ik dat de accu van mijn Yamaha MT-03 2007 slecht begint te worden.
Er zit een onderhoudsvrije accu in van het merk Nitro, nog geen jaar oud.
Ik gebruik de motor actief het hele jaar door, hij staat hooguit 3 dagen stil als het niet minder is.
De motor staat 90% vd tijd binnen.

Enkele dagen geleden was de accu binnen 15 uur leeggelopen tot een punt waar de motor niet meer kon starten.
Vannacht heeft die aan de acculader gelegen en startte s'ochtends prima, echter toen ik op werk aankwam moest ik de motor kort uitzetten om met iemand te praten.
Na nog geen minuut gepraat te hebben wil ik doorrijden en is de accu helemaal plat. Fijne ochtendwandeling met de motor aan de hand..

Nu is mijn vraag, hoe kan ik erachter komen wat de oorzaak is.
Zelf vermoed ik dat de accu in een slechte staat is, als ik hem aan de optimate-3 lader hang na een nacht geeft die aan dat de spanning te laag is.
Lekstroom vermoed ik niet maar sluit het niet uit. Qua accessoires is er niks aangesloten op de motor, enkel een ledje wat knippert als de motor uit staat.
Een maand of 3 geleden heb ik de dynamo nog getest, ik kreeg 14v als de motor draaide. Deze wil ik eerdaags nog een keer meten.

Ik heb in de link hieronder een linkje toegevoegd hoe de motor klinkt en doet als ik hem nu start, lampen en ledjes branden wel dus de accu is niet helemaal leeg.

Video startten motor

Alvast bedankt!

Lars
 
Meten is weten, gissen is missen.

Schat de kans groot in en als bij meten blijkt dat je wel gewoon laadstroom hebt een bewezen goede Yuasa erin 😊

Dat is zeker waar.
Haha ja de volgende wordt zeker weten een Yuasa, mocht het de accu zijn is het de 2e x een negatieve ervaring met nitro.

De accu in mijn motor is best vervelend om bij te komen ( onder de tank ), nu heb ik een optimate verloopstukje naar de voorkant lopen waarop ik klemmen kan zetten (ook om hem te jump starten). Kan ik via deze klemmen ook de meting doen of is het beter om toch de tank eraf te halen.
Verloopstukje loopt gewoon naar de + en - polen.
 
Dat is zeker waar.
Haha ja de volgende wordt zeker weten een Yuasa, mocht het de accu zijn is het de 2e x een negatieve ervaring met nitro.

De accu in mijn motor is best vervelend om bij te komen ( onder de tank ), nu heb ik een optimate verloopstukje naar de voorkant lopen waarop ik klemmen kan zetten (ook om hem te jump starten). Kan ik via deze klemmen ook de meting doen of is het beter om toch de tank eraf te halen.
Verloopstukje loopt gewoon naar de + en - polen.
Ja dat gaat prima. Verschil zal verwaarloosbaar zijn.
 
Eens met kirill007: de accu kan overleden zijn door meerdere malen diepe ontlading door een laadprobleem van de motor; dus bij overleden accu echt verder kijken naar oorzaken, anders kun je met een nieuwe accu snel hetzelfde probleem krijgen...
 
Ik zou zeker de boel goed nalopen, maar soms kan je ook gewoon pech hebben met een accu, ga je er heel netjes mee om en gaat hij toch snel stuk.
Andersom gebeurt het ook dat mensen nooit naar hun accu omkijken, en het ding toch jaren meegaat.
Het loont wel om een bekend merk te kopen, hoewel goedkope accu's soms ook verrassend goed uit testen komen (Motoplus had een tijd geleden een test daarmee, waarbij Saito bijvoorbeeld ook goed scoorde (ook op toestand na een x-aantal laad-/ontlaadcycli), terwijl dat wel als budgetmerk beschouwd mag worden.
 
Dat is zeker waar.
Haha ja de volgende wordt zeker weten een Yuasa, mocht het de accu zijn is het de 2e x een negatieve ervaring met nitro.

De accu in mijn motor is best vervelend om bij te komen ( onder de tank ), nu heb ik een optimate verloopstukje naar de voorkant lopen waarop ik klemmen kan zetten (ook om hem te jump starten). Kan ik via deze klemmen ook de meting doen of is het beter om toch de tank eraf te halen.
Verloopstukje loopt gewoon naar de + en - polen.

Als je hiermee het standaard snoertje wat bij de optimate bijgeleverd is bedoelt zou ik dat niet doen :N

Om de accuspanning te meten is zoals hierboven al gezegd geen probleem.
 
Als je hiermee het standaard snoertje wat bij de optimate bijgeleverd is bedoelt zou ik dat niet doen :N

Om de accuspanning te meten is zoals hierboven al gezegd geen probleem.


Het zijn deze, die lopen dan via het stekkertje naar de accu.
Waarom is dit af te raden?


klauwen.jpeg
 
Ik zou zeker de boel goed nalopen, maar soms kan je ook gewoon pech hebben met een accu, ga je er heel netjes mee om en gaat hij toch snel stuk.
Andersom gebeurt het ook dat mensen nooit naar hun accu omkijken, en het ding toch jaren meegaat.
Het loont wel om een bekend merk te kopen, hoewel goedkope accu's soms ook verrassend goed uit testen komen (Motoplus had een tijd geleden een test daarmee, waarbij Saito bijvoorbeeld ook goed scoorde (ook op toestand na een x-aantal laad-/ontlaadcycli), terwijl dat wel als budgetmerk beschouwd mag worden.

Misschien idd domme pech. Als het tenminste de accu is die de boosdoener is..
 
De draden zijn veel te dun voor de hoge stroom die er tijdens het starten doorheen loopt.
Hier zit ook geen zekering tussen dus met wat pech maak je met deze snoertjes een mooie gloeidraad met alle gevolgen van dien....
Mhh ook niet helemaal wenselijk als die onder m'n tank doorloopt..
Anwb bellen en hopen dat ik hem kan opladen via die klauwen, aanduwen heeft nooit veel succes gehad met een 1 cilinder 660cc..
Thanks voor de heads up, weer wat geleerd :)
 
Mhh ook niet helemaal wenselijk als die onder m'n tank doorloopt..
Anwb bellen en hopen dat ik hem kan opladen via die klauwen, aanduwen heeft nooit veel succes gehad met een 1 cilinder 660cc..
Thanks voor de heads up, weer wat geleerd :)

Het optimate stekkertje met de klemmen past ook niet op de stekker die op je motor zit. Beide zijn bedoelt om op de optimate aan te sluiten en passen niet op elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan